mati skrev:wheels skrev:
Motor. no höjde den också till skyarna i dag
Ja, det är helt otroligt vad det skrivs lovord om den överallt. Iq5 verkar nästan vara en bil utan nackdelar, om man får tro på allt som skrivs.
Jag hoppas verkligen att det inte blir nån gigantisk antiklimax när man själv äntligen får tillfälle att klämma på den i verkligheten. Det måste ju finnas nåt som inte är bra. Då gäller det att det inte är nånting som stör mig.
Och den har verkligen en hel del att bevisa. I min omgivning är jag den enda som är övertygad om att det är en bra bil. Alla andra tror mer eller mindre att det är koreanskt skräp som kommer falla i småbitar innan man har hunnit köra hem den. Framförallt svärföräldrarna anser att jag har tappat förståndet. De kommer aldrig åka med i den. Det är redan nu på håret att de sätter sig ens i e-Golfen, som såklart är skräp jämfört med deras "premium" Audi A1 från 2017 utan några som helst finesser.
.
Håller med om att Ioniq 5 är en mycket bra bil.
Ska jag verkligen leta efter saker som kanske inte är bäst, så undrar jag över följande:
1. Vändradie, lång hjulbas kan medföra att den blir lite klumpig i trånga situationer.
2. Batteriet kunde ha varit lite större, ganska många elbilar börjar nu ha upp mot 100kWh.
3. Ioniq 5 har ju V2L. Men stödjer den ISO 15118-20 för att få V2G?
VW skryter ju om att deras MEB bilar ska gå att uppgradera till V2G.
4. Hur snabbt kan Ioniq 5 ladda på 400V? Exempelvis Porsche Taycan är seg på 400V laddning.
Däremot kan ju Tesla ladda upp mot 250kW på 400V.
5. Vad kostar servicen? Och hur ofta måste man serva?
ISO 15118-20 is called “2nd generation network and application protocol requirements” and is an updated version of ISO 15118-2, with additional features like wireless charging, bidirectional energy transfer, and charging buses via pantographs.