Sida 72 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 19:45
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Bara för att man laddar fort så måste man ju inte åka iväg med en gång, det är bara att ta den tid man behöver för mat, toa etc. Fördelen är att man kan ge platsen till nån annan.
Du måste ju ut och flytta bilen.
Ja självklart.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 19:52
av wheels
Det finns ju en del här på forumet som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda hemmavid, och förlitar sig på snabbladdare. För dom måste snabbare vara mycket bättre

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 19:57
av Maw
wheels skrev:
Det finns ju en del här på forumet som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda hemmavid, och förlitar sig på snabbladdare. För dom måste snabbare vara mycket bättre
Ja, antingen det eller AC-laddning på gatan el motsvarande. Antingen supersnabbt eller långsamt, halvsnabbt blir besvärligt i det fallet.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 19:57
av heldiggrisen
HelectriC skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Bara för att man laddar fort så måste man ju inte åka iväg med en gång, det är bara att ta den tid man behöver för mat, toa etc. Fördelen är att man kan ge platsen till nån annan.
Du måste ju ut och flytta bilen.
Ja självklart.
Vilket också gör att man får några extra steg mot det dagliga 10k målet :D
Om man kan få throughput på 3 bilar per timme(20-80%), så avhjälper det avsevärd köbildning mot tex PS2 som har throughput på 2 i timmen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 20:09
av Bjelke
mati skrev:
Aida skrev:
Personligen så hade jag utan mkt kunskap om elbilskörning gjort helt annorlunda: jag hade laddat till 80 % varje gång ist o haft färre laddningsstopp. Jag menar det tar ju tid för varje laddning när man ska av motorvägen och backa till och få igång den fördömda laddstolpen. Man vet ju aldrig vad som händer på resan heller så alltid bra att ha buffert i batteriet. Mitt sätt gör ju också att man slipper köra i 100 km/h sista milen pga felberäkning…
Jag kör oftast samma filosofi. Har man ändå stannat för att ladda så kan man lika väl ladda ordentligt. Dels är det som du säger inte säkert att man får igång nästa laddare, och spilltiden för varje laddsession är ju rätt stor. Dels är det som MWall anmärker, dvs man hinner inte göra nåt på 15-20 minuter ändå. Vill man käka så får man ladda fullt.
Men allt beror ju på hur bråttom man har. Har man t.ex. inget att göra vid laddstoppet, dvs man står och stampar, så är det såklart fantastiskt med en bil som laddar snabbt.
Vi gör också ungefär så, vid resor över typ 40 mil som körs utan laddstopp så blir det första stoppet ofta lite längre
med lunch eller liknande och då kommer man ju typ minst 30 mil till innanför nästa stopp (om man nu ska åka längre
än 70 mil i vårt fall) vilket typ är våra längsta resor, och skulle vi åka ännu längre så blir stopp nummer 2 ibland något
drygt kanske (inte så himla farligt egentligen) :)
Vi åker alltså mer än 70 mil innanför det ens kan bli ett ”problem” med laddningen i vårt fall…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 20:13
av MWall
wheels skrev:
Det finns ju en del här på forumet som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda hemmavid, och förlitar sig på snabbladdare. För dom måste snabbare vara mycket bättre
Det är ingen framkomlig väg i längden. Fler AC-stolpar i parkeringshus och längs gatorna behövs. Men i väntan på det, visst.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 20:33
av martinot
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Laddar redan idag på max 20 min (om jag på resa skall ladda från 15-20% SoC och ända upp till 70-75% SoC). Normalt gör jag dock kortare stopp från 15-20% SoC till 50% SoC på ca. 10-12 min.

Fördelen är att man slipper äta skitmaten och sitta och häcka på dödstrista SuC med asfaltsöken runt om kring.

Man stannar istället där det är trevligt att stanna, där det finns god mat att äta och där man kan uppleva saker.

När vi reste senast med Teslan för en månad sedan så stannade vi i Arboga inne i centrum istället för att stanna och äta på SuC. Åt på en god indier, fick en guidad genomgång av ett medeltida kloster, och tog en trevlig promenad genom centrala Arboga. Först därefter så åkte vi in till Arboga SuC och tog en snabb påfyllning på 10-12 minuter. Kan man i framtiden få ner dessa snabbstopp till 5 minuter så vore det ju ännu mycket bättre.

Visst kunde vi tagit vår fossilbil, men var så tyst och trevligt att göra resan i vår nya M3 (mycket tystar än vår gamla som var rätt mycket mer både vindbrus och vägljud). Ångrar inte det en sekund. Frugan är förtjust i vår stora E-klass på semesterresor, men tyckte det var hur trevligt som helst att ta Teslan på semestern.

Att laddstoppet tog drygt 10 minuter istället för 5 minuter kunde vi överleva (även om jag gillar att Hyundai och andra flyttat tekniken framåt och kortat ner laddtiderna på ett mycket positivt sätt). Spelade inte så stor roll på en semesterresa på 4-6 timmar att den tog kanske 5 minuter längre. Hade ingen superbrådska eller tid att passa.

Så här såg våra matstopp och pauser ut på denna elbilsresan:

Bild

Istället för så här som på den förra elbilsresan jag gjorde:

Bild[/quote]

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 20:41
av martinot
HelectriC skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.
Hur är körkänslan jämfört med PS2 om du pressar bilarna att köra lite aktivt?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 21:03
av Johlei
martinot skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.
Hur är körkänslan jämfört med PS2 om du pressar bilarna att köra lite aktivt?
Utan cyklar på kroken ;-) !

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 21:04
av MWall
Bjelke skrev:
mati skrev:
Aida skrev:
Personligen så hade jag utan mkt kunskap om elbilskörning gjort helt annorlunda: jag hade laddat till 80 % varje gång ist o haft färre laddningsstopp. Jag menar det tar ju tid för varje laddning när man ska av motorvägen och backa till och få igång den fördömda laddstolpen. Man vet ju aldrig vad som händer på resan heller så alltid bra att ha buffert i batteriet. Mitt sätt gör ju också att man slipper köra i 100 km/h sista milen pga felberäkning…
Jag kör oftast samma filosofi. Har man ändå stannat för att ladda så kan man lika väl ladda ordentligt. Dels är det som du säger inte säkert att man får igång nästa laddare, och spilltiden för varje laddsession är ju rätt stor. Dels är det som MWall anmärker, dvs man hinner inte göra nåt på 15-20 minuter ändå. Vill man käka så får man ladda fullt.
Men allt beror ju på hur bråttom man har. Har man t.ex. inget att göra vid laddstoppet, dvs man står och stampar, så är det såklart fantastiskt med en bil som laddar snabbt.
Vi gör också ungefär så, vid resor över typ 40 mil som körs utan laddstopp så blir det första stoppet ofta lite längre
med lunch eller liknande och då kommer man ju typ minst 30 mil till innanför nästa stopp (om man nu ska åka längre
än 70 mil i vårt fall) vilket typ är våra längsta resor, och skulle vi åka ännu längre så blir stopp nummer 2 ibland något
drygt kanske (inte så himla farligt egentligen) :)
Vi åker alltså mer än 70 mil innanför det ens kan bli ett ”problem” med laddningen i vårt fall…
Ja man ska åka riktigt långt innan det blir ett problem. Vissa 100+ mila dagar på Autobahn kanske innehöll 1-2 laddningar i "onödan" men det är verkligen outliers.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 21:40
av martinot
Indiern vi åt på var ett högst ordinärt ställe (men jäkligt god mat - kan varmt rekommendera de som stannar i Arboga) kostade ca 120 spänn.

Totalt 20 spänn mer än måltid på McD vid SuC. Jag vet. Enormt flådigt och enormt slöseri.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 21:44
av R_Edvinsson
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
……….
Skinnaren mellan branschledande och vad vissa anser är en helt föråldrad och långsam plattform är ganska marginell om man synar det i sömmarna.

Skall på Roadtrip och har räknat in 7 laddstopp på snabbladdare på den 190mil långa rundan.

Skillnaden då mellan en I5 och min ID4 är 3-7min/stopp snabbare till I5ans fördel, där inget stopp är längre än 24min ens med ID4an.


Och då har jag valt matstopp som inte ligger vid laddare då det förutom sämre käk även skulle betyda att man inringande får stressäta eller springa och flytta bilen.


Kan förstå att man vill ladda snabbt om man vill sträckköra…men har nog konstaterat att jag inte har så bråttom längre.


För att hålla sig till ämnet så gillar jag I5 skarpt.
Designmässigt en fullträff och cool, men inredningen ekar Hyundai och grafiken på displayerna faller inte i smaken alls.
Men den skall bli riktigt intressant att testa när den väl finns för provkörning.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 21:52
av MWall
R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
……….
Skinnaren mellan branschledande och vad vissa anser är en helt föråldrad och långsam plattform är ganska marginell om man synar det i sömmarna.

Skall på Roadtrip och har räknat in 7 laddstopp på snabbladdare på den 190mil långa rundan.

Skillnaden då mellan en I5 och min ID4 är 3-7min/stopp snabbare till I5ans fördel, där inget stopp är längre än 24min ens med ID4an.


Och då har jag valt matstopp som inte ligger vid laddare då det förutom sämre käk även skulle betyda att man inringande får stressäta eller springa och flytta bilen.


Kan förstå att man vill ladda snabbt om man vill sträckköra…men har nog konstaterat att jag inte har så bråttom längre.


För att hålla sig till ämnet så gillar jag I5 skarpt.
Designmässigt en fullträff och cool, men inredningen ekar Hyundai och grafiken på displayerna faller inte i smaken alls.
Men den skall bli riktigt intressant att testa när den väl finns för provkörning.
Jag laddade 13% till 83% på 43 minuter med min föråldrade S 100D. Får trösta mig med att jag hann äta klart och att laddningen var gratis. :mrgreen:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 jul 2021 22:16
av Esterox
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
……….
Skinnaren mellan branschledande och vad vissa anser är en helt föråldrad och långsam plattform är ganska marginell om man synar det i sömmarna.

Skall på Roadtrip och har räknat in 7 laddstopp på snabbladdare på den 190mil långa rundan.

Skillnaden då mellan en I5 och min ID4 är 3-7min/stopp snabbare till I5ans fördel, där inget stopp är längre än 24min ens med ID4an.


Och då har jag valt matstopp som inte ligger vid laddare då det förutom sämre käk även skulle betyda att man inringande får stressäta eller springa och flytta bilen.


Kan förstå att man vill ladda snabbt om man vill sträckköra…men har nog konstaterat att jag inte har så bråttom längre.


För att hålla sig till ämnet så gillar jag I5 skarpt.
Designmässigt en fullträff och cool, men inredningen ekar Hyundai och grafiken på displayerna faller inte i smaken alls.
Men den skall bli riktigt intressant att testa när den väl finns för provkörning.
Jag laddade 13% till 83% på 43 minuter med min föråldrade S 100D. Får trösta mig med att jag hann äta klart och att laddningen var gratis. :mrgreen:
Hela laddsituationen är ju lite knepig. Speciellt från fanatiska tesladyrkare.

Ibland är laddstoppen lugna och sköna men ibland måste det gå snabbt som vinden. Hur skall man ha det ? Jag förstår din fråga Mwall och jag håller med, det blir stressigt med 20 minuter stopp. När jag åker på långresa i E-tronen hinner jag bara gå på toa och köpa något så är bilen redo för nästa etapp (om jag inte vill ha 100% då tar det längre tid)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 06:41
av nek0
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Här har du svaret

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 09:16
av heldiggrisen
nek0 skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Här har du svaret
Fel video, eller fel tråd?
Eller har jag missat något?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 11:14
av nek0
heldiggrisen skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Här har du svaret
Fel video, eller fel tråd?
Eller har jag missat något?
Nej inget är fel.MWall ställde en fråga "Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga?"och jag tycker att denna videon svarar rätt bra på den.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 11:36
av heldiggrisen
nek0 skrev:
heldiggrisen skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Här har du svaret
Fel video, eller fel tråd?
Eller har jag missat något?
Nej inget är fel.MWall ställde en fråga "Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga?"och jag tycker att denna videon svarar rätt bra på den.
Tackar, it makes sense.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 12:10
av martinot
Laddnät i alla ära (diskuterar det som sagt gärna själv då det ibland är en verkligen stor och avgörande del av att äga elbil), men skulle vara kul att höra lite mer om Ioniq 5 igen om ingen misstycker. :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 13:36
av lukasf
HelectriC skrev:
Tror det blir att sälja PS2 nu.
Vad är det som gör att I5 passar er bättre? Kanske har andra samma behov som er.

Hade varit intressant att veta vad du tycker är styrkorna hos de två bilarna så att man själv kan göra ett bra nästa val :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 14:07
av Jkl79
Hej hej,

Första posten på detta forum, detta kommer bli ett långt inlägg.

Vet inte hur många av er som haft möjlighet att testa bilen.

Jag bor i Norge sen många år tillbaka och har god relation till den lokala Hyundai-nasaren här i Moss. Följdaktligen fick jag låna en Ioniq 5 i ett par dagar för att bilda mig en uppfattning om den är en värdig ersättare för Konan jag har idag. Jag hämtade upp bilen i fredags runt 12 och lämnade tillbaka den nu på förmiddagen idag. Efter en tripp från Moss ner till Helsingborg och vidare ut på Höganäs dagen därpå och ca 117 avverkade mil kan jag bara konstatera att det är en fantastisk bil. Den är det Konan skulle varit och mer ändå. Men vid 120-130km/h på de Halländska och Skånska slätterna kan man kallt konstatera att den gillar ström, vid 110km/h är den betydligt snällare, och vid 100km/h börjar den bli ganska energieffektiv också. Konan är som en plastbunke invändigt, Ioniq 5 har lite av plasten kvar längst ner på dörrarna, men plasten upplevs som av lite högre kvalitet än i Konan. Övre delarna av dörrarna och inredning är padad eller klätt i textil.

Det som utmärker bilen jämförelse med Konan är naturligtvis att hjulen sitter i hörnen. Den känns mindre nervös på vägen och man får en trevlig komfortkänsla när man kör. I min bok är Ioniq 5 lika god landsvägskryssare som E-tron. Kupéen är VÄLDIGT stor i jämförelse med Kona, och även markant större än min gamla slitare, Kia Soul EV, och det är nästan det som är bäst med hela bilen. Den har så stor volym att det ger en lugnande effekt vid långkörning.


Lite detaljer som en del kanske funderar på:

Laddningen på Ionity toppade på ca 217kW, redan från 8% hade jag en laddeffekt på över 210kW(med varmt batteri). Vid 83-84% drar den ner effekten till ca 5kW och börjar kyla batteriet, efter ca 3-4min drar den igång igen med ca 100-120kW. Vet inte hur den beter sig efter 94% då jag inte snabbladdat högre än det hos Ionity. På en vanlig 50-kilowattare laddade den med 48kW hela vägen fram till 95%, valde att avbryta laddningen där då det började bli kö.

V2L innefrån kupèen funkar i Utility mode. Dammsög bilen med bilens egna ström. :)

Tilläggskamerorna på speglarna á la Honda är guld värda. Jag kör mycket bil i tjänsten, även lastbil från tid till annan, och arbetar med vägtrafiksäkerhet till vardags och för mig kunde de lika gärna ersatt speglarna på utsidan. Speglarna på utsidan är förövrigt rejält tilltagna med god sikt, framförallt i jämförelse med makeup-speglarna på Kona.

Sikt framåt och åt sidorna är bättre än på Kona.

Stolarna upplevs som bredare än både Kona och Soul EV(första generation)

Tröskellådorna är lägre än på Kona, och det hjälper mycket om man ska in och ut ur bilen mycket.

Det är väldigt gott om benutrymme både fram och bak.



Har säkert missat en massa, men om nån har frågor är det bara att fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan. Lägger med lite bilder som kuriosa..

Ha det gott i värmen!

Mvh

Johan

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 14:27
av Aida
En bra video som visar laddningen. Bilen äger!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 17:05
av heldiggrisen
Jkl79 skrev:
Hej hej,

Första posten på detta forum, detta kommer bli ett långt inlägg.

Vet inte hur många av er som haft möjlighet att testa bilen.

Jag bor i Norge sen många år tillbaka och har god relation till den lokala Hyundai-nasaren här i Moss. Följdaktligen fick jag låna en Ioniq 5 i ett par dagar för att bilda mig en uppfattning om den är en värdig ersättare för Konan jag har idag. Jag hämtade upp bilen i fredags runt 12 och lämnade tillbaka den nu på förmiddagen idag. Efter en tripp från Moss ner till Helsingborg och vidare ut på Höganäs dagen därpå och ca 117 avverkade mil kan jag bara konstatera att det är en fantastisk bil. Den är det Konan skulle varit och mer ändå. Men vid 120-130km/h på de Halländska och Skånska slätterna kan man kallt konstatera att den gillar ström, vid 110km/h är den betydligt snällare, och vid 100km/h börjar den bli ganska energieffektiv också. Konan är som en plastbunke invändigt, Ioniq 5 har lite av plasten kvar längst ner på dörrarna, men plasten upplevs som av lite högre kvalitet än i Konan. Övre delarna av dörrarna och inredning är padad eller klätt i textil.

Det som utmärker bilen jämförelse med Konan är naturligtvis att hjulen sitter i hörnen. Den känns mindre nervös på vägen och man får en trevlig komfortkänsla när man kör. I min bok är Ioniq 5 lika god landsvägskryssare som E-tron. Kupéen är VÄLDIGT stor i jämförelse med Kona, och även markant större än min gamla slitare, Kia Soul EV, och det är nästan det som är bäst med hela bilen. Den har så stor volym att det ger en lugnande effekt vid långkörning.


Lite detaljer som en del kanske funderar på:

Laddningen på Ionity toppade på ca 217kW, redan från 8% hade jag en laddeffekt på över 210kW(med varmt batteri). Vid 83-84% drar den ner effekten till ca 5kW och börjar kyla batteriet, efter ca 3-4min drar den igång igen med ca 100-120kW. Vet inte hur den beter sig efter 94% då jag inte snabbladdat högre än det hos Ionity. På en vanlig 50-kilowattare laddade den med 48kW hela vägen fram till 95%, valde att avbryta laddningen där då det började bli kö.

V2L innefrån kupèen funkar i Utility mode. Dammsög bilen med bilens egna ström. :)

Tilläggskamerorna på speglarna á la Honda är guld värda. Jag kör mycket bil i tjänsten, även lastbil från tid till annan, och arbetar med vägtrafiksäkerhet till vardags och för mig kunde de lika gärna ersatt speglarna på utsidan. Speglarna på utsidan är förövrigt rejält tilltagna med god sikt, framförallt i jämförelse med makeup-speglarna på Kona.

Sikt framåt och åt sidorna är bättre än på Kona.

Stolarna upplevs som bredare än både Kona och Soul EV(första generation)

Tröskellådorna är lägre än på Kona, och det hjälper mycket om man ska in och ut ur bilen mycket.

Det är väldigt gott om benutrymme både fram och bak.



Har säkert missat en massa, men om nån har frågor är det bara att fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan. Lägger med lite bilder som kuriosa..

Ha det gott i värmen!

Mvh

Johan
Vilken trevlig reseberättelse :D . Vad fick du i förbrukning ungefär vid 120-130kmt?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 17:44
av Jkl79
[/quote]
Vilken trevlig reseberättelse :D . Vad fick du i förbrukning ungefär vid 120-130kmt?[/quote]

Hej hej heldiggrisen.

Vid 120-130 låg den norr om 20kWh/100km, nånstans mellan 21,5-22,5kWh skulle jag kunna tänka mig utan att ha gjort några empiriska tester. Rent spontant märks det att det är en bil där räckvidden får lida en hel del om man ska köra fortare än säg 100-105km/h. Men bilen har så många fördelar i jämförelse med Konan så jag hade gärna betalat 100-150k mer för Ioniq 5. Ioniq 5 känns mer som en komplett långfärdsbil. När jag beställde Kona nummer 2 så blev den extra isolerad i hjulhusen , trots detta är Ioniq 5 betydligt tystare i kupén. Det jag märkte av var ett elektriskt hummande från bakre motorn vid farter runt 50-60km/h, i alla fall inbillar jag mig att det var motorn jag hörde. Men det var inget som var irriterande, det var mer som ett "personlighetsdrag" hos bilen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 jul 2021 19:25
av Bjelke
Mycket bra rapporter! :) tack