Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Har svårt att se VW ID som någon katastrof. När sanningen är att det är långt ifrån något sådant. ID4 är väldigt lik denna bil.
Ioniq 5 design är väl ok. Men jag har svårt att komma ifrån att hyndai är ett märke med en rimlig prislapp. (dvs det är inga överprisatta lyxbilar det handlar om snarare tvärt om).
Det gör att det känns lite obekvämt, då 45:an i princip slagit de andra (VW skoda volvo et.c.) på fingrarna vad det säger praktikaliteten som laddning och dragkraft.
Att de skall komma på vägarna om några månader (i sommar) när jag endast ser renderingar ställer också frågor.
Ioniq 5 design är väl ok. Men jag har svårt att komma ifrån att hyndai är ett märke med en rimlig prislapp. (dvs det är inga överprisatta lyxbilar det handlar om snarare tvärt om).
Det gör att det känns lite obekvämt, då 45:an i princip slagit de andra (VW skoda volvo et.c.) på fingrarna vad det säger praktikaliteten som laddning och dragkraft.
Att de skall komma på vägarna om några månader (i sommar) när jag endast ser renderingar ställer också frågor.
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med. Vår ICE (Mercedes E-klass) är oftast klart tystare än vår elbil (Tesla M3), så det är långt ifrån givet att elbilar är tystast. Iaf. beroende på asfalt och fart (i väldigt låga hastigheter så kan vår elbil upplevas som tystare än vår diesel).Esterox skrev:Leaf skrev:Håller helt med.Peter Andersson skrev:Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.
Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.
Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Folk som anser att Koreanska bilar är "skräp" brukar basera det antingen på "känslor" eller på erfarenheter som är +10 år gamla.
Jämför en Koreansk, nytillverkad bil för 4-500k med en europeisk (eller Japansk) för samma pengar.
Förväxla inte vad man tycker om utvändig och invändig design med hur bra en bil faktiskt är.
Själv tycker jag att VW och Volvo, bland andra, är rejält överprisade.
Har ju bra erfarenhet från branschen osv.
Jag håller med om att verkstadsbesök inte speglar vad många anser vara kvalité.
Men samtidigt så måste kvalité vara en del utav, buller, kupeljud, väghållning m.m. Är ju ändå när bilen används som det betyder något. Sen om Bil A eller B står mest på verkstad spelar ju också roll men när jag kör en bil vill jag kunna göra det bekvämt och bra. Det saknar koreanerna och japanerna och har alltid gjort. Och VW elbilar är ju lika illa det. Väldigt bullriga men det syntes ju redan på bilderna och jag konstaterade det någonstans på forumet med.
Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Förboka din Ioniq 5
Just första punkten där är nåt jag funderat en del på och som verkligen visar att vi alla är olika.Zalman3 skrev:MWall skrev:Peter Andersson skrev:Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.
Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.
Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.
Jag vill ha både och. Det handlar inte om gliporna heller riktigt utan om designen och hur "solid" den ser ut. Teslorna har inte riktigt samma "detaljrikedom" eller vad man ska säga i sina karosser. Till viss del har det med luftmotståndet att göra. Man vill undvika veck och kanter på karossen. Men om du tittar på t ex den här Audi E-Tron GT som kom nu som de flesta tycker är snygg och ställer den bredvid en Tesla så ser ju tyvärr Teslan lite "90-tal" ut exteriört i jämförelse med Audin.
Lite intressant vad som avgör ens bilval.
Pratade med en som valde mellan den nyare Leafen med 40kWh batteri och den äldre Leafen med 30kWh batteri.
Båda var begagnade och hade inte så stor prisskillnad, så priset avgjorde inte köpet.
Valet föll på den äldre Leafen.
Det som avgjorde var:
1. Det ska synas att man åker elbil.
2. Mindre batterier ger mindre miljöpåverkan.
Och att jag lärt mig att utseendet tydligen spelar rätt stor roll för mig personligen, trots bra andra egenskaper.
För mig är det precis tvärtom, varför skall bilen behöva sticka ut för att den har ett annat drivmedel?
Gen. 1 Leaf skulle möjligen budgetmässigt funka för oss som andrabil, men jag bara vägrar åka omkring i en "farmor anka"-bil.
Och att det finns människor som frivilligt sätter sig i en i3 är totalt offattbart för mig, men det är ju jag.
Just Nissan verkar ju dock som dom har nånsorts "röka på och designa bilar"-fredagar eller nåt dock
Samtidigt som dom har nåt så generiskt i utseende som Quasqai så lyckas de också producera clownbilen Juke, visst olika målgrupper men ändå.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 2 gång.
Re: Förboka din Ioniq 5
fast du har ju ingen aning om hur ionic 5 är. Om man ser till utvecklingstakten hos Hyundai så har ju varje ny generation bil varit betydligt bättre än den förra och Ionic 5 får ju ändå anses som ett stort hopp framåt för Hyundai, dvs jag tror den blir betydligt bättre än de senaste modellerna. Det blir nog ingen BMW eller Audi i upplevd kvalitet, men så kostar den inte från 900k och uppåt heller.Esterox skrev:Gick ju igenom litegrann men kan köra igen.HelectriC skrev:men vad är det DU inte gillar med Hyundai? Om vi vänder på frågan, istället för att fråga varför folk gillar Hyundai, varför ogillar du?Esterox skrev:mati skrev:Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.
Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.
Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.
Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)
Plastiga,dåliga stolar (både komfort och inställningsmöjligheter), dålig infotainmentsystem, bullriga, finns ingen som helst körkänsla i bilarna och så kan jag fortsätta hålla på.
Det är helt enkelt en billig bil och det är inget fel med det. Bara för att drivlinan blir eldriven så kommer ju inte allt annat bara lösa sig.
Kan tänka mig en ioniq 5 som andrabil, om priset träffar runt 300-350, men det kommer ju aldrig hända.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu spelar det ingen som helst roll för miljön vilken av bilarna han köpte. Båda bilarna fanns redan och är i trafik. Han bidrar inte till ökad efterfrågan på nya elbilar med större batteri heller genom att välja en sämre bil.Zalman3 skrev:Lite intressant vad som avgör ens bilval.
Pratade med en som valde mellan den nyare Leafen med 40kWh batteri och den äldre Leafen med 30kWh batteri.
Båda var begagnade och hade inte så stor prisskillnad, så priset avgjorde inte köpet.
Valet föll på den äldre Leafen.
Det som avgjorde var:
1. Det ska synas att man åker elbil.
2. Mindre batterier ger mindre miljöpåverkan.
Folk saknar perspektiv vilket den snubben är ett lysande exempel på. För honom är det viktigast att signalera till omvärlden hur jävla god och "medveten" han är. Det handlar bara om hans självbild och den han vill vara. Ingenting om miljön eftersom det bevisligen inte spelar nån roll vilken han valde.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag hade valt Leafen med 40kWh batteri alla dagar i veckan framför en Leaf med 30kWh.MWall skrev:Nu spelar det ingen som helst roll för miljön vilken av bilarna han köpte. Båda bilarna fanns redan och är i trafik. Han bidrar inte till ökad efterfrågan på nya elbilar med större batteri heller genom att välja en sämre bil.Zalman3 skrev:Lite intressant vad som avgör ens bilval.
Pratade med en som valde mellan den nyare Leafen med 40kWh batteri och den äldre Leafen med 30kWh batteri.
Båda var begagnade och hade inte så stor prisskillnad, så priset avgjorde inte köpet.
Valet föll på den äldre Leafen.
Det som avgjorde var:
1. Det ska synas att man åker elbil.
2. Mindre batterier ger mindre miljöpåverkan.
Folk saknar perspektiv vilket den snubben är ett lysande exempel på. För honom är det viktigast att signalera till omvärlden hur jävla god och "medveten" han är. Det handlar bara om hans självbild och den han vill vara. Ingenting om miljön eftersom det bevisligen inte spelar nån roll vilken han valde.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
2022 Hyundai Ioniq 5 – Full Review / all-electric midsize CUV
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Skall bli mycket spännande att se vad Tesla tyska fabrik kan göra gällande monteringskvaliteten. Vill inte ta ut något i förskott, men finns nog möjligheter att bli något hyfsat (redan nu så har den kinesiska fabriken tagit ett rejält kliv upp från den amerikanska nivån).Peter Andersson skrev:Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.
Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.
Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.
Edit:
Det är nu strömhopp med personal från exempelvis Mercedes till Tesla Berlin.
En fråga man kan ställa sig är, hur går det då för Mercedes när eliten lämnar Mercedes?
Och vilka fördelar har tyska bilar kvar om Tesla Berlin har överlägsen eldrivlina och nu får Mercedes kvalitet på allt övrigt?
Inte undra på att Mercedes facket är oroade.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Egentligen inget alls. Jag förväntar mig att elbilarna ska gå ner i pris, hellre det än längre räckvidd. Det är ytterst sällan som jag känner behov av längre räckvidd än jag har nu. Åker då och då till sonen i Malmö (från Nyköping), till Värmland och till Göteborg. (Och jag körde själv Ystad-Haparanda ToR i somras, så jag har testat långkörning.)Peter Andersson skrev:När du byter bil nästa gång.Jerker skrev:Jag, som har en Telsa 3 SR+, förstår inte riktigt den frågeställningen.Peter Andersson skrev:Frågan är, kan man leva med Ioniq 5 lilla batteri?
Hur mycket mera är du beredd att betala för att få ännu längre räckvidd?
Jag hoppas fortfarande att Sono Sion ska komma i produktion med sina 35 kWh för 250000 före miljöbonus.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag som precis håller på med bilbyte håller inte med dig.EnTraktor skrev:Att jämföra inköpspris på en fossilbil och en elbil är som att jämföra äpplen och päron.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
En fossilbil är billig att köpa och dyr att äga/köra.
En elbil är dyr att köpa och billig att äga/köra.
3-5 års totalkostnad är mycket mer relevant.
Det är helt sjukt hur billig min Skoda diesel varit under 3 år.
Kan inte komma på vilken elbil, som någorlunda motsvarar en Superb kombi, kan slå TCO på min Skoda -23% eller 67000 kr
Re: Förboka din Ioniq 5
mati skrev:Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.
Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.
Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.
Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)[/quote]
men vad är det DU inte gillar med Hyundai? Om vi vänder på frågan, istället för att fråga varför folk gillar Hyundai, varför ogillar du?[/quote]
Gick ju igenom litegrann men kan köra igen.
Plastiga,dåliga stolar (både komfort och inställningsmöjligheter), dålig infotainmentsystem, bullriga, finns ingen som helst körkänsla i bilarna och så kan jag fortsätta hålla på.
Det är helt enkelt en billig bil och det är inget fel med det. Bara för att drivlinan blir eldriven så kommer ju inte allt annat bara lösa sig.
Kan tänka mig en ioniq 5 som andrabil, om priset träffar runt 300-350, men det kommer ju aldrig hända.[/quote]
fast du har ju ingen aning om hur ionic 5 är. Om man ser till utvecklingstakten hos Hyundai så har ju varje ny generation bil varit betydligt bättre än den förra och Ionic 5 får ju ändå anses som ett stort hopp framåt för Hyundai, dvs jag tror den blir betydligt bättre än de senaste modellerna. Det blir nog ingen BMW eller Audi i upplevd kvalitet, men så kostar den inte från 900k och uppåt heller.[/quote]
Har klämt på Hyundai modell 2021. Klart det kan ha löst något magiskt för att det blir en elbil men skulle bli mäkta förvånad om det skiljer så mycket mellan fossil och elbil i det jag tidigare nämnt.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ingen review men innehöll en del intressanta saker.Zalman3 skrev:2022 Hyundai Ioniq 5 – Full Review / all-electric midsize CUV
Bra att passagerarna kan justera sin position (få mer bagageutrymme) men den där lathetspositionen när framsäten fälls ned oh mittkonsolen skjuts tillbaka, det kommer krossa många barns knäskålar.
Så se hur den inbyggda 400 V konverteraren kommer fungera. (förhoppningsvis gör det att laddhastigheten kan hålls upp även på 400V) men det återstår att se.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jämförelsemått.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
"men den där lathetspositionen när framsäten fälls ned oh mittkonsolen skjuts tillbaka, det kommer krossa många barns knäskålar."
Lite överdrivet påstående kanske
Lite överdrivet påstående kanske
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det är ju en liten knappsekvens för att aktivera och vem gör det medvetet mot sina barn?wheels skrev:"men den där lathetspositionen när framsäten fälls ned oh mittkonsolen skjuts tillbaka, det kommer krossa många barns knäskålar."
Lite överdrivet påstående kanske
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns en annan barnkoppling till den funktionenHelectriC skrev:Ja, det är ju en liten knappsekvens för att aktivera och vem gör det medvetet mot sina barn?wheels skrev:"men den där lathetspositionen när framsäten fälls ned oh mittkonsolen skjuts tillbaka, det kommer krossa många barns knäskålar."
