Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 08 jun 2021 17:57
Leverans till kunder har börjat i Norge
Mycket bra!!heldiggrisen skrev:Snygg laddkurva (på Ionity??).
Blir det kö på framtidens laddstationer, så ska du ställa dig bakom en Ioniq 5.
Är det du som fått din?HelectriC skrev:Leverans till kunder har börjat i Norge
Ja vad blir det omräknat till km/h?mati skrev:Hepp, och jag trodde att e-tron laddar snabbt. Det här är ju en helt annan dimension, framförallt när man tar med i beaktande att Ioniq5 har mycket lägre förbrukning än e-tron. Det gäller att kissa ultrasnabbt under laddpausen då.
Jag får det till 2,2 mil per minut, eller 1320km/h i bästa fall. Dvs 225kW laddeffekt och 1,7kWh/100km i förbrukning. E-tron klarar ganska så prick max 1 mil/minut när allt är perfekt och man kör snålt.Bjelke skrev:Ja vad blir det omräknat till km/h?mati skrev:Hepp, och jag trodde att e-tron laddar snabbt. Det här är ju en helt annan dimension, framförallt när man tar med i beaktande att Ioniq5 har mycket lägre förbrukning än e-tron. Det gäller att kissa ultrasnabbt under laddpausen då.
Vad är det för CK stationer du köat vid som har separata köer till de två laddare som ger mer än 100 kW?martinot skrev:Mycket bra!!heldiggrisen skrev:Snygg laddkurva (på Ionity??).
Blir det kö på framtidens laddstationer, så ska du ställa dig bakom en Ioniq 5.
Grymt imponerande!
På CK och andra stationer (har aldrig varit fullt på SuC, så aldrig behövt köa där), så försöker jag om det går undvika att stå bakom PS2, e-niro, och ID3/ID4 (och andra som bygger på MEB).
Försöker (givet att SuC inte skiljer sig stort) om möjligt istället ställa mig bakom andra Teslor, Taycan och e-tron.
Snart kan man lägga till Ioniq 5 och EV6 till den listan av bilar som normalt är OK att köa bakom, eller kanske de som tom. skall vara #1.
Hyundai stoppar vissa produktionslinjer på grund av komponentbrist (Finwire)
2021-06-10 08:11
Sydkoreanska biltillverkaren Hyundai har stoppat fyra av fem produktionslinjer vid fabriken i Ulsan på grund av komponentbrist. Det framgår av ett uttalande, skriver The Korea Herald.
Bakgrunden är ett utbrott av covid-19 bland personalen hos underleverantören Hyundai Mobis, vilket har stört försörjningen till Hyundai.
”Flera Hyundai Mobis-anställda har smittats med covid-19 och stört försörjningen av cockpit-moduler vilket resulterat i ett fabriksstopp”, sade en talesperson.
Hyundai fick också förra månaden stoppa produktionen vid en indisk fabrik i fem dagar på grund av covid-19.
Vanliga. Kanske kamerorna kommer hit i framtiden, vem vet.wannabee skrev:Är det vanliga backspeglar här i Sverige eller är det val fritt? (såg en recension och där hade de kameror)
Fin skala som börjar på 100kw, det är alltså riktigt långsamt.Zalman3 skrev:
Fina laddsiffror men inte dubbelt så fort om man tittar på km/min t.ex som är mer intressant än SoC. Id.4 har ju större batteri. Värt att tänka på.Zalman3 skrev:Ioniq 5 laddar dubbelt så fort som ID4.
http://www.naf.no
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetes ... -xqut8ZfKY
Tråkigt. Å andra sidan kommer ju leveranserna i Sverige säkerligen ändå inte igång förrän tidigast i september/oktober. Det lär finnas tillräckligt med tid i fall man vill fundera ett varv till.MrRun skrev:Tydligen får Björn ingen I5 förrän 26:e Juli! Och då bara i lite mer än ett dygn så han hinner inte med något 1000km-test då.
Lyssna från 45min i
Jepp så är det. Men det är ju som att vänta jultomten som barn, att vänta på Björns test av en bil man är riktigt intresserad av.mati skrev:Tråkigt. Å andra sidan kommer ju leveranserna i Sverige säkerligen ändå inte igång förrän tidigast i september/oktober. Det lär finnas tillräckligt med tid i fall man vill fundera ett varv till.MrRun skrev:Tydligen får Björn ingen I5 förrän 26:e Juli! Och då bara i lite mer än ett dygn så han hinner inte med något 1000km-test då.
Lyssna från 45min i
Jag väntar mest på att kunna känna och klämma på Ioniqen, kanske också provköra om det är möjligt. Björns tester är bra, men jag skulle inte använda mig av hans bedömning när det gäller val av bil. Det är en fingervisning, men inte mer.MrRun skrev:Jepp så är det. Men det är ju som att vänta jultomten som barn, att vänta på Björns test av en bil man är riktigt intresserad av.
Grymt effektfull laddkurva!Zalman3 skrev:
Håller med. Men det är så länge till provkörning är aktuell så att se fram emot och titta på tester får stilla den väntan.mati skrev:Jag väntar mest på att kunna känna och klämma på Ioniqen, kanske också provköra om det är möjligt. Björns tester är bra, men jag skulle inte använda mig av hans bedömning när det gäller val av bil. Det är en fingervisning, men inte mer.MrRun skrev:Jepp så är det. Men det är ju som att vänta jultomten som barn, att vänta på Björns test av en bil man är riktigt intresserad av.
Jag köper bilar mest utifrån specifikationerna som är viktigast för mig, dvs dragvikt, lastkapacitet, ekonomi. Resten är känsla, och för att få rätt känsla vill jag se bilen i verkligheten. Det är fullt möjligt att jag ratar Ioniq i slutändan om det visar sig att jag eller sambon får fel vibbar. Så var det t.ex. med ID3. Jag var egentligen fast besluten att köpa en sådan i samband med att e-Golfens leasing gick ut i våras, men efter två provkörningar backade jag ur eftersom det kändes fel.
Håller med helt.MrRun skrev:Fina laddsiffror men inte dubbelt så fort om man tittar på km/min t.ex som är mer intressant än SoC. Id.4 har ju större batteri. Värt att tänka på.Zalman3 skrev:Ioniq 5 laddar dubbelt så fort som ID4.
http://www.naf.no
https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetes ... -xqut8ZfKY
Jag har inga illusioner att min e-tron högst troligen bjuder på mycket högre komfort, tystare kupé, att den känns mer ombonad osv. Så sett tror jag inte att Ioniq 5 är bättre än e-tron, det har jag svårt att se hur det skulle gå till. Den är ju ändå bara hälften så dyr, några försämringar får man nog acceptera då. Det är helt okej.MrRun skrev:Men är den bara lika eller bättre än din etron så slår du väl till antar jag eftersom den bli billigare för dig.