Bakbox!
Postat: 03 jan 2021 22:30
Min tidigare erfarenheter med LEAF och takbox på vintern gjorde att jag började fundera över alternativen till att sätta boxen på taket. Då LEAF har en medioker taklastarförmåga så satt vi redan på en liten nätt box, Thule Touring Sport på 185 cm. När det var dags för ny bil var dragkrok givet tillval. I helgen blev det tillslut premiär för bakboxen!
Det finns ju färdiga lösningar som många verkar nöjda med, MFT Backbox eller Thule Backup t.ex. Tyvärr verkar ingen av de jag hittat vara optimala för skidfrakt.
Efter inspiration från https://blixtgordon.wordpress.com/2018/ ... ed-bakbox/ beställde jag en Thule EasyBase.
Montering gick lätt men krävde adapter för kontakten. Hittade en smidig 40 cm 13->7 här: https://www.trodo.se/adapterkabel-slapv ... 05-952-001
Plattformen på plats. Hela monteringen går på under två minuter med lite vana. Testade att använda två staketspjälor i trä som distanser. Nästa gång skippar jag det och fäster med spännband istället för boxens fästklor.
Klart aerodynamiskt...
Utsticket från karossen är marginellt, max fem cm.
Det ser lite... udda ut. Men funktionen är klockren! Går fint att stå mellan boxen och bilen för att lasta i bagaget. Superenkelt att lasta boxen i midjehöjd såklart. Boxen öppnar också helt utan risk att slå i karossen.
Förbrukningen då? Första resan var Sthlm-Värmland t.o.r. i helgen. Full bil, snöslask, våta vägbanor och runt en plusgrad. Körde på dubbfria Goodyear UGI2. Vid 110 km/h höll sig förbrukningen mellan 200-205 Wh/km, när jag ökade till 120 km/h steg den endast 10-15Wh/km. Skulle gissa att boxen inte påverkar förbrukningen över huvud taget.
Nackdelar? Autopiloten funkar inte med dragkontakten inkopplad. Alltihopa blir också rejält skitigt utvändigt, men boxen höll sig i.a.f. nästan helt tät.
EasyBase är smidig att frakta och fästa olika tillbehör på, vi har utöver boxen testat tre Thule EasyRider cykelställ vilket funkade bra om pedalerna togs av på mittenhojjen. Även kört vinterdäck och slapp då pussla med sätesfällning osv.
Det finns ju färdiga lösningar som många verkar nöjda med, MFT Backbox eller Thule Backup t.ex. Tyvärr verkar ingen av de jag hittat vara optimala för skidfrakt.
Efter inspiration från https://blixtgordon.wordpress.com/2018/ ... ed-bakbox/ beställde jag en Thule EasyBase.
Montering gick lätt men krävde adapter för kontakten. Hittade en smidig 40 cm 13->7 här: https://www.trodo.se/adapterkabel-slapv ... 05-952-001
Plattformen på plats. Hela monteringen går på under två minuter med lite vana. Testade att använda två staketspjälor i trä som distanser. Nästa gång skippar jag det och fäster med spännband istället för boxens fästklor.
Klart aerodynamiskt...
Utsticket från karossen är marginellt, max fem cm.
Det ser lite... udda ut. Men funktionen är klockren! Går fint att stå mellan boxen och bilen för att lasta i bagaget. Superenkelt att lasta boxen i midjehöjd såklart. Boxen öppnar också helt utan risk att slå i karossen.
Förbrukningen då? Första resan var Sthlm-Värmland t.o.r. i helgen. Full bil, snöslask, våta vägbanor och runt en plusgrad. Körde på dubbfria Goodyear UGI2. Vid 110 km/h höll sig förbrukningen mellan 200-205 Wh/km, när jag ökade till 120 km/h steg den endast 10-15Wh/km. Skulle gissa att boxen inte påverkar förbrukningen över huvud taget.
Nackdelar? Autopiloten funkar inte med dragkontakten inkopplad. Alltihopa blir också rejält skitigt utvändigt, men boxen höll sig i.a.f. nästan helt tät.
EasyBase är smidig att frakta och fästa olika tillbehör på, vi har utöver boxen testat tre Thule EasyRider cykelställ vilket funkade bra om pedalerna togs av på mittenhojjen. Även kört vinterdäck och slapp då pussla med sätesfällning osv.