Hur är det med detta. Ibland runt snösmältning och kraftigt regn kan det ju uppstå höga vattenflöden på vägar. Det händer alltid att det finns folk som ska testa att åka med varierande framgång.
Hur är det med Tesla, är det helt tätt runt batteriet? Någon som testat
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 06 jan 2021 10:27
av fth
/fth
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 06 jan 2021 11:34
av HX100
Haha alltid finns det någon. Undrar om hen fick några bekymmer efteråt förutom att hinka ur frunken.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 06 jan 2021 11:39
av Svenssons
Batteripack och elektroniken för detta ska vara vattentät enligt Elon. Finns mängder med videos där Tesla kör i högt vatten. Det kan säkert komma in i frunk, dörrar och andra håligheter till kupén dock så det är inget som rekommenderas.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 06 jan 2021 12:31
av NiklasTesla
Undvik extremt djupa pölar om du inte vill ha problem.
Spoiler bak kan lossna mm.
Bandvagn är bättre fordon för extrem terräng
Mvh
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 29 jul 2021 00:15
av SwedishAdvocate
Det här är ju en inte helt oaktuell frågeställning med tanke på de senaste dagarnas händelser i Kalmar och Kristianstad...
Så här kommer ett klipp till:
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 29 jul 2021 00:19
av SwedishAdvocate
Det här klippet innehåller en kommentar från 'kameramannen' som inte håller hövlig ton...
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 09 aug 2023 21:43
av MGHG
Med anledning av de höga vattenflöden och översvämningar som drabbat Sverige igår och idag väcker jag denna tråd till liv.
Finns det någon färsk information om hur höga vattennivåer de olika Tesla-modellerna tål?
Jag förutsätter att högspänningsbatteriet, motorer och den mesta elektroniken är inkapslade så att vatten inte ska kunna skada, ungefär i likhet med det som Svenssons skrev. Jag ser en större risk med att få in vatten i kupén än att den elektriska drivlinan kommer till skada. Men jag fick idag höra att vissa induktionsmotorer är luftkylda och de fyrhjulsdrivna varianterna av model 3 och Y har väl induktionsmotorer fram?
En relaterad fråga är hur mycket elkablar som finns i en Tesla-bil. Många bilmodeller har sammanlagda kabellängder i storleksordningen tio kilometer och det antar jag är betydligt mer fuktkänsligt än en elbils inkapslade batteri och elmotor. Enligt en fyra år gammal artikel har Elon Musk sagt att en "Model S har 3000 meter med sladdar, något man fick ner till 1500 meter i Model 3. Men målet är att komma ner till 100 meter." Om detta påstående är någorlunda korrekt återgivet och härstammar från sommaren 2019, så är min fråga om Tesla lyckats nå målet med 100 meter för Model Y och om det även gäller Model 3?
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 09 aug 2023 23:32
av AAKEE
Batteriet ”ska” vara tätt.
Motorer ”ska” säkert vara täta.
Kablage är sannolikt rätt bra skyddat.
Rent tekniskt kan vi nog garantera att alls drivaxeldamasker inte är 100% täta, att hjullager kan släppa in vatten osv.
Även om det teoretiskt går köra under ytan med hela bilen så kan vi nog garantera att det knappast är bra långsiktigt.
Har du tur går drivknuten och/eller lagret sönder före garantin tar slut, har du inte tur får du kanske betala reparationen pga att du kört i djupt vatten.
Samma med en motor eller batteriet. Längre kvar tills garantin går ut, men det är troligen smart att inte köra i djupt vatten.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 10 aug 2023 11:11
av Off Grid Byggaren
Vissa tillverkare anger vadningsdjup, men det är nog allra bäst att inte köra i djupare vatten än någon decimeter.
.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 10 aug 2023 11:58
av Klintan
Jason Hughes (wk057), profil inom teslavärlden, reparerar batteripack och har fått in en hel del vattenfyllda batteripack. Han rekommenderar starkt att man ej kör i vattensamlingar. Problem kan uppträda långt efter händelsen.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 11 aug 2023 08:21
av Mickep
De är inte gjorda för att sänkas ned i vatten. Det är en dålig idé även om bilen verkar klarat sig.
