Sida 1 av 2
Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 25 dec 2020 18:41
av EnDaniel
Hej
Tänkte bara höra lite om fler upplever liknande problem som jag gör med min 2020 M3LR. Jag har upplevt under en tid att ACn är något märklig. Den klarar inte att komma upp i önskad temperatur i kupén och det kommer väldigt lätt imma. Temperaturen vägrade gå upp över 19C trots att vi begärde 27.5C och AC är inställd på "Auto". Vi körde idag i 2.5h och måste dessutom ständigt ha på funktionen för blås på vindrutan för att det inte ska imma igen helt. Sidorutor var helt igenimmade och inget att göra med.
Detta kan väl inte vara normalt?
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 25 dec 2020 19:01
av Tommy59
Jag hade precis samma problem idag med min M3P (precis uthämtad). Inställd på 20 grader men blev inte varm. Fick blåsa på till 23 innan det började bli varmt i kupén. Lustigt nog var problemet tvärtom igår, hade värmen på 20 men det blev alldeles för hett i bilen och fick skruva ner till 18 för att kunna stå ut.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 25 dec 2020 19:06
av Admir
Har exakt samma problem på min model S 2020!

Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 25 dec 2020 20:54
av NiklasTesla
EnDaniel skrev:Hej
Tänkte bara höra lite om fler upplever liknande problem som jag gör med min 2020 M3LR. Jag har upplevt under en tid att ACn är något märklig. Den klarar inte att komma upp i önskad temperatur i kupén och det kommer väldigt lätt imma. Temperaturen vägrade gå upp över 19C trots att vi begärde 27.5C och AC är inställd på "Auto". Vi körde idag i 2.5h och måste dessutom ständigt ha på funktionen för blås på vindrutan för att det inte ska imma igen helt. Sidorutor var helt igenimmade och inget att göra med.
Detta kan väl inte vara normalt?
Skippa Auto och rikta ventilation dit du vill med den värmen du vill samt ha AC på så slipper du imma och för varmt bak/vid fötterna.
Mvh
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 25 dec 2020 21:26
av Coolio
Detta är inte normalt, lägg ett serviceärende i appen.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 26 dec 2020 13:22
av EnDaniel
Måste nog bli en service på detta ja. Att den inte klarar att jobba upp i temperatur var väldigt förvånade. Vi körde trots allt ganska länge. Den ihärdiga imman bör väl betyda att jag kanske har problem med fukt också? Kanske är något jag också bör nämna till service?
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 27 dec 2020 17:17
av HerrNilsson
Inte normalt. Nu har jag inte "nya" Model 3:n men min har jag alltid på auto, sommar som vinter. Behöver inte hålla på att ändra styrka eller utblås för att hålla bilen imfri och klimatiserad.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 27 dec 2020 17:25
av Niklas Z
Inget jag känner igen i min 2020 M3LR. Tycker värmen fungerar utmärkt. Det enda jag har synpunkter på är, precis som NiklasTesla skriver ovan, fördelningen av luften i kupén.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 27 dec 2020 17:26
av Kriper
Ett par tips är att hålla bilen ren och torr i kupén och att tvätta rutorna regelbundet. Damsug och torka torrt, både på plastytor, golvmattor och på glas invändigt. Gör stor skillnad för att slippa imma.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 27 dec 2020 17:29
av BrooklynS
I bakgrunden ligger energibesparingsläget. Utgår från att bilen är värmd vid avfärd och väntar då med att dra igång klimatanläggningen.
Genom att antingen ställa upp temperaturen till >21 grader ELLER att trycka upp värmemenyn och vänta 5-10 sek så kör den igång värmefläktarna och värmen.
Gissningsvis är det ett sätt att hyfsa förbrukningen för kortpendlare.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 27 dec 2020 19:19
av taliz
När bilen var ny hade jag också lite problem med imma. Vet inte om dom hade nån hinna av ngt från tillverkaren eller vad det var. Löstes genom att rengöra rutorna på insidan hursomhelst.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 27 dec 2020 19:46
av OfarligTesla
taliz skrev:När bilen var ny hade jag också lite problem med imma. Vet inte om dom hade nån hinna av ngt från tillverkaren eller vad det var. Löstes genom att rengöra rutorna på insidan hursomhelst.
Brukar bildas en hinna på rutorna av ångor från limm som används för att fästa saker i interiören och en del annat som används där, jag brukar oftast göra en ordentlig rengöring av alla rutor ett tag efter leverans av den anledningen.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 17:08
av EnDaniel
Noterade detta idag när jag skulle ta en sväng.
"Climate keeper unavailable due to system fault"
Känns på något sätt ändå bra att bilen fattar att något är fel. Det var 15C i bilen idag, setpunkt var på 25C och trots det kör fläktarna endast på hastighet "2". Dvs nästan lägsta. Fattar ingenting..
Har i vilket fall fått tid nu hos SC den 19 januari

Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 17:27
av flojon
Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 17:34
av EnDaniel
Okej, låter märkligt. Känns ju spontant som att Tesla har misslyckats när klimatanläggningen inte klarar av att upprätthålla ett vettigt klimat på Auto-läget och de rekommenderar att köra manuell.
Jag retar mig lite på att den alltid är inställd på att blåsa värme vid fötterna. Detta trots att jag flera gånger justerat att jag vill ha blås från mittkonsolen. Verkar som att blås vid fötterna är någon form av "default" man får leva med..
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 17:34
av NiklasTesla
flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Precis så jag gjort (stängt av Auto och stäng av värme bak och mot fötterna om det är för varmt), fungerar bra.
Mvh
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 17:46
av EnDaniel
NiklasTesla skrev:flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Precis så jag gjort (stängt av Auto och stäng av värme bak och mot fötterna om det är för varmt), fungerar bra.
Mvh
Okej, men är det något du måste göra varje gång du sätter dig i bilen? Eller kommer den ihåg det efter du har gjort det en gång? I mitt fall verkar bilen "glömma" mina prefreranser gällande var jag vill att den ska blåsa och jag måste justera manuelt varje gång.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 17:53
av NiklasTesla
EnDaniel skrev:NiklasTesla skrev:flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Precis så jag gjort (stängt av Auto och stäng av värme bak och mot fötterna om det är för varmt), fungerar bra.
Mvh
Okej, men är det något du måste göra varje gång du sätter dig i bilen? Eller kommer den ihåg det efter du har gjort det en gång? I mitt fall verkar bilen "glömma" mina prefreranser gällande var jag vill att den ska blåsa och jag måste justera manuelt varje gång.
Bilen kommer ihåg din senaste inställning när du har på manuellt läge.
Mvh
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 19:55
av flojon
Misstänker att om man använder Easy entry så måste man göra ändringen med sin vanliga profil vald annars ändras det väl när man skall köra...
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 19:56
av flojon
NiklasTesla skrev:flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Precis så jag gjort (stängt av Auto och stäng av värme bak och mot fötterna om det är för varmt), fungerar bra.
Mvh
Tack! Skall prova så! Men känns som dem misslyckats med Auto funktionen då...
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 20:48
av taliz
Att det blir "bastu" vid fötterna kan bero på en trasig givare tydligen, boka tid hos SC.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 28 dec 2020 23:04
av Hedman
Kanske redan kollat, men min bil brukar ändra till recirkulation på luften och stänga av AC:n efter körningar. Så jag kollar det varje gång vi ska köra iväg, speciellt så luften inte ska recirkulera.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 29 dec 2020 01:10
av martinot
flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Jag brukar stänga av fotvärmeblåset, men det som är speciellt dumt på just Tesla är att detta inte går att göra, utan att man samtidigt också tvingas gå över till manuell fläkthastighet.
Jag skulle vilja ha funktionen "Auto", men med att man kan välja vilka utblås som skall vara avstängda.
Synd att Tesla inte har denna funktionen som många andra bilar har.

Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 29 dec 2020 09:54
av EnDaniel
martinot skrev:flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Jag brukar stänga av fotvärmeblåset, men det som är speciellt dumt på just Tesla är att detta inte går att göra, utan att man samtidigt också tvingas gå över till manuell fläkthastighet.
Jag skulle vilja ha funktionen "Auto", men med att man kan välja vilka utblås som skall vara avstängda.
Synd att Tesla inte har denna funktionen som många andra bilar har.

Håller med, det saknar jag verkligen. Känns märkligt att de inte ordnat den möjligheten. Jag brukar ibland ändra till det jag önskar sen trycka den tillbaka i Auto. Men det känns lite omständigt.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Postat: 29 dec 2020 11:16
av NiklasTesla
Någon annan än jag som aldrig använt automatläge på ACn i någon bil (detta är bil nr8 för mig). Tycker manuellt alltid är mer bekvämt värmemässigt.