Ja förmodligen så.mati skrev:Nej, vi har verkligen lyckats få en extremt udda bil i det här landet. Det är ändå lite roligt. Häromdagen körde jag genom ett vägarbete. I mötande körfält kom det en stor grävmaskin rasslande emot mig med en ung kille bakom spakarna. När han såg mig och min bil tvärstannade han grävmaskinen och vred på hela huvudet och lutade ut sig genom fönstret. Jag såg hans vidöppna ögon och öppen mun i backspegeln. Det såg hemskt roligt ut. Ungefär som i tidens begynnelse när man dök upp med en Tesla och folk fick nackspärr på löpande band.DanneLKPG skrev:Hoppas SuC V4 fungerar felfritt sen när den designats med "OPEN FOR ALL" i tanken...
IONIQ 5 är en stor hit i USA så det är ju inte en liten kundbas. Förutom här i Sverige där vi knappt fått några bilar såklart.
Den här reaktionen var kanske något lätt överdriven, men det är ju ändå skojigt när folk uppskattar bilmodellen.
Nja, det verkar ju generellt vara ett problem att få alla bilar att lira med alla laddare. Det är inget unikt för Tesla. Ionity hade ju också problem med vissa bilar i början. Och även med e-Golfen har jag stött på patrull. Fortum-laddaren i Kristinehamn funkar (funkade???) inte alls med den. Alla verkar göra sina egna små tolkningar av hur CCS-protokollet ska fungera.Tessi19 skrev:Jag är så förundrad att det är bara tesla v3 laddare som ger problem för enstaka bilar. Är det design flaw hos Tesla som byggde i första hand enbart för deras bilar eller har enstaka bilproducenter slarvat?
Jag vet inte hur CCS-protokollet ser ut och vad det är för utmaningar med det. Men om man tar något helt annat, som till exempel modbus-protokollet som används i industriella tillämpningar och som har funnits i en herrans massa år, så är det samma sak där. Vissa implementeringar är bättre än andra. Det fungerar allra oftast, men rätt vad det är så gör det inte det. Tesla har inte behövt bry sig om standarder tidigare. Och det är ju inte så hemskt länge sedan de började med CCS. Jag antar att de har implementerat detta helt själva och helt from scratch, som vanligt alltså. Och då har de rimligen gjort detta från två håll samtidigt, i bilarna och i laddarna. Bilarna har de fått att funka ihop med andra CCS-laddare. SuC har de fått att funka ihop med sina egna bilar. Problemet löst. Ungefär så.
Kul reaktion du fick, positiva eller överraskande kommentarer är inte ovanliga när man kör Ioniq5, som du säger skojigt