Sida 1 av 1

Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 24 dec 2020 01:18
av Anonymous FTW
Tydligen så var det nära 2018.

"Kändis-vd:n Elon Musk avslöjar att han övervägde att sälja Tesla till Apple när det stormade som värst för elbilstillverkaren – för en tiondel av summan som bolaget värderas till i dag."

https://www.svd.se/musk-ville-salja-tes ... till-apple

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 09:56
av fimpen
Ja... där missade Apple ett tåg kanske... men de är ju inte några anhängare av ”kollektivtrafik” utan åker nog hellre egen bil ;-)

Jag tror Apple kommer med en elbil snart, en helt vanlig elbil som du köper av dem, ingen konstig bil-pool-variant eller något. Apple har i västvärlden en lojal och köpstark kundbas som nog vågar ta steget utan större övertalning. Sedan tror jag att de har goda möjligheter att göra en riktigt bra elbil också.

Teslas bilar är ju fina, och långt före övrig konkurrens rent ”bil”-tekniskt, men Apple kan klämma i några riktiga ess:

1) Ersätt den hopplöst föråldrade MCUn (även MCU2 har ca mindre än 10 % av berökningskapacigeten i en iPhone) i Teslorna med en modern IPad som skärm, som går att byta med enkla medel. En bil som på så sätt är möjlig att enklare uppgradera vore ett STORT framsteg för hela konceptet ”bil”. Med bättre datorkraft finns ju stor potential till utveckling av skärmen. Jag tror alla biltillverkare under skattar betydelsen av infotainmentsystem, inklusive Tesla. Hur i hela h-e har de lyckats missa 3-d-vy vid parkeringen trots alla kameror, och möjlighet för tredje-parts-appar i alla år? Förvisso bättre än alla andra, men ändå helt obegripligt slött av dem...

2) lägg ut tillverkningen på lämplig aktör. Om Apple lyckas få Toyota, eller annan rutinerad tillverkare som inser att de behöver ”göra något” att agera Foxxonn så har de bra chanser att få till en riktig kvalitetsprodukt.


Sedan har vi ju racet till självkörning, och där är det väl svårt att veta hur det går. Tesla skryter men i praktiken har vi ju inte fått något särskilt mycket mera användbart av dem sedan Mobil-Eye-APn 2014...

Vad tror ni? Jag tror Apple har en superchans att havsis ett rejält hugg in i en ny marknad... igen!

/Fimpen

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 10:15
av Bjelke
Cool tanke att man tar med sig sin IPad till bilen och alltså tar den med sig från bilen också :)
Det blir en ny dimension av stöldskydd om man tänker till lite ju :)
Finns väldigt många fördelar med det upplägget helt klart,
välj hur stor skärm du vill ha, välj liggande/stående, välj hur många skärmar du vill ha, osv osv
Självklart kan en skärm framför ratten vara option också (eller tex den enda man har).

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 12:24
av Curik
fimpen skrev:
1) Ersätt den hopplöst föråldrade MCUn (även MCU2 har ca mindre än 10 % av berökningskapacigeten i en iPhone) i Teslorna med en modern IPad som skärm, som går att byta med enkla medel. En bil som på så sätt är möjlig att enklare uppgradera vore ett STORT framsteg för hela konceptet ”bil”. Med bättre datorkraft finns ju stor potential till utveckling av skärmen. Jag tror alla biltillverkare under skattar betydelsen av infotainmentsystem, inklusive Tesla. Hur i hela h-e har de lyckats missa 3-d-vy vid parkeringen trots alla kameror, och möjlighet för tredje-parts-appar i alla år? Förvisso bättre än alla andra, men ändå helt obegripligt slött av dem...
Jajaja, lugn och fin nu Fimpen. Mindre än 10% är det knappast, snarare ~14% om man jämför en MCU2 (Intel Atom E8000?) med senaste iPhone (A13 Bionic?) vilket ju är att jämföra äpplen (hehe) och päron eftersom MCU2 inte är den senaste. Det är inte bara att stoppa i en modern iPad, det måste finnas ett gränssnitt mellan bilen och iPaden också och det finns i dagsläget inte på en modern iPad. Ett sådant skulle ta plats, o.s.v.

Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha mjukvara i min bil som designats för planerat åldrande. Det låter väldigt mycket anti-konsument.

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 13:17
av renes
Curik skrev:
Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha mjukvara i min bil som designats för planerat åldrande. Det låter väldigt mycket anti-konsument.
Vanlig (avsiktlig?) misuppfattning. Apples "battery slowdown" var ett sätt att få produkten att leva längre. Utan den skulle iPhone börja krascha istället. Det stora misstaget de gjorde var att inte annonsera det publikt.

Apple var det första företaget som frivilligt implementerade software för att förlänga livstiden på batterierna. Hur är det "anti-konsument"?

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 14:03
av Teslaspolen
renes skrev:
Curik skrev:
Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha mjukvara i min bil som designats för planerat åldrande. Det låter väldigt mycket anti-konsument.
Vanlig (avsiktlig?) misuppfattning. Apples "battery slowdown" var ett sätt att få produkten att leva längre. Utan den skulle iPhone börja krascha istället. Det stora misstaget de gjorde var att inte annonsera det publikt.

Apple var det första företaget som frivilligt implementerade software för att förlänga livstiden på batterierna. Hur är det "anti-konsument"?
Just denna batterihysteri hos Apple var ju missuppfattad. Men Apple är annars ett företag som aktivt motarbetar rätten att reparera din egna hårdvara själv... Tyvärr lite som Tesla har börjat med på senare år också.

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 14:34
av p1457
Om man gör det lätt att byta skärm, tror ni inte det riskerar att flytta oss tillbaka till tiden då bilstereos blev stulna titt som tätt?

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 16:11
av thebishop
Curik skrev:
fimpen skrev:
1) Ersätt den hopplöst föråldrade MCUn (även MCU2 har ca mindre än 10 % av berökningskapacigeten i en iPhone) i Teslorna med en modern IPad som skärm, som går att byta med enkla medel. En bil som på så sätt är möjlig att enklare uppgradera vore ett STORT framsteg för hela konceptet ”bil”. Med bättre datorkraft finns ju stor potential till utveckling av skärmen. Jag tror alla biltillverkare under skattar betydelsen av infotainmentsystem, inklusive Tesla. Hur i hela h-e har de lyckats missa 3-d-vy vid parkeringen trots alla kameror, och möjlighet för tredje-parts-appar i alla år? Förvisso bättre än alla andra, men ändå helt obegripligt slött av dem...
Jajaja, lugn och fin nu Fimpen. Mindre än 10% är det knappast, snarare ~14% om man jämför en MCU2 (Intel Atom E8000?) med senaste iPhone (A13 Bionic?) vilket ju är att jämföra äpplen (hehe) och päron eftersom MCU2 inte är den senaste. Det är inte bara att stoppa i en modern iPad, det måste finnas ett gränssnitt mellan bilen och iPaden också och det finns i dagsläget inte på en modern iPad. Ett sådant skulle ta plats, o.s.v.

Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha mjukvara i min bil som designats för planerat åldrande. Det låter väldigt mycket anti-konsument.
Jämför med apples M1 istället. Helt relevant.

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 16:15
av thebishop
Teslaspolen skrev:
renes skrev:
Curik skrev:
Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha mjukvara i min bil som designats för planerat åldrande. Det låter väldigt mycket anti-konsument.
Vanlig (avsiktlig?) misuppfattning. Apples "battery slowdown" var ett sätt att få produkten att leva längre. Utan den skulle iPhone börja krascha istället. Det stora misstaget de gjorde var att inte annonsera det publikt.

Apple var det första företaget som frivilligt implementerade software för att förlänga livstiden på batterierna. Hur är det "anti-konsument"?
Just denna batterihysteri hos Apple var ju missuppfattad. Men Apple är annars ett företag som aktivt motarbetar rätten att reparera din egna hårdvara själv... Tyvärr lite som Tesla har börjat med på senare år också.
Senare år? Tesla har ju varit mer aggressiva än Apple, Apple låter ju ändå vissa tredjepartstillverkare laga saker, tesla har väl,enbart egen service sen dag ett.

Däremot håller jag med om att det är en vanlig (ofta avsiktlig tyvärr) missuppfattning, Apple har tvärtom en lysande track record på att stödja både datorer och telefoner längre med mjukvaruuppdateringsr. Visa annan konsumentlevetsntör för ex. Android som har bättre (längre) support. Finns troligtvis inte.

