Sida 1 av 2
Release notes för 7.0 beta
Postat: 19 sep 2015 22:27
av Stripe68
Det verkar som att delar av release notes till senaste betavesionen har läckt ut. Om det inte är en bluff. Samtidigt sägs det att en andra betaversion gick ut till testarna för ett par dagar sedan.
Info finns i de amerikanska forumen men den här artikeln har en bra sammanfattning:
http://electrek.co/2015/09/18/tesla-rel ... autopilot/
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 19 sep 2015 22:59
av danni
Det låter ju grymt. Hill hold har jag haft på många bilar tidigare och det är något jag verkligen saknar. Klimatanläggningen har jag sett mycket kritik mot också så kul att de uppdaterar den. Fantastiskt med en bil som bara blir bättre och bättre av sig självt (innan jag ens fått den

).
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 19 sep 2015 23:05
av Martinen
Verkar riktigt trevligt.
Hoppas det kommer snart.
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 19 sep 2015 23:15
av Herr X
danni skrev:Det låter ju grymt. Hill hold har jag haft på många bilar tidigare och det är något jag verkligen saknar. Klimatanläggningen har jag sett mycket kritik mot också så kul att de uppdaterar den. Fantastiskt med en bil som bara blir bättre och bättre av sig självt (innan jag ens fått den

).
Hill hold har jag på min Tesla - det har funnits åtminstone sen jag fick den i mars.
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 19 sep 2015 23:18
av danni
Herr X skrev:danni skrev:Det låter ju grymt. Hill hold har jag haft på många bilar tidigare och det är något jag verkligen saknar. Klimatanläggningen har jag sett mycket kritik mot också så kul att de uppdaterar den. Fantastiskt med en bil som bara blir bättre och bättre av sig självt (innan jag ens fått den

).
Hill hold har jag på min Tesla - det har funnits åtminstone sen jag fick den i mars.
Läs release notesen. Du har Hill Start Assist. Hill Hold är en vidareutveckling av den funktionen, och en vidareutveckling i helt rätt riktning. Jag förstår inte varför de inte gjorde funktionen sån från första början.
Release notes för 7.0 beta
Postat: 19 sep 2015 23:37
av Herr X
danni skrev:Läs release notesen. Du har Hill Start Assist. Hill Hold är en vidareutveckling av den funktionen, och en vidareutveckling i helt rätt riktning. Jag förstår inte varför de inte gjorde funktionen sån från första början.
Ok jag läste. Nuvarande "Hill Start Assist" håller bilen i några sekunder. Den nya längre. En mycket bra funktion för de gånger man lägger i drive men glömmer att flytta foten till accelerationspedalen. Det har visserligen aldrig hänt mig, men jag kan förställa mig att extremt tankspridda personer gläds över denna uppdatering. Ser framför mig hur en grupp 85-åriga halvsenila Teslaägare på lanseringsdagen skickar upp ett specialdesignat customfyrverkeri som över himlen formar orden "Hill Hold".
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 19 sep 2015 23:43
av danni
Herr X skrev:danni skrev:Läs release notesen. Du har Hill Start Assist. Hill Hold är en vidareutveckling av den funktionen, och en vidareutveckling i helt rätt riktning. Jag förstår inte varför de inte gjorde funktionen sån från första början.
Ok jag läste. Nuvarande "Hill Start Assist" håller bilen i några sekunder. Den nya längre. En mycket bra funktion för de gånger man lägger i drive men glömmer att flytta foten till accelerationspedalen. Det har visserligen aldrig hänt mig, men jag kan förställa mig att extremt tankspridda personer gläds över denna uppdatering. Ser framför mig hur en grupp 85-åriga halvsenila Teslaägare på lanseringsdagen skickar upp ett specialdesignat customfyrverkeri som över himlen formar orden "Hill Hold".
Eller en skön bekvämlighetsfunktion. Jag har som sagt haft en sån funktion på flera tidigare bilar och tycker det är bekvämt att bara behöva stoppa bilen med bromsen och sen kunna helt släppa bromsen, och istället vara beredd att bara gasa iväg. Bekvämare, snabbare, smidigare.
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 01:03
av Segelflygaren
danni skrev:Herr X skrev:danni skrev:Läs release notesen. Du har Hill Start Assist. Hill Hold är en vidareutveckling av den funktionen, och en vidareutveckling i helt rätt riktning. Jag förstår inte varför de inte gjorde funktionen sån från första början.
Ok jag läste. Nuvarande "Hill Start Assist" håller bilen i några sekunder. Den nya längre. En mycket bra funktion för de gånger man lägger i drive men glömmer att flytta foten till accelerationspedalen. Det har visserligen aldrig hänt mig, men jag kan förställa mig att extremt tankspridda personer gläds över denna uppdatering. Ser framför mig hur en grupp 85-åriga halvsenila Teslaägare på lanseringsdagen skickar upp ett specialdesignat customfyrverkeri som över himlen formar orden "Hill Hold".
Eller en skön bekvämlighetsfunktion. Jag har som sagt haft en sån funktion på flera tidigare bilar och tycker det är bekvämt att bara behöva stoppa bilen med bromsen och sen kunna helt släppa bromsen, och istället vara beredd att bara gasa iväg. Bekvämare, snabbare, smidigare.
Jag håller med Danni!
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 01:21
av Machris
Helt klart en efterlängtad funktion som man blivit bortskämd med i VW Passat. Så skönt i branta lutningar, glömma dragläget o bara trampa på gasen
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 11:14
av Herr X
Machris skrev:Helt klart en efterlängtad funktion som man blivit bortskämd med i VW Passat. Så skönt i branta lutningar, glömma dragläget o bara trampa på gasen
Ok, jag hade det på vår förra bil också (Passat) - där hette det "Auto Hold" och var jättebra. Men på Teslan saknar jag det inte alls - anledningen är att jag för några månader sedan slog av creep mode, och bilen blev mycket mycket behagligare att köra i låga farter. Slog på creep mode från början eftersom jag var van vid det från tidigare automatväxlade bilar, men oj vad skönt det är att inte ha det påslaget. Prova!
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 11:27
av Machris
Måste bara få min bil först
På vad sätt tycker du det blev lättare utan creep mode? Blir det för snabbt med den på så att man hela tiden måste bromsa?
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 11:43
av Segelflygaren
Herr X skrev:Machris skrev:Helt klart en efterlängtad funktion som man blivit bortskämd med i VW Passat. Så skönt i branta lutningar, glömma dragläget o bara trampa på gasen
Ok, jag hade det på vår förra bil också (Passat) - där hette det "Auto Hold" och var jättebra. Men på Teslan saknar jag det inte alls - anledningen är att jag för några månader sedan slog av creep mode, och bilen blev mycket mycket behagligare att köra i låga farter. Slog på creep mode från början eftersom jag var van vid det från tidigare automatväxlade bilar, men oj vad skönt det är att inte ha det påslaget. Prova!
Jo, så har jag haft det inställt, sedan länge. Dock måste man sitta med foten på bromsen om det lutar, annars rullar bilen i väg. Det är ju perfekt om bilen bromsar fast själv tills man accelererar, på det viset kommer man iväg ännu snabbare vid grönt ljus

Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 11:48
av Pontus
Vilken härlig diskussion.
Men Hill Gold släpper väl om man duttar på gasen och vad händer då om man glömmer eller inte orkar fortsätta trycka på gasen?
Lugn i releasen efter kommer Auto Hill Restart

Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 11:51
av Segelflygaren
Pontus skrev:Vilken härlig diskussion.
Men Hill Gold släpper väl om man duttar på gasen och vad händer då om man glömmer eller inte orkar fortsätta trycka på gasen?
Lugn i releasen efter kommer Auto Hill Restart

Jag vet inte hur det känns för dig, men jag kan garantera att jag märker när jag trycker på acceleratorn

Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 12:08
av Herr X
Segelflygaren skrev:Det är ju perfekt om bilen bromsar fast själv tills man accelererar, på det viset kommer man iväg ännu snabbare vid grönt ljus

Sant.. det är ett edge case när man står längst fram vid ett rödljus i en backe och vill komma iväg så fort som möjligt utan att man orkar hålla foten på bromsen. Det kommer den nya uppdateringen att lösa.
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 12:14
av Segelflygaren
Herr X skrev:Segelflygaren skrev:Det är ju perfekt om bilen bromsar fast själv tills man accelererar, på det viset kommer man iväg ännu snabbare vid grönt ljus

Sant.. det är ett edge case när man står längst fram vid ett rödljus i en backe och vill komma iväg så fort som möjligt utan att man orkar hålla foten på bromsen. Det kommer den nya uppdateringen att lösa.
Ja, om ryktena stämmer så...
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 13:59
av danni
Herr X skrev:Segelflygaren skrev:Det är ju perfekt om bilen bromsar fast själv tills man accelererar, på det viset kommer man iväg ännu snabbare vid grönt ljus

Sant.. det är ett edge case när man står längst fram vid ett rödljus i en backe och vill komma iväg så fort som möjligt utan att man orkar hålla foten på bromsen. Det kommer den nya uppdateringen att lösa.
Det kanske är ett edge case där du bor, men det är var tionde minut här i backiga Göteborg

Jag har uppskattat auto hold på mina tyska bilar och ser fram emot att få det till Teslan.
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 14:48
av Herr X
danni skrev:Det kanske är ett edge case där du bor, men det är var tionde minut här i backiga Göteborg

Jag har uppskattat auto hold på mina tyska bilar och ser fram emot att få det till Teslan.
Du står knappast längst fram vid rödljus var tionde minut. Jag har kört mycket i Göteborg och det är gott om bilar i stan. Om en annan bil står framför dig så bromsar TACC bilen, så det är bara när du står längst fram som denna funktion gör skillnad.
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 14:52
av danni
Herr X skrev:danni skrev:Det kanske är ett edge case där du bor, men det är var tionde minut här i backiga Göteborg

