Sida 1 av 1
Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 20:25
av AGCF
Världens mest aerodynamiska bil om jag förstår det rätt. En av de snyggaste med enligt mig.

Läs mer och kolla videon om de olika faktorerna som får ner värdet. Borttagandet av luftintaget fram (varför finns det där från början?), fälgarna gör 0,01 och akterförlängaren rejält.
http://www.highsnobiety.com/2015/09/15/ ... t-iaa-car/
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 20:32
av Martinen
Tyckte inte den var supersnygg precis, men ser ganska fräck ut.
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 20:51
av elmotor_mattias
Det var nåt av den fulaste häck jag sett! Ska man inte kunna se bakljusen från sidan, är det det som är meningen med den bak-tratten?
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 21:07
av AGCF
elmotor_mattias skrev:Det var nåt av den fulaste häck jag sett! Ska man inte kunna se bakljusen från sidan, är det det som är meningen med den bak-tratten?
Vad menar du

jag tyckte den var riktigt snygg speciellt med tanke på det låga Cd värdet. Såna bilar är vanligtvis riktigt vulgärfula. Förlängaren har man bara i motorvägsfart antar jag och addar x antal mil. Från 0,225 till 0,190 måste göra stor skillnad?
Jänkarna kör runt med såna här på lastbilarna och nu är det visst tillåtet i EU med. Den ser värdelös ut men ska tydligen spara 2%
http://fleetnewsdaily.com/atdynamics-re ... ved-in-eu/
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 21:11
av chpaulin
Tycker den är riktigt fräck faktiskt

Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 21:19
av elmotor_mattias
AGCF skrev:elmotor_mattias skrev:Det var nåt av den fulaste häck jag sett! Ska man inte kunna se bakljusen från sidan, är det det som är meningen med den bak-tratten?
Vad menar du

jag tyckte den var riktigt snygg speciellt med tanke på det låga Cd värdet. Såna bilar är vanligtvis riktigt vulgärfula. Förlängaren har man bara i motorvägsfart antar jag och addar x antal mil. Från 0,225 till 0,190 måste göra stor skillnad?
Jänkarna kör runt med såna här på lastbilarna och nu är det visst tillåtet i EU med. Den ser värdelös ut men ska tydligen spara 2%
http://fleetnewsdaily.com/atdynamics-re ... ved-in-eu/
Snygg på förstabilden, men baken var ordentligt ful. Kan inte påminna mig om en fulare bakdel från Merca, oavsett cw-värde

Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 21:31
av Martinen
Har kollat på resten av bilderna nu.
Håller med om att den är jävligt ful.
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 21:43
av AGCF
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 21:47
av HelectriC
Bakdelen var ju ganska lik en annan ikon inom lågt luftmotstånd
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 21:52
av LarsL
Ful!
Men å andra sidan finns det många fula MB just nu.
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 22:04
av Wester
Vidrigt ful. Påminde lite om den fula Jaguar xj 220 som fanns en gång. Blääää. Släng skiten
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 17 sep 2015 22:14
av AGCF
Nu blev det här en ful/snygg tävling. Jag kanske inte skulle ha nämnt att jag tycker den är snygg.
Men det är fascinerande hur mycket akterpartiet gör. När man har fixat allt annat som att ta bort luftintag till motorkylning (som elbilar inte behöver), ta bort backspeglar, ha släta fälgar eller t.o.m. skippa hjulhus bak, ta bort alla ojämnheter som handtag och fönsterramar, göra underredet slät, sänka bilen, då är det bara att göra aktern "droppformad" som finns kvar. Model S har allt utom det sista och har Cd på 0,24. Men både nya S och C klass från MB har 0,24 med nu. Jag gissar att nästa model S kommer ha en mer utdragen akter. Man ser lite på model X att de varit tvungna att ha den formen för att få en acceptabel Cd.
Re: Mercedes IAA concept
Postat: 18 sep 2015 05:34
av apkungen
Den där stora grillen borde ge rätt högt luftmotstånd...