Jag tycker det blir väldigt tråkig ton på många av svaren i trådarna här, inte just ditt men många andra - destruktiva och nedsättande.martinot skrev:Tiden, som jag redan skrivit (om du nu bryr dig om att läsa vad som sagts i tråden innan du kommenterar).Tretrix skrev:Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Vanliga Lithium-batterier går också utmärkt att ladda till 100% (bara en myt att det inte går bra), men man skall inte långvarigt ligga stadigvarande på så hög SOC.
Men när man är ute på resa, så vill man ha så korta laddstopp som möjligt. Då man får vänta förhållandevis väldigt länge för de sista 20-20%:en så brukar det oftast tidsmässigt inte löna sig.
Stick ut och res själv, så får du lite egen erfarenhet (eller kika på Björn Nylands videor om du inte någonsin reser med din elbil).
Jag är med dig, dåligt beskrivet men jag syftar på när man jämför så är det oftast bara högsta laddhastigheten, med det egentligen borde kanske vara snitthastighet som borde vara mest intressant? Och eftersom det inte är så lätt att jämföra(ta fram data) så kanske tiden det tar att ladda x-x% kan vara ett sätt att jämföra? Det var ju väldigt dum av mig att skriva 100%, det rör tydligen upp hur många känslor som helst. Oavsett ser jag inget problem att vid få tillfällen ladda till 100 på SuC, jag har aldrig hållt en plats för någon (eller varit med om kö) och skulle det uppstå hoppas jag att folk som jag skulle flytta på sig. Anledningen att ladda till 100ish kan ju vara flera, men om det tar mig till mitt mål att stanna en gång längre så gör jag hellre det än stannar flera gånger kortare, men alla gör som dom vill?
När jag hämtade så fick jag informationen att man kan ladda till 100% hur ofta man vill, inte bara en gång i vecka som jag frågade om. Nu kommer jag sannorligt ändå ladda till 100 hemma ca 1 gång i veckan och försöka passa detta till en lite längre resa