Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Definitivt. Klarade man sig med en Toyota Auris som enda bil tidigare så funkar ju en ModelS säkert utmärkt.
I början av elektrifieringen är man ju hänvisad till att ta vad som finns på marknaden. Eftersom du körde Auris innan hade du kanske varit intresserad av en eldriven sån framför en stor sedan för en miljon men det var ju en kompromiss du nu gjorde som inte tidigare gjort.
Antar att du inte valde mellan Aurisen och en mb s-klass när du köpte den.
Så har det ju varit hittills. Ville man ha en vettig elbil så var man hänvisad till extremt dyra bilar. Själv gick jag från en Mazda CX-5 för under 300k till Model S för 1,2 miljoner. Därefter e-tron för 1,1 milj. Jag har sedan dess väntat på en elbil i en prisklass och storlek som ungefär motsvarar CX-5:an. Nu är Ioniq5 visserligen fortfarande dyrare, men åtminstone inte tre-fyra gånger så dyr. Det är helt okej, även om jag aldrig hade lagt 540k på en fossilbil. Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om hur den är som bil när det gäller köregenskaper osv. Den duger nog för mina behov. Man är äntligen hemma igen, känns det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

I oktober verkar Ioniq 5 landa i Sverige.
Screenshot_20210501-080152_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Beastlander
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 maj 2021 08:42

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Beastlander »

Ni som har köpt eller tänkt köpa ioniq 5, hur har ni tänkt med vinterdäck?

Fick ett pris från hyundai på Kumho WS51 för runt 10 000 och kollar man runt på nätet verkar man kunna få samma för hälften.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

På en viss annan tillverkare går vinterdäcken på 22k.(huga) Är det hela hjulen då?
Antar att köpa av biltillverkaren inte är det ekonomiska fördelaktigaste. När jag köper däck så skriver jag in regnr me hur gör man med en bil som inte finns än.
Vilka dimensioner och krav är det på däcken?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
I oktober verkar Ioniq 5 landa i Sverige.
Japp, verkar som att det börjar rulla in bilar kring September/Oktober på säljarna... men det blir ju inga
mängder i början...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 vinner priser.

Hyundai Futurenet :
IONIQ 5 Wins Best Design at TopGear Electric Awards

https://www.marketscreener.com/quote/st ... -33123160/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Anonymous FTW »

mati skrev:
martinot skrev:
Vad är vikten jämfört med den kommande Model Y EU?

Blir rätt intressant att jämföra, då det känns som Iq5 och MY EU kommer vara två kandidater att ta första plats gällande räckvidd och vikt i förhållande till lastkapacitet?
Ingen aning, men den blir nog tyngre eftersom den är större. Inget konstigt med det. Jag tycker däremot att Ioniq5 är exceptionellt lätt. Under 2 ton för en fullvuxen el-SUV är otroligt bra. Vår e-Golf ligger runt 1650kg när man väger den. Det skiljer alltså bara 250kg eller så. Fast Golfen är mycket mindre och batteriet är hälften så stort. E-tron däremot låg på 2740kg sist jag vägde den i tisdags. 40kg för en hund får man dra av. Annars var den tom, förutom mig själv då. Det är ingen lätt bil.
Jag undrar var Hyundai har snålat in nånstans. Eller så har de bara ansträngt sig att bygga en lätt bil. Det går ju uppenbarligen om man vill. Mazda vet jag har också alltid haft som ambition att kapa så mycket vikt som möjligt. De ändrade till och med formen på skruvarna för att spara vikt och skröt med att backspegeln var några gramm lättare än hos föregångaren.
Tyskarna däremot verkar ju strunta fullständigt i vikten.
Hade de struntat i vikten hade de inte använt så pass mycket aluminium som de ändå gör. Tror du kommer märka varför Audin är tyngre när du kört din nya bil ett tag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Vad är vikten jämfört med den kommande Model Y EU?

Blir rätt intressant att jämföra, då det känns som Iq5 och MY EU kommer vara två kandidater att ta första plats gällande räckvidd och vikt i förhållande till lastkapacitet?
Ingen aning, men den blir nog tyngre eftersom den är större. Inget konstigt med det. Jag tycker däremot att Ioniq5 är exceptionellt lätt. Under 2 ton för en fullvuxen el-SUV är otroligt bra. Vår e-Golf ligger runt 1650kg när man väger den. Det skiljer alltså bara 250kg eller så. Fast Golfen är mycket mindre och batteriet är hälften så stort. E-tron däremot låg på 2740kg sist jag vägde den i tisdags. 40kg för en hund får man dra av. Annars var den tom, förutom mig själv då. Det är ingen lätt bil.
Jag undrar var Hyundai har snålat in nånstans. Eller så har de bara ansträngt sig att bygga en lätt bil. Det går ju uppenbarligen om man vill. Mazda vet jag har också alltid haft som ambition att kapa så mycket vikt som möjligt. De ändrade till och med formen på skruvarna för att spara vikt och skröt med att backspegeln var några gramm lättare än hos föregångaren.
Tyskarna däremot verkar ju strunta fullständigt i vikten.
Problemet för tyskarna, är att om man vill ha kvar deras erkända kassaskåpskänsla både i dörrarna och i bilen generellt, så blir det ofrånkomligt mer material, och därmed mer vikt.

Tesla och Hyundai verkar optimera mer för prestanda och effektivitet/räckvidd, och därmed så kommer de troligen aldrig att få samma kassaskåpskänsla i bilarna som premiumtyskarna.

Det där är nog en kompromiss som inte är helt lätt att lösa, ens för de bästa tillverkarna. Blir nog snarare att man som kund tvingas prioritera bil efter vad man själv anser vara viktigast.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
Zalman kanske rör sig i mer vänsterorienterade kretsar där en fet merca inte ses med blida ögon :)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

wheels skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
Zalman kanske rör sig i mer vänsterorienterade kretsar där en fet merca inte ses med blida ögon :)
Som kund ser jag ogärna att den som säljer sin tid till mig verkar tjäna oerhört mycket pengar, oavsett hur långt åt höger jag orienterar. Men andra kanske gillar det?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Beastlander skrev:
Ni som har köpt eller tänkt köpa ioniq 5, hur har ni tänkt med vinterdäck?

Fick ett pris från hyundai på Kumho WS51 för runt 10 000 och kollar man runt på nätet verkar man kunna få samma för hälften.
Jag köper originalfälgar med vinterdäck från ÅF för 22k. Då är det utan moms iom att det köps med bilen i Norge. Jag antar att 10k bara är för däcken utan fälgar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
Zalman kanske rör sig i mer vänsterorienterade kretsar där en fet merca inte ses med blida ögon :)
Som kund ser jag ogärna att den som säljer sin tid till mig verkar tjäna oerhört mycket pengar, oavsett hur långt åt höger jag orienterar. Men andra kanske gillar det?
Det beror nog främst på vilka kunder man har, och vilken marknad man arbetar med.

Min fru som jobbar en del med privatkunder gällande värdering, har just alltid nya Mercedes för att det skulle tvärt om sända fel och dåliga signaler att komma i en rostig Skoda eller plastig Hyundai.

Själv bryr jag mig inte om ifall en hantverkare jag anlitar väljer att komma i en liten Fiat eller en Porsche SUV (inte ovanligt). Det är priset jag betalar för jobbet, och hur det utförs som räknas.

Struntar fullkomligen i hur de hantverkare jag anlitar väljer att spendera sin pengar, på lotto, bilar, eller sprit (så länge det inte påverkar deras jobb). Är för mig totalt likgiltigt.

Vet att de alla tjänar grymt bra (troligen allt för bra, i förhållande till deras minimala akademiska utbildning), oavsett om de gillar bilar eller inte. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Beastlander skrev:
Ni som har köpt eller tänkt köpa ioniq 5, hur har ni tänkt med vinterdäck?

Fick ett pris från hyundai på Kumho WS51 för runt 10 000 och kollar man runt på nätet verkar man kunna få samma för hälften.
Såvida jag inte får ett bra pris på vinterhjul hos Hyundai så kommer jag nog gå till min lokala däckhandlare. Jag vet att han kommer rekommendera däck som är bra och inte bara dyra. Och så har de säkert ett gäng bra fälgar också. Annars är jag inte främmande för att köra på samma fälgar och bara kränga om däcken. Då slipper man förmånsskatten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Elof skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
Zalman kanske rör sig i mer vänsterorienterade kretsar där en fet merca inte ses med blida ögon :)
Som kund ser jag ogärna att den som säljer sin tid till mig verkar tjäna oerhört mycket pengar, oavsett hur långt åt höger jag orienterar. Men andra kanske gillar det?
Tyvärr är detta ett mycket svenskt fenomen. Hade man inte haft den där jäkla förbannade jantelagen med sig hela tiden hade folk resonerat som så att ju fetare bil man har desto mer framgångsrik är man, och det betyder naturligtvis att jag är duktig på det jag gör och att andra är beredda att betala bra för min kompetens. Men så tänker man inte i Sverige tyvärr. Här är man avundsjuk och tycker att andra har det alldeles för bra. Här ska man se fattig ut och helst inte kunna nånting. Vill du vara rik och skylta med det så får du vinna på triss. Det är socialt mer accepterat tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

Elof skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
Zalman kanske rör sig i mer vänsterorienterade kretsar där en fet merca inte ses med blida ögon :)
Som kund ser jag ogärna att den som säljer sin tid till mig verkar tjäna oerhört mycket pengar, oavsett hur långt åt höger jag orienterar. Men andra kanske gillar det?

Är det verkligen så på riktigt? Trodde det var sånt man sa bara.

Det har väl inte med saken att göra heller? Folk gör olika prioriteringar och dessutom kan vederbörande ha pengar från nåt annat håll.

En Tesla sticker väl ännu mer i ögonen än en Mercedes för den delen. Då är du inte bara rik, du är en förbannad stadsbo/miljöpartist också.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

Det är såklart inte avgörande, men nog fan undrar man om rörmockaren dyker upp med en Escalade-pickis och rasslar med en Rolex på armen.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

mati skrev:
Elof skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
Zalman kanske rör sig i mer vänsterorienterade kretsar där en fet merca inte ses med blida ögon :)
Som kund ser jag ogärna att den som säljer sin tid till mig verkar tjäna oerhört mycket pengar, oavsett hur långt åt höger jag orienterar. Men andra kanske gillar det?
Tyvärr är detta ett mycket svenskt fenomen. Hade man inte haft den där jäkla förbannade jantelagen med sig hela tiden hade folk resonerat som så att ju fetare bil man har desto mer framgångsrik är man, och det betyder naturligtvis att jag är duktig på det jag gör och att andra är beredda att betala bra för min kompetens. Men så tänker man inte i Sverige tyvärr. Här är man avundsjuk och tycker att andra har det alldeles för bra. Här ska man se fattig ut och helst inte kunna nånting. Vill du vara rik och skylta med det så får du vinna på triss. Det är socialt mer accepterat tror jag.
För avundsjuka finns ju bara i Sverige?
I andra länder är alla bara glada för andras framgångs skull? Jag vet inte, men jag tycker inte det verkar så sannolikt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

Elof skrev:
För avundsjuka finns ju bara i Sverige?
I andra länder är alla bara glada för andras framgångs skull? Jag vet inte, men jag tycker inte det verkar så sannolikt.
Jag har ingen större erfarenhet av andra kulturer men jag vet ju att i vissa länder _vill_ man köpa av nån som t ex har en dyr bil eftersom han eller hon då måste vara duktig. Och man vill ju ha duktigt folk.

Samma sak med politiker. I t ex Italien röstar man på framgångsrika mångmiljonärer (Berlusconi et al) eftersom man ser deras rikedom som bevis för kompetens. Eller att de åtminstone är streetsmarta. I Sverige vill man helst ha "ödmjuka" nollor som politiker så man slipper vara avundsjuk på deras pengar.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

MWall skrev:
Elof skrev:
För avundsjuka finns ju bara i Sverige?
I andra länder är alla bara glada för andras framgångs skull? Jag vet inte, men jag tycker inte det verkar så sannolikt.
Jag har ingen större erfarenhet av andra kulturer men jag vet ju att i vissa länder _vill_ man köpa av nån som t ex har en dyr bil eftersom han eller hon då måste vara duktig. Och man vill ju ha duktigt folk.

Samma sak med politiker. I t ex Italien röstar man på framgångsrika mångmiljonärer (Berlusconi et al) eftersom man ser deras rikedom som bevis för kompetens. Eller att de åtminstone är streetsmarta. I Sverige vill man helst ha "ödmjuka" nollor som politiker så man slipper vara avundsjuk på deras pengar.
I politikerexemplet har du uppenbarligen en poäng. Huruvida den italienska metoden är att föredra är jag dock tveksam till.

Det är väl kanske inte framgång och pengar i sig som svensken har svårt för, utan de som skryter om det och framhäver det? Jag vet inte hur det är i andra kulturer med den saken, men jag är genuint intresserad av hur det är och varför.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Anonymous FTW »

MWall skrev:
Elof skrev:
För avundsjuka finns ju bara i Sverige?
I andra länder är alla bara glada för andras framgångs skull? Jag vet inte, men jag tycker inte det verkar så sannolikt.
Jag har ingen större erfarenhet av andra kulturer men jag vet ju att i vissa länder _vill_ man köpa av nån som t ex har en dyr bil eftersom han eller hon då måste vara duktig. Och man vill ju ha duktigt folk.

Samma sak med politiker. I t ex Italien röstar man på framgångsrika mångmiljonärer (Berlusconi et al) eftersom man ser deras rikedom som bevis för kompetens. Eller att de åtminstone är streetsmarta. I Sverige vill man helst ha "ödmjuka" nollor som politiker så man slipper vara avundsjuk på deras pengar.
Har vi så många Berlosconifigurer i Sverige som vill bli politiker då eller är politiskt intresserad?

Bert och Ian, båda civilt framgångsrika, Ian var ju till och med Greve, deras Ny Demokrati gick det ju bra för så längde de höll i spakarna.

Men annars då, om Petter Stordalen hade varit svensk och velat bli politiker så är det inte säkert att det hade gått dåligt för honom, kan inte se att han är illa omtyckt i Sverige på grund av att det gått bra för honom.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av nek0 »

Elof skrev:
Det är såklart inte avgörande, men nog fan undrar man om rörmockaren dyker upp med en Escalade-pickis och rasslar med en Rolex på armen.
Du kan väl alltid utbilda dig till rörmokare och starta eget. Jobb finns det gott om, så du kan jobba 16-20timmar dagligen och få ihop till en fin bil och Rolex. Jag fattar inte att man dömer ut folk efter det man har. Jag får ibland frågan: "Hur kan du byta bil så ofta"? Eller, hur kan du köpa en ny bil?
Svarar bara med ett ord "prioriteringar" .
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det behöver ju inte vara nån Berlusconi eller Bert. I Tyskland är det ganska vanligt att politiker är advokater, lärare, forskare osv. Det finns massor med tyska politiker som har doktortitel, kanske fler än man vet om, för alla skyltar ju inte med det. Jag skulle vilja påstå att nästan alla har någon form av akademisk bakgrund eller liknande. Allt annat är liksom inte tänkbart och skulle inte accepteras i befolkningen heller.
Svenska politiker då? Mmm. Just det.

Jösses vad det blev OT nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Jag säger bara ”Jan Emanuelsson” :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Skriv svar