Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Batteriet kontrolleras mig veterligen inte på någon elbil vid service, såvida man inte kräver detta. Jag har iofs bara erfarenhet med e-tron och e-Golf. E-tron servade jag en gång, men då fixade de även en massa annat jox, återkallelse, gnissel och annat som inte funkade.
E-Golfen har gått igenom några vanliga servicar och då gjorde de i princip ingenting, som servicemottagaren uttryckte sig senast. Materialkostnad är alltid noll kronor. Det blir bara kostnaden för 1-2 timmars arbete som huvudsakligen verkar bestå av en "okulär" inspektion.
De gjorde batteri kontroll på Leafen när den var hos Nissan på service men nu lämnar jag den enbart på verkstaden om problem finns. Garanti finns inte längre.
Samma med min Leaf förut, men om man kan lite på resultatet har jag ingen direkt aning om…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Vill man med en Leaf ens veta batteriets hälsa mer än vad bilen ändå redan redovisar frivilligt? Jag menar, man kanske blir deprimerad eller nåt. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Vill man med en Leaf ens veta batteriets hälsa mer än vad bilen ändå redan redovisar frivilligt? Jag menar, man kanske blir deprimerad eller nåt. :shock:
Köpte den begagnad för 2 år sedan, då 4 år gammal med 92% batterihälsa. Sedan gick den inom ett år ner till 85% men nu ännu ett år 83%.
Deprimerad nej, men förväntade mig inte att den inom ett år skulle tappa så mycket men nu är den stabil i alla fall.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Johndoe
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jun 2022 16:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Johndoe »

Någon som hört något nytt kring leveranstid för oss som konverterade vår MY22-beställning till MY-23?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Nope, mailat min säljare och lär få svar imorgon. Gissar på att den inte ens är bekräftad i fabrik ännu.

Uppdatering 22/8:
Inget nytt... Ej bekräftad i fabrik ännu.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Testjämförelse mellan Tesla Model Y STANDARD RANGE (!) och Ioniq 5 RWD!

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Testjämförelse mellan Tesla Model Y STANDARD RANGE (!) och Ioniq 5 RWD!

Spännande att MY vinner på grund av lägre laddkostnader och laddnätverket. Det är ju väldigt individuellt, inte minst beroende på vilket land man bor i. Och det här var tydligen Australien.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai Ioniq 5 | 5 Days of Emergency Backup Power Using V2L Adapter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Klintan skrev:
En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Såg det också. Ska bli intressant att se om fler kan rapportera samma. Sjukt slött dock, i5 på V2 ger åtminstone 100kW... :?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Fick min adaptersladd för dash cam till min Kona i dag, passar alla Hyundai med bländbar backspegel. Lite pill att få in allting bakom locket, men gick till slut :D
20220825_145750.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

wheels skrev:
Fick min adaptersladd för dash cam till min Kona i dag, passar alla Hyundai med bländbar backspegel. Lite pill att få in allting bakom locket, men gick till slut :D
Jag funderade på en sån också. Men jag blev osäker om Ioniq 5 (i Sverige) ens har avbländbar backspegel. Har den? De tonade rutorna gör ju att det inte bländar så mycket ändå. Ytterspeglarna verkar i alla fall inte vara avbländande .
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

mati skrev:
wheels skrev:
Fick min adaptersladd för dash cam till min Kona i dag, passar alla Hyundai med bländbar backspegel. Lite pill att få in allting bakom locket, men gick till slut :D
Jag funderade på en sån också. Men jag blev osäker om Ioniq 5 (i Sverige) ens har avbländbar backspegel. Har den? De tonade rutorna gör ju att det inte bländar så mycket ändå. Ytterspeglarna verkar i alla fall inte vara avbländande .
Plocka av det lilla locket ovanför backspegeln och se efter om du har en tiostifts kontakt. Har du det funkar det. Obs alla stiften är inte upptagna
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Johndoe
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jun 2022 16:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Johndoe »

DanneLKPG skrev:
Nope, mailat min säljare och lär få svar imorgon. Gissar på att den inte ens är bekräftad i fabrik ännu.

Uppdatering 22/8:
Inget nytt... Ej bekräftad i fabrik ännu.
Samma här, bad om uppdatering idag :/
Vad är det som gäller, ca 3 mån leveranstid när man väl fått bilen bekräftad i fabrik?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

För precis ett år sedan fick jag bekräftat att bilen var byggt, två månader senare kunde jag hämta den. Har följt några båtar som den skulle kunna vara på :)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Johndoe skrev:
DanneLKPG skrev:
Nope, mailat min säljare och lär få svar imorgon. Gissar på att den inte ens är bekräftad i fabrik ännu.

Uppdatering 22/8:
Inget nytt... Ej bekräftad i fabrik ännu.
Samma här, bad om uppdatering idag :/
Vad är det som gäller, ca 3 mån leveranstid när man väl fått bilen bekräftad i fabrik?
2-3 månader från byggdatum beroende på när båten avgår, om den är försenad i hamn, hur effektiva personalen är på att kasta i regplåtar etc när den rullat av båten, när lastbilen avgår från hamnen och när din ÅF har gjort den leveransklar. Sen är det ju brist på vinterdäck så det kan också ställa till det för vissa. Finns många delar i ledet som kan försenas. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Off Grid Byggaren »

DanneLKPG skrev:
Klintan skrev:
En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Såg det också. Ska bli intressant att se om fler kan rapportera samma. Sjukt slött dock, i5 på V2 ger åtminstone 100kW... :?
Hur fungerar det rent eltekniskt att ladda på 400 volts laddare med dessa 800 volts bilar?

Finns det en DC/DC omvandlare till 800 volt i Ionic 5, och vilken laddeffekt klarar den av isåfall?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Off Grid Byggaren skrev:
DanneLKPG skrev:
Klintan skrev:
En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Såg det också. Ska bli intressant att se om fler kan rapportera samma. Sjukt slött dock, i5 på V2 ger åtminstone 100kW... :?
Hur fungerar det rent eltekniskt att ladda på 400 volts laddare med dessa 800 volts bilar?

Finns det en DC/DC omvandlare till 800 volt i Ionic 5, och vilken laddeffekt klarar den av isåfall?
"It’s the first vehicle to feature a new technology that operates the motor and inverter to boost 400V charging to 800V charging. The Ioniq 5 supports 800V charging as standard functionality but can handle 400V charging without any additional hardware or adapters."

Jag har ingen aning om vad max hastighet är med detta. Googlar man så är det 150kW eller 200kW som det skrivits om i 400V-tester. På 800V så är det runt 230kW upp till 80% beroende på batteritemp.
Majoriteten av laddare (som är över 50kW) som jag påträffat är 800V så har själv inte kunnat testa heller.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

Min 6-månadersdag passerade förbi nyss och trots att jag är väldigt nöjd med bilen, så överväger jag att sälja (ROI).

Är det fler som fortfarande tänker lika, eller är jag ensam kvar?

Vad är skäligt att ta betalt för en AWD Advanced med drag och lösa vintersulor? Några stenskott, men i övrigt i gott skick. 1000 mil på mätaren.

Andra säljkanaler än Blocket för denna typ av bristfordon över 500k?

679.900 låter lite väl, även om komfortpaket ingår, men man vill ju gärna göra en bra affär eftersom ny bil ska inhandlas till överpris...

https://www.blocket.se/annons/uppsala/h ... /103235714
//D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

Som det har tipsats om i andra trådar, kontakta Carla, fordonsbolaget, riddermark så får du en känsla av var prisnivån ligger. Själv skulle jag aldrig sälja en så dyr bil direkt till privatperson.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Jag kom på att jag läst nånstans, kanske rentav i den här tråden, att V3 brukar balla ur så fort laddeffekten överstiger 50kW. Detta är kanske en enkel workaround? Man begränsar laddeffekten till strax under 50kW och förhindrar därmed att laddningen avbryts. Det är visserligen ingen snygg lösning, men bättre än att allt går åt helvete. Om min teori stämmer så kan man väl åtminstone utgå ifrån att nån försöker lösa problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Klintan skrev:
En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Jag kom på att jag läst nånstans, kanske rentav i den här tråden, att V3 brukar balla ur så fort laddeffekten överstiger 50kW. Detta är kanske en enkel workaround? Man begränsar laddeffekten till strax under 50kW och förhindrar därmed att laddningen avbryts. Det är visserligen ingen snygg lösning, men bättre än att allt går åt helvete. Om min teori stämmer så kan man väl åtminstone utgå ifrån att nån försöker lösa problemet.
Man far hoppas att det är på väg till en lösning om inte nu detta är lösningen man har kommit fram till. Då är Tesla V3 inte ofta ett alternativ.
Jag är så förundrad att det är bara tesla v3 laddare som ger problem för enstaka bilar. Är det design flaw hos Tesla som byggde i första hand enbart för deras bilar eller har enstaka bilproducenter slarvat?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Hoppas SuC V4 fungerar felfritt sen när den designats med "OPEN FOR ALL" i tanken...
IONIQ 5 är en stor hit i USA så det är ju inte en liten kundbas. Förutom här i Sverige där vi knappt fått några bilar såklart. :|
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Hoppas SuC V4 fungerar felfritt sen när den designats med "OPEN FOR ALL" i tanken...
IONIQ 5 är en stor hit i USA så det är ju inte en liten kundbas. Förutom här i Sverige där vi knappt fått några bilar såklart. :|
Nej, vi har verkligen lyckats få en extremt udda bil i det här landet. Det är ändå lite roligt. Häromdagen körde jag genom ett vägarbete. I mötande körfält kom det en stor grävmaskin rasslande emot mig med en ung kille bakom spakarna. När han såg mig och min bil tvärstannade han grävmaskinen och vred på hela huvudet och lutade ut sig genom fönstret. Jag såg hans vidöppna ögon och öppen mun i backspegeln. Det såg hemskt roligt ut. Ungefär som i tidens begynnelse när man dök upp med en Tesla och folk fick nackspärr på löpande band.
Den här reaktionen var kanske något lätt överdriven, men det är ju ändå skojigt när folk uppskattar bilmodellen.
Tessi19 skrev:
Jag är så förundrad att det är bara tesla v3 laddare som ger problem för enstaka bilar. Är det design flaw hos Tesla som byggde i första hand enbart för deras bilar eller har enstaka bilproducenter slarvat?
Nja, det verkar ju generellt vara ett problem att få alla bilar att lira med alla laddare. Det är inget unikt för Tesla. Ionity hade ju också problem med vissa bilar i början. Och även med e-Golfen har jag stött på patrull. Fortum-laddaren i Kristinehamn funkar (funkade???) inte alls med den. Alla verkar göra sina egna små tolkningar av hur CCS-protokollet ska fungera.
Jag vet inte hur CCS-protokollet ser ut och vad det är för utmaningar med det. Men om man tar något helt annat, som till exempel modbus-protokollet som används i industriella tillämpningar och som har funnits i en herrans massa år, så är det samma sak där. Vissa implementeringar är bättre än andra. Det fungerar allra oftast, men rätt vad det är så gör det inte det. Tesla har inte behövt bry sig om standarder tidigare. Och det är ju inte så hemskt länge sedan de började med CCS. Jag antar att de har implementerat detta helt själva och helt from scratch, som vanligt alltså. Och då har de rimligen gjort detta från två håll samtidigt, i bilarna och i laddarna. Bilarna har de fått att funka ihop med andra CCS-laddare. SuC har de fått att funka ihop med sina egna bilar. Problemet löst. Ungefär så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar