Håkan vill förbjuda allt annat än el
Postat: 16 jan 2021 00:38
Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).
Varför skulle det vara så himla omöjligt?
Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.nek0 skrev:Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).
Varför skulle det vara så himla omöjligt?
Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.martinot skrev:Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.nek0 skrev:Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).
Varför skulle det vara så himla omöjligt?
Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.
Det gör jag redan idag. Även med ICE, och innan vi skaffade en elbil som komplement/andrabil.Fredrik j skrev:Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.martinot skrev:Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.nek0 skrev:Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).
Varför skulle det vara så himla omöjligt?
Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.
Samma här.martinot skrev:Det gör jag redan idag. Även med ICE, och innan vi skaffade en elbil som komplement/andrabil.Fredrik j skrev:Fenomenet med shoppingcenter utanför städerna visar ju att kunderna i så fall hellre stannar ute vid parkeringen utanför stan. Det löser ju samtidigt transporter av varor med tunga transporter in i städerna eftersom det då blir ett mindre behov av såna.martinot skrev:Inget som hindrar att man gör bägge delar. Tycker absolut att man bör undvika den tunga trafiken som körs på diesel i innerstäderna. De har oftast mycket sämre avgasrening och sämre partikelfilter än moderna personbilar.nek0 skrev:Om staten menar allvar med fossilfria zoner kan de börja med varutransport och kollektivtrafiken först tycker jag.martinot skrev:Jag tycker man göra bägge delar; fortsätta med incitament/straff (bonus malus), och även sätta en plan för att i inom en kort framtid sluta sälja nya besin/dieselbilar.
Kan tänka mig redan 2025 som slutdatum för att få sälja nytillverkade fossilbilar (menar inte att de som körs idag skall förbjudas/skrotas).
Varför skulle det vara så himla omöjligt?
Tycker även att man kan skapa fossilfria zoner i stadskärnorna.
Vi betalar redan massvis med skatter så staten borde ha råd med omställningen där först.
Alla har inte råd med nya miljöbilar men nästan alla betalar skatt och då tycker inte jag att det är ok stänga ute från stadskärnorna de som är fattiga.
Sedan om man ordnar parkering utanför stadskärnorna, med bra skytteltrafik (gärna gratis) in till centrum med bussar (elektriska givetvis) så kan man lösa både transport för de som inte har elfordon, och även minska köer och frigöra parkeringsplatser inne i städerna.
Varför skall man frivilligt trängas inne i city för att handla?
Värdelöst med bil där! Trafikköer, trånga gator, hopplöst svårt att hitta parkeringar, och även väldigt dyrt med parkeringar.
Nu handlar jag sedan flera år 90% av mina inköp på nätet, men övriga 10% är shoppingcenter eller närbutiker. City är värdelöst att shoppa i. Iaf. med bil.
Det är för mig personligen helt ointressant med att handla i city med bil (oavsett miljözoner, trängselavgifter, etc.). Alldeles för bökigt, tidskrävande och frustrerande användarupplevelse.