Samma med min Leaf förut, men om man kan lite på resultatet har jag ingen direkt aning om…Tessi19 skrev:De gjorde batteri kontroll på Leafen när den var hos Nissan på service men nu lämnar jag den enbart på verkstaden om problem finns. Garanti finns inte längre.mati skrev:Batteriet kontrolleras mig veterligen inte på någon elbil vid service, såvida man inte kräver detta. Jag har iofs bara erfarenhet med e-tron och e-Golf. E-tron servade jag en gång, men då fixade de även en massa annat jox, återkallelse, gnissel och annat som inte funkade.
E-Golfen har gått igenom några vanliga servicar och då gjorde de i princip ingenting, som servicemottagaren uttryckte sig senast. Materialkostnad är alltid noll kronor. Det blir bara kostnaden för 1-2 timmars arbete som huvudsakligen verkar bestå av en "okulär" inspektion.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Vill man med en Leaf ens veta batteriets hälsa mer än vad bilen ändå redan redovisar frivilligt? Jag menar, man kanske blir deprimerad eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Köpte den begagnad för 2 år sedan, då 4 år gammal med 92% batterihälsa. Sedan gick den inom ett år ner till 85% men nu ännu ett år 83%.mati skrev:Vill man med en Leaf ens veta batteriets hälsa mer än vad bilen ändå redan redovisar frivilligt? Jag menar, man kanske blir deprimerad eller nåt.
Deprimerad nej, men förväntade mig inte att den inom ett år skulle tappa så mycket men nu är den stabil i alla fall.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Någon som hört något nytt kring leveranstid för oss som konverterade vår MY22-beställning till MY-23?
Re: Förboka din Ioniq 5
Nope, mailat min säljare och lär få svar imorgon. Gissar på att den inte ens är bekräftad i fabrik ännu.
Uppdatering 22/8:
Inget nytt... Ej bekräftad i fabrik ännu.
Uppdatering 22/8:
Inget nytt... Ej bekräftad i fabrik ännu.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Spännande att MY vinner på grund av lägre laddkostnader och laddnätverket. Det är ju väldigt individuellt, inte minst beroende på vilket land man bor i. Och det här var tydligen Australien.Aida skrev:Testjämförelse mellan Tesla Model Y STANDARD RANGE (!) och Ioniq 5 RWD!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 | 5 Days of Emergency Backup Power Using V2L Adapter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Såg det också. Ska bli intressant att se om fler kan rapportera samma. Sjukt slött dock, i5 på V2 ger åtminstone 100kW...Klintan skrev:En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Fick min adaptersladd för dash cam till min Kona i dag, passar alla Hyundai med bländbar backspegel. Lite pill att få in allting bakom locket, men gick till slut
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag funderade på en sån också. Men jag blev osäker om Ioniq 5 (i Sverige) ens har avbländbar backspegel. Har den? De tonade rutorna gör ju att det inte bländar så mycket ändå. Ytterspeglarna verkar i alla fall inte vara avbländande .wheels skrev:Fick min adaptersladd för dash cam till min Kona i dag, passar alla Hyundai med bländbar backspegel. Lite pill att få in allting bakom locket, men gick till slut
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Plocka av det lilla locket ovanför backspegeln och se efter om du har en tiostifts kontakt. Har du det funkar det. Obs alla stiften är inte upptagnamati skrev:Jag funderade på en sån också. Men jag blev osäker om Ioniq 5 (i Sverige) ens har avbländbar backspegel. Har den? De tonade rutorna gör ju att det inte bländar så mycket ändå. Ytterspeglarna verkar i alla fall inte vara avbländande .wheels skrev:Fick min adaptersladd för dash cam till min Kona i dag, passar alla Hyundai med bländbar backspegel. Lite pill att få in allting bakom locket, men gick till slut
Re: Förboka din Ioniq 5
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma här, bad om uppdatering idag :/DanneLKPG skrev:Nope, mailat min säljare och lär få svar imorgon. Gissar på att den inte ens är bekräftad i fabrik ännu.
Uppdatering 22/8:
Inget nytt... Ej bekräftad i fabrik ännu.
Vad är det som gäller, ca 3 mån leveranstid när man väl fått bilen bekräftad i fabrik?
Re: Förboka din Ioniq 5
För precis ett år sedan fick jag bekräftat att bilen var byggt, två månader senare kunde jag hämta den. Har följt några båtar som den skulle kunna vara på
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
2-3 månader från byggdatum beroende på när båten avgår, om den är försenad i hamn, hur effektiva personalen är på att kasta i regplåtar etc när den rullat av båten, när lastbilen avgår från hamnen och när din ÅF har gjort den leveransklar. Sen är det ju brist på vinterdäck så det kan också ställa till det för vissa. Finns många delar i ledet som kan försenas.Johndoe skrev:Samma här, bad om uppdatering idag :/DanneLKPG skrev:Nope, mailat min säljare och lär få svar imorgon. Gissar på att den inte ens är bekräftad i fabrik ännu.
Uppdatering 22/8:
Inget nytt... Ej bekräftad i fabrik ännu.
Vad är det som gäller, ca 3 mån leveranstid när man väl fått bilen bekräftad i fabrik?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur fungerar det rent eltekniskt att ladda på 400 volts laddare med dessa 800 volts bilar?DanneLKPG skrev:Såg det också. Ska bli intressant att se om fler kan rapportera samma. Sjukt slött dock, i5 på V2 ger åtminstone 100kW...Klintan skrev:En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Finns det en DC/DC omvandlare till 800 volt i Ionic 5, och vilken laddeffekt klarar den av isåfall?
Re: Förboka din Ioniq 5
"It’s the first vehicle to feature a new technology that operates the motor and inverter to boost 400V charging to 800V charging. The Ioniq 5 supports 800V charging as standard functionality but can handle 400V charging without any additional hardware or adapters."Off Grid Byggaren skrev:Hur fungerar det rent eltekniskt att ladda på 400 volts laddare med dessa 800 volts bilar?DanneLKPG skrev:Såg det också. Ska bli intressant att se om fler kan rapportera samma. Sjukt slött dock, i5 på V2 ger åtminstone 100kW...Klintan skrev:En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Finns det en DC/DC omvandlare till 800 volt i Ionic 5, och vilken laddeffekt klarar den av isåfall?
Jag har ingen aning om vad max hastighet är med detta. Googlar man så är det 150kW eller 200kW som det skrivits om i 400V-tester. På 800V så är det runt 230kW upp till 80% beroende på batteritemp.
Majoriteten av laddare (som är över 50kW) som jag påträffat är 800V så har själv inte kunnat testa heller.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Min 6-månadersdag passerade förbi nyss och trots att jag är väldigt nöjd med bilen, så överväger jag att sälja (ROI).
Är det fler som fortfarande tänker lika, eller är jag ensam kvar?
Vad är skäligt att ta betalt för en AWD Advanced med drag och lösa vintersulor? Några stenskott, men i övrigt i gott skick. 1000 mil på mätaren.
Andra säljkanaler än Blocket för denna typ av bristfordon över 500k?
679.900 låter lite väl, även om komfortpaket ingår, men man vill ju gärna göra en bra affär eftersom ny bil ska inhandlas till överpris...
https://www.blocket.se/annons/uppsala/h ... /103235714
//D
Är det fler som fortfarande tänker lika, eller är jag ensam kvar?
Vad är skäligt att ta betalt för en AWD Advanced med drag och lösa vintersulor? Några stenskott, men i övrigt i gott skick. 1000 mil på mätaren.
Andra säljkanaler än Blocket för denna typ av bristfordon över 500k?
679.900 låter lite väl, även om komfortpaket ingår, men man vill ju gärna göra en bra affär eftersom ny bil ska inhandlas till överpris...
https://www.blocket.se/annons/uppsala/h ... /103235714
//D
Re: Förboka din Ioniq 5
Som det har tipsats om i andra trådar, kontakta Carla, fordonsbolaget, riddermark så får du en känsla av var prisnivån ligger. Själv skulle jag aldrig sälja en så dyr bil direkt till privatperson.
27,8 kWp solceller
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag kom på att jag läst nånstans, kanske rentav i den här tråden, att V3 brukar balla ur så fort laddeffekten överstiger 50kW. Detta är kanske en enkel workaround? Man begränsar laddeffekten till strax under 50kW och förhindrar därmed att laddningen avbryts. Det är visserligen ingen snygg lösning, men bättre än att allt går åt helvete. Om min teori stämmer så kan man väl åtminstone utgå ifrån att nån försöker lösa problemet.Klintan skrev:En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Man far hoppas att det är på väg till en lösning om inte nu detta är lösningen man har kommit fram till. Då är Tesla V3 inte ofta ett alternativ.mati skrev:Jag kom på att jag läst nånstans, kanske rentav i den här tråden, att V3 brukar balla ur så fort laddeffekten överstiger 50kW. Detta är kanske en enkel workaround? Man begränsar laddeffekten till strax under 50kW och förhindrar därmed att laddningen avbryts. Det är visserligen ingen snygg lösning, men bättre än att allt går åt helvete. Om min teori stämmer så kan man väl åtminstone utgå ifrån att nån försöker lösa problemet.Klintan skrev:En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Jag är så förundrad att det är bara tesla v3 laddare som ger problem för enstaka bilar. Är det design flaw hos Tesla som byggde i första hand enbart för deras bilar eller har enstaka bilproducenter slarvat?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Hoppas SuC V4 fungerar felfritt sen när den designats med "OPEN FOR ALL" i tanken...
IONIQ 5 är en stor hit i USA så det är ju inte en liten kundbas. Förutom här i Sverige där vi knappt fått några bilar såklart.
IONIQ 5 är en stor hit i USA så det är ju inte en liten kundbas. Förutom här i Sverige där vi knappt fått några bilar såklart.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, vi har verkligen lyckats få en extremt udda bil i det här landet. Det är ändå lite roligt. Häromdagen körde jag genom ett vägarbete. I mötande körfält kom det en stor grävmaskin rasslande emot mig med en ung kille bakom spakarna. När han såg mig och min bil tvärstannade han grävmaskinen och vred på hela huvudet och lutade ut sig genom fönstret. Jag såg hans vidöppna ögon och öppen mun i backspegeln. Det såg hemskt roligt ut. Ungefär som i tidens begynnelse när man dök upp med en Tesla och folk fick nackspärr på löpande band.DanneLKPG skrev:Hoppas SuC V4 fungerar felfritt sen när den designats med "OPEN FOR ALL" i tanken...
IONIQ 5 är en stor hit i USA så det är ju inte en liten kundbas. Förutom här i Sverige där vi knappt fått några bilar såklart.
Den här reaktionen var kanske något lätt överdriven, men det är ju ändå skojigt när folk uppskattar bilmodellen.
Nja, det verkar ju generellt vara ett problem att få alla bilar att lira med alla laddare. Det är inget unikt för Tesla. Ionity hade ju också problem med vissa bilar i början. Och även med e-Golfen har jag stött på patrull. Fortum-laddaren i Kristinehamn funkar (funkade???) inte alls med den. Alla verkar göra sina egna små tolkningar av hur CCS-protokollet ska fungera.Tessi19 skrev:Jag är så förundrad att det är bara tesla v3 laddare som ger problem för enstaka bilar. Är det design flaw hos Tesla som byggde i första hand enbart för deras bilar eller har enstaka bilproducenter slarvat?
Jag vet inte hur CCS-protokollet ser ut och vad det är för utmaningar med det. Men om man tar något helt annat, som till exempel modbus-protokollet som används i industriella tillämpningar och som har funnits i en herrans massa år, så är det samma sak där. Vissa implementeringar är bättre än andra. Det fungerar allra oftast, men rätt vad det är så gör det inte det. Tesla har inte behövt bry sig om standarder tidigare. Och det är ju inte så hemskt länge sedan de började med CCS. Jag antar att de har implementerat detta helt själva och helt from scratch, som vanligt alltså. Och då har de rimligen gjort detta från två håll samtidigt, i bilarna och i laddarna. Bilarna har de fått att funka ihop med andra CCS-laddare. SuC har de fått att funka ihop med sina egna bilar. Problemet löst. Ungefär så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14