Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 24 sep 2021 12:52
Jo, men än så länge verkar de flesta se elbilar som en nischprodukt. Biltillverkarna behöver ju steppa upp för att elbilar ska kunna bli det nya normala.
fast det handlade väl om de långa leveranstiderna pga för få chip? Och fossilbilar har ju samma utmaning, därför känns det aningen konspiratoriskt att tro att tillverkarna medvetet håller tillbaks elbilarna med argumentet att det beror på chip när alla bilar oberoende framdriftsmetod de facto har samma utmaning. Men ja, det hade kunnat tillverkats fler elbilar, dock tror jag inte det hade påverkat leveranstiderna, det hade blivit samma resultat.icreate skrev:Jo, men än så länge verkar de flesta se elbilar som en nischprodukt. Biltillverkarna behöver ju steppa upp för att elbilar ska kunna bli det nya normala.
Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil.icreate skrev:Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp?
Matt Watson är guld. Oväntat att han dissade sätena och bara tyckte att ljudnivån var okej men hyllade vändradien och utelämnade helt uppgifter om förbrukningen… Han hade ju en fyrhjulsdriven testbil som inte var Project 45…DanneLKPG skrev:Nu har Mat på carwow släppt sin recension:
TL;DW
Han gillar bilen.
Tror fosilbilarna har större problem med chipbristen. De hänger kvar med äldre lösningar och när fosilbilarna minskar fortare och fortare i volym (eller chipp tillverkarna ser detta) så prioriterar chiptillverkarna moderna chip. Fosilbilarnas chip når End Of Life (EOL) mycket fortare i denna omställning. Man kan säga att det blir Last Time Buy (LTB) läge ibland inom en snar framtid. Går ju att omkonstruerar med moderna chip men det kostar pengar.HelectriC skrev:fast det handlade väl om de långa leveranstiderna pga för få chip? Och fossilbilar har ju samma utmaning, därför känns det aningen konspiratoriskt att tro att tillverkarna medvetet håller tillbaks elbilarna med argumentet att det beror på chip när alla bilar oberoende framdriftsmetod de facto har samma utmaning. Men ja, det hade kunnat tillverkats fler elbilar, dock tror jag inte det hade påverkat leveranstiderna, det hade blivit samma resultat.icreate skrev:Jo, men än så länge verkar de flesta se elbilar som en nischprodukt. Biltillverkarna behöver ju steppa upp för att elbilar ska kunna bli det nya normala.
Kanske han höll högre hastighet?DanneLKPG skrev:Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil.icreate skrev:Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp?
Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Det gör de så mycket de kan eftersom de får mindre EU-böter desto fler elbilar då får ut på marknaden innan årsskiftet. Så det är i princip ännu värre på många ICE-bilar om de på något sätt delar på samma trånga resurs som en elbil. (Vad det nu må vara, chip, produktion, transporter, processer, likviditet osv)mati skrev:Fast man hade ju kunnat omprioritera.
Han säger i videon att han körde 110, men fick högre förbrukning än vad Björn fick i 120. Majoriteten av testerna brukar få runt 19-20 kWh/100km i 110, men Kris lyckades få 25.martinot skrev:Kanske han höll högre hastighet?DanneLKPG skrev:Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil.icreate skrev:Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp?
Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Mätaren på Ioniq 5 visade mer exakt hastighet än övriga, som åkte långsammare i verkligheten än vad mätaren visade. Ioniq åkte 2,7 km/h fortare än övriga. I dessa hastigheter torde det göra signifikant skillnad i förbrukning. Jag känner inte till killen som gjort testerna och hur seriös och objektiv han är. Men nog borde man kanske ha mer exakta mätmetoder innan man lägger ut jämförande tabeller. Volvon är ju heller inte 4WD, som den testade versionen av Ioniq.martinot skrev:Kanske han höll högre hastighet?DanneLKPG skrev:Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil.icreate skrev:Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp?
Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Håller med, Kris är lite audi-porschefantast men kanske inte mer än TB är teslafantast. Jag litar ungefär lika mycket på de två och lägger på ett biasfilter. För jämförande tester vill man ju gärna att bilarna körs samtidigt. Däremot lägger de ju ändå upp mycket matnyttigt får man säga.mati skrev:Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Samma gäller ju när det gäller mil som bilen går, ibland är 30 mil SUPERBRA och ibland är det katastrof. Beroende på vem man fråga.mati skrev:Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Så skulle det säkert kunna vara.HelectriC skrev:Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.martinot skrev:Så skulle det säkert kunna vara.HelectriC skrev:Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?wheels skrev:Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...