Sida 1 av 37
Model S/X part 2
Postat: 01 jan 2021 13:36
av AGCF
Jag tänkte att vi kunde sammanfatta allt om den förväntade uppgraderingen av S och X.
Om vi kikar på de två Plaid mularna som kördes på Nürburgring så har båda bredare spårvidd både fram och bak än nuvarande. De har också större luftintag.
Det känns också rimligt att anta att fronten kommer att få nya looken som 3/Y har utan springan med loggan.
Interiört är det ganska troligt att de tre skisserna som Electrek visade 2018 har med denna uppdatering att göra. en skärm i mitten som är horisontell samt en liten skärm bakom ratten eller en HUD. De tre skisserna visar olika alternativ om man tittar noga.
https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... irst-look/
Hackaren Green på twitter skriver att "s/x refresh will use same style single block infotainment-autopilot unit as 3/y. The other details I know I can't tell you

" samt att den har en kamera riktad mot kupén.
Fyll på med mer info, med länkar.
Re: Model S/X part 2
Postat: 01 jan 2021 13:40
av taliz
Re: Model S/X part 2
Postat: 01 jan 2021 14:12
av AGCF
Den har spårat
Tesla har även länge haft denna typ av ratt på gång. I model 3 fanns den på skissen. I Cybertruck finns den i prototypen. Skulle inte bli förvånad om den kommer i S/X nu.

Även kameror istället för backspeglar har visats på alla prototyper sedan första model X. Nu har e-Tron det i produktion.
Re: Model S/X part 2
Postat: 01 jan 2021 14:23
av Legato
AGCF skrev:
Även kameror istället för backspeglar har visats på alla prototyper sedan första model X. Nu har e-Tron det i produktion.
Men inte i USA eftersom det fortfarande inte är tillåtet där.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 00:52
av A76
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 04:13
av Zalman3
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 09:27
av Hertsh
"Tyvärr" en extremt försiktig refresh exteriöt.
Bra för vårt andrahandsvärde men lite trist. Min sammanfattning är ny diffussor, bredare framskärm, chrome delete och möjligen lite annorlunda framljus.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 09:32
av thebishop
Hertsh skrev:"Tyvärr" en extremt försiktig refresh exteriöt.
Bra för vårt andrahandsvärde men lite trist. Min sammanfattning är ny diffussor, bredare framskärm, chrome delete och möjligen lite annorlunda framljus.
Det vore ju toppen om de uppgraderade framljusen märkbart tycker jag
Men hoppas förgäves på sensorerengöring. Skulle vilja skicka en handfull tesla Engineering till Arjeplog en vinter. Och sen en vinter i slask-Stockholm. Då skulle vi se en bra vinterbil

Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:02
av dd88
AGCF skrev:
Den har spårat
Tesla har även länge haft denna typ av ratt på gång. I model 3 fanns den på skissen. I Cybertruck finns den i prototypen. Skulle inte bli förvånad om den kommer i S/X nu.

Även kameror istället för backspeglar har visats på alla prototyper sedan första model X. Nu har e-Tron det i produktion.
Om jag inte minns helt fel så är den typen av ratt inte laglig i EU.
Exteriört tycker jag inte dom behöver förändra så mycket, hade väl mått bra av lite skarpare linjer för att kännas modern men i övrigt är det ju inga större fel.
Ska bli kul att se vad dom för med interiören.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:03
av OfarligTesla
Om de verkligen gör vanliga S bredare som det skrivs om går de verkligen åt fel håll, behöver inte göra båten större.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:05
av mans71
Skönt dom inte sätter model 3 lysen på en i övrigt snygg bil. Hoppas på att skinninredning och taklucka hittar tillbaka i configen.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:08
av mans71
...viktigast är iaf att man slipper en liggande skärm som man slår knät i. Jag fattar inte att model 3 kan ha det så, stjärnsmäll när man sätter sig och en vasst hörn i knäskålen när man kör...
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:11
av NiklasTesla
mans71 skrev:...viktigast är iaf att man slipper en liggande skärm som man slår knät i. Jag fattar inte att model 3 kan ha det så, stjärnsmäll när man sätter sig och en vasst hörn i knäskålen när man kör...
Är 190lång och har inga problem med skärmen i Model 3. Bara sänka ner och ställa bak stolen.
Mvh
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:13
av mans71
NiklasTesla skrev:mans71 skrev:...viktigast är iaf att man slipper en liggande skärm som man slår knät i. Jag fattar inte att model 3 kan ha det så, stjärnsmäll när man sätter sig och en vasst hörn i knäskålen när man kör...
Är 190lång och har inga problem med skärmen i Model 3. Bara sänka ner och ställa bak stolen.
Mvh
Jag är väl felskapt då!

Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:16
av OfarligTesla
mans71 skrev:...viktigast är iaf att man slipper en liggande skärm som man slår knät i. Jag fattar inte att model 3 kan ha det så, stjärnsmäll när man sätter sig och en vasst hörn i knäskålen när man kör...
Liggande skärm ser jag gärna även om jag slår i knät ibland, smällar man får ta :p.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:20
av Kriper
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:25
av mans71
AGCF skrev:
Tesla har även länge haft denna typ av ratt på gång. I model 3 fanns den på skissen. I Cybertruck finns den i prototypen. Skulle inte bli förvånad om den kommer i S/X nu.

Även kameror istället för backspeglar har visats på alla prototyper sedan första model X. Nu har e-Tron det i produktion.
Kameror känns ju väldigt naturligt, och då kanske man kan få en bättre 3D vy och därmed förutsättningar för en bättre automatisk parkering. Lidar? AP 4?
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:25
av vigge50
A76 länkade till en artikel med samma video igår kväll

Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:53
av fth
Jag är taggad inför refresh, men bredare bil behöver jag verkligen inte, det är ju redan väldigt knepigt att ta sig in i många parkeringshus.
När jag hälsar på dottern i Malmö är det rena lotteriet om man tar sig in/ut med fälgarna oskadda, i den staden har man av någon anledning extremt trånga p-hus, upphöjda kanter bredvid körbanan etc. En widebody S/X går nog inte in öht.
Jag hoppas detta endast gäller Plaid-S, annars får jag kanske tänka om vad gäller ny X.
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 10:57
av Hertsh
fth skrev:Jag är taggad inför refresh, men bredare bil behöver jag verkligen inte, det är ju redan väldigt knepigt att ta sig in i många parkeringshus.
När jag hälsar på dottern i Malmö är det rena lotteriet om man tar sig in/ut med fälgarna oskadda, i den staden har man av någon anledning extremt trånga p-hus, upphöjda kanter bredvid körbanan etc. En widebody S/X går nog inte in öht.
Jag hoppas detta endast gäller Plaid-S, annars får jag kanske tänka om vad gäller ny X.
/fth
Jag tror inte en breddad X är i görningen. X är redan bredare än S.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 13:59
av fth
Hertsh skrev:Jag tror inte en breddad X är i görningen. X är redan bredare än S.
Hoppas du har rätt, det vore kul med en ny X snart
Det kanske var en Plaid på bilderna som sagt, behöver ju inte betyda att X blir bredare.
/fth
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 14:24
av termosen
vigge50 skrev:
A76 länkade till en artikel med samma video igår kväll

Om det där är så kallad refresh, med lite svart istället för chrome, då avbeställer jag min Model S.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 14:32
av ermase
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 14:52
av Zalman3
Intressant är om Tesla sätter en ny standard med 4680 formatet, om Tesla själva, Panasonic och LG Chem producerar 4680 batterier.
Re: Model S/X part 2
Postat: 02 jan 2021 15:51
av taliz
100% chans.
Dom kommer lämna 18650 i S och X, och på sikt 2170 i 3 och Y.
Tesla tillverkar redan egna 4680 i Freemont, för S och X samt stöd för Y i Berlin.
Panasonic i Japan ställer om 18650 till 4680.
Sedan ställer man om Gigafactory Nevada till 4680, och inför samma produktionsteknik i Freemont för 3 och Y som i Berlin.
Voilà, om några år är alla Teslas bilar 4680.