I Norge är räddningstjänsten osäker om en bil som fastnat är strömförande eller ej.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 09 sep 2023 17:45
av SkipperO
En annan risk med högt vatten är att man inte vet/ser vad som finns under ytan eller hur djupt det är. Jag blev hängandes på en iskant i våras under snösmältningen när jag skulle igenom en liten vattensamling som såg ut att vara några centimeter djup. Vid översvämningarna sommaren för 2år sen såg jag två bilar som hängt sig på underredet då vägrenen spolats bort och det var omöjligt att se exakt var vägen gick även om det ”bara” var 10cm vatten.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 09 sep 2023 18:43
av Jedis
Bilar har en tendens att flyta i vatten vilket i kombination med att man inte vet hur det ser ut under vattenytan gör att det inte är säkert att man har grepp nog att ta sig fram, och bilen blir fast i vattnet. Är vattnet strömt så kan även bilen dras med av flödet. Så att köra i vatten bör man undvika.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 17 okt 2023 09:09
av Klintan
Brittiskt par nekade batterigaranti, fick vatteninträngning i batteriet då de körde bilen i regn trots gul vädervarning:
“We went out for dinner and drove our car to Frederick Street. Obviously, it was wet with the weather last week, but I honestly can’t remember any huge puddles or anything like that. It’s not like I was driving my car through the Cairngorms."
"After complaints from me, we received a call at 5.30pm on the Wednesday saying the battery was damaged due to water ingress and it was unfortunately not covered by the battery’s 8-year warranty and so the repair would be around £17,500"
“After finally getting to speak to a manager, he told me it had water in it due to the fact the weather in Scotland has been so bad. That was the issue. They said it’s not necessarily my fault but it’s not Tesla’s to pay under warranty. He reminded me there was a yellow weather warning in some parts of Scotland."
Brittiskt par nekade batterigaranti, fick vatteninträngning i batteriet då de körde bilen i regn trots gul vädervarning:
“We went out for dinner and drove our car to Frederick Street. Obviously, it was wet with the weather last week, but I honestly can’t remember any huge puddles or anything like that. It’s not like I was driving my car through the Cairngorms."
"After complaints from me, we received a call at 5.30pm on the Wednesday saying the battery was damaged due to water ingress and it was unfortunately not covered by the battery’s 8-year warranty and so the repair would be around £17,500"
“After finally getting to speak to a manager, he told me it had water in it due to the fact the weather in Scotland has been so bad. That was the issue. They said it’s not necessarily my fault but it’s not Tesla’s to pay under warranty. He reminded me there was a yellow weather warning in some parts of Scotland."
Låter som kvalificerat skitsnack från Teslas sida för att slippa ansvar (dvs pengar).
Antingen det eller så har kanske kunden fullständigt vadat fram med bilen, man skulle ju inte bli förvånad efter alla filmer man sett från Rufford Ford och hur folk lyckas där!
Låter som kvalificerat skitsnack från Teslas sida för att slippa ansvar (dvs pengar).
Antingen det eller så har kanske kunden fullständigt vadat fram med bilen, man skulle ju inte bli förvånad efter alla filmer man sett från Rufford Ford och hur folk lyckas där!
Brittiskt par nekade batterigaranti, fick vatteninträngning i batteriet då de körde bilen i regn trots gul vädervarning:
“We went out for dinner and drove our car to Frederick Street. Obviously, it was wet with the weather last week, but I honestly can’t remember any huge puddles or anything like that. It’s not like I was driving my car through the Cairngorms."
"After complaints from me, we received a call at 5.30pm on the Wednesday saying the battery was damaged due to water ingress and it was unfortunately not covered by the battery’s 8-year warranty and so the repair would be around £17,500"
“After finally getting to speak to a manager, he told me it had water in it due to the fact the weather in Scotland has been so bad. That was the issue. They said it’s not necessarily my fault but it’s not Tesla’s to pay under warranty. He reminded me there was a yellow weather warning in some parts of Scotland."
Brittiskt par nekade batterigaranti, fick vatteninträngning i batteriet då de körde bilen i regn trots gul vädervarning:
“We went out for dinner and drove our car to Frederick Street. Obviously, it was wet with the weather last week, but I honestly can’t remember any huge puddles or anything like that. It’s not like I was driving my car through the Cairngorms."
"After complaints from me, we received a call at 5.30pm on the Wednesday saying the battery was damaged due to water ingress and it was unfortunately not covered by the battery’s 8-year warranty and so the repair would be around £17,500"
“After finally getting to speak to a manager, he told me it had water in it due to the fact the weather in Scotland has been so bad. That was the issue. They said it’s not necessarily my fault but it’s not Tesla’s to pay under warranty. He reminded me there was a yellow weather warning in some parts of Scotland."
