Den senaste tiden har Tesla erbjudit ett antal retrofits till äldre bilar;
- CCS
- MCU2
- Handtag V3
...finns det fler?
Senast igår pratade han även om möjligheten att få en extern högtalare inmonterad i äldre Model 3.
Det ger mig iallafall lite hopp om att äldre bilar kommer att kunna rulla länge. Kanske kommer det om en 3-4 år möjlighet att byta batteripack till en rimlig penning och få en fullt modern bil med snabb laddning.
Vad tror ni?
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 12:39
av Fredrik j
Jag tror elbilar slits på samma sätt som bilar alltid gjort. Karossen rostar och alla plastmaterial bryts ner av uv-ljus. När för många dyra delar krånglar och behöver bytas ut är det dags för skroten. För en elbil tror jag det kommer vara batteriets andrahandsvärde som bestämmer när det är dags.
Jag har kört en bil från ny till skrotvärde och det var elektroniken som dödade den. Airbaglampa.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 13:22
av Svenssons
Fler saker som går att byta i efterhand:
FSD/HW3
Skärmarna
Sätena?
Under en period kunde man uppgradera batteriet i Roadstern från drygt 50 till ca 80kWh. Dock kostade det en slant - 300’ ca....likafullt gjorde många det. Tyvärr var kvaliteten mindre bra och många upplever en snabb degradering av det nya batteriet.
Möjligen finns en ny variant av detta på G.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 14:41
av d3marcus
Gustafsson skrev:
Under en period kunde man uppgradera batteriet i Roadstern från drygt 50 till ca 80kWh. Dock kostade det en slant - 300’ ca....likafullt gjorde många det. Tyvärr var kvaliteten mindre bra och många upplever en snabb degradering av det nya batteriet.
Möjligen finns en ny variant av detta på G.
NIO erbjuder byte av hela batteripacket på några minuter. Grymt att kunna köra med litet batteri i stan och stort på långresor. Elon verkar vilja bygga in batterierna i karossen istället. Trist.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 15:36
av taliz
d3marcus skrev:
Gustafsson skrev:
Under en period kunde man uppgradera batteriet i Roadstern från drygt 50 till ca 80kWh. Dock kostade det en slant - 300’ ca....likafullt gjorde många det. Tyvärr var kvaliteten mindre bra och många upplever en snabb degradering av det nya batteriet.
Möjligen finns en ny variant av detta på G.
NIO erbjuder byte av hela batteripacket på några minuter. Grymt att kunna köra med litet batteri i stan och stort på långresor. Elon verkar vilja bygga in batterierna i karossen istället. Trist.
Elon hälsar "been there done that".
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 15:51
av taliz
Finns ju redan tredjepart som erbjuder byte på S och X, med begagnade pack från skrotade bilar.
Inte så komplex procedur heller eftersom de(som visas ovan) är byggda för att enkelt kunna byta pack. Typ nästan så att vem som helst kan göra det.
Problemet är "bara" priset. S och X är ju inga högvolym-bilar, så det är nog tveksamt om det kommer tas fram kompletta batteripack från tredjepart. Så man får nog förlita sig på beggade pack.
För Model 3 och Y däremot, som ju definitivt är högvolym, så skulle det inte förvåna mig om det dyker upp pack designade och byggda av tredjepart. De kräver dock att man river ur en del inredning osv. Det absolut vanligaste lär nog ändå bli att man byter någon enstaka modul bara, med antingen en ny eller beggad orginal.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 16:10
av Tars
taliz skrev:
Finns ju redan tredjepart som erbjuder byte på S och X, med begagnade pack från skrotade bilar.
Inte så komplex procedur heller eftersom de(som visas ovan) är byggda för att enkelt kunna byta pack. Typ nästan så att vem som helst kan göra det.
Problemet är "bara" priset. S och X är ju inga högvolym-bilar, så det är nog tveksamt om det kommer tas fram kompletta batteripack från tredjepart. Så man får nog förlita sig på beggade pack.
För Model 3 och Y däremot, som ju definitivt är högvolym, så skulle det inte förvåna mig om det dyker upp pack designade och byggda av tredjepart. De kräver dock att man river ur en del inredning osv. Det absolut vanligaste lär nog ändå bli att man byter någon enstaka modul bara, med antingen en ny eller beggad orginal.
Ja, det är väldigt många som är nöjda med bilen, men man upptäcker att batteriet inte laddar lika snabbt längre och man skulle vilja ha det där extra på sina långresor med familjen.
Som många vet har jag bytt batteri på en av mina bilar från 85 kWh till 100 kWh.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 16:12
av taliz
Ja, och det kostade runt 200 lax + det gamla batteriet vill jag minnas?
Tror nog de flesta tycker det är för mkt stålar.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 16:19
av Banane
Bilen åldras ju oavsett om det den drivs av elmotor eller förbränningsmotor. Tror inte det blir jättestor skillnad i livslängd faktiskt.
Vem är sugen på att köra en Model 3 av 2019 års modell om 20 år även om man kan installera ett batteri som ger 100+ mils räckvidd? För det första lär den rosta ganska friskt men även det som idag ses som modernt med skärmen och kamerorna kommer vara hopplöst omodernt. Samt att inredning slits, plast åldras osv osv.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 16:22
av Kriper
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 16:30
av taliz
Banane skrev:
Bilen åldras ju oavsett om det den drivs av elmotor eller förbränningsmotor. Tror inte det blir jättestor skillnad i livslängd faktiskt.
Vem är sugen på att köra en Model 3 av 2019 års modell om 20 år även om man kan installera ett batteri som ger 100+ mils räckvidd? För det första lär den rosta ganska friskt men även det som idag ses som modernt med skärmen och kamerorna kommer vara hopplöst omodernt. Samt att inredning slits, plast åldras osv osv.
Jupp, batterierna kommer normalt hålla bilens livslängd.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 21:32
av Bod
jeppe_sthlm skrev:
Den senaste tiden har Tesla erbjudit ett antal retrofits till äldre bilar;
- CCS
- MCU2
- Handtag V3
Har en MS från 2014 och fixat CCS och MCU".
Vad är handtag V3?
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 21:56
av jeppe_sthlm
Banane skrev:
Bilen åldras ju oavsett om det den drivs av elmotor eller förbränningsmotor. Tror inte det blir jättestor skillnad i livslängd faktiskt.
Vem är sugen på att köra en Model 3 av 2019 års modell om 20 år även om man kan installera ett batteri som ger 100+ mils räckvidd? För det första lär den rosta ganska friskt men även det som idag ses som modernt med skärmen och kamerorna kommer vara hopplöst omodernt. Samt att inredning slits, plast åldras osv osv.
Klart att bilen kan vara sliten i övrigt, men det finns ju gott om 20 år gamla bilar som rullar idag. De saknar ju dock all ny teknik. Teslas stora fördel är ju att de har centrala datorer som styr alla komponenter i bilarna. Övriga tillverkare har öar med datorer och programvaror från underleverantörer (Bosch osv) som knappt pratar med varandra. Att då 10 år efter leverans byta ut en komponent eller uppgradera funktionaliteten i något som är integrerat med något annat blir ett helsike, vilket får till följd att bilarna ofta är en snapshot av hur de såg ut när de rullade från bandet.
Min spaning är därmed att Tesla har med andra ord helt andra förutsättningar för att leverera uppgraderingar och att hålla bilarna up-to-date och attraktiva längre.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 21:57
av jeppe_sthlm
Bod skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Den senaste tiden har Tesla erbjudit ett antal retrofits till äldre bilar;
- CCS
- MCU2
- Handtag V3
Har en MS från 2014 och fixat CCS och MCU".
Vad är handtag V3?
Handtag V3 fick jag monterade i min bil för några veckor sedan. Ska vara samma som sitter i de nya bilarna, men det var en del bök att få dem på plats enligt teknikern.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 22:11
av Fredrik j
jeppe_sthlm skrev:
Banane skrev:
Bilen åldras ju oavsett om det den drivs av elmotor eller förbränningsmotor. Tror inte det blir jättestor skillnad i livslängd faktiskt.
Vem är sugen på att köra en Model 3 av 2019 års modell om 20 år även om man kan installera ett batteri som ger 100+ mils räckvidd? För det första lär den rosta ganska friskt men även det som idag ses som modernt med skärmen och kamerorna kommer vara hopplöst omodernt. Samt att inredning slits, plast åldras osv osv.
Klart att bilen kan vara sliten i övrigt, men det finns ju gott om 20 år gamla bilar som rullar idag. De saknar ju dock all ny teknik. Teslas stora fördel är ju att de har centrala datorer som styr alla komponenter i bilarna. Övriga tillverkare har öar med datorer och programvaror från underleverantörer (Bosch osv) som knappt pratar med varandra. Att då 10 år efter leverans byta ut en komponent eller uppgradera funktionaliteten i något som är integrerat med något annat blir ett helsike, vilket får till följd att bilarna ofta är en snapshot av hur de såg ut när de rullade från bandet.
Min spaning är därmed att Tesla har med andra ord helt andra förutsättningar för att leverera uppgraderingar och att hålla bilarna up-to-date och attraktiva längre.
En 20år/40’ mil gammal bil är ju rätt sunkig.
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 27 dec 2020 22:14
av Credde
jeppe_sthlm skrev:
Bod skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Den senaste tiden har Tesla erbjudit ett antal retrofits till äldre bilar;
- CCS
- MCU2
- Handtag V3
Har en MS från 2014 och fixat CCS och MCU".
Vad är handtag V3?
Handtag V3 fick jag monterade i min bil för några veckor sedan. Ska vara samma som sitter i de nya bilarna, men det var en del bök att få dem på plats enligt teknikern.
Kan jag hålla med om, har haft en ranger till att justera mitt V3 handtag ett par gångar - nu känns det dock som det sitter som det ska
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 28 dec 2020 00:02
av Tars
taliz skrev:
Ja, och det kostade runt 200 lax + det gamla batteriet vill jag minnas?
Tror nog de flesta tycker det är för mkt stålar.
Ligger på 160 idag
Re: Retrofits ger hopp om hållbart ägande
Postat: 28 dec 2020 08:30
av frippe
Svenssons skrev:
Fler saker som går att byta i efterhand:
FSD/HW3
Skärmarna
Sätena?
Är priset 27550 plus 5500 om man vill ha fm-radio möjlighet? Blev inte riktigt klok på prissättningen.
Tycker det är rätt klart att det är 27 550 kr för MCU2 plus 5 500 kr om du vill ha FM-radio. Texten skrev innan FM-radio var tillgänglig så därför skriver de att den kommer fjärde kvartalet 2020 och kostar 5 500 kr.
Själv använder jag aldrig FM-radion idag och skulle aldrig betala för att få den.