Lite överdrivet påstående kanske
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förboka din Ioniq 5
Med 18 minuters laddpaus så gäller det att vara snabb. Finns det någon fog mode till AC:n?12man skrev:Finns en annan barnkoppling till den funktionenHelectriC skrev:Ja, det är ju en liten knappsekvens för att aktivera och vem gör det medvetet mot sina barn?wheels skrev:"men den där lathetspositionen när framsäten fälls ned oh mittkonsolen skjuts tillbaka, det kommer krossa många barns knäskålar."
Lite överdrivet påstående kanske
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Snabbisskämtet uppfattat, men tror det kan bli lite avbruten aktivitet då bilen pratar att den laddar, vilket kan få blickarna på sig.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det kanske är just för att den är eldriven som den blir intressant för många. Vill man ha en elbil och få det bästa på pappret (som inte kostar 1 miljon+) ligger Ioniq 5 väldigt bra till. Jag tycker faktiskt inte det finns några konkurrerenter i den förväntade prisklassen med fyrhjulsdrift, hög laddhastighet, hög dragvikt och bra utrymmen än, fast det kommer snart såklart. Det skadar ju inte att den är riktigt snygg heller!Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Sen återstår det såklart att se om den är lika bra i verkligheten som på pappret, men villha-begäret är stort.. fast att det är en Hyundai.
Hur många Teslor hade det rullat på vägarna om det inte var för att de erbjuder något som ingen annan erbjuder?
Re: Förboka din Ioniq 5
Att Hyundai inte skulle kunna bygga bilar med hög kvalitetskänsla tycker jag inte stämmer alls. Det är bara att kika på Genesis.
Tror många sa samma sak om Toyota "back in the days", nu vet vi att de med Lexus är i absolut världsklass på just det området.
Hur Ioniq 5 blir återstår såklart att se, men bilderna ger iaf ett väldigt bra intryck imo!
Tror många sa samma sak om Toyota "back in the days", nu vet vi att de med Lexus är i absolut världsklass på just det området.
Hur Ioniq 5 blir återstår såklart att se, men bilderna ger iaf ett väldigt bra intryck imo!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Förboka din Ioniq 5
Jodå har Tesla Model 3 och kommer jag inte byte mot Ionig 5.Thunell skrev:Det kanske är just för att den är eldriven som den blir intressant för många. Vill man ha en elbil och få det bästa på pappret (som inte kostar 1 miljon+) ligger Ioniq 5 väldigt bra till. Jag tycker faktiskt inte det finns några konkurrerenter i den förväntade prisklassen med fyrhjulsdrift, hög laddhastighet, hög dragvikt och bra utrymmen än, fast det kommer snart såklart. Det skadar ju inte att den är riktigt snygg heller!Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Sen återstår det såklart att se om den är lika bra i verkligheten som på pappret, men villha-begäret är stort.. fast att det är en Hyundai.
Hur många Teslor hade det rullat på vägarna om det inte var för att de erbjuder något som ingen annan erbjuder?
MVH
Re: Förboka din Ioniq 5
Har också en Model 3 som förmodligen får stanna kvar ett tag, men man kan inte påstå att den har lika bra utrymmen som en kombi/suv bara för att den har bättre utrymmen än många andra sedaner. Sedan var det där med dragvikten som inte heller kan påstås vara särskilt hög.. Model Y är ju på ingång, men hamnar troligen lite högre i pris.NiklasTesla skrev:Jodå har Tesla Model 3 och kommer jag inte byte mot Ionig 5.Thunell skrev:Det kanske är just för att den är eldriven som den blir intressant för många. Vill man ha en elbil och få det bästa på pappret (som inte kostar 1 miljon+) ligger Ioniq 5 väldigt bra till. Jag tycker faktiskt inte det finns några konkurrerenter i den förväntade prisklassen med fyrhjulsdrift, hög laddhastighet, hög dragvikt och bra utrymmen än, fast det kommer snart såklart. Det skadar ju inte att den är riktigt snygg heller!Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Sen återstår det såklart att se om den är lika bra i verkligheten som på pappret, men villha-begäret är stort.. fast att det är en Hyundai.
Hur många Teslor hade det rullat på vägarna om det inte var för att de erbjuder något som ingen annan erbjuder?
MVH
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej Ioniq 5 har sina fördelar (speciellt 3,7kw eluttag).Thunell skrev:Har också en Model 3 som förmodligen får stanna kvar ett tag, men man kan inte påstå att den har lika bra utrymmen som en kombi/suv bara för att den har bättre utrymmen än många andra sedaner. Sedan var det där med dragvikten som inte heller kan påstås vara särskilt hög..NiklasTesla skrev:Jodå har Tesla Model 3 och kommer jag inte byte mot Ionig 5.Thunell skrev:Det kanske är just för att den är eldriven som den blir intressant för många. Vill man ha en elbil och få det bästa på pappret (som inte kostar 1 miljon+) ligger Ioniq 5 väldigt bra till. Jag tycker faktiskt inte det finns några konkurrerenter i den förväntade prisklassen med fyrhjulsdrift, hög laddhastighet, hög dragvikt och bra utrymmen än, fast det kommer snart såklart. Det skadar ju inte att den är riktigt snygg heller!Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Sen återstår det såklart att se om den är lika bra i verkligheten som på pappret, men villha-begäret är stort.. fast att det är en Hyundai.
Hur många Teslor hade det rullat på vägarna om det inte var för att de erbjuder något som ingen annan erbjuder?
MVH
Stora fördelar som Model 3 har till skillnad från Ioniq 5:
Tillgång till Teslas SuC-Nätverk, Snabbare acceleration, möjlighet till gratis uppdateringar av mjukvara via 4G nätet, längre räckvidd per laddning, garanti som inte påverkas av service (nästan gratis service) mm.
MVH
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller helt med om att Tesla är överlägset på mycket. Mitt ursprungliga svar var snarare ett försök att förklara varför det finns ett stort intresse för just Ioniq 5 samtidigt som intresset för Hyundais andra modeller är svagt.NiklasTesla skrev:Nej Ioniq 5 har sina fördelar (speciellt 3,7kw eluttag).Thunell skrev:Har också en Model 3 som förmodligen får stanna kvar ett tag, men man kan inte påstå att den har lika bra utrymmen som en kombi/suv bara för att den har bättre utrymmen än många andra sedaner. Sedan var det där med dragvikten som inte heller kan påstås vara särskilt hög..NiklasTesla skrev:Jodå har Tesla Model 3 och kommer jag inte byte mot Ionig 5.Thunell skrev:Det kanske är just för att den är eldriven som den blir intressant för många. Vill man ha en elbil och få det bästa på pappret (som inte kostar 1 miljon+) ligger Ioniq 5 väldigt bra till. Jag tycker faktiskt inte det finns några konkurrerenter i den förväntade prisklassen med fyrhjulsdrift, hög laddhastighet, hög dragvikt och bra utrymmen än, fast det kommer snart såklart. Det skadar ju inte att den är riktigt snygg heller!Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Sen återstår det såklart att se om den är lika bra i verkligheten som på pappret, men villha-begäret är stort.. fast att det är en Hyundai.
Hur många Teslor hade det rullat på vägarna om det inte var för att de erbjuder något som ingen annan erbjuder?
MVH
Stora fördelar som Model 3 har till skillnad från Ioniq 5:
Tillgång till Teslas SuC-Nätverk, Snabbare acceleration, möjlighet till gratis uppdateringar av mjukvara via 4G nätet, längre räckvidd per laddning, garanti som inte påverkas av service (nästan gratis service) mm.
MVH
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq 5 är den som kommit närmast tesla hittills vad gäller laddning. (kanske också i pris verkar det som = hutlöst ). Men det kan bli pannkaka eftersom vi inte sett något test av någon oberoende.
Hr man nyss köpt en elbil är denna givetvis inte målgruppen. (bilar enligt mig behåller man i många många år)
Såg inte någon mobilapp (men det behövs ju inte när man kan sköta allt via fjärrnyckeln). bla att den parkerar själv utan att man sitter i den, lite som gamla summon plojen (antar det kommer vara lagligt)
Hr man nyss köpt en elbil är denna givetvis inte målgruppen. (bilar enligt mig behåller man i många många år)
Såg inte någon mobilapp (men det behövs ju inte när man kan sköta allt via fjärrnyckeln). bla att den parkerar själv utan att man sitter i den, lite som gamla summon plojen (antar det kommer vara lagligt)