Sida 1 av 1

VW Project Trinity

Postat: 25 jan 2021 14:16
av Zalman3
Google translate.
VW: s helt digitala elektriska Golf för 35 000 euro.

VW tillkännager en plattbottnad elbil, inte en SUV, med en ny elektronikstruktur, operativsystem och stora autonoma körförmåga för massmarknaden. Den tekniska grunden kan en dag ersätta MEB.

Stolar flyttas igen i Volkswagens utvecklingsavdelning. Thomas Ulbrich, tidigare styrelseledamot för e-mobilitet hos Volkswagen Personbilar, blir styrelseledamot för teknisk utveckling den 1 februari 2021. Han efterträder Frank Welsch, som tar över ledningen för koncernens nyligen anpassade kvalitetssäkring. Efter den framgångsrika marknadsintroduktionen av de första MEB- baserade bilarna vill VW överföra uppgifterna för E-Mobility Board Division, som tidigare leddes av Thomas Ulbrich, tillbaka till respektive avdelnings ansvarsområden. En tydlig signal om att elektro är det nya "normala".

Med tillkännagivandet av personuppgifterna gav VW-märkeschefen Ralf Brandstätter också de första glimten av "Project Trinity", en elbil med en ny plattform som ska komma ut på marknaden 2026. Efter redesignen av strategin mot elektrisk drivning och de första modellerna baserade på den modulära elektriska byggsatsen (MEB) är det dags för nästa steg. Trinity är "ett mycket effektivt platt sittkoncept med en ikonisk design. Vår innovationsledare", säger Brandstätter. Trinity eller Latin Trinitas betecknar Trinity eller Trinity. Följaktligen bör den här bilen stå för tre saker:

En ny arkitektur: "Som en global mästare för systemsystem tar vi ledningen för en toppmodern elektrisk platt-golvplattform och hjälper till att forma den nya företagsarkitekturen. Vi sätter standarder när det gäller räckvidd, laddning hastighet och framför allt digitalisering ".
Brandstätter kallar "autonom körning" och "neural boost" som punkt två: VW vill "demokratisera autonom körning med detta fordon". Trinity ska nå nivå 2+ och vara tekniskt redo för nivå 4. "Vi använder våra stordriftsfördelar för att bygga ett lärande, neuralt nätverk för hela gruppen", säger Brandstätter på LinkedIn.
Som den tredje punkten i "treenigheten" lägger Brandstätter fram en "radikalt ny produktionssätt": Wolfsburg utvecklas till ett flaggskepp för innovativa, helt nätverkade produktionsprocesser. Och med en svepning mot Tesla säger VW-chefen: "Vi Jag kommer att visa dig att innovativa elbilar kan byggas mycket effektivt och ekonomiskt inte bara i Berlin utan också vid Midlands kanal.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... ebssystem/

Re: VW Project Trinity

Postat: 25 jan 2021 16:31
av martinot
Zalman3 skrev:
Google translate.
VW: s helt digitala elektriska Golf för 35 000 euro.

VW tillkännager en plattbottnad elbil, inte en SUV, med en ny elektronikstruktur, operativsystem och stora autonoma körförmåga för massmarknaden. Den tekniska grunden kan en dag ersätta MEB.

Stolar flyttas igen i Volkswagens utvecklingsavdelning. Thomas Ulbrich, tidigare styrelseledamot för e-mobilitet hos Volkswagen Personbilar, blir styrelseledamot för teknisk utveckling den 1 februari 2021. Han efterträder Frank Welsch, som tar över ledningen för koncernens nyligen anpassade kvalitetssäkring. Efter den framgångsrika marknadsintroduktionen av de första MEB- baserade bilarna vill VW överföra uppgifterna för E-Mobility Board Division, som tidigare leddes av Thomas Ulbrich, tillbaka till respektive avdelnings ansvarsområden. En tydlig signal om att elektro är det nya "normala".

Med tillkännagivandet av personuppgifterna gav VW-märkeschefen Ralf Brandstätter också de första glimten av "Project Trinity", en elbil med en ny plattform som ska komma ut på marknaden 2026. Efter redesignen av strategin mot elektrisk drivning och de första modellerna baserade på den modulära elektriska byggsatsen (MEB) är det dags för nästa steg. Trinity är "ett mycket effektivt platt sittkoncept med en ikonisk design. Vår innovationsledare", säger Brandstätter. Trinity eller Latin Trinitas betecknar Trinity eller Trinity. Följaktligen bör den här bilen stå för tre saker:

En ny arkitektur: "Som en global mästare för systemsystem tar vi ledningen för en toppmodern elektrisk platt-golvplattform och hjälper till att forma den nya företagsarkitekturen. Vi sätter standarder när det gäller räckvidd, laddning hastighet och framför allt digitalisering ".
Brandstätter kallar "autonom körning" och "neural boost" som punkt två: VW vill "demokratisera autonom körning med detta fordon". Trinity ska nå nivå 2+ och vara tekniskt redo för nivå 4. "Vi använder våra stordriftsfördelar för att bygga ett lärande, neuralt nätverk för hela gruppen", säger Brandstätter på LinkedIn.
Som den tredje punkten i "treenigheten" lägger Brandstätter fram en "radikalt ny produktionssätt": Wolfsburg utvecklas till ett flaggskepp för innovativa, helt nätverkade produktionsprocesser. Och med en svepning mot Tesla säger VW-chefen: "Vi Jag kommer att visa dig att innovativa elbilar kan byggas mycket effektivt och ekonomiskt inte bara i Berlin utan också vid Midlands kanal.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tec ... ebssystem/
Spännande! :)

VAG satsar verkligen seriöst på elektrifiering för sin framtid. Skall bli kul att följa!

Re: VW Project Trinity

Postat: 25 jan 2021 16:58
av Zalman3
Det blir allt mera tydligt att biltillverkarna måste satsa 100% på elbilar och datorisering.

Tiden då man tog en fossilbil och slängde in en elmotor och batteri, den tiden är förbi.

Re: VW Project Trinity

Postat: 25 jan 2021 18:40
av chaffis75
De gasar verkligen på vad de gäller utveckling av elbilar. Hoppas de lyckas utveckla produkter som folk vill ha men oavsett är de uppenbart att de går all in.

Re: VW Project Trinity

Postat: 25 jan 2021 20:30
av martinot
chaffis75 skrev:
De gasar verkligen på vad de gäller utveckling av elbilar. Hoppas de lyckas utveckla produkter som folk vill ha men oavsett är de uppenbart att de går all in.
Tror att VAG-gruppen, och alla andra tillverkare som går "all-in" idag, är de som troligen överlever i framtiden.