Sida 1 av 1
Besiktning imorgon
Postat: 03 jan 2021 21:23
av abagewitz
Då var det dags för besiktning imorgon. Jag har ställt frågan om det är något jag ska tänka på förut men hittar inte tråden.
Ställa luftfjädringen i serviceläge kommer jag ihåg. Varför ska man göra det? Och när gör man det? Innan man kör in eller precis när bilen ska lyftas? Jag lär väl inte vara i bilen då?
Ska man ställa bilen i chill mode också kanske?
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Besiktning imorgon
Postat: 03 jan 2021 21:27
av Alfred
Jag var tvungen att berätta för dem att de inte ska kolla chassinummer på karossen eftersom det kräver demontering av tröskel/inredning på Tesla. Om de inte har koll finns risk att de ger sig på att göra det. Så googla det och var beredd att stå på dig lite om det krävs.
När mina besiktningsgubbar kollade intern manual visade det sig stämma att de ska hoppa över det momentet.
Re: Besiktning imorgon
Postat: 03 jan 2021 21:28
av Svenssons
Chassinummret går inte att ta fram utan åverkan så de får nöja sig med det i rutan/skärmen. De bör dock känna till detta.
Lamporna var tidigare högt ställda men det kanske har rättats till.
Luftfjädringen måste ställas in precis innan man går ur bilen, det gjordes tidigare från Suspension men ligger numera under Service.
Jag ställde varken in Chill mode eller Service Mode på luftfjädringen men det kan inte skada. Testkörningen de gör ska inte testa accelerationen utan bromsning och lite annat gissar jag.
Re: Besiktning imorgon
Postat: 03 jan 2021 21:46
av abagewitz
Tackar för info
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Besiktning imorgon
Postat: 03 jan 2021 22:27
av LarsL
Min känsla är att besiktningen numera har bra koll på Tesla.
Re: Besiktning imorgon
Postat: 03 jan 2021 22:38
av thebishop
Ställa luftfjädringen i serviceläge kommer jag ihåg. Varför ska man göra det?
Har aldrig gjort det, vad är poängen?
Re: Besiktning imorgon
Postat: 03 jan 2021 22:41
av bylund
thebishop skrev:Ställa luftfjädringen i serviceläge kommer jag ihåg. Varför ska man göra det?
Har aldrig gjort det, vad är poängen?
Poängen är att bilen inte ska försöka stabilisera sig när den lyfts.
Re: Besiktning imorgon
Postat: 04 jan 2021 00:03
av Bitman
Hade första besiktning för en månad sedan. Hade skrivit ut sidan från manualen med instruktioner om Jack mode, men besiktningspersonen sa att hen hade gjort minst 100 stycken tidigare. Lite överdrift kanske, men specialinstruktiomer behövdes inte.
Blev min första bil som fick underkänt!
Dimljusen var för höga. Aldrig justerats sedan leverans. Alltså problemet fanns kvar hösten 2017.
Re: Besiktning imorgon
Postat: 04 jan 2021 07:12
av mati
Bitman skrev:
Blev min första bil som fick underkänt!
Dimljusen var för höga. Aldrig justerats sedan leverans. Alltså problemet fanns kvar hösten 2017.
Jag mötte en bil häromdagen i mörkret som bländade nåt så in i bänken med ena lampan, men den andra såg normal ut. Det visade sig vara en Model S. Den bilen hade garanterat fått underkänt vid besiktningen.
Vår e-Golf levererades också lite skelögd, men det upptäcktes vid första servicen och åtgärdades då.
Det är kanske en bra idé att kolla strålkastarinställningen innan första besiktningen såvida man inte har servat bilen innan?
Re: Besiktning imorgon
Postat: 04 jan 2021 09:28
av TiborBlomhall
Innan man besiktigar elbilar är det bra om man minskar på regenerativa bromsningen några dagar innan och bromsar ordentligt med de mekaniska bromsarna några gånger så man slipar bort rost som kan ha bildats på bromsskivorna.
Elbilar använder de mekaniska bromsarna mer sällan i och med den regenerativa motorbromsen, ibland så sällan att en tunn hinna rost bildas på bromsskivorna vilket kan ge anmärkning på besiktningen.
Re: Besiktning imorgon
Postat: 04 jan 2021 11:11
av abagewitz
Jag kan meddela att besiktningen gick bra. Jag sket i både serviceläge på fjädringen samt chill mode. Ingen anmärkning. Det är för övrigt en Model S 2015
Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
Re: Besiktning imorgon
Postat: 04 jan 2021 12:08
av Svenssons
Hur gick det med avgaskontrollen?
Den kan mycket väl ha haft problem med ljuset men har ju varit inne på besiktning tidigare och kanske fått detta åtgärdat redan.
Re: Besiktning imorgon
Postat: 04 jan 2021 12:23
av frippe
Vår första besiktning stod båda framljusen för lågt, på gränsen till att gett en anmärkning. SC justerade detta men på en frivillig extra kontroll tycktes ljusen ändå stå för lågt, men inte lika lågt som innan. SC gjorde en ny justering och på senaste besiktningen var det ok.
Så framljusen verkar vara en knepig sak för tesla att få rätt, inte bara model s som det verkar i model 3 delen av forumet.
Re: Besiktning imorgon
Postat: 04 jan 2021 14:25
av Skogslasse
Besiktigade min A3 idag, fick lite ajabaja på rostiga bromsskivor.
-Jo den har ju liksom stått still i två månader
- Öhhh.
-Jo jag kar köpt en Tesla men den får du kika på om något år.
-Du får guida mig i bilen för jag kommer nog aldrig alla lära mig.
Det finns dom som kan erkänna sina brister