Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur ser ni på att köpa sk Europeiska friktionsvinterdäck istället för nordiska dito. Har ingen koll på skillnaden mellan nordiska/eropeiska vinterdäck.
Mina förutsättningar: bilkörning 98% runt större ringleder inom Göteborgsområdet och möjligen en tripp till Skåne i vinter via motorväg. Inga fjällresor.
https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html
Mina förutsättningar: bilkörning 98% runt större ringleder inom Göteborgsområdet och möjligen en tripp till Skåne i vinter via motorväg. Inga fjällresor.
https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html
Re: Förboka din Ioniq 5
Sorry att jag är lite sen på bollen men nej, det är inte lagligt att ställa sådana krav enligt en dom från 2012 (?). De ljög väl för att de gärna ta tar intäkten eller så har de ingen koll. Möjligtvis skulle det kunna vara något speciellt vid leasing men det tvivlar jag på.bulbasor skrev:
Jag leasade en Mokka-e hos Hedins bil i Stockholm. Då frågade jag om man måste serva bilen på en auktoriserad verkstad. Eftersom jag bor på Gotland och det inte finns en sådan här. Svaret blev att det måste man. Kan ju vara något krav i deras leasing-avtal. Skulle helst serva hos Mekonomen på Gotland.
Re: Förboka din Ioniq 5
I5 drar mindre i det österrikiska testet också. Men lite märkligt mht att Ford och VW var fyrhjulsdrivna och de andra bakhjulsdrivna. Hyundaien vann överlägset och det enda de hade att anmärka på var att styrningen var lite oprecis och för lättgående (men bättre än Fordens) samt att den krängde i kurvorna (men var ändå snabbare än ID4 GTX i konbanan eftersomGTX understyrde för mycket). Kortast bromssträcka också och mest utrustning.
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?jurand skrev:Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det intressantaste är nog priserna ändå. Notera att Ioniq 5 RWD är en hel del dyrare än ID4 GTX och sjukt mycket dyrare än Audin. Allt står upp och ner liksom. Vi får ändå säga att vi i Sverige har fått otroligt bra priser. Inte så konstigt att Hyundai inte vill leverera några bilar hit till oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
2nd that.mati skrev:Det intressantaste är nog priserna ändå. Notera att Ioniq 5 RWD är en hel del dyrare än ID4 GTX och sjukt mycket dyrare än Audin. Allt står upp och ner liksom. Vi får ändå säga att vi i Sverige har fått otroligt bra priser. Inte så konstigt att Hyundai inte vill leverera några bilar hit till oss.
Och med Hyundais introduktionsrabatt november ut som grädde på moset.
Re: Förboka din Ioniq 5
Njae de skriver faktiskt om det i testet. De skriver att Audin är helt barskrapad och inte grundläggande saker ingår. Likaså innehåller inte GTX samma utrustning som i Sverige. Hyundaien saknar också värmepump i Österrike (gör alla utom VW).mati skrev:Det intressantaste är nog priserna ändå. Notera att Ioniq 5 RWD är en hel del dyrare än ID4 GTX och sjukt mycket dyrare än Audin. Allt står upp och ner liksom. Vi får ändå säga att vi i Sverige har fått otroligt bra priser. Inte så konstigt att Hyundai inte vill leverera några bilar hit till oss.
De avslutar resonemanget med att om de tar de billigare alternativen (I5 Essential etc) så är helt plötsligt Audin dyrast av de fyra och har fortfarande minst utrustning…
Re: Förboka din Ioniq 5
Instadriver får helt andra resultatHelectriC skrev:Så hög förbrukning(25kWh/100km) hade jag på motorväg i 130 med full bil samt 4 cyklar bak på kroken, så man ska nog inte helt acceptera det som oerfarna(?) journalister skriver.Zalman3 skrev:Räckvidd sportig körning, 228km.
Räckvidd pendlar körning, 298km.
Hur törstig är Ioniq 5 med lite snabb körning?
RWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Europeiska friktionsdäck brukar väl va bättre på våt asfalt, men sämre på snö och is än nordiska dito.Fuji skrev:Hur ser ni på att köpa sk Europeiska friktionsvinterdäck istället för nordiska dito. Har ingen koll på skillnaden mellan nordiska/eropeiska vinterdäck.
Mina förutsättningar: bilkörning 98% runt större ringleder inom Göteborgsområdet och möjligen en tripp till Skåne i vinter via motorväg. Inga fjällresor.
https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Förboka din Ioniq 5
Någon som vet varför man måste byta kylvätska vartannat år? Tesla behöver inte byta alls, och så stor skillnad kan det väl knappast vara? Eller är det helt olika system?
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är kontroll med byte vid behov på Tesla. Som det skall vara. Kia eNiro hade ngt konstigt krav på extremt lågjoniserad vätska, tolkade det som att de inte hade kontroll på korrosion. Den kylarvätskan är dyr! Hoppas inte GMP plattformen dras med den, men ngt måste de väl lärt sig?Sad_ant skrev:Någon som vet varför man måste byta kylvätska vartannat år? Tesla behöver inte byta alls, och så stor skillnad kan det väl knappast vara? Eller är det helt olika system?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Förboka din Ioniq 5
Just det. Kontinentala vinterdäck brukar ju kallas för "autobahndäck". De ger bättre grepp på våta vägar och i kalla temperaturer jämfört med sommardäck. Men på is och snö är de sämre än nordiska vinterdäck, som i sin tur inte är så bra på barmark och i höga hastigheter.DrDR skrev:Europeiska friktionsdäck brukar väl va bättre på våt asfalt, men sämre på snö och is än nordiska dito.Fuji skrev:Hur ser ni på att köpa sk Europeiska friktionsvinterdäck istället för nordiska dito. Har ingen koll på skillnaden mellan nordiska/eropeiska vinterdäck.
Mina förutsättningar: bilkörning 98% runt större ringleder inom Göteborgsområdet och möjligen en tripp till Skåne i vinter via motorväg. Inga fjällresor.
https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html
När jag bodde kvar i Tyskland brukade jag såklart köra på kontinentala vinterdäck, även när jag var här i Sverige. Det var oftast inget problem, och på vägen hit och tillbaka (dvs på motorvägen) var dessa däck säkert att föredra. Men väl häruppe (Skaraborg) så kunde det bli lite äventyrligt när vägarna var oplogade eller till och med isiga. Jag hade inte velat ha dessa däck för daglig pendling eller så. Jag bytte sedermera till nordiska friktionsdäck.
Numera jobbar jag alltid hemifrån och kan oftast välja när jag ska ta bilen. Dessutom är det sällan vinter numera. Jag tror att kontinentala vinterdäck skulle fungera jättebra för mig idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.HelectriC skrev:Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Re: Förboka din Ioniq 5
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?HI5 skrev:Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?jurand skrev:Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Förboka din Ioniq 5
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?jurand skrev:Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?HI5 skrev:Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?jurand skrev:Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är 3 fasHI5 skrev:OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?jurand skrev:Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?HI5 skrev:Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?jurand skrev:Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Re: Förboka din Ioniq 5
Hehe, ok, då sket testet sig lite men jag har hoppet kvar Tack.jurand skrev:Det är 3 fasHI5 skrev:OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?jurand skrev:Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?HI5 skrev:Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?jurand skrev:Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu är ju stora frågan vad du menar med södra halvan? Menar du Göteborg och nedåt som brukar ses som södra Sverige eller menar du faktiskt södra halvan som är nånstans omkring Östersund? Menar du att Europeiska friktionsdäck är bra i Härjedalen, Jämtland, Västernorrland etc? För det skulle inte jag tro, men jag kan inte detta mer än vad som sägs om vad bilarna som kör av vägen på väg upp till fjällen har för däck etc.macky skrev:Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.HelectriC skrev:Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Re: Förboka din Ioniq 5
jag kör iaf i norska fjäll, Hemsedal, Geilo, Hardangervidda etc. De områdena kallas nog inte för söder iafalvenzo skrev:Nu är ju stora frågan vad du menar med södra halvan? Menar du Göteborg och nedåt som brukar ses som södra Sverige eller menar du faktiskt södra halvan som är nånstans omkring Östersund? Menar du att Europeiska friktionsdäck är bra i Härjedalen, Jämtland, Västernorrland etc? För det skulle inte jag tro, men jag kan inte detta mer än vad som sägs om vad bilarna som kör av vägen på väg upp till fjällen har för däck etc.macky skrev:Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.HelectriC skrev:Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Tack för all feedback (även de som inte citeras). Har nu beställt kontinentala vinterdäck. Det blev Dunlop Wintersport 5:macky skrev:Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.HelectriC skrev:Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har kört europeiska vinterdäck i några år i bergslagen. Funkar nästan jämnt, men snökedjor eller dylikt är bra att ha med sig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Förboka din Ioniq 5
Någon som hittat några bra alternativ på fälg + däck med nordiska vinterdäck?
Re: Förboka din Ioniq 5
Min säljare ringde mig idag om vad som måste varit dessa. Fick lägga till 20" fälgar och komfortpaket för att passa in min cyber gray rwd advanced utan tillval i tilldelningen, men nu äntligen har jag ett förväntat leveransfönsterDanneLKPG skrev:Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.