Kanske man inte behöver någon? Så svårt att exakt säga vad alla andra kommer behöva, eller för den delen vad man själv kommer behöva. Det varierar så mycket.Chilla skrev:Har beställt en sådan här bil men lär inte se den förrän nästa år. Detta blir vår första elbil och naiv som man är så trodde man ju att den kom med allt man behövde för att kunna ladda den i alla tänkbara situationer.martinot skrev:Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:
1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.
Bra att också ha i frunken:
1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Hur många sladdar behöver jag egentligen och vad betyder t.ex. "EVSE"? Skillnaden på Typ-1 och typ-2 kan jag åtminstone
Känns som hela bagaget kommer att tas upp av olika sladdar och adaptrar. Finns det någon fin web resurs för en elbils n00b där allt sånt här förklaras på lättförståeligt sätt?
Vänligen,
Magnus
Personligen så gillar jag att vara "förberedd" och kunna smidigt maxa laddningsmöjligheterna för alla situationer. Själv kör jag på listan ovan. Men så är jag en sådan som har dubbla varningstrianglar i bilen också.
Det du kan skaffa redan nu är en fast Typ2-box. Det har du nytta för alla elbilar i framtiden, oavsett vilken elbil och oavsett när du tar leverans.
Nu minskar bidragen för elbilar, och inte orimligt att anta att bidragen för laddboxar även de kan försvinna. Passa på att få en Typ2-box, material och installationskostnad till halva priset medans bidraget från staten fortfarande finns kvar (eller innan budget för det tar slut).