Model X event den 29:e september

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Model X event den 29:e september

Inlägg av vigge50 »

Flera medlemmar på TMC har tydligen fått svaret att Tesla inte kommer ha något event den 29:e september vilket väcker frågan om Model X är klar? De hade kunnat få mängder av publicitet om de hade haft ett event där de visar upp den slutliga versionen av Model X och lämnar över de första av Founder edition men nu verkar det som att så är inte fallet. Detta betyder att det är inte säkert att vi kommer få se hur den ser ut den 29:e september och ingen vet när de första signature kommer levereras till sina ägare. Lämnar de ut dessa bara för att klara det de har lovat och sen kommer det ta ytterligare några veckor eller månader innan de börjar leverera Signature?

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... peculation
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Nicklas »

Event och event... Musk skrev väl bara att de första skulle kunna hämta Model X vid fabriken den 29:e...
- att det skulle vara något event har andra bara hittat på... folk läser sällan det som faktiskt skrivs :roll:
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Bod »

Tror att de flesta, inklusive mig, har trott att det skulle bli som när de levererade de första Model S.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av chpaulin »

Om de levererar första bilen den 29:e så får vi ju garanterat se hur den ser ut då de då är ute "in the wild". Tror också det blir enligt samma modell som Model s.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Nicklas »

Och med detta i ryggen klagar folk på att Tesla kommunicerar för lite...
- med tanke på hur allt de säger övertolkas förstår jag att de inte säger så mycket :roll:

Tesla kommunicerar väl precis fel... Antingen borde dom öka eller minska mängden information :?
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Elputte »

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Svenssons »

Elputte skrev:
Ja titt! Till och med jag har blivit inbjuden. Jag kollar oftare här än i min mail så det var här som jag såg det först!
Event.jpg
PS. Jag kan bjuda med mig en gäst men kommer tacka nej. Har ingen möjlighet att flyga till USA och vara på Fremont kl. 7PM lokal tid på tisdag. Jag tror nog att samtliga Signature i USA har fått lägga order då och jag hoppas att de öppnar designstudion för oss i Europa också.

Min status för tillfället:
Reserved
You will be contacted in order of your reservation to design your Model X Signature.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av chpaulin »

Fasen va pepp :D Nu vart jag på riktigt bra humör, kul att se :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av leiflodde »

Svenssons skrev:
Elputte skrev:
Ja titt! Till och med jag har blivit inbjuden. Jag kollar oftare här än i min mail så det var här som jag såg det först!
Event.jpg
PS. Jag kan bjuda med mig en gäst men kommer tacka nej. Har ingen möjlighet att flyga till USA och vara på Fremont kl. 7PM lokal tid på tisdag. Jag tror nog att samtliga Signature i USA har fått lägga order då och jag hoppas att de öppnar designstudion för oss i Europa också.

Min status för tillfället:
Reserved
You will be contacted in order of your reservation to design your Model X Signature.
#588 hur många gör de i veckan och när tror du på leverans?
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Elputte »

Från och med nu vill jag vara Svenssons :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av danni »

Coola strålkastare. I dagsläget finns det nästan inget som skulle få mig att ens överväga en Model X över en Model S, men om den får mer avancerade strålkastare blir jag faktiskt avis på riktigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Svenssons »

leiflodde skrev:

#588 hur många gör de i veckan och när tror du på leverans?
Stora frågan är när de börjar producera Signature för Europa. Om de tar alla Signature före General Production så skulle jag kunna få leverans i år. De lär producera uppåt 800 per vecka i slutet av året och bör ha klarat av 2000 innan mitten av november. De kan dock kanske ta och vänta med EU till nästa år och då lär det inte bli leverans förrän i april.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Segelflygaren »

Svenssons skrev:
leiflodde skrev:

#588 hur många gör de i veckan och när tror du på leverans?
Stora frågan är när de börjar producera Signature för Europa. Om de tar alla Signature före General Production så skulle jag kunna få leverans i år. De lär producera uppåt 800 per vecka i slutet av året och bör ha klarat av 2000 innan mitten av november. De kan dock kanske ta och vänta med EU till nästa år och då lär det inte bli leverans förrän i april.
Om dom gör som tidigare (t.ex P85D), så kommer Tesla tillverka för USA fram till strax före årsskiftet, för att därefter börja tillverka för Europa. Då kan du räkna med leverans i mars månad. Skälen till ovanstående är dels att dom europeiska bilarna skiljer sig lite från dom amerikanska vilket kräver viss vidareutveckling, samt att leveranserna i så fall stämmer bra med kvartalsekonomin.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Svenssons »

Segelflygaren skrev:
Om dom gör som tidigare (t.ex P85D), så kommer Tesla tillverka för USA fram till strax före årsskiftet, för att därefter börja tillverka för Europa. Då kan du räkna med leverans i mars månad. Skälen till ovanstående är dels att dom europeiska bilarna skiljer sig lite från dom amerikanska vilket kräver viss vidareutveckling, samt att leveranserna i så fall stämmer bra med kvartalsekonomin.
Det är detta som jag är rädd för. Svaret får jag nog om 2 veckor eller så. Då kommer vi se om Signature i Europa få lägga beställningar före General Production eller inte.

Tesla har sagt att de inte bryr sig om kvartalssiffror längre men jag tror inte de vill ha 500 färdigproducerade Model X på väg till Europa vid årsskiftet. Då tar de nog hellre och levererar 500+ bilar i Nordamerika istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
henhob
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jul 2014 10:34

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av henhob »

Hej, hur fick du din inbjudan till eventet?
På MY TESLA står det Downgrade initiated.
Men har inte fått någon inbjudan!
Signature 358
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Svenssons »

henhob skrev:
Hej, hur fick du din inbjudan till eventet?
På MY TESLA står det Downgrade initiated.
Men har inte fått någon inbjudan!
Signature 358
Fick den via mail på samma adress som jag angivit i min profil samt dubbel och trippelkollat att jag har bock i "Send me Tesla updates". Står det "Downgrade initiated." efter Reserved under My Tesla? Upgrade var ju från General Production till Signature.

PS.
Vad jag har hittat så betyder "Downgrade initiated" att man håller på att gå från Signature till General Production.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
henhob
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jul 2014 10:34

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av henhob »

Tack, hade missat att markera : Tesla updates.
Nu håller vi tummarna om snar leverans :D
henhob
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jul 2014 10:34

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av henhob »

I vänsterkolumn står det
Model X
Signature
RNXXXXXX
#353

Och i mitten: Downgrade Initiated, vad det nu står för.

Spännande
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Svenssons »

henhob skrev:
I vänsterkolumn står det
Model X
Signature
RNXXXXXX
#353

Och i mitten: Downgrade Initiated, vad det nu står för.

Spännande
Du är säker på att du inte bett Tesla att du vill gå tillbaka till General Production? Downgrade initiate verkar betyda att man går tillbaka till vanliga produktionen och när du fått tillbaka pengarna och fått nytt General Production-nummer så kommer du få samma status som jag har men inte Signature.

http://my.teslamotors.com/forum/forums/deferral
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
henhob
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jul 2014 10:34

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av henhob »

De måste jag kolla upp.
Tack för feedback.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av pegs »

danni skrev:
Coola strålkastare. I dagsläget finns det nästan inget som skulle få mig att ens överväga en Model X över en Model S, men om den får mer avancerade strålkastare blir jag faktiskt avis på riktigt.
Skulle inte bli helt chockad om det kommer en MS uppdatering under hösten där många av nyheterna från MX finns med.
- Nya strålkastare.
- Drag
- etc...

Tesla har ju historiskt sett gjort snabba och täta uppdateringarna av sina modeller.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av danni »

pegs skrev:
danni skrev:
Coola strålkastare. I dagsläget finns det nästan inget som skulle få mig att ens överväga en Model X över en Model S, men om den får mer avancerade strålkastare blir jag faktiskt avis på riktigt.
Skulle inte bli helt chockad om det kommer en MS uppdatering under hösten där många av nyheterna från MX finns med.
- Nya strålkastare.
- Drag
- etc...

Tesla har ju historiskt sett gjort snabba och täta uppdateringarna av sina modeller.
Ja, det är många spekulationer kring det här på de olika forumen, men samtidigt känns det minst lika sannolikt att de har fullt fokus på att kunna producera och få ut Model X nu, och väljer att inte göra större förändringar av Model S under samma tid, för att inte riskera något. Jag tror säkert uppdateringar från Model X (strålkastare, ventilerade säten etc) kan komma att hitta till Model S också, men jag hade blivit förvånad om det händer före nästa sommar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av pegs »

danni skrev:
.... men jag hade blivit förvånad om det händer före nästa sommar.
I designstudion före 1/12 2015! Vi får se vem som prickar rätt ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
henhob
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jul 2014 10:34

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av henhob »

Svensson
Har pratat med Tesla och de har nu ändrat till:
Reserverad
Du kommer kontaktas vid bokning för att designa din Model X Signature.

Är det samma som du har i din My Tesla?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inget event den 29:e september

Inlägg av Svenssons »

henhob skrev:
Svensson
Har pratat med Tesla och de har nu ändrat till:
Reserverad
Du kommer kontaktas vid bokning för att designa din Model X Signature.

Är det samma som du har i din My Tesla?
Skönt att det löste sig! Har inte kollat på den svenska sidan så jag var tvungen att dubbelkolla. Min svenska status är samma:
Reserverad
Du kommer kontaktas vid bokning för att designa din Model X Signature.

På engelska är det lite mer detaljer i texten tycker jag:
Reserved
You will be contacted in order of your reservation to design your Model X Signature.


Kanske dags att dra igång Dannis Python-skript för att få automatiska uppdateringar av statusen till telefonen? Jag kollar status var 10:e minut...

Jag har även en ytterligare bokning på Model X Signature:
Avvaktande betalning
Din beställning kommer att behandlas när din handpenning har mottagits.

Verkar som jag fortfarande kan pynta in handpenningen och få en reservation på en Model X Signature till...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar