Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Mitt Hyundaikort har gått ut. Skulle jag förlänga det för 139kr/mån är det bara rabatt på ionity, höga pris på övriga. Med Elli ges det ok priser på fler platser. Ryktas om prishöjning för nya avtal från 20/12.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
För två månader sedan hade jag aldrig sagt att jag skulle behöva abonnemang för laddning. Nu när nattpriset på el inte kommer under 4kr/kWh (inklusive nätavgift och dylikt) finns det skäl att skaffa det och kommer publik laddning behövas (för planbokens skull) trots att det är mer besvärligt än att kunna ladda hemma. Jo jag är en snålis som det spelar roll för mig.mati skrev:Jag hänger inte riktigt med här nu i svängarna. Vad är det som är bättre med Elli än med ChargeMyHyundai? Eller ska man ha båda? Eller vad? Jag använder inte den sistnämnda. Men den kostar åtminstone ingenting varje månad.
Jag tror inte på mycket billigare el framöver och kan inte annat än anta att priser på publikladdning kommer stiga avsevärt. Blir en slags garanti för framtiden. Tyvärr är det för sent för fast elavtal och ångrar mig att ha byt till timdebitering för 1,5 år sedan. Man blir för avvaktande tills det är för sent. (Jag har inga aktier heller skulle aldrig bli bra )
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Okej, jag fattar. Jag har ett halvår kvar på Hyundai-kortet, men eftersom jag aldrig har snabbladdat är det än så länge helt ointressant för mig.
Jag AC-laddar med Park+Charge. Kostar 3kr/kWh och det är relativt vanligt häromkring. Finns i Götene, Mariestad, Vara och omgivning. I Lidköping kan man ladda med EasyPark för samma pris tror jag.
Mer än så behöver jag inte. Ioniqen har jag slutat ladda hemma helt och hållet, det lär dröja innan det blir intressant igen, precis som ni säger.
Och e-Golfen har tyvärr för lite räckvidd för publik laddning enbart nån gång i veckan som jag gör med Ioniq. Den måste laddas hemma vad det än kostar. Den ligger runt 50kr/dag just nu. Skulle det bli ännu värre med priserna så får jag väl ladda Golfen med V2L och hämta strömmen i Mariestad hos Ionity. Jag tror inte att sambon skulle kunna tänka sig att ta Ioniqen till jobbet istället. Så sett skulle man ju slippa omvägen via V2L.
Kan man använda Elli för att snabbladda hos McDonalds eller Toveks i Lidköping? Är det då samma låga pris? I så fall skulle det kanske löna sig för mig också?
Jag AC-laddar med Park+Charge. Kostar 3kr/kWh och det är relativt vanligt häromkring. Finns i Götene, Mariestad, Vara och omgivning. I Lidköping kan man ladda med EasyPark för samma pris tror jag.
Mer än så behöver jag inte. Ioniqen har jag slutat ladda hemma helt och hållet, det lär dröja innan det blir intressant igen, precis som ni säger.
Och e-Golfen har tyvärr för lite räckvidd för publik laddning enbart nån gång i veckan som jag gör med Ioniq. Den måste laddas hemma vad det än kostar. Den ligger runt 50kr/dag just nu. Skulle det bli ännu värre med priserna så får jag väl ladda Golfen med V2L och hämta strömmen i Mariestad hos Ionity. Jag tror inte att sambon skulle kunna tänka sig att ta Ioniqen till jobbet istället. Så sett skulle man ju slippa omvägen via V2L.
Kan man använda Elli för att snabbladda hos McDonalds eller Toveks i Lidköping? Är det då samma låga pris? I så fall skulle det kanske löna sig för mig också?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ladda ner appen o kolla vilka möjligheter som finns i krokarna , lättast så egentligenmati skrev:Okej, jag fattar. Jag har ett halvår kvar på Hyundai-kortet, men eftersom jag aldrig har snabbladdat är det än så länge helt ointressant för mig.
Jag AC-laddar med Park+Charge. Kostar 3kr/kWh och det är relativt vanligt häromkring. Finns i Götene, Mariestad, Vara och omgivning. I Lidköping kan man ladda med EasyPark för samma pris tror jag.