Jag har uppskattat auto hold på mina tyska bilar och ser fram emot att få det till Teslan.
Du står knappast längst fram vid rödljus var tionde minut. Jag har kört mycket i Göteborg och det är gott om bilar i stan. Om en annan bil står framför dig så bromsar TACC bilen, så det är bara när du står längst fram som denna funktion gör skillnad.
Inte bara vid rödljus, men det är väldigt ofta man startar och stoppar i backe här av en eller annan anledning. Jag har beställt en bil utan TACC (inte värt 26k för den funktionen, knappt ens värt de ~10k som andra tillverkare tar, så jag avvaktar och ser hur autopiloten blir) men på de bilar jag haft det har jag använt det på motor- och landsväg, inte inne i stan. Kanske är Teslans annorlunda. Men som sagt, jag har haft autohold-funktionen på tidigare bilar och jag hade nytta av den ungefär hela tiden.
Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 16:10
av Herr X
danni skrev:Jag har beställt en bil utan TACC
Ok, visste inte att du hade beställt en snikutrustad variant...

Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 16:24
av Segelflygaren
danni skrev:Herr X skrev:danni skrev:Det kanske är ett edge case där du bor, men det är var tionde minut här i backiga Göteborg

Jag har uppskattat auto hold på mina tyska bilar och ser fram emot att få det till Teslan.
Du står knappast längst fram vid rödljus var tionde minut. Jag har kört mycket i Göteborg och det är gott om bilar i stan. Om en annan bil står framför dig så bromsar TACC bilen, så det är bara när du står längst fram som denna funktion gör skillnad.
Inte bara vid rödljus, men det är väldigt ofta man startar och stoppar i backe här av en eller annan anledning. Jag har beställt en bil utan TACC (inte värt 26k för den funktionen, knappt ens värt de ~10k som andra tillverkare tar, så jag avvaktar och ser hur autopiloten blir) men på de bilar jag haft det har jag använt det på motor- och landsväg, inte inne i stan. Kanske är Teslans annorlunda. Men som sagt, jag har haft autohold-funktionen på tidigare bilar och jag hade nytta av den ungefär hela tiden.
Det är lika bra att du räknar in kostnad för att efterbeställa autopilot...
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 17:09
av danni
Herr X skrev:danni skrev:Jag har beställt en bil utan TACC
Ok, visste inte att du hade beställt en snikutrustad variant...

Jo, så går det när man måste betala skatt på sin bil

Ärligt talat så hänger det mycket på att jag inte tänker ta för hårt på Elons löften. De som redan utgått från att han menade det när han sa "ett par månader" går och ventilerar sin ilska för fullt på TMC-forumet. Det känns inte alls vettigt att betala mycket pengar för ett löfte om något som kommer om en obestämd tid och som man inte ens vet vilka förmågor det kommer få. Känns klart smartare att vänta då. Känns den färdiga autopiloten värd pengarna, så köper jag den då. Annars så kan jag gott låta bli.
Segelflygaren skrev:Det är lika bra att du räknar in kostnad för att efterbeställa autopilot...
Du var mig en optimistisk en. Jag är ärligt talat inte helt övertygad. Jag blir förvånad om det blir något särskilt mycket bättre än vilken Volkswagen som helst med ACC + lane assist, och det kan jag gott vara utan. Men jag ska tillägga att jag väldigt gärna ser att jag får fel på den här punkten.
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 18:02
av Segelflygaren
danni skrev:Herr X skrev:danni skrev:Jag har beställt en bil utan TACC
Ok, visste inte att du hade beställt en snikutrustad variant...

Jo, så går det när man måste betala skatt på sin bil

Ärligt talat så hänger det mycket på att jag inte tänker ta för hårt på Elons löften. De som redan utgått från att han menade det när han sa "ett par månader" går och ventilerar sin ilska för fullt på TMC-forumet. Det känns inte alls vettigt att betala mycket pengar för ett löfte om något som kommer om en obestämd tid och som man inte ens vet vilka förmågor det kommer få. Känns klart smartare att vänta då. Känns den färdiga autopiloten värd pengarna, så köper jag den då. Annars så kan jag gott låta bli.
Segelflygaren skrev:Det är lika bra att du räknar in kostnad för att efterbeställa autopilot...
Du var mig en optimistisk en. Jag är ärligt talat inte helt övertygad. Jag blir förvånad om det blir något särskilt mycket bättre än vilken Volkswagen som helst med ACC + lane assist, och det kan jag gott vara utan. Men jag ska tillägga att jag väldigt gärna ser att jag får fel på den här punkten.
Volkswagens Lane assist styr väl inte bilen och är väl därför inte en autopilot?
Jag är övertygad om att Teslas autopilot kommer att styra bilen.
Som sagt, bara att beställa!
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 18:11
av danni
Vadå, vet du något som vi andra inte vet?
Re: Release notes för 7.0 beta
Postat: 20 sep 2015 18:13
av Martinen
danni skrev:Jag har beställt en bil utan TACC (inte värt 26k för den funktionen
Jag tycker helt klart att den är värd de pengarna för mig.
Hade lätt betalt mer för att få denna, och hade med största sannolikhet inte köpt teslan om funktionen inte fanns.