Sida 1 av 1

Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 17:13
av janablof
Efter över 40 år med Citroen och gasfjädring funderar jag nu på en Tesla model S. Någon på Citroenklubben varnade dock för Teslas luftfjädring; hans kusins S, årsmodel 2014, hade fått byta kompressor 3 gånger hittills - vilket är dyrt. Finns någon här som kan berätta om problemet är utbrett? Eller har luftfjädringen blivit mer tillförlitlig/hållbar på senare årsmodeller? (Jag behöver höj/sänkbar fjädring för sjösättning av båt i naturhamn med lite ojämna klippor!)
Och vilken årsmodel av S är den första "man vågar köpa" generellt utan att åka på alltför många andra barnsjukdomsöveraskningar?

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 17:18
av Kriper
Hej! Kul med Ciroen med gasfjädring, jag har ägt två, en CX och en XM, där CX var favorit alla gånger. Frun hatade mig när jag köpte den och hatade mig mer när jag sålde den. Vi har haft två MS med luftfjädring och kört ca. 10 000 mil utan problem. Men du får inget svävande skepp i en Tesla, mer automatisk nivåregleing och ett fast chassie.

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 17:26
av BrooklynS
Tesla köpte enligt uppgift samma fjädring som Mercedes; med åtföljande samma problematik.

I närheten av en hydraulcittra med friska klockor är de inte på något sätt.

Det många glömmer är att det inte bara är fjädringen i en ”riktig” Citroën; det är hela grundkonstruktionen med chassigeometri och hjulupphängningar, bromsar, fjädring och i förekommande fall även styrning - samt koppling och växling i DS med H-låda.

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 17:38
av janablof
Nå, låter ju bra att även Mercedes har samma system! Någon sade att ett oreparerat läckage i längden belastar kompressorn för mycket, med haveri som följd.
Sedan är ju faktiskt även nyare citroener (Xm o C5) inte särskilt bra i fjädringen - när svängarmar byttes mot fjäderben blev resultatet sämre.
Nivåreglering är dock mycket bra att ha! Kanske skall man våga steget?

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 17:42
av BrooklynS
Det är när läckage i bälgarna uppstår som kompressorn får jobba ständigt, något den inte är dimensionerad för.

Finns många MB med trasig luftfjädring men Tesla har bättre garantier... Verkar i vart fall klara milen utan större problem. Stark kyla däremot. Alltid svårt med gummi och elasticitet då.

XM är finfin även den om man jobbar lite med klockorna och ser till att hydractivefunktionen fungerar som den skall.

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 17:46
av dhogborg
janablof skrev:
Efter över 40 år med Citroen och gasfjädring funderar jag nu på en Tesla model S. Någon på Citroenklubben varnade dock för Teslas luftfjädring; hans kusins S, årsmodel 2014, hade fått byta kompressor 3 gånger hittills - vilket är dyrt. Finns någon här som kan berätta om problemet är utbrett? Eller har luftfjädringen blivit mer tillförlitlig/hållbar på senare årsmodeller? (Jag behöver höj/sänkbar fjädring för sjösättning av båt i naturhamn med lite ojämna klippor!)
Och vilken årsmodel av S är den första "man vågar köpa" generellt utan att åka på alltför många andra barnsjukdomsöveraskningar?
Sjösätta saker gör du endast med Model X, 3 eller Y då de har dragkrok. I Model X har du samma fjädring som i Model S.

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 19:04
av JonasH
Har haft två Mosel S sedan 2015 med luftfjädring. Har väl kört totalt 15000 mil med dem tillsammans.

Har aldrig haft några problem med fjädringen.

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 19:15
av taliz
Har för mig det var Continental(stor underleverantör till fordonsindustrin) som levererade luftfjädringen. Åtminstone i början, vet inte om det är samma nu på Raven.

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 27 dec 2020 19:52
av Alfa
Man kan köpa en begagnad S med stålfjädrar... Det fungerar toppen

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 28 dec 2020 18:47
av AndersBosson
dhogborg skrev:
janablof skrev:
Efter över 40 år med Citroen och gasfjädring funderar jag nu på en Tesla model S. Någon på Citroenklubben varnade dock för Teslas luftfjädring; hans kusins S, årsmodel 2014, hade fått byta kompressor 3 gånger hittills - vilket är dyrt. Finns någon här som kan berätta om problemet är utbrett? Eller har luftfjädringen blivit mer tillförlitlig/hållbar på senare årsmodeller? (Jag behöver höj/sänkbar fjädring för sjösättning av båt i naturhamn med lite ojämna klippor!)
Och vilken årsmodel av S är den första "man vågar köpa" generellt utan att åka på alltför många andra barnsjukdomsöveraskningar?
Sjösätta saker gör du endast med Model X, 3 eller Y då de har dragkrok. I Model X har du samma fjädring som i Model S.
Att montera drag på en S är ju inte jättesvårt även om lagligheten att dra något inte finns, dock är ju båtsläp en udda sak då det klassas som efterfordon, vilket egentligen borde vara lagligt?

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 28 dec 2020 22:58
av Tars
AndersBosson skrev:
dhogborg skrev:
janablof skrev:
Efter över 40 år med Citroen och gasfjädring funderar jag nu på en Tesla model S. Någon på Citroenklubben varnade dock för Teslas luftfjädring; hans kusins S, årsmodel 2014, hade fått byta kompressor 3 gånger hittills - vilket är dyrt. Finns någon här som kan berätta om problemet är utbrett? Eller har luftfjädringen blivit mer tillförlitlig/hållbar på senare årsmodeller? (Jag behöver höj/sänkbar fjädring för sjösättning av båt i naturhamn med lite ojämna klippor!)
Och vilken årsmodel av S är den första "man vågar köpa" generellt utan att åka på alltför många andra barnsjukdomsöveraskningar?
Sjösätta saker gör du endast med Model X, 3 eller Y då de har dragkrok. I Model X har du samma fjädring som i Model S.
Att montera drag på en S är ju inte jättesvårt även om lagligheten att dra något inte finns, dock är ju båtsläp en udda sak då det klassas som efterfordon, vilket egentligen borde vara lagligt?
Det är korrekt.

Re: Tesla i stället för Citroen?

Postat: 29 dec 2020 15:58
av janablof
Ja, tack för alla inlägg. Bäst kanske för mig är att invänta model Y - lite högre markfrigång och dragkrok. (Model X känns onödigt stor för mig - båten är liten).
Såg på nätet att man kunde få piratluftfjädring till Model 3, men att Bilbesiktningen kunde ha synpunkter. Vet ej heller om fjädringen är hållbar. Troligen inte.
Det är svårt att byta från en hydraulcittra - den har tills nu (när elbilstiden har kommit) haft allt jag önskat! Gott Nytt År