Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av nek0 »

DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!

Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!

Nya MY24 AWD i förgrunden och vår förra MY22 RWD (som byttes in) i bakgrunden. :lol:


IMG_5733.jpg
IMG_5735.jpg

Utrustning:

MY24 AWD (bonusberättigad då den är beställd innan Nov 2022)
20" sommardäck (vinterdäck 19" på bilden)
Exteriör: Digital Teal-Green
Interiör: Mörkgrön + Ljusgrå
Smart Sense
Soltak
Komfortpaket PLUS
Infällbar dragkrok

Skillnad mot vår RWD MY22:
Automatiskt utfällbara handtag (endast manuella handtag fanns på MY22)
Infällbar dragkrok istället för avtagbar (fanns ej annat än avtagbar på MY22)
Bättre dämpare (större skillnad än jag trodde faktiskt)
5 kWh större batteri
Alla reglage, knappar, spakar, "bältesrullare/bältesspännare" etc känns mycket mer premium
Laddluckans knapp är mycket bättre och lättare att trycka på


Får se om jag hittar några fler skillnader!
Grattis!
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!

Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!

Nya MY24 AWD i förgrunden och vår förra MY22 RWD (som byttes in) i bakgrunden. :lol:


IMG_5733.jpg
IMG_5735.jpg

Utrustning:

MY24 AWD (bonusberättigad då den är beställd innan Nov 2022)
20" sommardäck (vinterdäck 19" på bilden)
Exteriör: Digital Teal-Green
Interiör: Mörkgrön + Ljusgrå
Smart Sense
Soltak
Komfortpaket PLUS
Infällbar dragkrok

Skillnad mot vår RWD MY22:
Automatiskt utfällbara handtag (endast manuella handtag fanns på MY22)
Infällbar dragkrok istället för avtagbar (fanns ej annat än avtagbar på MY22)
Bättre dämpare (större skillnad än jag trodde faktiskt)
5 kWh större batteri
Alla reglage, knappar, spakar, "bältesrullare/bältesspännare" etc känns mycket mer premium
Laddluckans knapp är mycket bättre och lättare att trycka på


Får se om jag hittar några fler skillnader!
Ett stort grattis! Riktigt snygg! Och ovanlig färg (hehe samma på bägge ser jag).

Hur mycket gav du för den? Vad kostade utfällbar dragkrok? Dyrt har jag för mig… Vad fick du för din gamla? Jag ser att min gamla jag bytte in inte är såld av Hyundaiåterförsäljaren än… Jag fick vad jag gav för den: 511. Är jag riktigt nöjd med efter 2500 mil och 1,5 år.


Stör du dig inte på körställningen med korta ben och långa armar samt att styrningen är så vevig och bilen känns klumpig med det långa axelavståndet? EV6 är som en helt annan bil i de avseendena.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev: 21 dec 2023 16:55
juristen skrev: 21 dec 2023 16:50
Men med nya årsmodeller får man väl även att bilarna varnar för att man kör över hastighetsbegränsningarna som default varje gång man startar bilen?
Ja, tyvärr. Jag var livrädd att det skulle komma på min i5 MY24, men enligt andra som redan fått sina så piper den inte.
Störde mig som f-n på det i IONIQ 6. Hyundais implementation av kravet är överdrivet störande!
Av vad jag kunnat läsa så blir det krav på samtliga nya bilar i maj 2024. För nya bilmodeller som typats in för 2024 är det krav från 1 januari 2024. Ioniq 6 kom ju som årsmodell 2024 och de lade väl in det direkt i den.

Jag hoppas verkligen inte att detta kommer till ALLA GMP bilar med någon uppdatering…
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev: 10 jan 2024 17:11
Hur mycket gav du för den? Vad kostade utfällbar dragkrok? Dyrt har jag för mig… Vad fick du för din gamla? Jag ser att min gamla jag bytte in inte är såld av Hyundaiåterförsäljaren än… Jag fick vad jag gav för den: 511. Är jag riktigt nöjd med efter 2500 mil och 1,5 år.

Stör du dig inte på körställningen med korta ben och långa armar samt att styrningen är så vevig och bilen känns klumpig med det långa axelavståndet? EV6 är som en helt annan bil i de avseendena.
Tack! Den gröna är min favorit! Andraplats är den nya Ecotronic Grey (Metallic-version av Shooting Star Grey Matte). Hade jag varit tvungen att byta färg så hade det blivit den!

Vill inte säga exakt, men kan säga att jag fick bra rabatt (+ slapp prishöjningarna). Den blev 150k billigare än om jag beställt den idag... Samt 50k bonus. Svårt att slå för en sån fantastisk bil med all utrustning. Kunde faktiskt inte vara nöjdare.

Fick 480k inbytespris för min gamla med 3200 mil, 25 månader gammal. Slapp även betala 2-årsservice som gjordes i December. Fick behålla vinterdäcken såklart.

Utfällbar dragkrok kostar 28000kr (nästan dubbla mot avtagbara). Det är dyrt, men det är det värt för min del. Särskilt med priset jag gav totalt sätt. Hatar den avtagbara varianten där man knappt får i elen för att den är så långt in. Så skönt med elkontakten på kroken, som det ska vara och som jag är van vid från mina tidigare bilar.

Angående körställningen så har jag inga problem. Sitter "som en gud" faktiskt. Älskar att åka på långresa i bilen. Jag är bara 182cm så det spelar nog in! MY24 känns ganska mycket mindre klumpig än vår MY22. Det är faktiskt större skillnad än man tror på dämparna. Har många ojämnheter och fartgupp på min dagliga tur och förut störde man sig på dessa, nu när jag körde hem så var det knappt kännbart.

Personligen gillar jag inte EV6 lika mycket. Föredrar den öppna förarmiljön som IONIQ 5 erbjuder. Samt att jag inte gillar utseendet på baken. :?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev: 10 jan 2024 17:15
Av vad jag kunnat läsa så blir det krav på samtliga nya bilar i maj 2024. För nya bilmodeller som typats in för 2024 är det krav från 1 januari 2024. Ioniq 6 kom ju som årsmodell 2024 och de lade väl in det direkt i den.

Jag hoppas verkligen inte att detta kommer till ALLA GMP bilar med någon uppdatering…
Haha då blir jag sur! Pipet är extremt irriterande. Var faktiskt nervös när jag åkte från ÅF idag om det verkligen stämde att den inte pep som IONIQ 6... och det gjorde den inte!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!

Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!

Nya MY24 AWD i förgrunden och vår förra MY22 RWD (som byttes in) i bakgrunden. :lol:

....
Wohoo, grattis! Skönt att det är några skillnader iaf. Blir ju lite roligare för dig då. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

IONIQ 5 MY25 Refresh:



Gillar inte den nya mittkonsolen som gör utrymmet under armstödet mindre. Min sambo slänger alltid in sin väska där och det är riktigt smidigt. Väskan skulle inte få plats av det jag sett av den nya. Jag gillar att man valt att sätta dit fysiska knappar för sätesvärme. Sen att det finns bakrutetorkare såklart. :lol: Dock borde den varit gömd under spoilern som man gör på t.ex Hyundai Tucson.

Dashcamen som han visar lite om är inte säkert att vi får i EU. Även pre-refresh IONIQ 5 har dashcam i Asien, men utan i EU/NA.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

DanneLKPG skrev: 04 mar 2024 08:10
Gillar inte den nya mittkonsolen som gör utrymmet under armstödet mindre. Min sambo slänger alltid in sin väska där och det är riktigt smidigt. Väskan skulle inte få plats av det jag sett av den nya. Jag gillar att man valt att sätta dit fysiska knappar för sätesvärme. Sen att det finns bakrutetorkare såklart. :lol: Dock borde den varit gömd under spoilern som man gör på t.ex Hyundai Tucson.

Dashcamen som han visar lite om är inte säkert att vi får i EU. Även pre-refresh IONIQ 5 har dashcam i Asien, men utan i EU/NA.
Håller med. Och 84 kWh batteri är nice! Men uppgraderat och smartare UI vore det bästa.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

DanneLKPG skrev: 04 mar 2024 08:10
IONIQ 5 MY25 Refresh:



Gillar inte den nya mittkonsolen som gör utrymmet under armstödet mindre. Min sambo slänger alltid in sin väska där och det är riktigt smidigt. Väskan skulle inte få plats av det jag sett av den nya. Jag gillar att man valt att sätta dit fysiska knappar för sätesvärme. Sen att det finns bakrutetorkare såklart. :lol: Dock borde den varit gömd under spoilern som man gör på t.ex Hyundai Tucson.

Dashcamen som han visar lite om är inte säkert att vi får i EU. Även pre-refresh IONIQ 5 har dashcam i Asien, men utan i EU/NA.
Som väntat många av ändringarna som kom i N.
Större batteri och svarta skärmkanter på infotainment är nog viktigast IMO. De vita såg ju hemska ut. Nu är det helt ok. :D
Intressant med bättre ljuddämpning också, förhoppningsvis lite mindre svampig fjädring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

taliz skrev: 04 mar 2024 08:39

Som väntat många av ändringarna som kom i N.
Större batteri och svarta skärmkanter på infotainment är nog viktigast IMO. De vita såg ju hemska ut. Nu är det helt ok. :D
Intressant med bättre ljuddämpning också, förhoppningsvis lite mindre svampig fjädring.
Dämparna han pratar om kom redan i MY23. Vilket gjorde den mycket mindre svampig än första modellåret. Jag hade en MY22 innan och har en MY24 nu. Stor skillnad! Kanske har man gjort det ännu bättre nu. Mer dämpning i hjulhusen är välkommet. Det smattrar fint där när stenar släpper. :D

juristen skrev: 04 mar 2024 08:18
Håller med. Och 84 kWh batteri är nice! Men uppgraderat och smartare UI vore det bästa.
Nya infotainment lär vara mycket bättre från vad jag har sett. Jag tycker även förardisplayen har fått ett snyggare UI. Dessutom äntligen manuell start av förvärmning av batteri.

Hoppas att man varit smart nog att lösa så att man kan starta sätesvärme från appen. Riktigt dum design i dagsläget att man kan starta rattvärme, men ej sätesvärme...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Verkar ju överlag vara bra uppdateringar. Gissar dock att denna blir dyrare, speciellt med större batteri. Hoppas att de även ökar storleken på det mindre batteriet. Annars lär nog I5 fortsätta att va sällsynt på svenska vägar.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
Ort: Västerlanda
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Letalis »

Nya kommer ju också med OTA för både infotainment och för drivlinan.
Och så är det ccnc så det är trådlös AA & ACP

Sen måste dom komma ner i pris, annars blir det svårt för dem.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Aida skrev: 04 nov 2023 08:42
Det blev istället en Kia EV6 som är som Ioniq 5:an men bra mycket roligare att köra! En helt annan bil och svårt att tro att det är samma pinaler undertill! Lite trängre javisst men långt härligare! Sen finns många detaljer som är bättre i Ioniq 5:an men man får vänja sig!
Även jag gillar EV6 mer än Ioniq5.
Lätt den skönaste aseatiska vägätar-elbilen. Går bredbent och platt om du fattar vad jag menar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!
Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!
Grattis!!
Hur kunde det vara så lång väntan, specialutrustning?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:03
DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!
Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!
Grattis!!
Hur kunde det vara så lång väntan, specialutrustning?
Tyvärr var det inte bara jag som fick vänta. Hyundai skyllde på komponentbrist och prioriterade andra länder istället (bland annat Norge)... Jag fick vänta lite längre än snittet då jag valde till mycket utrustning som var märkt med "Kan påverka leveranstiden", men majoriteten av svenskar fick sina bilar 2 år efter beställning. Tröstar mig med att vi får miljöbonus (då den beställdes långt innan brytpunkten) samt mycket bra rabatter från ÅF/Hyundai. Dessutom bra inbytespris på vår tidigare bil.

Väl värd väntan. :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

DanneLKPG skrev: 11 mar 2024 08:53
Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:03
DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!
Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!
Grattis!!
Hur kunde det vara så lång väntan, specialutrustning?
Tyvärr var det inte bara jag som fick vänta. Hyundai skyllde på komponentbrist och prioriterade andra länder istället (bland annat Norge)... Jag fick vänta lite längre än snittet då jag valde till mycket utrustning som var märkt med "Kan påverka leveranstiden", men majoriteten av svenskar fick sina bilar 2 år efter beställning. Tröstar mig med att vi får miljöbonus (då den beställdes långt innan brytpunkten) samt mycket bra rabatter från ÅF/Hyundai. Dessutom bra inbytespris på vår tidigare bil.

Väl värd väntan. :mrgreen:
Skumt, passerar en ÅF på väg till jobbet o där står flera bilar...men det kanske var bakkrafts-bilar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 mar 2024 19:40
Skumt, passerar en ÅF på väg till jobbet o där står flera bilar...men det kanske var bakkrafts-bilar.
Det är för att det inte längre är sån väntetid. Det släppte i höstas. Lagom provocerande att se "Beställ med snabb leverans" medans jag fortfarande väntade på min. Ingen av dessa är fullutrustade så jag ville inte bli matchad mot en "sämre" bil och fick vänta.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 mar 2024 19:40
DanneLKPG skrev: 11 mar 2024 08:53
Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:03
DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!
Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!
Grattis!!
Hur kunde det vara så lång väntan, specialutrustning?
Tyvärr var det inte bara jag som fick vänta. Hyundai skyllde på komponentbrist och prioriterade andra länder istället (bland annat Norge)... Jag fick vänta lite längre än snittet då jag valde till mycket utrustning som var märkt med "Kan påverka leveranstiden", men majoriteten av svenskar fick sina bilar 2 år efter beställning. Tröstar mig med att vi får miljöbonus (då den beställdes långt innan brytpunkten) samt mycket bra rabatter från ÅF/Hyundai. Dessutom bra inbytespris på vår tidigare bil.

Väl värd väntan. :mrgreen:
Skumt, passerar en ÅF på väg till jobbet o där står flera bilar...men det kanske var bakkrafts-bilar.
Tror det är ganska generellt nu. De långa backlogsen är sedan tidigare utlevererade och nya bilar är svårsålda. Så idag är det ganska normal väntetid?

Finns t ex en drös Ioniq 5 RWD/AWD samt nya Kia EV9 för direktleverans.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev: 11 mar 2024 20:53
Sportbilsentusiasten skrev: 11 mar 2024 19:40
DanneLKPG skrev: 11 mar 2024 08:53
Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:03
DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!
Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!
Grattis!!
Hur kunde det vara så lång väntan, specialutrustning?
Tyvärr var det inte bara jag som fick vänta. Hyundai skyllde på komponentbrist och prioriterade andra länder istället (bland annat Norge)... Jag fick vänta lite längre än snittet då jag valde till mycket utrustning som var märkt med "Kan påverka leveranstiden", men majoriteten av svenskar fick sina bilar 2 år efter beställning. Tröstar mig med att vi får miljöbonus (då den beställdes långt innan brytpunkten) samt mycket bra rabatter från ÅF/Hyundai. Dessutom bra inbytespris på vår tidigare bil.

Väl värd väntan. :mrgreen:
Skumt, passerar en ÅF på väg till jobbet o där står flera bilar...men det kanske var bakkrafts-bilar.
Tror det är ganska generellt nu. De långa backlogsen är sedan tidigare utlevererade och nya bilar är svårsålda. Så idag är det ganska normal väntetid?

Finns t ex en drös Ioniq 5 RWD/AWD samt nya Kia EV9 för direktleverans.
EV9 kan jag iaf förstå, bland det fulaste jag sett på nära håll…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Zlatje
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zlatje »

DanneLKPG skrev: 11 mar 2024 08:53
Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:03
DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!
Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!
Grattis!!
Hur kunde det vara så lång väntan, specialutrustning?
Tyvärr var det inte bara jag som fick vänta. Hyundai skyllde på komponentbrist och prioriterade andra länder istället (bland annat Norge)... Jag fick vänta lite längre än snittet då jag valde till mycket utrustning som var märkt med "Kan påverka leveranstiden", men majoriteten av svenskar fick sina bilar 2 år efter beställning. Tröstar mig med att vi får miljöbonus (då den beställdes långt innan brytpunkten) samt mycket bra rabatter från ÅF/Hyundai. Dessutom bra inbytespris på vår tidigare bil.

Väl värd väntan. :mrgreen:
Fan, hade aldrig väntat 2 år på en bil. Hade bytt märke direkt :shock: kul att du är nöjd dock!

Antar såklart att du får en 2024års model. Hur har de hanterat det eventuella ökade priset sedan du beställde den?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Zlatje skrev: 14 mar 2024 20:41
DanneLKPG skrev: 11 mar 2024 08:53
Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:03
DanneLKPG skrev: 10 jan 2024 15:10
Wohoo!
Idag hämtade vi vår AWD efter nästan 2,5 år väntan!
Grattis!!
Hur kunde det vara så lång väntan, specialutrustning?
Tyvärr var det inte bara jag som fick vänta. Hyundai skyllde på komponentbrist och prioriterade andra länder istället (bland annat Norge)... Jag fick vänta lite längre än snittet då jag valde till mycket utrustning som var märkt med "Kan påverka leveranstiden", men majoriteten av svenskar fick sina bilar 2 år efter beställning. Tröstar mig med att vi får miljöbonus (då den beställdes långt innan brytpunkten) samt mycket bra rabatter från ÅF/Hyundai. Dessutom bra inbytespris på vår tidigare bil.

Väl värd väntan. :mrgreen:
Fan, hade aldrig väntat 2 år på en bil. Hade bytt märke direkt :shock: kul att du är nöjd dock!

Antar såklart att du får en 2024års model. Hur har de hanterat det eventuella ökade priset sedan du beställde den?
Kollar du längre bak i tråden så ser du att jag redan fått bilen och lite mer info. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Har Hyundai ändrat laddkurvan över 80 %? Tidigare brukade den gå ned kraftigt vid 80 % för att efter nån minut lägga sig på ca 30 kW upp till 100 %.

Men idag när jag laddade så fortsatte den på ca 70 kW över 80 % för att sakta sjunka. När jag avslutade laddningen vid 88 % så låg effekten fortfarande på 47 kW. Någon annan som märkt samma sak?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

DrDR skrev: 23 mar 2024 21:58
Har Hyundai ändrat laddkurvan över 80 %? Tidigare brukade den gå ned kraftigt vid 80 % för att efter nån minut lägga sig på ca 30 kW upp till 100 %.

Men idag när jag laddade så fortsatte den på ca 70 kW över 80 % för att sakta sjunka. När jag avslutade laddningen vid 88 % så låg effekten fortfarande på 47 kW. Någon annan som märkt samma sak?
Beror kanske på vilken SOC du startade på?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

DrDR skrev: 23 mar 2024 21:58
Har Hyundai ändrat laddkurvan över 80 %? Tidigare brukade den gå ned kraftigt vid 80 % för att efter nån minut lägga sig på ca 30 kW upp till 100 %.

Men idag när jag laddade så fortsatte den på ca 70 kW över 80 % för att sakta sjunka. När jag avslutade laddningen vid 88 % så låg effekten fortfarande på 47 kW. Någon annan som märkt samma sak?
Om jag inte minns fel så brukar det bara hända om den är över en viss temp. Oftast om det är lite varmare ute och om den maxat laddningen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

DanneLKPG skrev: 24 mar 2024 16:03
DrDR skrev: 23 mar 2024 21:58
Har Hyundai ändrat laddkurvan över 80 %? Tidigare brukade den gå ned kraftigt vid 80 % för att efter nån minut lägga sig på ca 30 kW upp till 100 %.

Men idag när jag laddade så fortsatte den på ca 70 kW över 80 % för att sakta sjunka. När jag avslutade laddningen vid 88 % så låg effekten fortfarande på 47 kW. Någon annan som märkt samma sak?
Om jag inte minns fel så brukar det bara hända om den är över en viss temp. Oftast om det är lite varmare ute och om den maxat laddningen.
Tror jag inte. Det var ca 5 grader varmt och ingen förvärmning. Hade kört max 20 min. Samma hände idag, men med förvärmning. Fast ännu högre effekt. 97 kW vid 82 % SOC. Båda gångerna startat vid ca 40 % SOC.
20240324_164917.jpg
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Skriv svar