Sida 1 av 1

Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 02:27
av Zalman3
Är 1128 km i räckvidd för en Tesla rekord?
Screenshot_20201230-022203_Samsung Internet.jpg

Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 08:41
av Erik Viking
Är 1128 km i räckvidd för en Tesla rekord?
Ganska meningslös övning, dom kunde lika gärna pallat upp bilen
och låtit hjulen snurra...

Detta gjordes på en höghastighetsbana med långa rakor och väldigt snälla kurvor.
så inga bromsningar eller accelerationer.

Från YT beskrivningen daterad 29 Dec:

The Tesla Model S 100D managed a distance of 1,128 kilometers on one charge.
The previously known record was 1,078 kilometers.
The drive, with alternating drivers, lasted more than 30 hours - at a constant speed of 38 km/h.


Gott nytt år.

Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 08:47
av Mickep
Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.

Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 08:50
av Banane
Mickep skrev:
Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.

Det behövs inga töntiga rekord alls. Fokuset på räckvidd måste upphöra.

Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 08:58
av Zalman3
Banane skrev:
Mickep skrev:
Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.

Det behövs inga töntiga rekord alls. Fokuset på räckvidd måste upphöra.
Tycker inte alls att det är töntigt.
Folk måste få veta hur mycket längre man kommer om man bara sänker hastigheten lite.
Räckviddsångesten minskar om man vet att bilen går 112 mil på en laddning, i allra värsta fall.

Och att man fördubblar räckvidden om man sänker hastigheten från 130 till 80 km/h.

20201230_085452.jpg
Intressant är också att stora Tesla MS drar mindre el än lilla ID3 i 40km/h.

Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 09:04
av Klintan
Bra att veta om någon får för sig att bygga A-traktor av en Model S.

Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 09:05
av Legato
Tycker inte heller det är töntigt. Lika lite som det är töntigt med rekord i låg bränsleförbrukning för fossiler. Båda delar pushar utvecklingen åt rätt håll.

Sen är det givetvis ännu mer intressant att se körsträcka i verkliga omständigheter, men de kommer aldrig bli lika rättvisa jämförelser som detta, där man får köra precis som man vill för att maximera räckvidden.

Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 09:30
av Credde
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Mickep skrev:
Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.

Det behövs inga töntiga rekord alls. Fokuset på räckvidd måste upphöra.
Tycker inte alls att det är töntigt.
Folk måste få veta hur mycket längre man kommer om man bara sänker hastigheten lite.
Räckviddsångesten minskar om man vet att bilen går 112 mil på en laddning, i allra värsta fall.

Och att man fördubblar räckvidden om man sänker hastigheten från 130 till 80 km/h.

20201230_085452.jpg
Intressant är också att stora Tesla MS drar mindre el än lilla ID3 i 40km/h.
Ursäkta det är väl inte ett dugg intressant i denna sammanhang att ID.3 drar mindre än en Model S vid 40 km/t. Tråden handlar om att en Model S kunna köra 1128 på en laddning vilket är imponerande.

Re: Tesla MS klarar 1128 km på en laddning

Postat: 30 dec 2020 09:54
av Zalman3
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
Mickep skrev:
Tror det behövs olika klasser, som i motorvägsfart (110 m/h+) och stadstrafik (40 km/h+) och gå fart (10 km/h+).(och givetvis olika för varje tillverkare och märke)
Men förövrigt mycket kul att de spräcker 1000 km, där hotar de dieseliterna på sin planhalva, de blir svårt för dem att göra motsvarande i krypläge.

Det behövs inga töntiga rekord alls. Fokuset på räckvidd måste upphöra.
Tycker inte alls att det är töntigt.
Folk måste få veta hur mycket längre man kommer om man bara sänker hastigheten lite.
Räckviddsångesten minskar om man vet att bilen går 112 mil på en laddning, i allra värsta fall.

Och att man fördubblar räckvidden om man sänker hastigheten från 130 till 80 km/h.

20201230_085452.jpg
Intressant är också att stora Tesla MS drar mindre el än lilla ID3 i 40km/h.
Ursäkta det är väl inte ett dugg intressant i denna sammanhang att ID.3 drar mindre än en Model S vid 40 km/t. Tråden handlar om att en Model S kunna köra 1128 på en laddning vilket är imponerande.
Jag tycker visst att det är intressant.
För vad beror det på?
I låga hastigheter då luftmotstånd inte är så stort.
Är det elmotorn eller invertern som är bättre hos Teslan?

Björn Nyland säger att det är stor skillnad mellan bilar när man har ett högt effektuttag eller lågt vad gäller batteriets interna resistans.
Vissa bilar får helt enkelt bättre verkningsgrad i låga farter/hastigheter än andra bilar.