Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Figge82
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 nov 2020 22:33

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Figge82 »

Hej!

Fint initiativ till denna tråd.

Jag skulle vilja dela med mig av mina TM3 MIC erfarenheter hittills.
Bilen är en av de första som levererades i Sverige från GF3. jag vill börja med att erkänna att jag var lite spak när det konfirmerades att detta var en MIC modell. Det gjorde det inte bättre att jag drogs sedan med i alla trådar där problemen kring MIC spaltades upp efter andra. Tesla hade ju enligt vissa hobbyexperter inte ens testat bilen innan de skeppades över till oss i EU. Till slut fick jag bara välja bort att läsa allt. Det här skulle ju dock vara en M3 Made in US, nu får jag en koboltfri bil med skitbatterier från kina..

Min svärfar som i okt/nov 2020 fick mig att inom 24h ha beställt en 20000 kr rabatterad TM3, sålt vår året gamla V90 R-line, sa följande: ta det lugnt. Läs inget, lita på TESLA. Självklart har de med sig produktionserfarenheter in i G3 i Shanghai. Han har ägt 2 st model 3 sedan de började levereras (Sr+ och LR ”MUS”) Men jag kunde ju inte lita på det ändå, informationshungrig som man är. Detta är ju en KINABIL, det måste ju vara fel på den.

När den kom till parkeringen några dagar innan leverans så gjorde jag första upptäckten. Dessa var vitare i lacken än andra. Det var som att jämföra kritvit mot 0502Y. Detta måste ju vara fel, har de lackat den utan den fina pärlemoren? Nejdå, inte alls, vid leveransen konstaterar jag att perfektionen i lacken, passningen av bilens delar, det dova dunset i bakluckan, de nya lyktorna är mer än perfekt.

Bilen är laddad till 97% och mätaren står på 372km. Japp, där kom det första felet som jag letat efter. Berodde detta på att batteriet var felkalibrerat eller att räckvidden inte var den utlovade? Jag konstaterar bara att hemresan 1,5 mil med kallt batteri i några plusgrader går på 1,57kw/mil. Med tiden hittar man ofta fel i samband med tvätt och den tid man spenderar med sin bil och tro mig att jag har letat och letat, men har fortfarande inte hittat några konstruktionsmissar.

Nästa steg: långresa
Under julen kom sedan det ultimata testet med 200 mil ToR söder om Götet-Storlien med fullstuvad bil och 90% packad takbox från Mont Blanc (70-talet) på M3 originalbågar. Bilen tar mer packning än standardkombin med fördelen att du fortfarande ser bakåt. WOW! Dessutom hörs inget märkbart vindbrus från takboxen. WoW igen!

Snittförbrukningen på 1,85 kw i några minusgrader med försiktig körning. Bilen gör Max ca 25mil med drygt 2 kw förbrukning i brutala -24 grader med försiktig körning. Erferenheten är att håll koll på förbrukningsdiagrammet, lita på siffrorna och kör mjukt och försiktigt så stämmer estimerad procent väl överens med verkligheten vid slutmålet. Vi har aldrig bråttom under resor utan tar tiden till hjälp. Den här laddstressen som påhejas flitigt av både teslaägare och andra elbilsägare att det ska gå så fort som möjligt ser iallafall vi som en bisak. Du har ju världens arkadtilkgång i bilen där vi tävlade i bilspel, vem som kan prutta flest ggr i leklådan osv. Får du tråkigt ändå, gå ut och ta luft så blir det en ännu säkrare resa (I vardagen är detta ett icke problem med hemnaladdare) Kort sagt: det tar mellan 40 min-1h att ladda fullt även när bilen är varm. Visst, Den toppar aldrig på mer än 87kw vid V3 och går snabbt ner till ca 50-55kw men vi bibehåller den hastigheten till ganska höga procentenheter. Mellan 90-97% kan du räkna med 15-30 kw/h i laddkapacitet. Vi laddade fullt vid varje stopp. Första gången bilen någonsin laddade till 100% var i Sveg i många minus, men med varmt batteri efter körningen.
Hur klarade då bilen korta resor uppe i Storlien/Åre i -20 under veckan? Galant! Förvärm Max och kör försiktigt. ladda på som vanligt och så ofta du kan via varje jordat eluttag du hittar förutom solklara SC (det ÄR det enda laddnätverk som funkar som det ska).

Väl hemma står numera 100% = 415km

Herregud va långt det här blev men hoppas jag till någon berörd ändå förmedlat ett lugn kring TM3 MIC. Så Ta hand om din M3 MIC med LFP och byt aldrig bort den är min slutsats. Det här är nog världens bästa sportfamiljebil. Tidigare var det MUS versionen av TM3.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tretrix »

tack för start av tråden!
Bra inlägg här, jag är också otroligt nöjd med min MIC, har inte helt kunnat ladda den till 100%, men 99% visar strax under 400, så jag är inte speciellt orolig..
För vår familj och vårt körmönster kunde vi inte hittat bättre bil, och snart bär det iväg till sälen... Med lite laborerande med ABRP och navigation i bilen så verkar det totalt bli 1,5 h laddstopp på vägen upp, i normala fall har vi minst 2 timmars stopp så det verkar inte bli någon större skillnad..
Inför vår resa så behöver vi inte ens box på tak eller krok, med smart packning (hyra av skidor i Sälen) så sväljer bagage hur mycket som helst..

För övrigt så är nog det roligaste jag gjort att installera teslamate på en gammal raspberry pi för att samla in statistik, så det ska bli intressant att se hur resan ser ut i siffror när man kommer hem
Användarvisningsbild
Figge82
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 nov 2020 22:33

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Figge82 »

martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).
Du behöver inte hålla med. ;)

Tanken med tråden var att dela erfarenheter mellan dem som har den här bilen och inte allt som skrivs. Angående kalibreringen så svarade jag själv på den frågan i slutet av inlägget. Angående om batterierna är sämre eller inte är en definitionsfråga som inte kan förenklas i enbart fråga om hastighet.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Xeik »

martinot skrev:
Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).
Fast Figge82 skrev väl att den är just väldigt bra ihopbyggd? Så jag ser det mer som att du håller med han generellt, förutom ang batterierna då ;)
Erxon
elbilist
Inlägg: 405
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av renes »

Erxon skrev:
Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Menar du kW? kWh verkar inte rätt i ovanstående mening.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av billyohgren »

Hur är det med dessa batterier, tror ni att Tesla kan skicka ut en mjukvaruuppdatering som justerar laddkurvan? eller kan det inte bli bättre med de här batterierna?
Jag önskar själv en bil från Kina pga att kvalitén verkar vara så mycket högre, men tråkigt med det sämre batteriet.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

billyohgren skrev:
Hur är det med dessa batterier, tror ni att Tesla kan skicka ut en mjukvaruuppdatering som justerar laddkurvan? eller kan det inte bli bättre med de här batterierna?
Jag önskar själv en bil från Kina pga att kvalitén verkar vara så mycket högre, men tråkigt med det sämre batteriet.
Värme är de första som kommer öka mottagen effekt. Se de tyska loggarna här:

Screenshot 2021-01-27 at 14.48.40.png
Rött är varma batterier.

Om tesla kommer fram till att dessa batterier är tåliga, då kan de kräma på mer effekt än vad som tas emot, de kommer resultera i överbliven effekt blir värme åt batteriet. De kommer jämna ut skillnaden i början. Vid 50% SoC är skillnaden inte så stor längre, antagligen för att batterierna har laddat ett tag och är då mer lika i temperatur.

Tesla kan även ha begränsat effekten medvetet, de vet vi inget om, kommer dom i så fall ändra de när dom fått in tillräckligt med data? Mycket möjligt.

Ryktet säger att de kommer en uppdatering under feb.

Jag har kört 350 mil med min. Eftersom man alltid laddar den till 100% så kommer jag långt. Har en så länge aldrig behövt snabbladda den. Har bara gjort de för att testa. Kommer 25mil nu när de är runt nollan.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Xeik skrev:
martinot skrev:
Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).
Fast Figge82 skrev väl att den är just väldigt bra ihopbyggd? Så jag ser det mer som att du håller med han generellt, förutom ang batterierna då ;)
Nja, var mer att jag uppfattade det som att han var anklagande mot oss andra på forumet att vi skulle påstått att så inte var fallet. Vilket är en bild som jag inte känner igen från forumet. Tvärt om; väldigt många i forumet som länkat till artiklar och skrivit just om att M3-bilarna från Kina håller högre kvalitet än de från USA. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Taycan kan redan nu idag ladda med upp till 280 kW (antar att du menar kW, och inte kWh, men rätta mig om jag förstått dig fel), och snart med potentiellt upp till 350 kW med ny mjukvara/batteripaket.

Så tycker att Tesla börjar ligga efter när man bara kan ladda runt 230 kW på deras V3. Även om det är 250 kW i teorin på V3 har jag i praktiken aldrig fått högre än 230 kW laddeffekt på vår bil. Men har iofs. bara testat V3 nu på vintern med kallare temperaturer mellan 1 - 6 grader, så kanske går att få lite högre effekt på sommarhalvåret (förhoppningsvis).

V3 med 230/250 kW är väl OK, men hade helst sett att Tesla snart kommer med V4 som kan rycka upp effekten lite för att komma ikapp det försprång som Porsche/VAG har i dagsläget. Hoppas att V4 och nästa generation Model Y från Berlin med de nya batteripacken med 4680-batterierna kan komma upp i alla fall minst 300-350 kW.

Vill gå fram i utvecklingen och tekniken (inte bakåt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Taycan kan redan nu idag ladda med upp till 280 kW (antar att du menar kW, och inte kWh, men rätta mig om jag förstått dig fel), och snart med potentiellt upp till 350 kW med ny mjukvara/batteripaket.

Så tycker att Tesla börjar ligga efter när man bara kan ladda runt 230 kW på deras V3. Även om det är 250 kW i teorin på V3 har jag i praktiken aldrig fått högre än 230 kW laddeffekt på vår bil. Men har iofs. bara testat V3 nu på vintern med kallare temperaturer mellan 1 - 6 grader, så kanske går att få lite högre effekt på sommarhalvåret (förhoppningsvis).

V3 med 230/250 kW är väl OK, men hade helst sett att Tesla snart kommer med V4 som kan rycka upp effekten lite för att komma ikapp det försprång som Porsche/VAG har i dagsläget. Hoppas att V4 och nästa generation Model Y från Berlin med de nya batteripacken med 4680-batterierna kan komma upp i alla fall minst 300-350 kW.

Vill gå fram i utvecklingen och tekniken (inte bakåt).
Har haft 250kw flera ggr (krävs varmare väder samt aktiv körning långt innan laddning på V3 samt låg SoC).

V4 och 4680 cellerna blir säker grymt bra och långt mycket högre än 350kw peak.

Mvh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
martinot skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Taycan kan redan nu idag ladda med upp till 280 kW (antar att du menar kW, och inte kWh, men rätta mig om jag förstått dig fel), och snart med potentiellt upp till 350 kW med ny mjukvara/batteripaket.

Så tycker att Tesla börjar ligga efter när man bara kan ladda runt 230 kW på deras V3. Även om det är 250 kW i teorin på V3 har jag i praktiken aldrig fått högre än 230 kW laddeffekt på vår bil. Men har iofs. bara testat V3 nu på vintern med kallare temperaturer mellan 1 - 6 grader, så kanske går att få lite högre effekt på sommarhalvåret (förhoppningsvis).

V3 med 230/250 kW är väl OK, men hade helst sett att Tesla snart kommer med V4 som kan rycka upp effekten lite för att komma ikapp det försprång som Porsche/VAG har i dagsläget. Hoppas att V4 och nästa generation Model Y från Berlin med de nya batteripacken med 4680-batterierna kan komma upp i alla fall minst 300-350 kW.

Vill gå fram i utvecklingen och tekniken (inte bakåt).
Har haft 250kw flera ggr (krävs varmare väder samt aktiv körning långt innan laddning på V3 samt låg SoC).

V4 och 4680 cellerna blir säker grymt bra och långt mycket högre än 350kw peak.

Mvh
Gott! Äntligen lite goda batterinyheter! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av NiklasTesla »

r33z skrev:
billyohgren skrev:
Hur är det med dessa batterier, tror ni att Tesla kan skicka ut en mjukvaruuppdatering som justerar laddkurvan? eller kan det inte bli bättre med de här batterierna?
Jag önskar själv en bil från Kina pga att kvalitén verkar vara så mycket högre, men tråkigt med det sämre batteriet.
Värme är de första som kommer öka mottagen effekt. Se de tyska loggarna här:

Screenshot 2021-01-27 at 14.48.40.png
Rött är varma batterier.

Om tesla kommer fram till att dessa batterier är tåliga, då kan de kräma på mer effekt än vad som tas emot, de kommer resultera i överbliven effekt blir värme åt batteriet. De kommer jämna ut skillnaden i början. Vid 50% SoC är skillnaden inte så stor längre, antagligen för att batterierna har laddat ett tag och är då mer lika i temperatur.

Tesla kan även ha begränsat effekten medvetet, de vet vi inget om, kommer dom i så fall ändra de när dom fått in tillräckligt med data? Mycket möjligt.

Ryktet säger att de kommer en uppdatering under feb.

Jag har kört 350 mil med min. Eftersom man alltid laddar den till 100% så kommer jag långt. Har en så länge aldrig behövt snabbladda den. Har bara gjort de för att testa. Kommer 25mil nu när de är runt nollan.
Titta ser ju ändå bra ut inför långresor (långt över 100kw peak).
wheels
Inlägg: 525
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av wheels »

Erxon skrev:
martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Klart att man inte vill ha "samma" laddhastighet som en "sur" Leaf el Kona när man köpt en prestigebil
Jag hade inte velat i alla fall
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tretrix »

Istället för att fokusera på laddhastigheten, så hur lång tid tar det för er att ladda 20% till typ fullt?
Jag laddade senast idag, utan att lyckas få någon högre värme på batteriet
24-100% ca 70 min
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Tretrix skrev:
Istället för att fokusera på laddhastigheten, så hur lång tid tar det för er att ladda 20% till typ fullt?
Jag laddade senast idag, utan att lyckas få någon högre värme på batteriet
24-100% ca 70 min
Tror det är bättre att jämföra och se på 10% - 70%, eller 10% - 80%. Sällan värt att ladda de sista 20 - 30%:en på laddstopp under resa.

Ytterligare bättre är att se på hur många mil man hinner trycka i under x antal minuter.

Alternativt hur många minuter det tar att ladda upp så man kommer x antal mil.

Detta då "100%" kan vara helt olika mellan både olika bilar (olika bilar drar olika mycket), och olika varianter på batteripaket i samma bilmodell (olika batteripaket är på olika kWh).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tretrix »

Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av jbark »

Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Fast inte 100% på snabbladdare...
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Theodad »

Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?

Hur är det med det där egentligen? Är det BRA att ladda till 100% Eller är det oskadligt att ladda till 100? ....eller bara mindre dåligt än de andra batterierna?

Jag hämtade ut min mic innan jul och är än så länge helnöjd...
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Ort: Mölndal

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Nermin »

Det där är en mycket bra fråga som jag inte sett nåt bra svar på. Vad jag förstått så kommer uppgifterna om 100% laddning från Tesla i Kina .. men att Tesla i övrigt bekräftat detta har jag inte sett. Det hela kanske grundar sig i att LFP-tekniken i sig i allmänhet tillåter den typen av ”utsvävningar” :-) ... men att Tesla själva inte har tillräckligt med data så att de kan förutspå långsiktiga effekter. Kanske bäst att ladda till 100% lite mer återhållsamt (t.ex. 1 gg/v) tills vidare iaf.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av thnis »

jbark skrev:
Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Fast inte 100% på snabbladdare...
Ja helt korrekt. Att stå och blockera en SUC för andra för att snigelladda till 100% SOC istf att ladda till 80% SOC och sedan åka vidare till nästa laddare. Känns som att Tesla borde ta ett större ansvar och utbilda nya köpare av bilarna istf för att bara lämna över bilen och sen Tack o hej på dig! Det skulle gagna både nya och befintliga Teslaägare.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Tiden, som jag redan skrivit (om du nu bryr dig om att läsa vad som sagts i tråden innan du kommenterar).

Vanliga Lithium-batterier går också utmärkt att ladda till 100% (bara en myt att det inte går bra), men man skall inte långvarigt ligga stadigvarande på så hög SOC.

Men när man är ute på resa, så vill man ha så korta laddstopp som möjligt. Då man får vänta förhållandevis väldigt länge för de sista 20-20%:en så brukar det oftast tidsmässigt inte löna sig.

Stick ut och res själv, så får du lite egen erfarenhet (eller kika på Björn Nylands videor om du inte någonsin reser med din elbil). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Laddar inte LFP batterierna snabbare 80-100%.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av vibrationsfri »

Holve skrev:
Laddar inte LFP batterierna snabbare 80-100%.
Ja de laddar snabbare än de andra 80-100%.

Säkert 40-100 50-100 också . Men 0-80 så är den långsammare.
Skriv svar