Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 29 jul 2021 18:37
11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Oj, det var bra!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Tyvärr valde man vit såg jag. Hade gärna sett någon av mattlackerna eller Blå/Grön i verkligheten. Dessutom RWD och den lägsta utrustningen. Hade hoppats på att testa stolarna, elbaksätet, mittkonsolen etc. Får vänta ett tag till.Zalman3 skrev:Nu börjar Ioniq 5 vara ute hos handlarna.
Bilbyter i Linköping fick en idag.
DanneLKPG skrev:Tyvärr valde man vit såg jag. Hade gärna sett någon av mattlackerna eller Blå/Grön i verkligheten. Dessutom RWD och den lägsta utrustningen. Hade hoppats på att testa stolarna, elbaksätet, mittkonsolen etc. Får vänta ett tag till.Zalman3 skrev:Nu börjar Ioniq 5 vara ute hos handlarna.
Bilbyter i Linköping fick en idag.
Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Kanske har mer plats ovanför insynsskyddet? Det utrymmet räknas ju inte in i den officiella volymen men används i bananlådetestet.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
De 2 extra i I5 vs ID.4 platserade han i sprickan som uppstår när man skjuter baksäteraden så långt fram som möjligt.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
I Norge är vi så snåla att vi använder bananlådor som flyttlådor. Gratis på ditt ICA nära, och gratis är bäst.SwedishAdvocate skrev:Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Anekdotiskt (men inte mindre sant för det...): Har fortf. senaste flytten i någorlunda färskt minne. Och ~2015 gasdriven VW Golf Kombi har ett bagage optimerat för att svälja flyttkartonger. Går precis in på bredden. Så det bådar väl gott för resten av VAG-koncernens bilar (vilket ju t.ex. inkluderar ID.4)...
SwedishAdvocate skrev:Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Anekdotiskt (men inte mindre sant för det...): Har fortf. senaste flytten i någorlunda färskt minne. Och ~2015 gasdriven VW Golf Kombi har ett bagage optimerat för att svälja flyttkartonger. Går precis in på bredden. Så det bådar väl gott för resten av VAG-koncernens bilar (vilket ju t.ex. inkluderar ID.4)...
Björn har ju några bananlådor som är olika storlekar också. Så det går inte riktigt få det så vetenskapligt.Aida skrev:SwedishAdvocate skrev:Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Anekdotiskt (men inte mindre sant för det...): Har fortf. senaste flytten i någorlunda färskt minne. Och ~2015 gasdriven VW Golf Kombi har ett bagage optimerat för att svälja flyttkartonger. Går precis in på bredden. Så det bådar väl gott för resten av VAG-koncernens bilar (vilket ju t.ex. inkluderar ID.4)...
Problemet är att det finns ingen standardstorlek på flyttkartong. Tex Ikeas är mindre än Rustas osv. Tidningen Auto Motor & Sport hade en gång en utläggning om detta - De valde Ikeas i sina tester. Vi Bilägare har fortfarande kvar sina läskedrycksbackar (du vet de gamla röda av plast till Apotekarnes 33 cl glasflaskeläsk som inte finns längre) för deras tester. Bananlådor har alltid samma storlek och finns i alla länder.
Testet blir lite fel tycker jag. E-tron lastar ju mer än Enyaq. Men enligt bananerna så är Enyaq större.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Trevligt!Aida skrev:För att uppväga den tråkiga polacken så kör en glad norrman I5 på en gokartbana och är förvånad lver hur fint den styr in. Han borde veta vad han talar om eftersom han håller på en del med motorsport. Dock så kör han rätt mjukt så testar kanske inte lastväxelmomentet som uppstår i älgtestet. Han höjer bilen till skyarna. Lite kul är att det är första gången jag ser hur min bil kommer att se ut i verkligheten: topputrustad vit med 19 tum! Snygg!
MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Ja att man kan justera baksätet är helt fantastiskt. Gillar skarpt flexibiliteten det innebär. Hur ska jag inte kunna gå vidare med det här köpet alltså.martinot skrev:MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Riktigt bra med utrymme för en bil i den ytter storleken. Känns som de optimerat och utnyttjat utrymmena bra.
Ja, det skjutbara baksätet hade jag glömt. Och såvitt jag förstår baseras den avgivna bagagevolymen på baksätet i standardläget, alltså längst bak.heldiggrisen skrev:De 2 extra i I5 vs ID.4 platserade han i sprickan som uppstår när man skjuter baksäteraden så långt fram som möjligt.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Hade TB satt baksäten i 90 graders vinkel, så hade han fått in 2 till.
Alla bilder jag sett av bagaget i I5 har baksäten så långt bak som möjligt, och då ser bagaget trångt ut.
Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.alvenzo skrev:Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Vår broder menar ju naturligtvis krav på MINST 19 tumsfälgar. Detta sa min säljare till mig också. Han varnade för att vinterdäck på fälg kommer att bli väldigt dyra. Men hur lyckades då norrmännen få på 18-tumsfälgar?! Det var väl på en fyrhjulsdriven? (Och den lär väl ändå inte ha större bromsskivor eller annan utformning med större mått än bakhjulsdriven? - iofs vet jag att Volvo V90 D3 fick bakbromsarna fram också i syfte att spara pengar så att den bilen med annorlunda sexväxlad automatlåda (övriga sortimentet har åttaväxlad) kunde pressas ner under 7,5 basbelopp vilket innebar att alla V90 förutom den kräver 18 tum (D3 har 17 tum). Men bromsskivorna på en V90 är stora som pizzor - jag har svårt att tro att I5 skulle ha större så att 18 tum inte skulle passamati skrev:Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.alvenzo skrev:Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Givetvis krav på minst 19". Min säljare sa att däcken är riktigt dyra just för att de måste vara minst 19, jag ser ju ingen riktig poäng med så stora däck om jag inte måste ha det.mati skrev:Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.alvenzo skrev:Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.