Sida 1 av 1
Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 13:11
av brynolf
Är sen några veckor tillbaka elbilist genom en VW ID3 och en fundering jag har rör laddning. Hur viktigt är det att man stoppar laddningen via bilens gränssnitt innan man drar ur sladden ur bilen? Eller är bilen smart nog att stoppa laddningen själv när man låst upp ladduttaget?
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 13:19
av tor-ake
När laddning pågår är kontakten fastlåst. Att låsa upp kontakten innebär också att ombordladdaren inte längre får dra ström genom den.
Alltså - du behöver inte explicit stoppa laddningen innan.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 13:28
av Delta
Vet bara hur det funkar enklast på Tesla MS. Tryck >1sek på fobben för att öppna bagageluckan. Då släpper låset till kabeln och kabeln kan dras ut. Man kan inte få loss kabeln bara genom att dra i den. Kabeln måste vara loss för att få igång bilen. Det finns kablar med låsknapp också.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 16:54
av Svenssons
Man ska alltid dra ut kontakten ur bilen före man drar ut den andra änden. Använder man en mobil laddbox som man t.ex. kopplar via Schuko (vanlig väggkontakt) eller CEE (blå eller röd en eller trefaskontakt) så ska man alltså aldrig dra ut kontakten från väggen först eftersom laddning då kan pågå vilket kommer leda till ljusbåge och slitage.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:08
av Erik Viking
Svenssons skrev:Man ska alltid dra ut kontakten ur bilen före man drar ut den andra änden. Använder man en mobil laddbox som man t.ex. kopplar via Schuko (vanlig väggkontakt) eller CEE (blå eller röd en eller trefaskontakt) så ska man alltså aldrig dra ut kontakten från väggen först eftersom laddning då kan pågå vilket kommer leda till ljusbåge och slitage.
Det är inte sant !
Finns ingen risk för ljusbåge.
Några av stiften i kontakterna är längre resp kortare, så systemet kan tvärstoppa innan
stiften som bär den höga strömmen/spänningen bryts innan man fått ut kontakten.
Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten,
kontakterna är fysiskt fastlåsta!
Man måste "låsa upp" sladden antingen i laddaren eller bilen först,
då stängs all ström/spänning av snabbt.
Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:15
av chry252
Erik Viking skrev:
Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Nog kan det spraka lite när man rycker en schuko på 16A. Jag tycker det är en bra regel att inte dra ut kontakten förrän man avbrutit laddningen.

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:17
av Gustafsson
Erik Viking skrev:Svenssons skrev:Man ska alltid dra ut kontakten ur bilen före man drar ut den andra änden. Använder man en mobil laddbox som man t.ex. kopplar via Schuko (vanlig väggkontakt) eller CEE (blå eller röd en eller trefaskontakt) så ska man alltså aldrig dra ut kontakten från väggen först eftersom laddning då kan pågå vilket kommer leda till ljusbåge och slitage.
Det är inte sant !
Finns ingen risk för ljusbåge.
Några av stiften i kontakterna är längre resp kortare, så systemet kan tvärstoppa innan
stiften som bär den höga strömmen/spänningen bryts innan man fått ut kontakten.
Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten,
kontakterna är fysiskt fastlåsta!
Man måste "låsa upp" sladden antingen i laddaren eller bilen först,
då stängs all ström/spänning av snabbt.
Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Shuko kontakten är inte fastlåst (som typ2 är). Drar du ut den utan att stoppa laddningen kan det uppstå ljusbåge, eller iaf gnistor, brända kontakter och sämre kontakt nästa gång du ska ladda. Många gamla shukoladdare är förstörda på det sättet. Att ladda på dem ger risk för smältning av din kontakt.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:19
av LarsL
Alltid koppla loss sladden ur bilen först! Bilen ska aldrig ha svans, varken vid anslutning eller frånkoppling.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:23
av Erik Viking
Delta skrev:Vet bara hur det funkar enklast på Tesla MS. Tryck >1sek på fobben för att öppna bagageluckan. Då släpper låset till kabeln och kabeln kan dras ut. Man kan inte få loss kabeln bara genom att dra i den. Kabeln måste vara loss för att få igång bilen. Det finns kablar med låsknapp också.
Nu var ju frågan om en VW.
Men model S har ju fått en uppdatering för någon månad sedan.
Om bilen är upplåst så räcker det att trycka på den lilla runda "knappen"
nedan till vänster om laddsladden så stoppas laddningen och sladden lossas.
Det tar bara någon sekund.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:35
av Svenssons
Erik Viking skrev:Svenssons skrev:Man ska alltid dra ut kontakten ur bilen före man drar ut den andra änden. Använder man en mobil laddbox som man t.ex. kopplar via Schuko (vanlig väggkontakt) eller CEE (blå eller röd en eller trefaskontakt) så ska man alltså aldrig dra ut kontakten från väggen först eftersom laddning då kan pågå vilket kommer leda till ljusbåge och slitage.
Det är inte sant !
Finns ingen risk för ljusbåge.
Några av stiften i kontakterna är längre resp kortare, så systemet kan tvärstoppa innan
stiften som bär den höga strömmen/spänningen bryts innan man fått ut kontakten.
Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten,
kontakterna är fysiskt fastlåsta!
Man måste "låsa upp" sladden antingen i laddaren eller bilen först,
då stängs all ström/spänning av snabbt.
Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Nu var det just schuko och CEE-ändarna som jag nämnde och dessa är inte fastlåsta på något sätt och att dra ut dessa när det går 16 ampere genom kontakten riskerar om inte ljusbåge så varmgång och extra slitage på kontakten. Har sett otal med brända schuko-uttag i allmänna garage.

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:36
av fth
Erik Viking skrev:Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten, kontakterna är fysiskt fastlåsta!
Långt ifrån alla boxar låser kabeln, det går för det mesta alldeles utmärkt att rycka sladden under pågående laddning.
Grundregeln att bilen aldrig ska ha ”svans” bör alltid följas, det finns ingen som helst anledning att chansa.
/fth
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:38
av Erik Viking
chry252 skrev:Erik Viking skrev:
Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Nog kan det spraka lite när man rycker en schuko på 16A. Jag tycker det är en bra regel att inte dra ut kontakten förrän man avbrutit laddningen.

Man skall ALDRIG ladda med 16 Amp i ett gristrynne/schuko uttag!
Det innebär brandfara!
Detta har skrivits kilometervis om, och ett antal garage/hus bränder senare,
alla är överens om att ladda i flera timmar kan leda till brand.
Om man gräver sig ner till botten i standarden för Schuko kontakterna
så är dom bara specade för 16 Amp i 60 minuter!
Slutsatsen är att aldrig lasta gristrynen eller blå/röda uttag med mer än 80% av märkströmmen
för längre än 60 Minuter.
Det är som med starkströms säkringar, allt är specat för 60 minuter.
Så en vanlig 16 Amp trög säkring, porslins varianten, skall inte lösa tidigare än 60 minuter!
Och då är den glödhet.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 21:56
av Svenssons
Erik Viking skrev:chry252 skrev:Erik Viking skrev:
Ett litet undantag är om man har enfas laddare i ett vanligt gristryne uttag,
som man kan dra ut rakt av ur vägguttaget, men det blir inga ljusbågar av det.
Nog kan det spraka lite när man rycker en schuko på 16A. Jag tycker det är en bra regel att inte dra ut kontakten förrän man avbrutit laddningen.

Man skall ALDRIG ladda med 16 Amp i ett gristrynne/schuko uttag!
Det innebär brandfara!
Screenshot at 2021-01-27 21-33-48.png
Detta har skrivits kilometervis om, och ett antal garage/hus bränder senare,
alla är överens om att ladda i flera timmar kan leda till brand.
Om man gräver sig ner till botten i standarden för Schuko kontakterna
så är dom bara specade för 16 Amp i 60 minuter!
Slutsatsen är att aldrig lasta gristrynen eller blå/röda uttag med mer än 80% av märkströmmen
för längre än 60 Minuter.
Det är som med starkströms säkringar, allt är specat för 60 minuter.
Så en vanlig 16 Amp trög säkring, porslins varianten, skall inte lösa tidigare än 60 minuter!
Och då är den glödhet.
Fel... Finns inget som säger att man inte får dra 16A i mer än en timme från schuko. Det är en myt från att mätning endast görs under en timme i test för certifiering. Betyder inte att man inte kan dra 16A från Schuko under längre tid om den tillsammans med övrig installation är anpassad för 16A. Du har dock rätt i att det finns spaltmeter om detta missförstånd. Sedan bör man inte ladda med 16A om man inte har koll på installation men det är något annat. Man vet ju kanske inte alltid hur många som dragit ur schuko-sladden under last och därmed slitit på kontakten. Som jag skrev tidigare och som du sa var fel så skall man alltid avsluta laddningen/dra ut kabeln från bilen innan man drar den från väggen.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 27 jan 2021 22:03
av Erik Viking
fth skrev:Erik Viking skrev:Dessutom som det skrives ovan, man måste låsa upp kontakten, kontakterna är fysiskt fastlåsta!
Långt ifrån alla boxar låser kabeln, det går för det mesta alldeles utmärkt att rycka sladden under pågående laddning.
Grundregeln att bilen aldrig ska ha ”svans” bör alltid följas, det finns ingen som helst anledning att chansa.
/fth
Helt rätt är att det alltid är bäst att avsluta laddningen först.
Nu pratar vi enbart AC (växelström).
Angående sladdar och kontakter pratar vi om flera olika saker, sladden i bilen en CCS kontakt, den skall låsas,
likaså andra ändan på den sladden, antingen fast monterad inne i laddboxen, eller låst om den är löstagbar.
Kan finnas undantag på de bilar som inte laddar mer än max 6 kW.
På andra sidan laddboxen är en helt annan historia.
Andra ändan kan vara vad som helst, från fast installerad 3 fas, blå/röda starkströmskontakter upp till 32 Amp,
en eller 3 fas, eller värst av allt gristtrynet.
Man får aldrig en synbar ljusbåge, möjligen kan det bli lite knaster som gör lite spår på ytan
av kontaktstiften.
Vanliga jordade "vägg" kontakter har metalldelarna så djupt in så det är omöjligt att se några gnistor,
det är en av huvudkraven på Schuko att man aldrig skall kunna komma åt dom strömförande delarna.
När man dragit ur sladden så långt att man ser stiften så är det mer än 5 mm isolation.
Tumregeln är att luft isolerar 1000 Volt per mm.
Detta avser AC, en tänd DC ljusbåge går att dra ut längre.
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 31 jan 2021 22:12
av brynolf
Tack för alla svar! Laddningen sker endast med laddbox med fast sladd för min del så då tolkar jag det som att det inte ska vara några problem om man drar sladden genom att låsa upp ladduttaget med bilnyckeln utan att först avbryta laddningen i bilens infotainment.
Egentligen borde det ju inte vara några problem att avsluta laddningen men när sättet att göra det på är följande steg:
1. Sätta sig i bilen.
2. Trycka på knappen "online" eller "offline"
3. Vänta 15-20 sekunder på att allt laddas.
4. Vänta ytterligare 10-15 sekunder på att lagget i menyerna ska minska.
5. Klicka på "bil".
6. Klicka på "laddning"
7. Klicka på "stoppa laddning".
Så blir man lätt trött på att göra det. Däremot går det betydligt snabbare att göra i appen men där får man tyvärr ofta "oväntat fel kontakta support" när man försöker göra det den vägen.
Får hoppas på en mjukvaruuppdatering snart

Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 31 jan 2021 22:17
av martinot
brynolf skrev:
Egentligen borde det ju inte vara några problem att avsluta laddningen men när sättet att göra det på är följande steg:
1. Sätta sig i bilen.
2. Trycka på knappen "online" eller "offline"
3. Vänta 15-20 sekunder på att allt laddas.
4. Vänta ytterligare 10-15 sekunder på att lagget i menyerna ska minska.
5. Klicka på "bil".
6. Klicka på "laddning"
7. Klicka på "stoppa laddning".
Så blir man lätt trött på att göra det. Däremot går det betydligt snabbare att göra i appen men där får man tyvärr ofta "oväntat fel kontakta support" när man försöker göra det den vägen.
Ouch!
Låter som mjukvaran inte är helt klar och inte riktigt färdigoptimerad...
Har bilarna fått OTA numera, eller måste man in till verkstad först?
Re: Stoppa laddning innan man tar ur kabel
Postat: 01 feb 2021 12:22
av brynolf
martinot skrev:brynolf skrev:
Egentligen borde det ju inte vara några problem att avsluta laddningen men när sättet att göra det på är följande steg:
1. Sätta sig i bilen.
2. Trycka på knappen "online" eller "offline"
3. Vänta 15-20 sekunder på att allt laddas.
4. Vänta ytterligare 10-15 sekunder på att lagget i menyerna ska minska.
5. Klicka på "bil".
6. Klicka på "laddning"
7. Klicka på "stoppa laddning".
Så blir man lätt trött på att göra det. Däremot går det betydligt snabbare att göra i appen men där får man tyvärr ofta "oväntat fel kontakta support" när man försöker göra det den vägen.
Ouch!
Låter som mjukvaran inte är helt klar och inte riktigt färdigoptimerad...
Har bilarna fått OTA numera, eller måste man in till verkstad först?
"Allt" ska fixa sig med 2.1-uppdateringen som jag förstått det ska vara färdigutvecklad men mig veterligen finns det ingen som fått den uppdateringen än. Q1 2020 säger VW. Den måste installeras manuellt på verkstad över natten men efter det ska OTA fungera också.