Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

heldiggrisen skrev:
Frågan jag personligen tycker är mest intressant nu är leveranstid.

Är det någon här på TCS som har beställt och fått (preliminärt) datum än?

Har du beställt 1st edition eller "normala" I5?

Någon som har hört när ÅF får demobil att känna på?
Jag beställde i början av juni och i pratet med handlaren så uppskattade han leverans typ december - mars för en awd. Jag beställde rwd vilket han trodde skulle gå något fortare, men ville inte uppskatta. I övrigt skulle han meddela mig när han kunde ge preliminärt datum och det har jag inte fått än.

Såg i en tråd på reddit att något hade sett en i Sverige idag.
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

Jag har fått besked om att min står på båt och är framme i september tillsammans med demobilarna. Beställde i slutet på maj. RWD, Advanced, komfortpaket.
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Har läst att ett par st på fb har fått besked om att deras nu är lastad på båt. RWD och stora batteriet verkar dom ha.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Spännande. Jag har beställt en RWD 1st samma dag som det gick att beställa och jag har inte hört nånting alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

mati skrev:
Spännande. Jag har beställt en RWD 1st samma dag som det gick att beställa och jag har inte hört nånting alls.
Synnerligen märkligt. Stora batteriet beställde jag också. Visserligen en bil som var förbokad av ÅF men 1st edition RWD borde ju rimligtvis komma först.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jakethesnake skrev:
mati skrev:
Spännande. Jag har beställt en RWD 1st samma dag som det gick att beställa och jag har inte hört nånting alls.
Synnerligen märkligt. Stora batteriet beställde jag också. Visserligen en bil som var förbokad av ÅF men 1st edition RWD borde ju rimligtvis komma först.
Ja, kan man tycka. Nu är min säljare visserligen på semester. Det kanske är så att det har hänt nån statusuppdatering de senaste dagarna, det vet jag inte.
Det enda jag vet är att han trodde att bilen möjligtvis kommer i september eller oktober. Men det sa han redan samma dag som jag beställde. Och det är ju ett tag sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Min förväntas komma till Åf nästa vecka (dock i Norge). Very exciting!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Min förväntas komma till Åf nästa vecka (dock i Norge). Very exciting!
Jag ser fram emot en kvalificerad recension. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Min förväntas komma till Åf nästa vecka (dock i Norge). Very exciting!
Jag ser fram emot en kvalificerad recension. :)
Ja spännande! :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jakethesnake skrev:
mati skrev:
Spännande. Jag har beställt en RWD 1st samma dag som det gick att beställa och jag har inte hört nånting alls.
Synnerligen märkligt. Stora batteriet beställde jag också. Visserligen en bil som var förbokad av ÅF men 1st edition RWD borde ju rimligtvis komma först.
Ja, kan man tycka. Nu är min säljare visserligen på semester. Det kanske är så att det har hänt nån statusuppdatering de senaste dagarna, det vet jag inte.
Det enda jag vet är att han trodde att bilen möjligtvis kommer i september eller oktober. Men det sa han redan samma dag som jag beställde. Och det är ju ett tag sedan.
Alla i första batchen skulle väl få då ungefär? :)
Även om det var väldigt få, typ ett par hundra?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Min förväntas komma till Åf nästa vecka (dock i Norge). Very exciting!
Jag ser fram emot en kvalificerad recension. :)
Absolut! Just nu är jag dock lite orolig att de inte har krokar på lager och att det blir en liknande situation som du hade med din etron. Jag kan inte hämta ut bilen om den inte har kroken på från dag 1 eftersom jag nu för tiden nästan dagligen hämtar och lämnar kids med cykel på kroken. Bilen blir alltså i stort sett oanvändbar för mig utan krok (det hade jag inte trott för några år sen). Det går en del rykten på fb om ägare som hämtat bil och fått till svar att kroken blir eftermonterad ”nångång under hösten” typ. Det går inte, så innan jag får bekräftat att kroken är på bilen, så för jag inte över några pengar till åf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Om det blir samma sak för mig så tar jag inte bilen. Punkt. Jag vägrar gå igenom detta en gång till. Jag använder min bil i stort sett enbart för att dra släp, utan dragkrok blir den oanvändbar. Hoppas det löser sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Motor. no höjde den också till skyarna i dag
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

wheels skrev:
Motor. no höjde den också till skyarna i dag
Ja, det är helt otroligt vad det skrivs lovord om den överallt. Iq5 verkar nästan vara en bil utan nackdelar, om man får tro på allt som skrivs.
Jag hoppas verkligen att det inte blir nån gigantisk antiklimax när man själv äntligen får tillfälle att klämma på den i verkligheten. Det måste ju finnas nåt som inte är bra. Då gäller det att det inte är nånting som stör mig. :roll:
Och den har verkligen en hel del att bevisa. I min omgivning är jag den enda som är övertygad om att det är en bra bil. Alla andra tror mer eller mindre att det är koreanskt skräp som kommer falla i småbitar innan man har hunnit köra hem den. Framförallt svärföräldrarna anser att jag har tappat förståndet. De kommer aldrig åka med i den. Det är redan nu på håret att de sätter sig ens i e-Golfen, som såklart är skräp jämfört med deras "premium" Audi A1 från 2017 utan några som helst finesser. :lol: .
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
wheels skrev:
Motor. no höjde den också till skyarna i dag
Ja, det är helt otroligt vad det skrivs lovord om den överallt. Iq5 verkar nästan vara en bil utan nackdelar, om man får tro på allt som skrivs.
Jag hoppas verkligen att det inte blir nån gigantisk antiklimax när man själv äntligen får tillfälle att klämma på den i verkligheten. Det måste ju finnas nåt som inte är bra. Då gäller det att det inte är nånting som stör mig. :roll:
Och den har verkligen en hel del att bevisa. I min omgivning är jag den enda som är övertygad om att det är en bra bil. Alla andra tror mer eller mindre att det är koreanskt skräp som kommer falla i småbitar innan man har hunnit köra hem den. Framförallt svärföräldrarna anser att jag har tappat förståndet. De kommer aldrig åka med i den. Det är redan nu på håret att de sätter sig ens i e-Golfen, som såklart är skräp jämfört med deras "premium" Audi A1 från 2017 utan några som helst finesser. :lol: .
Håller med om att Ioniq 5 är en mycket bra bil.
Ska jag verkligen leta efter saker som kanske inte är bäst, så undrar jag över följande:
1. Vändradie, lång hjulbas kan medföra att den blir lite klumpig i trånga situationer.
2. Batteriet kunde ha varit lite större, ganska många elbilar börjar nu ha upp mot 100kWh.
3. Ioniq 5 har ju V2L. Men stödjer den ISO 15118-20 för att få V2G?
VW skryter ju om att deras MEB bilar ska gå att uppgradera till V2G.
4. Hur snabbt kan Ioniq 5 ladda på 400V? Exempelvis Porsche Taycan är seg på 400V laddning.
Däremot kan ju Tesla ladda upp mot 250kW på 400V.
5. Vad kostar servicen? Och hur ofta måste man serva?
ISO 15118-20 is called “2nd generation network and application protocol requirements” and is an updated version of ISO 15118-2, with additional features like wireless charging, bidirectional energy transfer, and charging buses via pantographs.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Tester:
https://motor.no/elbil/motor-test-av-io ... -er/202563
Årets bästa?
Efter vår ganska korta provkörning av en tyskregistrerad förproduktionsbil i mitten av maj föreslog vi att detta kan vara årets bästa elbil.

https://www.elbil24.no/pro/ioniq-5-i-te ... LzHf6VGsoA
för vårt val i detta fall är Ioniq 5. Den levererar det bästa paketet på väldigt mycket, det har räckvidd i nivå med de andra två, men det laddas mycket snabbare och kommer därmed att röra sig snabbare över längre sträckor. Det är också den överlägset mest praktiska av de tre och har smarta lösningar som de andra saknar. "Leenden från öra till öra

https://www.tu.no/artikler/fire-egenska ... ler/511598
Fyra kvaliteter vi älskar och två saker som irriterar oss om en av årets bästa elbilar
Test av Hyundais första elbil på en ny plattform.

Således är det desto mer nedslående att navigationssystemet på Ioniq 5 enligt vår åsikt inte är tillräckligt intelligent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
4. Hur snabbt kan Ioniq 5 ladda på 400V? Exempelvis Porsche Taycan är seg på 400V laddning.
Däremot kan ju Tesla ladda upp mot 250kW på 400V.
Så som jag har uppfattat det så laddar den bra snabbt även med 400V. Hyundai säger ju till och med att laddförlusterna blir mindre än hos en bil som är byggd för 400V. Deras förklaring är att det visserligen inte är förlustfritt att transformera 400V till 800V i bilens elektronik. Men den efterföljande 800V-arkitekturen är så mycket effektivare än traditionell 400V teknik att förlusterna i slutändan ändå är mindre än i en renodlad 400V bil.
Finns i en video i denna tråd för några sidor sedan (på koreanska med engelska texter).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av hek »

Kul att Ioniq fått så bra kritik i det norska testet! Hoppas nu att min min beställda EV6:a är minst lika trevlig.

Det enda jag inte lyckats hitta någonstans är om wireles android auto/carplay kommer på dessa bilar? Man får väl anta att så inte är fallet eftersom det inte står någonstans?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

hek skrev:
Kul att Ioniq fått så bra kritik i det norska testet! Hoppas nu att min min beställda EV6:a är minst lika trevlig.

Det enda jag inte lyckats hitta någonstans är om wireles android auto/carplay kommer på dessa bilar? Man får väl anta att så inte är fallet eftersom det inte står någonstans?
ioniq5 har inte wireless tyvärr, men jag har beställt en dongle som tydligen ska göra AA trådlös.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av hek »

HelectriC skrev:
ioniq5 har inte wireless tyvärr, men jag har beställt en dongle som tydligen ska göra AA trådlös.
Var hittar man en sådan dongle?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

hek skrev:
HelectriC skrev:
ioniq5 har inte wireless tyvärr, men jag har beställt en dongle som tydligen ska göra AA trådlös.
Var hittar man en sådan dongle?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

Någon som vet om det går att eftermontera dragkrok hos 3e part? Eller måste det göras hos handlaren innan bilen tas i trafik?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jakethesnake skrev:
Någon som vet om det går att eftermontera dragkrok hos 3e part? Eller måste det göras hos handlaren innan bilen tas i trafik?
Det brukar ju gå på alla bilar i princip. Men det brukar också ta lite tid innan tredjepartsdragkrokar hinner ut på marknaden. Sen kan det vara så att vissa mjukvarufunktioner inte är tillgängliga när kroken inte har installerats av en märkesverkstad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av themax »

hek skrev:
HelectriC skrev:
ioniq5 har inte wireless tyvärr, men jag har beställt en dongle som tydligen ska göra AA trådlös.
Var hittar man en sådan dongle?
Och till Carplay finns denna. Hade en föregångare i min förra bil (inte Carplay) som funkade utmärkt, så jag skulle inte tveka köpa om behovet fanns.

https://www.viseeointernational.com/pla ... 6a63b895d6
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar