Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 27 jul 2021 20:23
Körde idag ca 2x65km med ca 2/3 motorväg i 110 och resten landsvägar 50-80kmh. Slutförbrukning 15,1kWh/100km (inga cyklar bak)
Låter riktigt bra.HelectriC skrev:Körde idag ca 2x65km med ca 2/3 motorväg i 110 och resten landsvägar 50-80kmh. Slutförbrukning 15,1kWh/100km (inga cyklar bak)
Det där är ingen Gurney flap, inte i konceptets ursprungliga betydelse iallafall. Principen är exakt densamma på flygplan och bilar. En Gurney flap ökar downforcen på bilar precis som den ökar lyftkraften på flygplan. Jag reagerade på att lyftkraft nämndes i samband med Gurney flap och bilar i en tidigare kommentar. Ionic 5 har iallafall ingen, om vi nu ska hålla oss till trådämnet.Aida skrev:Hmmmm pratar du flygplan nu?? Vi pratar ju bilar så en spoiler är ju en uppochnedvänd vinge. En Gurney flap på bakändan av en bil minskar lyftkrafterna och ökar oftast luftmotståndet men kan minska luftmotståndet om man designar rätt - vilket de flesta bilar har gjorts nuförtiden. Titta på valfri sedanmodell idag: tex BMW 5-serie så ser man en liten liten gurney flap längst bak (utan spoiler) som är till för att sänka luftmotståndet bak (ej minska lyftkraften) genom att få bort virvlarna bakom bilen.
Kört alla mina Teslor i "sportläge" då det är Normal. Ser ingen anledning till att strypa effekten (med Chill).mati skrev:Björn kan inte köra bil, han fick alldeles för hög förbrukning också när han provkörde e-tron. Det första han gjorde då var att han tryckte in sport-läget, med förklaringen att det inte påverkade förbrukningen negativt. Och det är såklart BS. Det är klart det gör.
Hur körde han nu? Jag har inte sett videon men jag gissar att han inte körde i Eco mode. Och så AWD. Jag litar mer på HelectriC än på Björn.
Jag brukar ofta får högre förbrukning än Björn.themax skrev:Fördelen med Bjørns tester är att han är konsekvent. Han kör samma väg och samma hastighet med alla bilar och redovisar väderförhållanden.mati skrev:Jag litar mer på HelectriC än på Björn.
Jag är övertygad om att jag skulle få lägre förbrukning eftersom jag aldrig har ”hammertime” när jag kör. Förmodligen inte HelectriC heller.
En bra poäng. Har nog inte kikat själv riktigt på detta, och lurats av synvillan att Iq5 ser så klumpig ut på bild/video.Aida skrev:
På vilket sätt är Ioniq 5 mer suv än ID4? Snarare tvärtom! Såväl framända som bakända är betydligt högre på ID4 (därav min kommentar som du inte höll med om att det är konstigt att ID4 och Enyaq har bättre luftmotstånd än I5 när de är fyrkantigare och har mer lådformade bagageutrymmen ). I5 är väl någon el några cm bredare än ID4 så frontarean kanske är lite större. Men vad är skillnaden på 0,288 och 0,281 IRL?? Kolla på den första minuten i jämförelse mellan bilarna här (jaa videon är crappy och presentatören är osedvanligt korkad!)
Finns ingen bil som är perfekt och tilltalande för alla så oavsett modell så kommer du hitta någon som klagar.Aida skrev:Här har ni en sur polack som ogillar bilen.
Han har ju rätt när det gäller strålkastarna och kanske handtaget och kameran sitter för långt ner på bagageluckan. Jag hoppas verkligen att han har fel om rattinställningen och älgtestet. Men han provkörde också en Essential som saknade det mesta av utrustningen. Läs kommentarerna till videon - många är sura. Men videon fick mig att bli lite avtänd och orolig…
Länk?Aida skrev:För att uppväga den tråkiga polacken så kör en glad norrman I5 på en gokartbana och är förvånad lver hur fint den styr in. Han borde veta vad han talar om eftersom han håller på en del med motorsport. Dock så kör han rätt mjukt så testar kanske inte lastväxelmomentet som uppstår i älgtestet. Han höjer bilen till skyarna. Lite kul är att det är första gången jag ser hur min bil kommer att se ut i verkligheten: topputrustad vit med 19 tum! Snygg!
heldiggrisen skrev:Länk?Aida skrev:För att uppväga den tråkiga polacken så kör en glad norrman I5 på en gokartbana och är förvånad lver hur fint den styr in. Han borde veta vad han talar om eftersom han håller på en del med motorsport. Dock så kör han rätt mjukt så testar kanske inte lastväxelmomentet som uppstår i älgtestet. Han höjer bilen till skyarna. Lite kul är att det är första gången jag ser hur min bil kommer att se ut i verkligheten: topputrustad vit med 19 tum! Snygg!
HelectriC skrev:Körde idag ca 2x65km med ca 2/3 motorväg i 110 och resten landsvägar 50-80kmh. Slutförbrukning 15,1kWh/100km (inga cyklar bak)
Tycker du att det är krångligt, så varför inte låta bli att stänga av bilen. Det är ju ändå bara AC som använder el i nån större utsträckningAida skrev:HelectriC skrev:Körde idag ca 2x65km med ca 2/3 motorväg i 110 och resten landsvägar 50-80kmh. Slutförbrukning 15,1kWh/100km (inga cyklar bak)
Det låter ju bra!
En annan fråga: hur krångligt är det att sätta på Utility mode? Är ju ofta i dessa pandemitider som jag och barnen blir kvar i bilen i gassande sol när frugan är inne och handlar - onödigt att elen till ac och multimedia då tas från 12 voltbatteriet. Det finns väl någon genvägsknapp på panelen med en stjärna på - kan den programmeras till att gälla Utility mode.
I videon där han gick igenom vindens påverkan på förbrukningen spekulerade han själv om att det var anledningen till den relativt höga förbrukningen han fick med etron.mati skrev:Björn kan inte köra bil, han fick alldeles för hög förbrukning också när han provkörde e-tron. Det första han gjorde då var att han tryckte in sport-läget, med förklaringen att det inte påverkade förbrukningen negativt. Och det är såklart BS. Det är klart det gör.
Hur körde han nu? Jag har inte sett videon men jag gissar att han inte körde i Eco mode. Och så AWD. Jag litar mer på HelectriC än på Björn.
Oj, det var bra!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Tyvärr valde man vit såg jag. Hade gärna sett någon av mattlackerna eller Blå/Grön i verkligheten. Dessutom RWD och den lägsta utrustningen. Hade hoppats på att testa stolarna, elbaksätet, mittkonsolen etc. Får vänta ett tag till.Zalman3 skrev:Nu börjar Ioniq 5 vara ute hos handlarna.
Bilbyter i Linköping fick en idag.
DanneLKPG skrev:Tyvärr valde man vit såg jag. Hade gärna sett någon av mattlackerna eller Blå/Grön i verkligheten. Dessutom RWD och den lägsta utrustningen. Hade hoppats på att testa stolarna, elbaksätet, mittkonsolen etc. Får vänta ett tag till.Zalman3 skrev:Nu börjar Ioniq 5 vara ute hos handlarna.
Bilbyter i Linköping fick en idag.
Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Kanske har mer plats ovanför insynsskyddet? Det utrymmet räknas ju inte in i den officiella volymen men används i bananlådetestet.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
De 2 extra i I5 vs ID.4 platserade han i sprickan som uppstår när man skjuter baksäteraden så långt fram som möjligt.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!