Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

mati skrev: 03 maj 2023 21:05
Nect skrev: 03 maj 2023 20:08
Har ioniq 5 fortfarande problem med snabbladdning?
Beror på vad du menar med "problem". Den kan numera förvärma batteriet när man navigerar till en snabbladdare. Men funktionen måste vara aktiverad (man kan stänga av den och sedan glömma att sätta på den igen) och vissa villor måste vara uppfyllda. Den förvärmer alltså inte nödvändigtvis. Men om den bara gör det så laddar den snabbt som blixten.
Laddning på SuC har de mig veterligen inte fixat. Jag har aldrig testat, men har inte hört nåt annat heller.
De fick inte över 100 kW i laddeffekt. Förutom när de kom fram till Åre och efter att de stått still ett tag så gick den upp till mellan 100-110 kW. Förvärmningen verkade inte direkt hjälpa nått. Så bilen verkar ha problem vintertid? (Den ska väl klara upp mot 250 kW?) Nu är iofs inte bilen ensam att ha problem vintertid :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

250kW vet jag inte. Jag har inte snabbladdat så ofta, men senast jag gjorde det - nollgradigt i början av mars - kom jag i alla fall upp i 200kW ganska omgående. Sen dök det till 70kW och stannare där, men det var inte bilens fel utan laddaren som tyckte att effekten skulle skickas till en Leaf istället.
Men den måste förvärma ganska länge om det ska göra nån nytta. Det medför att förbrukningen ökar ganska rejält under tiden, vilket i sin tur betyder att man måste ladda mer, vilket naturligtvis tar längre tid. Ibland är det kanske bättre att skita i förvärmningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

mati skrev: 03 maj 2023 21:33
250kW vet jag inte. Jag har inte snabbladdat så ofta, men senast jag gjorde det - nollgradigt i början av mars - kom jag i alla fall upp i 200kW ganska omgående. Sen dök det till 70kW och stannare där, men det var inte bilens fel utan laddaren som tyckte att effekten skulle skickas till en Leaf istället.
Men den måste förvärma ganska länge om det ska göra nån nytta. Det medför att förbrukningen ökar ganska rejält under tiden, vilket i sin tur betyder att man måste ladda mer, vilket naturligtvis tar längre tid. Ibland är det kanske bättre att skita i förvärmningen.
Jag har förstått det i några andra trådar där Teslorna förbrukar onödigt mycket energi på förvärmningen inför en laddning.

Själv skulle jag vilja ha en knapp för att manuellt aktivera förvärmningen av batteriet. Ibland när man ska ta ett längre matstopp så behövs inte en snabb laddhastighet t ex. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Silly Bear
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 mar 2022 21:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Silly Bear »

DanneLKPG skrev: 03 maj 2023 19:13
Silly Bear skrev: 03 maj 2023 10:20
Helt sjukt dåligt skött av Hyundai


Hur länge kan man skylla på pandemin och tro att kunderna köper det samtidigt som Tesla spottar ut bilar ?

Sitter själv med en Ioniq 5 bokad i september 21 och inte en uns av information om när bilen kommer.

Hört samma som er andra.
Kommer garanterat produceras augusti till oktober med leverans innan nyår.

Sen blir det Q1 sen Q2

Nu tror dom att "den är på gång närsomhelst"

Allt man får höra är gissningar.

Enda anledningen att jag ens sitter kvar är miljöbonusen.
Håller med. Väntar på vår AWD sen september 2021 som jag fått omboka till MY23... Tog en RWD med omgående leverans som chansning som beställdes samtidigt och levererades december 2021 (extratilldelad anti-miljöböter bil). Superglad för det, men trist att åka runt i en "temporär" bil. Blev lite sur förut när jag läste att Norge nu ska få ännu snabbare leveranser (som klagat på att man fått vänta 9 månader på AWD). Men vi som fått vänta 19-20+ månader då (finns dessutom folk som väntar sen maj 2021!!)? Finns inte ens ett planerat byggdatum på min... Och ingen kö att tala om.

Visst att jag har valt till smart sense (som var standard på MY22), komfort plus (automatiska handtag) och glastak, men man ser ju fullsmetade bilar levereras hela tiden i Norge-grupperna på facebook!!



Man håller helt på att ledsna på Hyundai.

Vore ju en sak om dom hade problem med tillverkningen och att saker blir försenade.

Men såhär pass länge, och framförallt bristen på information.
Hade ju varit lättare att svälja den här väntan om man fick någon som helst vettig information annat än ÅFs gissningar.

Den här prioriterade listan man skulle vara för oss som fick boka om är ju total bullahit det har nog alla insett

Vill dom inte skicka hit bilar pga kronan är låg för tillfället eller vad sitter det i.


Vet inte hur många teslor jag byggt på deras hemsida för att sen ångra mig.

Man får ju också tänka på att det stora antalet teslor köpts här i Sverige borde ju driva ner andrahandsvärdet rätt rejält.

Hyundaien borde stå sig bättre andrahandsvärde hoppas man.


Eller man får iaf försöka intala sig det medans man väntar
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nect skrev: 03 maj 2023 22:42
Jag har förstått det i några andra trådar där Teslorna förbrukar onödigt mycket energi på förvärmningen inför en laddning.

Själv skulle jag vilja ha en knapp för att manuellt aktivera förvärmningen av batteriet. Ibland när man ska ta ett längre matstopp så behövs inte en snabb laddhastighet t ex. 😊
Ja, det är väl det som var en stor bidragande faktor till e-trons skyhöga förbrukning på vintern, just att den förvärmde batteriet så fort man satte sig bakom ratten. Som jag förstår så har de gjort nåt i mjukvaran på senare modeller som gör det hela lite effektivare.
Det går ju i princip att välja i Ioniq5. Man kan stänga av förvärmningen av batteriet. Vill man att den värmer en kortare tid så kan man bara stänga av den tillfälligt. Men som sagt, det krävs ganska lång förvärmning om funktionen ska göra nytta. Frågan är om det är så meningsfullt att tvinga fram en kortare förvärmningstid. Då är det eventuellt bättre att inte förvärma alls, vilket alltså är möjligt. Den laddar ändå med relativt hög effekt. För oftast har man ju kört många mil innan man snabbladdar, batteriet är inte helt stelfruset. Troligen laddar man fortfarande betydligt snabbare än vad t.ex. en ID4 klarar av även under optimala förhållanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev: 04 maj 2023 06:13
Troligen laddar man fortfarande betydligt snabbare än vad t.ex. en ID4 klarar av även under optimala förhållanden.
Det stämmer bra det. När jag laddat i vinter så är det oftast så att man är sist in och först ut. Trots kallt batteri.
ID.4, Enyaq, PS2, XC40 står kvar och puttrar.

På vintern så hinner jag och sambon både gå på toaletten och äta upp vår mat innan vi ska vidare. På sommaren får vi ofta stressa om vi ska hinna innan bilen är klar, alternativt gå ut mitt i maten och flytta bilen (som man gör för att underlätta för andra!). Riktigt i-landsproblem. :mrgreen:

Jag tycker fortfarande att laddköer är ett mycket större problem än lite långsammare laddning på vintern. Den psykiska påfrestningen att inte kunna påbörja sin "paus" förens man pluggat in laddaren är inte rolig. Laddar hellre långsamt än att sitta och höka för att ingen ska hoppa före i laddkön.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev: 04 maj 2023 08:29
mati skrev: 04 maj 2023 06:13
Troligen laddar man fortfarande betydligt snabbare än vad t.ex. en ID4 klarar av även under optimala förhållanden.
Det stämmer bra det. När jag laddat i vinter så är det oftast så att man är sist in och först ut. Trots kallt batteri.
ID.4, Enyaq, PS2, XC40 står kvar och puttrar.
Yes. Jag har laddat ett antal gånger under vintern (har faktiskt aldrig någonsin snabbladdat Ioniqen på sommarhalvåret) och det var precis som du säger, LIFO, last-in-first-out. Oavsett om batteriet var varmt eller inte. ID4-orna verkar inte ladda överhuvudtaget, de bara står och småputtrar. Det är inte sällan därför det blir köer.
Man kan beskylla Hyundai för allt möjligt, men inte för att de bidrar till att det bildas laddköer i onödan. Det gör däremot VW och Volvo & Co.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Silly Bear
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 mar 2022 21:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Silly Bear »

Nån här som fått besked att deras bil är byggd senaste månaden?


Tycker det varit helt tyst på facebook iaf
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Nej, inte jag iaf. Min fru har ringt och tjatat på ÅF, men utan resultat. :evil:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Silly Bear
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 mar 2022 21:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Silly Bear »

Förra året fick man ju besked om att man var tvungen att boka om till en 2023 någonstans runt den här tiden.


Är det någon som vet när Hyundai byter modellår, borde väl vara någonstans snart.?

Och om något kommer att förbättras på 2024 mot 2023

Försöker hitta nått ljus e det här mörkret som är den eviga väntan på ny bil
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

Silly Bear skrev: 09 maj 2023 21:23
Förra året fick man ju besked om att man var tvungen att boka om till en 2023 någonstans runt den här tiden.


Är det någon som vet när Hyundai byter modellår, borde väl vara någonstans snart.?

Och om något kommer att förbättras på 2024 mot 2023

Försöker hitta nått ljus e det här mörkret som är den eviga väntan på ny bil
Ett vansinnigt dåligt bemötande från Hyundai ang detta med leveranser, jag hade nog avbokat vid detta tillfället och köpt en EV6 istället, men visst samma koncern så då kanske man inte har lust att stödja dom.
27,8 kWp solceller
Silly Bear
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 mar 2022 21:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Silly Bear »

Enl min återförsäljare och även en bekants som har bokat via annan åf så kommer alla vi som fått boka om till en 2023 ha våra bilar tillverkade senaste 1a juli.

Återstår väl att se om det löftet spricker precis som det man fick förra året om prioriterad i kö och garanterat tillverkad mellan augusti och november
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Hoppet lever alltså. 8-)
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Min ÅF har inte hört något, men jag håller tummarna att det stämmer!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Hej gänget. Längesen jag uppdaterade navigatorn kom jag på. Har för mig att det kom något OTA. Eller stod det bara att man skulle uppdatera? Minns inte. Anyhow så gick jag in på mon gamla PC och öppnade uppdateringsprogrammet varvid det stod November 2022. Kan det stämma?? Låter som väldigt gammalt. Har det inte kommit något sedan dess? Frågan är om jag ska ladda ner och installera eller om det förstör något om det kommit nyare via OTA därefter? Någon som har koll?
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Aida skrev: 25 maj 2023 13:11
Hej gänget. Längesen jag uppdaterade navigatorn kom jag på. Har för mig att det kom något OTA. Eller stod det bara att man skulle uppdatera? Minns inte. Anyhow så gick jag in på mon gamla PC och öppnade uppdateringsprogrammet varvid det stod November 2022. Kan det stämma?? Låter som väldigt gammalt. Har det inte kommit något sedan dess? Frågan är om jag ska ladda ner och installera eller om det förstör något om det kommit nyare via OTA därefter? Någon som har koll?
Tjena, uppdateringsprogrammet brukar vara otydlig när det gäller datum/version på uppdateringen. Uppdateringen heter iaf NE_E.EUR.S5W_L.001.001.221223 trots att den benäms November 2022 och det ser du i bilen om det är den du har. Om inte är det bara att ladda ner till USB och köra in då det är senaste man kan få oavsett USB eller OTA.

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/998#
https://update.hyundai.com/EU/E1/update ... w/998/pop2
Ioniq 5 FE AWD
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Aha. Tack för svaret! Jaja men har inte uppdatering kommit efter det så bör jag ju ha den. Aå gammal uppdatering… När kommer nästa? Vad hände med laddningsplanering i navigatorn likt Tesla som utlovades? Jag får gå ut till bilen och kolla vilken version jag har.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Aida skrev: 25 maj 2023 14:15
Aha. Tack för svaret! Jaja men har inte uppdatering kommit efter det så bör jag ju ha den. Aå gammal uppdatering… När kommer nästa? Vad hände med laddningsplanering i navigatorn likt Tesla som utlovades? Jag får gå ut till bilen och kolla vilken version jag har.
Ja den är nog på G. Har precis släppts, dragits tillbaka och släppts igen i USA t.ex. Dock tror jag inte den är så mycket att längta till.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Uppgraderade precis min i5 med integrerad dashcam. Var enkelt att installera, tog en kvart och ser oem ut. Vet att det fanns någon liknande för tidiga Model S.
https://fitcamx.com/products/fitcamx-da ... ai-ioniq-5
Beställde därifrån, $189 minus 10% med koden TECHJEFF plus några dollar i frakt
Landade i brevlådan med Early Bird utan några extra avgifter.



Har inte testat i trafiken än, men den sitter på plats och ger inget väsen ifrån sig.
Elbilist sedan 2014
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Tyvärr hade jag aldrig köpt den och rekommenderar ingen att göra det. Den produceras sv ett kinesiskt företag och man får allt nedsparat i en app på telefonen så man ge tillåtelse både för telefonen och bilens rörelser. Vill inte jag till Kina… Men snygg integration är det!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Man behöver inte använda appen eller koppla till telefonen om man inte vill, minneskortet är löstagbart och åtkomligt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Klintan skrev: 25 maj 2023 17:21
Uppgraderade precis min i5 med integrerad dashcam. Var enkelt att installera, tog en kvart och ser oem ut. Vet att det fanns någon liknande för tidiga Model S.
https://fitcamx.com/products/fitcamx-da ... ai-ioniq-5
Beställde därifrån, $189 minus 10% med koden TECHJEFF plus några dollar i frakt
Landade i brevlådan med Early Bird utan några extra avgifter.



Har inte testat i trafiken än, men den sitter på plats och ger inget väsen ifrån sig.
Så vi har strömkontakt där även i våra EU-bilar? Trodde inte det gjorde det då vi väl inte har någon autodimming/homelink? Strömmen finns ändå alltså?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

DanneLKPG skrev: 26 maj 2023 12:03

Så vi har strömkontakt där även i våra EU-bilar? Trodde inte det gjorde det då vi väl inte har någon autodimming/homelink? Strömmen finns ändå alltså?
Ja strömmen finns där, var bara att lossa kabeln till backspegeln och koppla in y-kabeln.
Elbilist sedan 2014
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Raptor »

Silly Bear skrev: 19 maj 2023 01:55
Enl min återförsäljare och även en bekants som har bokat via annan åf så kommer alla vi som fått boka om till en 2023 ha våra bilar tillverkade senaste 1a juli.

Återstår väl att se om det löftet spricker precis som det man fick förra året om prioriterad i kö och garanterat tillverkad mellan augusti och november
Exakt det sa de förra gången också.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Nect skrev: 03 maj 2023 20:08
Har ioniq 5 fortfarande problem med snabbladdning?
AMS har ett nytt youtube klipp där de kör just en sån årsmodell -23 från Sthlm till Åre under sportlovsveckan och hade problem med långsamladdning trots aktiv förvärmning av batteriet. På SuC var det fortfarande problem med att bilen vägrade ta laddning.

Som jag förstår det funkar Teslas V2 (Max 150kW) utan problem med ioniq5, men V3 (Max 250kW) funkar inte alls. Så man får helt enkelt kolla vilken station man har tänkt köra till.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar