Sida 1 av 2

Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 07:49
av vigge50
Nu har tesla lagt upp sidan destinationsladdare även på den svenska sidan med informationen att det kommer snart. Kan vara smart att tips köpcentrum och hotell att anmäla sitt intresse :)

http://www.teslamotors.com/sv_SE/destination-charging

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 08:01
av Surfaren
Härligt! Jag får dra iväg några mail tror jag... Kanske det finns några speciella ställen vi kan övertyga om vi är många som ber om det? Typ Liseberg...

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 08:05
av chpaulin
Surfaren skrev:
Härligt! Jag får dra iväg några mail tror jag... Kanske det finns några speciella ställen vi kan övertyga om vi är många som ber om det? Typ Liseberg...
Alla nöjesparker känns givna, större köpcentrum (alla) typ Ullared. Hotell klarar sig fint med trefasladdning känns det som då dessa funkar till fler bilar men destinationsladdare där lär ju inte skada heller.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 08:55
av Ronikarre
Vi har en restaurang ca 2 mil från Grisslehamn och vi anser att detta ställe hade varit perfekt för en destination laddare då om man som Tesla ägare laddar hos oss innan man ska ta Eckerö Linjen så har man tillräckligt med batteri att ta sig runt på Åland också.
Det samma gäller för ålänningar då de kan ladda hos oss innan de ska till Uppsala/Sthlm.
Vi har varit i kontakt med Tesla men de svarar inte.
Vad tycker ni?
Vi har öppet mellan 10-22 och färjan går varje dag kl 10:00, 15:00 och på torsdag-söndag kl 20:00. Och anländer till Grisslehamn varje dag kl 14:30, 19:30 samt fredag-måndag kl 09:15.
Ända gången vi inte har öppet är då när första färjan anländer mellan fredagar och måndagar. Men då har Ica affären som finns i byn öppet så att man ändå har något att göra ifall man hade tänkt att ladda bilen.
Vad tycker ni?
Anser ni att det är ett lämpligt ställe att placera en destinations laddare?
Ifall man kommer från Stockholm passerar man vår restaurang och kommer man från Uppsalahållet så kan man ta en inte så jättelång omväg så det fungerar fortfarande liksom.

Mvh

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 09:08
av AGCF
Betyder det här att wallboxen börjar säljas med?

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 09:16
av Stefan T
Hoppas man får ladda roadstern på dom

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 09:31
av Bod
Jag tror det vore bra. 2 mil från Grissle borde vara Elmsta eller Hallsta. Vi har kamrater som jag försöker övertala att skaffa Elbilar och som då och då åker over til Åland med Ekerölinjen. Möjligtvis är två mil lite långt ifrån. Mina bekanta tar ofta med sig bilen till Åland och möjligheten till laddning på Åland är I princip obefintlig, förutom hos någon sektmedlem. Själv har jag sommarstuga på en ö innanför Singö utan laddmöjlighet. Har dock ett litet specialavtal med marinan i Grisslehamnn, betalar 40:- précis som båtaägarna och får tillgång till ett trefasuttag.

Rent generellt är laddmöjligheterna i Roslagen urusla, vilket gör att du har möjlighet att få kunder utanför den krets som skall till Åland. De tror jag också äter på färjan, men någon stannar säkert hos dig, troligtvis på hemfärden. Jag har en favoritrestaurang i Elmsta och skulle besöka den oftare om det fanns en möjlighet att ladda.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 16:11
av Ronikarre
Bod skrev:
Jag tror det vore bra. 2 mil från Grissle borde vara Elmsta eller Hallsta. Vi har kamrater som jag försöker övertala att skaffa Elbilar och som då och då åker over til Åland med Ekerölinjen. Möjligtvis är två mil lite långt ifrån. Mina bekanta tar ofta med sig bilen till Åland och möjligheten till laddning på Åland är I princip obefintlig, förutom hos någon sektmedlem. Själv har jag sommarstuga på en ö innanför Singö utan laddmöjlighet. Har dock ett litet specialavtal med marinan i Grisslehamnn, betalar 40:- précis som båtaägarna och får tillgång till ett trefasuttag.

Rent generellt är laddmöjligheterna i Roslagen urusla, vilket gör att du har möjlighet att få kunder utanför den krets som skall till Åland. De tror jag också äter på färjan, men någon stannar säkert hos dig, troligtvis på hemfärden. Jag har en favoritrestaurang i Elmsta och skulle besöka den oftare om det fanns en möjlighet att ladda.
Jag håller med dig gällande laddningsmöjligheter här ute. Vilken är din favoritrestaurang om man får fråga? :D

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 17:30
av Bod
Den jag föredrar i Elmsta är Zorbas. Jag har dock inte ätit på Ankaret ännu. Sedan är restaurangen på Väddö GK bra.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 18:43
av Martinen
AGCF skrev:
Betyder det här att wallboxen börjar säljas med?
Det kan man ju hoppas.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 19:34
av Ronikarre
Bod skrev:
Den jag föredrar i Elmsta är Zorbas. Jag har dock inte ätit på Ankaret ännu. Sedan är restaurangen på Väddö GK bra.
Aha okej!
Nej vi äger och driver Ankaret, du är välkommen om du har vägarna förbi! :)

Re: Destination laddare snart här

Postat: 17 sep 2015 20:01
av AGCF
Det är väl bara en wall connector så den laddar som ett vanligt trefas 16A eller trefas 32A om du har dubbelladdare.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 08:06
av Bod
Ronikarre skrev:
Bod skrev:
Den jag föredrar i Elmsta är Zorbas. Jag har dock inte ätit på Ankaret ännu. Sedan är restaurangen på Väddö GK bra.
Aha okej!
Nej vi äger och driver Ankaret, du är välkommen om du har vägarna förbi! :)
Jag skall upp och "stänga" inför vintern om några veckor. Inte omöjligt att jag tittar forbi. :)

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 09:10
av MaLund13
AGCF skrev:
Det är väl bara en wall connector så den laddar som ett vanligt trefas 16A eller trefas 32A om du har dubbelladdare.
Ja, enda skillnaden mot en 32A typ2-stolpe är ju att Tesla HPWC (destinationsladdare) bara fungerar med Teslor. Å andra sidan är den ju komplett med sladd, men effekten är det ingen skillnad på.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 09:19
av Svenssons
MaLund13 skrev:
AGCF skrev:
Det är väl bara en wall connector så den laddar som ett vanligt trefas 16A eller trefas 32A om du har dubbelladdare.
Ja, enda skillnaden mot en 32A typ2-stolpe är ju att Tesla HPWC (destinationsladdare) bara fungerar med Teslor. Å andra sidan är den ju komplett med sladd, men effekten är det ingen skillnad på.
Hur vet vi att den endast fungerar med Tesla? Kontakten är ju en Mennekes-kontakt och sedan är det antingen Typ2 32A/16A AC eller 3-fas 32A/16A AC. Tesla Model S har ju ingen annan standard för att ladda AC. DC-laddning är en annan sak med jag ser inte det som troligt att de har en inverter som gör om AC-strömen till DC i destinationsladdaren.

Skulle det vara 3-fas med 32A/16A AC så är det visserligen inte någon standardkontakt för detta men en enkel adapter skulle lösa det för andra bilar så att de får röd 3-faskontakt. Krävs ingen elektronik ifall det är vanlig 3-fas men troligen är det Typ 2.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 09:59
av Martinen
Teslas mobila laddare är även en typ 2,men funkar bara till Tesla. Stor risk för att även deras Wall charger är en modifierad typ 2, så den därför bara funkar till Tesla.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 12:35
av MaLund13
Svenssons skrev:
MaLund13 skrev:
AGCF skrev:
Det är väl bara en wall connector så den laddar som ett vanligt trefas 16A eller trefas 32A om du har dubbelladdare.
Ja, enda skillnaden mot en 32A typ2-stolpe är ju att Tesla HPWC (destinationsladdare) bara fungerar med Teslor. Å andra sidan är den ju komplett med sladd, men effekten är det ingen skillnad på.
Hur vet vi att den endast fungerar med Tesla? Kontakten är ju en Mennekes-kontakt och sedan är det antingen Typ2 32A/16A AC eller 3-fas 32A/16A AC. Tesla Model S har ju ingen annan standard för att ladda AC. DC-laddning är en annan sak med jag ser inte det som troligt att de har en inverter som gör om AC-strömen till DC i destinationsladdaren.

Skulle det vara 3-fas med 32A/16A AC så är det visserligen inte någon standardkontakt för detta men en enkel adapter skulle lösa det för andra bilar så att de får röd 3-faskontakt. Krävs ingen elektronik ifall det är vanlig 3-fas men troligen är det Typ 2.
Tror det är mjukvaran i HPWC som inte accepterar andra bilar. I USA har ju HPWC högre strömstyrka än vanliga J1772-laddare som jag förstått det, och det klarar inte andra elbilar (sen är ju kontakten annorlunda, men det fungerar nog inte även om man skulle modda HPWC så den får J1772-kontakt). Däremot borde ju nästan alla andra elbilar klara vanlig 11/22kW typ2, men det finns väl inga europeiska HPWC än, så får väl se om de väljer att "stänga ute" andra bilar via mjukvara. Risken är nog ganska stor, då Tesla nog inte vill att andra bilar ska använda deras grejer som de skänkt till diverse destinationer.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 12:57
av Franz
Jag ser två syften med Teslas destinationsladdare...

1: Man vill att Tesla-ägare bekymmersfritt skall kunna ta sig till t.ex. ett hotell och sponsrar därför det hela.
2: Hotell/restaurang-ägaren kan locka till sig kunder som troligen är lite mer köpstarka än andra.

Om laddaren plötsligt skall kunna fungera för andra bilar riskerar man ju att de två punkterna inte uppfylls. Om nu ägaren till destinationen vill locka till sig alla elbilsägare är det ju bara att denne införskaffar en eller flera typ 2-laddboxar för egna pengar.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 18:33
av LarsL
Smartast är väl ändå ett par vanliga 3-fas uttag. Kostar så lite att det inte spelar någon rollout man får laddboxen eller inte. Enda fördelen med boxen är väl att det går att ladda med 32A?

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 20:03
av Svenssons
LarsL skrev:
Smartast är väl ändå ett par vanliga 3-fas uttag. Kostar så lite att det inte spelar någon rollout man får laddboxen eller inte. Enda fördelen med boxen är väl att det går att ladda med 32A?
För att ladda med 32A AC / 22 kW krävs dubbelladdare.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 18 sep 2015 21:30
av MaLund13
LarsL skrev:
Smartast är väl ändå ett par vanliga 3-fas uttag. Kostar så lite att det inte spelar någon rollout man får laddboxen eller inte. Enda fördelen med boxen är väl att det går att ladda med 32A?
Visst fungerar det bra, fast en typ 2-laddare är en snyggare och smidigare lösning för användarna. Sen kan man ju som du säger få 32A om boxen klarar det och om man har dubbelladdare. En Tesla destinationsladdarna syns ju dessutom på skärmen i bilen (eller?, iaf på Hitta oss-sidan på teslamotors.com), så man får lite gratisreklam förutom 2 gratis laddare.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 04 okt 2015 20:22
av Elputte
Dum fråga kanske men lite nyfiken. Kan en Roadster ladda på en destinationsladdare?

Re: Destination laddare snart här

Postat: 04 okt 2015 21:02
av Martinen
Roadstern har väl inte typ 2, men det finns väl adapters så man får ju hoppas att Tesla tänkt på detta.

Re: Destination laddare snart här

Postat: 02 nov 2015 12:13
av AnteF
Någon som vet hur det går med det här? Än finns det inga destinationsladdare på Supercharger-kartan. Finns det någon som har destinationsladdare på gång? Vem och vart i så fall?

Re: Destination laddare snart här

Postat: 02 nov 2015 12:36
av Remuz
Jag har tipsat ICA Maxi i Haninge om möjligheten samt tipsat Tesla om deras existens. Har dock inte hört ett ljud mer än att ICA Maxi-killen tyckte att det lät intressant att få gratis laddbox och ström hade dom gott om.