Lägre förmånsvärde 2021 M3
Postat: 22 dec 2020 11:35
Bilar tillverkade 2021 verkar få ökad nedsättning. En M3 LR AWD tillverkad 2021 får 780 kr/mån lägre förmånsvärde jämfört med en som är tillverkad 2020.
Force-Walker skrev:Surt för dem med 2020 som tappar rabatten på 10 000.
Ökar med 833kr för dem.
Bra att de försöker kompensera så att det inte blir dyrare med elbilar som tjänstebilar (annars så kommer den positiva omställningen hos många företag avta och fokusera på mer miljöovänglia laddhybrider), men som ni är inne på så blir alla dessa ändringar fram och tillbaka väldigt både orättvisa, och oförutsägbara. Företag, men även privatpersoner gällande dyra beslut, gillar oftast inte oförutsägbarhet. Skapar osäkerhet på marknaden, och osäkerhet kring elbilar specifikt (ur en ekonomisk synvinkel).Fluffy skrev:Force-Walker skrev:Surt för dem med 2020 som tappar rabatten på 10 000.
Ökar med 833kr för dem.
Jo, det känns som de korrigerade för det tappet 10k) i 2021 modellerna men alla med 2020 och tidigare får bita i det sura äpplet.
martinot skrev:Bra att de försöker kompensera så att det inte blir dyrare med elbilar som tjänstebilar (annars så kommer den positiva omställningen hos många företag avta och fokusera på mer miljöovänglia laddhybrider), men som ni är inne på så blir alla dessa ändringar fram och tillbaka väldigt både orättvisa, och oförutsägbara. Företag, men även privatpersoner gällande dyra beslut, gillar oftast inte oförutsägbarhet. Skapar osäkerhet på marknaden, och osäkerhet kring elbilar specifikt (ur en ekonomisk synvinkel).Fluffy skrev:Force-Walker skrev:Surt för dem med 2020 som tappar rabatten på 10 000.
Ökar med 833kr för dem.
Jo, det känns som de korrigerade för det tappet 10k) i 2021 modellerna men alla med 2020 och tidigare får bita i det sura äpplet.
För privatpersoner har väl reglerna generellt varit ganska tydliga? Min dieselbil från 2018 är t.ex. fortfarande helt skattefri fram till 2023 även om samma bil numera beläggs med hög malus.martinot skrev:Bra att de försöker kompensera så att det inte blir dyrare med elbilar som tjänstebilar (annars så kommer den positiva omställningen hos många företag avta och fokusera på mer miljöovänglia laddhybrider), men som ni är inne på så blir alla dessa ändringar fram och tillbaka väldigt både orättvisa, och oförutsägbara. Företag, men även privatpersoner gällande dyra beslut, gillar oftast inte oförutsägbarhet. Skapar osäkerhet på marknaden, och osäkerhet kring elbilar specifikt (ur en ekonomisk synvinkel).Fluffy skrev:Force-Walker skrev:Surt för dem med 2020 som tappar rabatten på 10 000.
Ökar med 833kr för dem.
Jo, det känns som de korrigerade för det tappet 10k) i 2021 modellerna men alla med 2020 och tidigare får bita i det sura äpplet.
Hämtar du den några dagar in i Januari slipper du ju också betala skatt på förmånsvärdet för decemberPasjostrom skrev:Om det vore så kanske jag ska försöka hämta den efter nyår istället, men som jag förstått kan den reggas redan innan jag hämtar den, så i det fallet spelar det kanske ingen roll...
Frågan är hur länge man får vänta om man väljer att inte hämta den innan årsskiftet.
Förmånsvärdet baserar sig på bilens tillverkningsår. Inte modellår eller när bilen tas i trafik!Remuz skrev:Förmånsvärdet räknas ju året den reggas in, dvs årsmodell är inte viktigt. Hämtar du den 30/12 så får du det högre värdet
Och hur ser man tillverkningsåret? I VIN?Nect skrev:Förmånsvärdet baserar sig på bilens tillverkningsår. Inte modellår eller när bilen tas i trafik!Remuz skrev:Förmånsvärdet räknas ju året den reggas in, dvs årsmodell är inte viktigt. Hämtar du den 30/12 så får du det högre värdet
Sedan ändras förmånsvärdet varje år då det anpassas till inkomståret. Fast tillverkningsåret är alltid detsamma.
När man fått regnumret så kan man kolla på transsportstyrelsens hemsidawcarlsson skrev:Och hur ser man tillverkningsåret? I VIN?Nect skrev:Förmånsvärdet baserar sig på bilens tillverkningsår. Inte modellår eller när bilen tas i trafik!Remuz skrev:Förmånsvärdet räknas ju året den reggas in, dvs årsmodell är inte viktigt. Hämtar du den 30/12 så får du det högre värdet
Sedan ändras förmånsvärdet varje år då det anpassas till inkomståret. Fast tillverkningsåret är alltid detsamma.
Är nog beredd att hålla med dig.Banane skrev:martinot skrev:Bra att de försöker kompensera så att det inte blir dyrare med elbilar som tjänstebilar (annars så kommer den positiva omställningen hos många företag avta och fokusera på mer miljöovänglia laddhybrider), men som ni är inne på så blir alla dessa ändringar fram och tillbaka väldigt både orättvisa, och oförutsägbara. Företag, men även privatpersoner gällande dyra beslut, gillar oftast inte oförutsägbarhet. Skapar osäkerhet på marknaden, och osäkerhet kring elbilar specifikt (ur en ekonomisk synvinkel).Fluffy skrev:Force-Walker skrev:Surt för dem med 2020 som tappar rabatten på 10 000.
Ökar med 833kr för dem.
Jo, det känns som de korrigerade för det tappet 10k) i 2021 modellerna men alla med 2020 och tidigare får bita i det sura äpplet.
De har inte kompenserat för t ex Model S och Audi E-Tron vad det verkar. De sänker nog M3 LR eftersom de höjde den förra året.
Själv vill jag ha ett mer transparent och rättvist system. Ge en generell rabatt för elbilar och sluta med det här tramset med "jämförbara" modeller.
Sorry så är det ju såklart! Fel av migNect skrev:Förmånsvärdet baserar sig på bilens tillverkningsår. Inte modellår eller när bilen tas i trafik!Remuz skrev:Förmånsvärdet räknas ju året den reggas in, dvs årsmodell är inte viktigt. Hämtar du den 30/12 så får du det högre värdet
Sedan ändras förmånsvärdet varje år då det anpassas till inkomståret. Fast tillverkningsåret är alltid detsamma.
Ingen fara! Du skulle bara kolla om någon var med!Remuz skrev:Sorry så är det ju såklart! Fel av migNect skrev:Förmånsvärdet baserar sig på bilens tillverkningsår. Inte modellår eller när bilen tas i trafik!Remuz skrev:Förmånsvärdet räknas ju året den reggas in, dvs årsmodell är inte viktigt. Hämtar du den 30/12 så får du det högre värdet
Sedan ändras förmånsvärdet varje år då det anpassas till inkomståret. Fast tillverkningsåret är alltid detsamma.
Dom har ju sänt beloppet år 2021, det är pga att man tog bort bonusen.Pontus skrev:Här är en intressant lista:
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 020_30.pdf
Man kan se vilka de jämförbara bilarna är till miljöbilarna och informationen har skatteverket fått ifrån generalagenterna för respektive märke. Någon granskning om det är rimligt verkar inte finnas.
Några exempel är att Porsche Taycan Turbo S jämförs inte med den värsta Panameran utan den som heter 4S. Tesla jämför bara med sina egna bilar, vet ej hur detta går till, och anger bara ett belopp som man ska dra av. Någon anledning till varför man ökat detta belopp mellan 2020 och 2021 verkar man inte ha behövt ange till skatteverket.
Bra uppmärksammat, dom har sänkt precis lika mycket 56.000 kr. Men på vilket sätt följer man då de regler som skatteverket satt upp för hur förmånsvärdet ska beräknas?Force-Walker skrev:Dom har ju sänt beloppet år 2021, det är pga att man tog bort bonusen.Pontus skrev:Här är en intressant lista:
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 020_30.pdf
Man kan se vilka de jämförbara bilarna är till miljöbilarna och informationen har skatteverket fått ifrån generalagenterna för respektive märke. Någon granskning om det är rimligt verkar inte finnas.
Några exempel är att Porsche Taycan Turbo S jämförs inte med den värsta Panameran utan den som heter 4S. Tesla jämför bara med sina egna bilar, vet ej hur detta går till, och anger bara ett belopp som man ska dra av. Någon anledning till varför man ökat detta belopp mellan 2020 och 2021 verkar man inte ha behövt ange till skatteverket.
Polestar har också beloppet sänkts på.
Den tanken har slagit mig också. På köpet får man ju också alla trevliga uppdateringar som elstyrd baklucka etc.Arn skrev:Tanken slog mig om man skulle byta från en LR 2020 till LR 2021. Enl SKV hemsida ligger förmånsvärdet på 4300kr för årsmodell 21 och 5100kr för årsmodell 20