Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Hoppas SuC V4 fungerar felfritt sen när den designats med "OPEN FOR ALL" i tanken...
IONIQ 5 är en stor hit i USA så det är ju inte en liten kundbas. Förutom här i Sverige där vi knappt fått några bilar såklart. :|
Nej, vi har verkligen lyckats få en extremt udda bil i det här landet. Det är ändå lite roligt. Häromdagen körde jag genom ett vägarbete. I mötande körfält kom det en stor grävmaskin rasslande emot mig med en ung kille bakom spakarna. När han såg mig och min bil tvärstannade han grävmaskinen och vred på hela huvudet och lutade ut sig genom fönstret. Jag såg hans vidöppna ögon och öppen mun i backspegeln. Det såg hemskt roligt ut. Ungefär som i tidens begynnelse när man dök upp med en Tesla och folk fick nackspärr på löpande band.
Den här reaktionen var kanske något lätt överdriven, men det är ju ändå skojigt när folk uppskattar bilmodellen.
Tessi19 skrev:
Jag är så förundrad att det är bara tesla v3 laddare som ger problem för enstaka bilar. Är det design flaw hos Tesla som byggde i första hand enbart för deras bilar eller har enstaka bilproducenter slarvat?
Nja, det verkar ju generellt vara ett problem att få alla bilar att lira med alla laddare. Det är inget unikt för Tesla. Ionity hade ju också problem med vissa bilar i början. Och även med e-Golfen har jag stött på patrull. Fortum-laddaren i Kristinehamn funkar (funkade???) inte alls med den. Alla verkar göra sina egna små tolkningar av hur CCS-protokollet ska fungera.
Jag vet inte hur CCS-protokollet ser ut och vad det är för utmaningar med det. Men om man tar något helt annat, som till exempel modbus-protokollet som används i industriella tillämpningar och som har funnits i en herrans massa år, så är det samma sak där. Vissa implementeringar är bättre än andra. Det fungerar allra oftast, men rätt vad det är så gör det inte det. Tesla har inte behövt bry sig om standarder tidigare. Och det är ju inte så hemskt länge sedan de började med CCS. Jag antar att de har implementerat detta helt själva och helt from scratch, som vanligt alltså. Och då har de rimligen gjort detta från två håll samtidigt, i bilarna och i laddarna. Bilarna har de fått att funka ihop med andra CCS-laddare. SuC har de fått att funka ihop med sina egna bilar. Problemet löst. Ungefär så.
Ja förmodligen så.

Kul reaktion du fick, positiva eller överraskande kommentarer är inte ovanliga när man kör Ioniq5, som du säger skojigt Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Haha ja jag har blivit "stoppad" ett par gånger när man ska gå till/från bilen. Många som väntar på sina som jättegärna vill höra hur man upplever bilen och om man får kolla lite närmre på något. Samt en hel del på gatan som vänder huvudet och undrar vad det är för sorts bil man nyss bevittnat. Jag har rörelseaktiverade kameror på framsidan av huset och den har fångat ett par nyfikna entusiaster också. :D

Jag vinkar alltid när jag möter en annan IONIQ 5 (händer förvånansvärt ofta trots så få levererade) och nästan alla vinkar tillbaka. Det är lite kul ändå!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Haha ja jag har blivit "stoppad" ett par gånger när man ska gå till/från bilen. Många som väntar på sina som jättegärna vill höra hur man upplever bilen och om man får kolla lite närmre på något. Samt en hel del på gatan som vänder huvudet och undrar vad det är för sorts bil man nyss bevittnat. Jag har rörelseaktiverade kameror på framsidan av huset och den har fångat ett par nyfikna entusiaster också. :D

Jag vinkar alltid när jag möter en annan IONIQ 5 (händer förvånansvärt ofta trots så få levererade) och nästan alla vinkar tillbaka. Det är lite kul ändå!
Det har jag också märkt. Och precis som du säger så händer det förvånansvärt ofta att man ser en "kompis". Lite konstigt egentligen med tanke på det ringa antalet bilar som har levererats. Det finns kanske vissa hotspots i landet där Ioniq-ägarna bor. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Husvagnssemester med ioniq 5

Hyrde en husvagn, model stor plats för 6st. Var dock bara jag och mina två barn men våningssäng var ett måste :)
311wh/km med 95% motorväg är jag riktigt nöjd med!
Var två nätter själv och hade husvagnen kopplad till bilen hela tiden, körde värme en natt a 500w.
Två nätter så träffa jag upp några kompisar och då var även den äldre stora husbilen inkopplad till min bil samt en extra kylbox, gjorde av med totalt 44% på dessa fyra dygn. Helt magiskt! Helt såld på husvagn och ioniq5! Var ju dessutom en husvagn från 2004 så kanske blir ännu lite mer effektiv med en nyare vagn både förbrukning när man kör samt på V2L.
Riktigt positiv upplevelse.
Fick även väldigt mycket frågor och knäckte en hel del gubbar att elbil inte gick att dra husvagn med, och alla ändrade uppfattning efter vi hade pratat färdigt och de var väldigt imponerande av V2L!
83EC2A38-2316-4BFA-97F4-DDBADAD30E70.jpeg
93CE8038-55D9-40A5-A099-55CC41F090AC.jpeg
56E47BB5-374B-414D-8958-CD61FC78CAF0.jpeg
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Hade även med en uppblåsbar hoppborg som barnen kunde dampa runt , sjukt bra för egentiden!
11C01D6B-8E55-4B7F-BB2A-DB9C8A46B442.jpeg
E6944A01-3A3D-4919-ABA0-31BBFF199CC9.jpeg
A2AE3841-96E1-4258-ACFD-2A0ED2E2C922.jpeg
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Så kul! Jag är sugen på att hyra en vagn nästa sommar för att testa på V2L-campinglivet. :D
Förhoppningsvis har jag fått vår AWD tills dess...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Kan starkt rekommenderas! Alla gillade det så mycket att jag funderar på att köpa en ny själv. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Kul. Har aldrig hunnit testa dra vår husvagn i sommar. Det kanske blir senare i höst.
Drygt 30kWh/109km för en så stor vagn låter galet lågt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Körde sträckan Trelleborg- Kristianstad 138,4km - 31,1 kwh, så väldigt platt.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Gjorde även en monster köring ner till norra Italien i somras!
Funkade sjukt smidigt, ingen laddkö överhuvudtaget! Ladda enbart via ionity och utbyggnaden i Europa är nått helt annat än i Sverige.
På motorvägen så snitta jag 200-220wh och på landsvägar och städer 160-170wh. Och sätena för mig är helt magiska, Sträckkörde båda hållen utan problem, 5stopp i vardera riktning med start från Malmö och stopp i lake di orta. Lite stau i Tyskland men hyundais navigation tog mig runt alla så vi slapp stå stilla, ja jag körde med hyundais navigator och den gjorde det strålandes.
Laddade bredvid en ID buzz i Tyskland och den står jag även som förhandskund på, men lite skeptisk till den, kommer nog sakna för mycket av ioniqs kuligheter, acceleration, stolar, baksäte, dragvikt, fyrhjulsdrift, V2L, laddhastighet osv
Kanske blir en ioniq 6 istället
En väldigt positiv upplevelse detta också! Har haft min bil i ca 5 månader och redan kört 2300mil till dagens datum
DB7A45C4-9994-464A-AF54-6CDCEA98FAD4.jpeg
B4EE25DF-62C7-4A3B-8333-4B4F66DF6732.jpeg
645BFCCC-E6FF-45E9-8A0D-C8201698DA3E.jpeg
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Laddar som en kung! Att stäckköra med en ioniq5 funkar kanon!
D9E4D034-7B0D-4AF4-87F8-4F2289EBE227.jpeg
D9942F6B-74DA-4526-A04A-C3A2D3753979.jpeg
8D46175F-DC08-4640-9FA5-6F06871A142B.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Macki skrev:
GCC XXX
Fan vad avundsjuk jag blir på ditt regnummer. Jag älskar nördiga saker. En C-kompilator på hjul. Kan vi byta? Jag har WED. Den är alltså vedeldad. ;)
Min ena granne har för ett antal år sedan haft FFT som regplåt. Jag gick helt bananas, och när jag någon gång fick låna bilen eftersom min bil var på service, gick alla på jobbet också igång på det. Men han själv fattade naturligtvis inte vad jag pratade om. Fast Fo...vad för nåt? :mrgreen:

Jag måste nog testa att dra husvagnen. E-tron kom en gång ner i 32kWh/100km vad jag minns. Men det var konstant nedför och enbart små 70-vägar. Snitthastigheten var nog inte över 50. På vanlig landsväg snittade den med husvagn runt 40-45kWh, dvs max 15 mil räckvidd. Och då har jag en liiiiten och smal husvagn på 950kg tomvikt.
Om en snittförbrukning runt 30kWh/100km visar sig vara realistiskt så kan man ju räkna med över 20 mils räckvidd. Det är faktiskt helt otroligt bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Hahahaha jag kan säga att jag är väldigt avundsjuk på ditt regnummer också och byter mer än gärna :D
7A5551EA-DC9B-49C5-B178-BB527F5E8924.jpeg
Blev själv väldigt förvånad över förbrukningen och då har jag även awd samt 20” så din bör vara ännu effektivare 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Hahahaha jag kan säga att jag är väldigt avundsjuk på ditt regnummer också och byter mer än gärna :D
7A5551EA-DC9B-49C5-B178-BB527F5E8924.jpeg
Blev själv väldigt förvånad över förbrukningen och då har jag även awd samt 20” så din bör vara ännu effektivare 8-)
Jag vill inte byta bil, jag vill bara byta regplåt. Det måste väl gå eller? Får ringa Transportstyrelsen och förklara dilemmat. De måste ju naturligtvis ha förståelse för detta. Jag kan inte tänka mig nåt annat.

Jag hade en studiekompis/kollega i Tyskland som hade OS-RS231 tror jag. Osäker på sista siffran, men resten stämde. Så jäkla nära men ändå så fel. Hela bilen blev i princip oanvändbar för en dataingenjör liksom. Extra jobbigt eftersom man faktiskt oftast får välja regskylt i Tyskland, om önskeskylten är ledig. Han missade detta och fick utstå med en del hån och skratt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Alla har sin kontext :
FFT = Family-focused therapy
GCC= Guanylyl cyclase C
WED=Willis Ekboms Disease
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av GustavE »

Har länge tyckt att Ioniq 5 varit en av dom absolut bästa elbilarna. Det förstärktes ytterligare av husvagnshistorien ovan.

Kan dock se 2 sämre saker, ingen av dom är själva bilens fel.
1. Den går knappt att köpa.

2. Den måste servas. Ni som servat. Hur fort går det, är det en 20-minuters grej man kan vänta kvar och till och med närvara vid. Eller är det som gamla tiders service där man ska hålla på att trassla med att lämna in på morgonen och hämta på eftermiddagen?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Nu har jag inte servat min än men blir förvånad om det är nått annat än att lämna in på morgon och hämta på kvällen. Fick för mig att priset låg på 1600:- ish men jag har bara 700mil kvar så säg att den ska in om 2-3 månader så då lämnar jag en rapport :geek:
OvePaHornet
Inlägg: 217
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OvePaHornet »

GustavE skrev:
Den måste servas
Alltså detta :lol: Du gjorde min dag Gustav…

För att hålla mig till ämnet: Jag förutsätter att det är samma service på Ioniqen som EV6, om så är fallet så är det enbart kupéfilter och bromsvätskebyte vid 2 år. Ioniqen har väl service även vid 1 år, då förutsätter jag att det är samma service som E-Niro, dvs ”kontroll” av fordonet.
Hur länge man blir av med bilen hänger på vilken verkstad du besöker, där jag jobbar skulle vi bokat in detta på ~1 timme och att kunden väntar kvar (kontrollen går säkert på 30 min, om inte snabbare?!)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

GustavE skrev:
2. Den måste servas....
Jag har aldrig reflekterat över det, men nu när du säger det, visst alltså vilken jävla nackdel. Det finns ju inga andra bilar eller fordon och maskiner på marknaden som behöver servas. Ett unikt och konstigt påhitt från Hyundai.

;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Sååå jobbigt är det inte att serva bilen. För mig är det en trygghet att bilen kontrolleras och det går ofta att kombinera med annat så som hjulskifte, återkallelse eller ev garantiärende. Vilket är extremt vanligt på alla märken i dagsläget. Har man en bra ÅF är dessutom lånebil gratis. Priset för första service är runt 1500kr och det har man igen på den längre garantin (5 år) och låga försäkringskostnad.

Flera gånger med andra märken har ÅF hittat andra fel på bilen inom garantin som jag haft tur att få åtgärdat. Kommer ihåg på min golf när ÅF hittade läckage i min växellåda (DSG/automat) och bytte den när jag ursprungligen lämnade in för skrammel i dörren - med en månad kvar på garantin. En stor lättnad!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Konny
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 aug 2022 11:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Konny »

Tänkte köpa 20" vinterdäck och kränga på mina original fälgar. Någon som har tips på bra däck och försäljare som har bra priser?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av juristen »

Lade en beställning på en AWD Advanced med drag för någon dag sedan. Blir intressant att se när den kommer, med vilken spec och vilket pris. Tanken är att helt enkelt kolla förutsättningarna jämfört med min nuvarande M3LR när det börjar närma sig och ta beslutet då. Får jag mer för Teslan än jag behöver betala för Ioniq:en inkl ev. bonus så blir det nog affär. Jag har skött allt per distans så jag har full ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Tycker Ioniq 5 är en mycket trevligare bil att köra än Model 3, komforten är som natt och dag och lastutrymmet är också ett ordentligt lyft. M3LR är dock mycket bättre på långresor vad gäller räckvidd och förbrukning, så det är lite både- och. I vardagen skulle jag helst ha en Ioniq 5, det är de där gångerna man åker längre som kan bli besvärliga.

Risken är väl att Ioniq 6 kommer och stökar till det framöver, men den dagen den sorgen. Är lite kluven på hur jag prioriterar mellan 5:ans utrymmen och 6:ans bättre förbrukning och räckvidd. Tycker också utseendet på 6:an är rätt speciellt, inte odelat på ett bra sätt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
OvePaHornet
Inlägg: 217
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OvePaHornet »

Konny skrev:
Tänkte köpa 20" vinterdäck och kränga på mina original fälgar. Någon som har tips på bra däck och försäljare som har bra priser?
Jag kommer att köpa däck från t.ex Däckonline. Priserna dom har kan inte ens vår egen verkstad konkurrera med, trots att jag kan köpa däck för inköpspris… :?
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

OvePaHornet skrev:
Konny skrev:
Tänkte köpa 20" vinterdäck och kränga på mina original fälgar. Någon som har tips på bra däck och försäljare som har bra priser?
Jag kommer att köpa däck från t.ex Däckonline. Priserna dom har kan inte ens vår egen verkstad konkurrera med, trots att jag kan köpa däck för inköpspris… :?

Hmmmm skumt. Jag kommer osökt att tänka på uttrycket att det inte finns någon gratis lunch. Är det andra sorteringsdäck? Eller köper de in så massivt många däck att de får sådan jävulusiska rabatter? Låter märkligt i mina öron.
Dream_theater_
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 apr 2022 00:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dream_theater_ »

Vad tror ni om att koppla en oljefylld radiator till bilen och värma huset med V2L? Jag har ju såklart spotpris på el, och laddar billigare på natten.
Skriv svar