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 16:17
av bylund
Anonymous FTW skrev:
Tydligen så var det nära 2018.

"Kändis-vd:n Elon Musk avslöjar att han övervägde att sälja Tesla till Apple när det stormade som värst för elbilstillverkaren – för en tiondel av summan som bolaget värderas till i dag."

https://www.svd.se/musk-ville-salja-tes ... till-apple
Lite överdrivet, att som i rubriken, säga att han var nära att sälja då hr Cook inte ens ville diskutera saken.

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 16:18
av Fredrik j
Teslaspolen skrev:
renes skrev:
Curik skrev:
Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha mjukvara i min bil som designats för planerat åldrande. Det låter väldigt mycket anti-konsument.
Vanlig (avsiktlig?) misuppfattning. Apples "battery slowdown" var ett sätt att få produkten att leva längre. Utan den skulle iPhone börja krascha istället. Det stora misstaget de gjorde var att inte annonsera det publikt.

Apple var det första företaget som frivilligt implementerade software för att förlänga livstiden på batterierna. Hur är det "anti-konsument"?
Just denna batterihysteri hos Apple var ju missuppfattad. Men Apple är annars ett företag som aktivt motarbetar rätten att reparera din egna hårdvara själv... Tyvärr lite som Tesla har börjat med på senare år också.
Om det är någon telefon som går att reparera är det ju apples? Ungarna har alltid haft iPhone just för att dom är så enkla att reparera.

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 18:57
av fimpen
thebishop skrev:
Curik skrev:
fimpen skrev:
1) Ersätt den hopplöst föråldrade MCUn (även MCU2 har ca mindre än 10 % av berökningskapacigeten i en iPhone) i Teslorna med en modern IPad som skärm, som går att byta med enkla medel. En bil som på så sätt är möjlig att enklare uppgradera vore ett STORT framsteg för hela konceptet ”bil”. Med bättre datorkraft finns ju stor potential till utveckling av skärmen. Jag tror alla biltillverkare under skattar betydelsen av infotainmentsystem, inklusive Tesla. Hur i hela h-e har de lyckats missa 3-d-vy vid parkeringen trots alla kameror, och möjlighet för tredje-parts-appar i alla år? Förvisso bättre än alla andra, men ändå helt obegripligt slött av dem...
Jajaja, lugn och fin nu Fimpen. Mindre än 10% är det knappast, snarare ~14% om man jämför en MCU2 (Intel Atom E8000?) med senaste iPhone (A13 Bionic?) vilket ju är att jämföra äpplen (hehe) och päron eftersom MCU2 inte är den senaste. Det är inte bara att stoppa i en modern iPad, det måste finnas ett gränssnitt mellan bilen och iPaden också och det finns i dagsläget inte på en modern iPad. Ett sådant skulle ta plats, o.s.v.

Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha mjukvara i min bil som designats för planerat åldrande. Det låter väldigt mycket anti-konsument.
Jämför med apples M1 istället. Helt relevant.
A14 finns väl nu? Och som Curik skriver är M1 ju ännu snabbare och ryms förmodligen i samma strömbudget som E8000. Och nåt nyare än MCU2 finns väl inte? Jag betala nyss 27500 för att uppgradera min bil med en medeltids-processor.... surt men värt det jämfört med stenåldersprocessorn som satt där innan och där minnet höll på att dö.

Sen finns förstås andra Apple-fördelar. Face-ID för att kliva i, Touch-ID på ratten och du slipper både nycklar och risk att telefonen är urladdad, och bäst av allt slipper du riskera att få bilen snodd. PIN-2-Drive är ju riktigt gammeldags. Noice-canceling kan dom också...

Apple har redan en massa bra hård- och mjukvara som kan lyfta en bil rejält jämfört med vad någon konkurrent har lyckats med, och till råga på allt i en strömsnål och billig liten grunka som de kan sälja med god profit. Dessutom en etablerad och väl fungerande APP-store med system för att granska och rensa bort ful-appar.

Sedan ska dom förstås bygga en bil också... fyra hjul som ska snurra och ett par av dom svänga lite, och kanske bromsa också... låter ju rätt trivialt men lite utmaning finns kanske där också. Och så få till riktigt bekväma stolar så finns det en ny konkurrent på marknaden som kan sopa banan... tuff konkurrent för Tesla, Kia/Hyundai, några kineser (inkl. Polestar) och kanske VW.... men resten är det nog kört för. Hade jag varit dem hade jag försökt få till en deal med Appel för att agera Foxconn... inget du blir rik på, men du kanske kan behålla sysselsättningen...

/F

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 19:44
av thebishop
Eh, det var jag som tog upp M1... Gemena man har nog missat att den är på banan och sopar rent prestandamässigt i segmentet med låg energiförbrukning. Hade varit grymt bättre än godtycklig annan CPU som drar typ 10-15W, inget annat som ens är nära just nu.

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 25 dec 2020 22:49
av fimpen
thebishop skrev:
Eh, det var jag som tog upp M1... Gemena man har nog missat att den är på banan och sopar rent prestandamässigt i segmentet med låg energiförbrukning. Hade varit grymt bättre än godtycklig annan CPU som drar typ 10-15W, inget annat som ens är nära just nu.
Sorry thebishop, my bad!

Men faktum kvarstår, E8000 är supergammal, men ändå det bästa som går att köpa, till råga på allt för 27500 kr, till en Tesla idag.

Stöldproblemet går fint att lösa med låsning mellan hårdvara som bara Tesla kan låsa upp (det går ju exempelvis inte att byta motor på en Tesla hur som helst), Apple låser SSD-er till sina T2-chip etc.

Apple har lite halvdåligt anseende när det gäller right-to-repair, men med bilar blir det ju en annan sak, de MÅSTE kunna repareras, om inte annat för att det skulle bli så-dyrt med garantiåtaganden och omöjligt att försäkra dem annars. Sen blir det väl en ordentlig fight kring att göra mjukvara tillgänglig för oberoende reparatörer, men där är ju Tesla rätt illa redan idag om jag förstått detta rätt.

/F

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 26 dec 2020 14:29
av martinot
renes skrev:
Curik skrev:
Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha mjukvara i min bil som designats för planerat åldrande. Det låter väldigt mycket anti-konsument.
Vanlig (avsiktlig?) misuppfattning. Apples "battery slowdown" var ett sätt att få produkten att leva längre. Utan den skulle iPhone börja krascha istället. Det stora misstaget de gjorde var att inte annonsera det publikt.

Apple var det första företaget som frivilligt implementerade software för att förlänga livstiden på batterierna. Hur är det "anti-konsument"?
Nja. Inte helt sant. Med de senaste uppdateringarna på min gamla iPhone 5 för ett antal år sedan, så saboterade det battritiden.

Apple har även blivit åtalade av EU. Så det är knappast grundlöst.

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 26 dec 2020 14:35
av martinot
thebishop skrev:
Eh, det var jag som tog upp M1... Gemena man har nog missat att den är på banan och sopar rent prestandamässigt i segmentet med låg energiförbrukning. Hade varit grymt bättre än godtycklig annan CPU som drar typ 10-15W, inget annat som ens är nära just nu.
Har nyligen skaffat en MB Air 13" med M1, och måste säga att det är en helt fantastisk maskin. Får lätt ut 15-16 timmar på en laddning. Helt otroligt, och aldrig varit närheten av det med Intel innan. Kan verkligen rekommendera en dator med M1 om man vill ha absolut mest prestanda/kWh. Otroligt trevliga datorer! :)

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 26 dec 2020 14:41
av Mickep
Är också sugen på M1. min macbookpros batteri gav upp och de vill ha 3k för att byta ut det. (vid inbyte skulle jag på under det). Väntar på nästa iteration.
Om det hade varit en bra grej om apple tagit över tesla? (då hade kineserna haft fler självmordsfabriker)

Re: Elon Musk nära att sälja Tesla till Apple

Postat: 26 dec 2020 16:14
av martinot
Mickep skrev:
Är också sugen på M1. min macbookpros batteri gav upp och de vill ha 3k för att byta ut det. (vid inbyte skulle jag på under det).
Har tidigare enbart kört med MacBook Pro (gällande mina Appledatorer), men köpte nu för första gången Air. Såg faktiskt inga jättestora fördelar att välja Pro med de nya M1-processorerna.

Blev en sådan här modell för mig som ger enormt mycket datorkraft i förhållande till både batteri och plånbok:

Bild

Bild