Skall man ställa bilen när SMHI har en gul varning?
Låter som kvalificerat skitsnack från Teslas sida för att slippa ansvar (dvs pengar).
Är ju tyvärr inte första gången de försöker komma undan garantiansvar.
Det bör gå få klarlagt exakt var gränsen går från Tesla, före det händer.
De måste rimligen sätta gränsen tydligt och de vill nog inte ha en vackert-väder bil som inte får köras i regn.
Efter det blir det Teslas bussiness att bevisa att man kört i värre pölar än begränsningen.
Brittiskt par nekade batterigaranti, fick vatteninträngning i batteriet då de körde bilen i regn trots gul vädervarning:
“We went out for dinner and drove our car to Frederick Street. Obviously, it was wet with the weather last week, but I honestly can’t remember any huge puddles or anything like that. It’s not like I was driving my car through the Cairngorms."
"After complaints from me, we received a call at 5.30pm on the Wednesday saying the battery was damaged due to water ingress and it was unfortunately not covered by the battery’s 8-year warranty and so the repair would be around £17,500"
“After finally getting to speak to a manager, he told me it had water in it due to the fact the weather in Scotland has been so bad. That was the issue. They said it’s not necessarily my fault but it’s not Tesla’s to pay under warranty. He reminded me there was a yellow weather warning in some parts of Scotland."
Skall man ställa bilen när SMHI har en gul varning?
Låter som kvalificerat skitsnack från Teslas sida för att slippa ansvar (dvs pengar).
Är ju tyvärr inte första gången de försöker komma undan garantiansvar.
Det bör gå få klarlagt exakt var gränsen går från Tesla, före det händer.
De måste rimligen sätta gränsen tydligt och de vill nog inte ha en vackert-väder bil som inte får köras i regn.
Efter det blir det Teslas bussiness att bevisa att man kört i värre pölar än begränsningen.
Det finns en massa filmer från tex Rufford där de kör i vatten och Teslas verkar klara det ovanligt bra jämfört med bensin och dieselbilar, de två sistnämnda behöver ofta bärgas från platsen.
Tesla är inte helt täta som ubåtar, det kan man se när det varit flooded bilar från USA.
Tex köpa sådana in i USA för att försöka reparera och jag har sett videos där man hällt vatten inifrån motorn under reparationen . Det är stor skillnad om den är under vatten lång tid, jämfört med om den kör ner i vatten några sekunder.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 19 okt 2023 07:09
av Fredrik j
Avgörande för en ICE-bil är ju var luftintaget till motorn sitter och hur högt avgasröret sitter. Kommer dessa två under vatten så stannar ju motorn. En elbil rullar ju ändå. Att vatten tränger in på olämpliga ställen kan ju visa sig flera år senare. Flooded cars är ju ett begrepp i usa. Bilar som varit på djupt vatten men blivit rekondade så dom ser helt ok ut. Ofta är det ju elsystem och elektronik som tagit skada.
Har under senare tid försökt att få tesla å se på mitt batteri jag har upplevt långsam laddning dålig räckvidd å
framförallt den drar ur ström när man ej använder den (snabbare än vanligt).
dom har hela tiden sagt att det är inget fel på bilen å att det är normalt slitage,
men för några väckor sedan gick garantin ut å då kom det som ett brev på poste bilen startade ej.
Bärgning till tesla (Aminogatan GTB ) och där konstaterar dom att batteriet är dåligt å måste bytas = mycket pengar.
pga vatten som har tatt sig in!!
Vad ska jag göra känner mig så grundlurad
model s 2015 70d
Finns ju exempel på de som fått in vatten i batteriet utan att ha kört i djupt vatten.
Re: Köra över höga vattenflöden
Postat: 24 okt 2023 16:19
av kenjon
Det kan ju inte vara svårt att göra batteriet vattentätt! Det ligger ju i en plåtlåda, gummitätning och tillräckligt med skruvar/nitar.
Det kan ju inte vara svårt att göra batteriet vattentätt! Det ligger ju i en plåtlåda, gummitätning och tillräckligt med skruvar/nitar.
Finns väl övertrycks-”ventiler” som skall förhindra en mindre förödelse, men som inte mår så bra efter en tid med saltsprut och dylikt. Där skall det tydligen kunna komma in fukt.