Mer än så behöver jag inte. Ioniqen har jag slutat ladda hemma helt och hållet, det lär dröja innan det blir intressant igen, precis som ni säger.
Och e-Golfen har tyvärr för lite räckvidd för publik laddning enbart nån gång i veckan som jag gör med Ioniq. Den måste laddas hemma vad det än kostar. Den ligger runt 50kr/dag just nu. Skulle det bli ännu värre med priserna så får jag väl ladda Golfen med V2L och hämta strömmen i Mariestad hos Ionity. Jag tror inte att sambon skulle kunna tänka sig att ta Ioniqen till jobbet istället. Så sett skulle man ju slippa omvägen via V2L.
Kan man använda Elli för att snabbladda hos McDonalds eller Toveks i Lidköping? Är det då samma låga pris? I så fall skulle det kanske löna sig för mig också?
Finns massor med operatörer
Re: Förboka din Ioniq 5
3.90 kr/kWh både på Recharge McD och Toveks HPC-laddare. Likaså på Allegro Mariestad. Smidigt med ett kort som är så heltäckande.mati skrev:
Kan man använda Elli för att snabbladda hos McDonalds eller Toveks i Lidköping? Är det då samma låga pris? I så fall skulle det kanske löna sig för mig också?
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Ah, I see. Det dumma är bara att jag inte behöver snabbladda till annat än att undvika de höga priserna för hemmaladdning (är inte det väldigt motsägelsefullt egentligen? ). Att lägga 1548kr/år på detta är högst troligen trots allt en dålig affär. För vad som än händer så kommer ju spotpriset på nätterna förmodligen bli lägre igen fram till våren/sommarn, dvs hemmaladdning blir antagligen återigen billigare än 3,90kr/kWh.Klintan skrev:3.90 kr/kWh både på Recharge McD och Toveks HPC-laddare. Likaså på Allegro Mariestad. Smidigt med ett kort som är så heltäckande.mati skrev:
Kan man använda Elli för att snabbladda hos McDonalds eller Toveks i Lidköping? Är det då samma låga pris? I så fall skulle det kanske löna sig för mig också?
Jag får nog hålla med till det abonnemangslösa Park+Charge som kostar 3 kronor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Hade varit gött ibland om man hade detta i trånga parkeringshus...
https://feber.se/bil/krabbgang-med-hyun ... -5/446728/
https://feber.se/bil/krabbgang-med-hyun ... -5/446728/
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, en ordinarie vändradie på typ 250m kräver extraordinära idéer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja verkligen Mati, jag har fortfarande inte vant mig efter ett år.mati skrev:Ja, en ordinarie vändradie på typ 250m kräver extraordinära idéer.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, inte jag heller. Jag som i vanliga fall kör Golf, som ju inte heller har en särskilt liten vändradie, blir helt tagen på sängen varje gång jag försöker köra nåt annat än rakt fram med Ioniq. Jag brukar vända i ett svep rätt över gatan när jag tar Golfen in i samhället. Med Ioniq hamnar man i 90-graders vinkel mot motsatta trottoarkanten och blockerar hela gatan när man försöker göra samma sak. För att undvika kaos får man istället köra ett varv runt hela kvarteret och vända på det viset. Ungefär som om man hade kört långtradare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Om det är någon tröst så är Model Y lika illa. Vi har en trång "återvändsgränd" inne på jobbområdet. Det är jag och en kollega med Y som alltid får backa och krångla där för att vända. En annan med Enyaq RWD (känd för bra svängradie) skrattar hånfullt där.mati skrev: ↑13 jan 2023 18:05Nej, inte jag heller. Jag som i vanliga fall kör Golf, som ju inte heller har en särskilt liten vändradie, blir helt tagen på sängen varje gång jag försöker köra nåt annat än rakt fram med Ioniq. Jag brukar vända i ett svep rätt över gatan när jag tar Golfen in i samhället. Med Ioniq hamnar man i 90-graders vinkel mot motsatta trottoarkanten och blockerar hela gatan när man försöker göra samma sak. För att undvika kaos får man istället köra ett varv runt hela kvarteret och vända på det viset. Ungefär som om man hade kört långtradare.
Man var bortskämd med BMW i3S. Så sjukt bra svängradie.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Minsta svängradien jag har sett var på Honda-e. Jag tror den skulle lätt kunna köra en 8 på en area där Ioniq 5 inte ens skulle klara en u-sväng. Rena karusellen den lilla bilen.
Ja, ID-bilarna har också grym svängradie. Jag provkörde en ID-Buzz nyligen och den kunde lätt vända på en parkering mellan bilraderna. Det var helt bisarrt att kunna göra detta med en så pass stor skåpbil. Och så kommer jag med min finnlandsfärja som behöver en fotbollsplan för detta.
Tesla har alltid haft dålig svängradie. En Model S är fullt jämförbar med Ioniq 5 i den punkten. Min e-tron däremot kunde (upplevt) vända på en femöring. I den tänkte jag rätt ofta "det här går aldrig" när jag ville vända nånstans. Och så gick det med god marginal. Och jag blev lika förvånad varje gång.
Ja, ID-bilarna har också grym svängradie. Jag provkörde en ID-Buzz nyligen och den kunde lätt vända på en parkering mellan bilraderna. Det var helt bisarrt att kunna göra detta med en så pass stor skåpbil. Och så kommer jag med min finnlandsfärja som behöver en fotbollsplan för detta.
Tesla har alltid haft dålig svängradie. En Model S är fullt jämförbar med Ioniq 5 i den punkten. Min e-tron däremot kunde (upplevt) vända på en femöring. I den tänkte jag rätt ofta "det här går aldrig" när jag ville vända nånstans. Och så gick det med god marginal. Och jag blev lika förvånad varje gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är ju inte bara positivt med den långa hjulbasen (axelavståndet) och stora hjul med mycket vridmoment på framhjulen (drivknutarna). Den är fenomenalt klumpig och upplevs som mkt större än den är. Frugan har problem att parkera i vanlig ruta.. Jag körde svärfars mercedes e-klass 2019 härom dagen och förvånades hur smidig den var trots att den är 35 cm längre och nästan lika bred. Där är bakre överhänget större och hjulen vrider riktigt mycket. Jag provkörde en mercedes eqe med bakhjulsstyrning. Jösses så smidig! Men alltså wå skumt det kändes i lågfartssvängar! Jag blev chockad först och ryckte till! Sen lite illamående. Jag vande mig inte av känslan av att man liksom körde på ställ/sladd under mina 30 min provkörning. Men absolut smidigt!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Men inget slår model S i svängradie, typ en fotbollsplan behövs ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, nej, man trycker in track mode och sladdar runt på en femöring
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Förboka din Ioniq 5
Fullt jämförbart med Ioniq 5. Jag kan faktiskt inte säga vilken av dem som är värre. Ganska likvärdiga skulle jag vilja påstå. Och då har jag bara RWD. Är AWD möjligen ännu värre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Lång hjulbas och AWD betyder vändradie som oceanångare. Tur att elbilar är enkla att backa med...
Re: Förboka din Ioniq 5
Som sagt, jag har inte AWD på min Ioniq, men vändradien är ändå enorm. Min e-tron hade AWD men vändradien var förvånansvärt liten. ID4 GTX har också AWD och relativt liten vändradie. Det finns alltså inget direkt samband mellan stor vändradie och AWD.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo det gör det väl visst det skulle jag vilja påstå Mati. ID4 med bakhjulsdrift har avsevärt bättre svängradie än ID4 med AWD. Hyundai ändrar inte svängradien mellan bakhjuls och fyrhjulsdrift - det är samma grejor i för besparingsskäl antar jag. En framhjulsdriven bil har alltid större svängradie än motsvarande bakhjulsdriven. Jämför Volvo 960 med Volvo 850 som utvecklades/producerades samtidigt där 960 var betydligt längre. Sen är det snarare axelavståndet som påverkar svängradien på Ioniq5.mati skrev: ↑15 jan 2023 08:54Som sagt, jag har inte AWD på min Ioniq, men vändradien är ändå enorm. Min e-tron hade AWD men vändradien var förvånansvärt liten. ID4 GTX har också AWD och relativt liten vändradie. Det finns alltså inget direkt samband mellan stor vändradie och AWD.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag sa inte att AWD inte påverkar, jag sa bara att det inte finns något direkt sammanhang. En RWD-bil har inte per automatik bättre svängradie än en AWD eller FWD. Av en rolig slump har de enda två RWD-bilar jag har haft också varit de med sämst svängradie. Model S P85 och Ioniq5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag fattar vad du menar nu. Och ger dig helt rätt!mati skrev: ↑15 jan 2023 11:31Jag sa inte att AWD inte påverkar, jag sa bara att det inte finns något direkt sammanhang. En RWD-bil har inte per automatik bättre svängradie än en AWD eller FWD. Av en rolig slump har de enda två RWD-bilar jag har haft också varit de med sämst svängradie. Model S P85 och Ioniq5.
Vad värre är: jag blev påkörd idag. Från sidan. En tant som tog ut svängen så gnuggade sidorna ihop. Bägge högerdörrarna är kaputt. Sen försvann hon. Suck…
Re: Förboka din Ioniq 5
Å fan. Du menar hon stack utan att du vet vem hon var? Har du polisanmält händelsen? Det behövs om du vill ha ersättning från trafikförsäkringsföreningen, vilket du kan få om det är fråga om smitning. Om istället din egen försäkring ska stå för skadan åker du på en saftig självrisk. Have been there.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Hopplöst med sådant beteendeAida skrev: ↑15 jan 2023 18:05Jag fattar vad du menar nu. Och ger dig helt rätt!mati skrev: ↑15 jan 2023 11:31Jag sa inte att AWD inte påverkar, jag sa bara att det inte finns något direkt sammanhang. En RWD-bil har inte per automatik bättre svängradie än en AWD eller FWD. Av en rolig slump har de enda två RWD-bilar jag har haft också varit de med sämst svängradie. Model S P85 och Ioniq5.
Vad värre är: jag blev påkörd idag. Från sidan. En tant som tog ut svängen så gnuggade sidorna ihop. Bägge högerdörrarna är kaputt. Sen försvann hon. Suck…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Ska bli intressant att se hur Hyundai (och för den del övriga märken) agerar nu när Tesla sänkt sina priser. Jag har en beställning inne på en Ioniq 5 AWD Advanced, men den är i nuläget dyrare än en Model Y Long Range.
Även om jag som bilupplevelse skulle föredra Ioniq 5 så har Model Y längre räckvidd och bättre laddnätverk och det väger tyngre, det motiverar iaf inte dagens prisskillnad. Plus att en Y går att få på någon månad medan Ioniq 5 inte ens går att beställa.... Så länge som Hyundai ändå inte har några bilar att leverera är det så klart ointressant vilken siffra som står på hemsidan, men de borde rimligen vilja sälja bilar så småningom.
Även om jag som bilupplevelse skulle föredra Ioniq 5 så har Model Y längre räckvidd och bättre laddnätverk och det väger tyngre, det motiverar iaf inte dagens prisskillnad. Plus att en Y går att få på någon månad medan Ioniq 5 inte ens går att beställa.... Så länge som Hyundai ändå inte har några bilar att leverera är det så klart ointressant vilken siffra som står på hemsidan, men de borde rimligen vilja sälja bilar så småningom.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur kan den vara dyrare än MYLR? Då kan du inte ha räknat med bonus samt beställde utan rabatter?
Var din ombokad eller sista minuten beställd 8 november? Model Y LR kostar 639k utan några tillval.
Jag har själv en IONIQ 5 AWD på order med 20", glastak, vit inredning, smart sense, komfort plus samt infällbar dragkrok (dyrt!).
För mig skiljer det runt 60k (110k om jag räknar med bonusen på i5) när jag speccar Model Y LR så som jag skulle vilja haft den (EAP, Grå, vit inredning samt skippade 20" för färgen är dyr).
Båda bilarna så har jag jämfört priser utan vinterdäck. Med vinterdäck skiljer det ännu mer.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19