{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av BigEasy »

danni skrev: 04 apr 2023 14:43
BigEasy skrev: 04 apr 2023 11:43
danni skrev: 04 apr 2023 11:27
Gustafsson skrev: 03 apr 2023 17:48
Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande. ;)
Haha, ja, men det hör väl till? Lämnade in den för en bunt rätt små saker, som fixades över dagen. Sålänge de löser sakerna med ett leende så gör det inte mig så mycket.

Vad gäller Model 3 så tycker jag de har blivit mycket tystare med åren. De från 2019 är horribla. De nya nu är helt ok.
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

Jahapp. Då blev jag precis av med VIN i appen. Är det något pusslande i Rotterdam med att tilldela om som sker?
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Skulle kunna vara så. Om de inte kört bilen över kajkanten. Jag blev av med mitt VIN samma dag som de lastade av från båtarna. Men kanske att man kan tänka sig att det är enklare att tilldela nya VIN istället för att lasta om bilar som hamnat på fel långtradare.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Hertsh »

13 S & X i lager i Sverige och då har bilarna precis lanserats efter att inte ha levererats på ett par år. Inte förvånad, 3-400k för dyra.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

bjornnilsson skrev: 04 apr 2023 17:18
Skulle kunna vara så. Om de inte kört bilen över kajkanten. Jag blev av med mitt VIN samma dag som de lastade av från båtarna. Men kanske att man kan tänka sig att det är enklare att tilldela nya VIN istället för att lasta om bilar som hamnat på fel långtradare.
Haha ja det vore nått om den ligger på botten nu. 😄

Mitt leveransdatum säger fortfarande 4-18 april och jag har redan betalat in ett relativt stort belopp inför hämtningen.
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev: 04 apr 2023 12:53
BigEasy skrev: 04 apr 2023 11:43
danni skrev: 04 apr 2023 11:27
Gustafsson skrev: 03 apr 2023 17:48
Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande. ;)
De verkar ju långsamt förbättra sig åtminstone och är t.ex. inte lika dåliga som Audi, Volvo eller Polestar längre.

Bild
Det står ju där att både teslas och polestars poäng inte är säkerställda.
southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av southofcold »

Jag tycker diskussionen om en ny Model S är bättre än en gammal är konstig. Det är ju två helt olika bilar. En som är engineerad 2010 (med vissa uppdateringar 2016) och en som är engineerad efter det (typ 2018). För den som är intresserad kan man ju alltid titta sig igenom Munros Model S teardown (typ 10 avsnitt). Det är ju inte en bult som är samma i dessa två bilar..



Även om karossen/designen är snarlik så tror jag man måste mena att det är en väsentlig skillnad. Och merparten är nog till det bättre. Värmepump eller inte så sammantaget alla förbättringar i konstruktion, delar (megacastade t.ex.) batteri/drivlina och interiör mest troligt en betydligt bättre produkt.

Att den gamla modellen tappar stort i värde när "den nya modellen lanseras" är ju relativt sett vanligt förekommande i bilbranschen. Detta borde ju dessutom gälla elbilar i synnerhet som är ett ganska nytt fenomen och där utvecklingen går väldigt fort (jämfört med den inom förbränningsteknikbilar).

Är det inte så att bilar med motsvarande prestanda, teknik och funktioner kostar (minst) lika mycket från andra märken?
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av BigEasy »

southofcold skrev: 04 apr 2023 18:34
Jag tycker diskussionen om en ny Model S är bättre än en gammal är konstig. Det är ju två helt olika bilar. En som är engineerad 2010 (med vissa uppdateringar 2016) och en som är engineerad efter det (typ 2018). För den som är intresserad kan man ju alltid titta sig igenom Munros Model S teardown (typ 10 avsnitt). Det är ju inte en bult som är samma i dessa två bilar..



Även om karossen/designen är snarlik så tror jag man måste mena att det är en väsentlig skillnad. Och merparten är nog till det bättre. Värmepump eller inte så sammantaget alla förbättringar i konstruktion, delar (megacastade t.ex.) batteri/drivlina och interiör mest troligt en betydligt bättre produkt.

Att den gamla modellen tappar stort i värde när "den nya modellen lanseras" är ju relativt sett vanligt förekommande i bilbranschen. Detta borde ju dessutom gälla elbilar i synnerhet som är ett ganska nytt fenomen och där utvecklingen går väldigt fort (jämfört med den inom förbränningsteknikbilar).

Är det inte så att bilar med motsvarande prestanda, teknik och funktioner kostar (minst) lika mycket från andra märken?
Den nya är säkert bättre men den är samtidigt väldigt dyr. Den är väl så dyr att det knappt säljs några?

De gamla bilarna är så pass mycket billigare än de nya så de bör inte påverkas jättemycket, särskilt när du väger in hur extremt få det är som säljs. Du får en Model S Long Range Plus för under 700', vilket är ungefär halva priset mot en ny Long Range. Tror inte många cross-shoppar mellan de två.

Svårt att jämföra mot konkurrenterna. Finns styrkor och svagheter åt båda håll.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Hertsh »

En Volvo EX90 Performance med allt inkluderat går efter standard 5% rabatt på cirka 1.25 mkr. Jämförbar med Model X LR och - för mig personligen - en perfekt konkurrent (men så klart inte för alla). Utrustningsmässigt jämförbar MX (Även om det inte går att jämföra rakt av) går på 1.6 mkr.

För mig betyder det att MX är kraftigt överprisad.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av igu »

Njz skrev: 04 apr 2023 17:09
Jahapp. Då blev jag precis av med VIN i appen. Är det något pusslande i Rotterdam med att tilldela om som sker?
Samma för mig. Hade VIN fram till idag men har fortfarande kvar datum 4-18:e april.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kenjon »

Hertsh skrev: 04 apr 2023 20:14
En Volvo EX90 Performance med allt inkluderat går efter standard 5% rabatt på cirka 1.25 mkr. Jämförbar med Model X LR och - för mig personligen - en perfekt konkurrent (men så klart inte för alla). Utrustningsmässigt jämförbar MX (Även om det inte går att jämföra rakt av) går på 1.6 mkr.

För mig betyder det att MX är kraftigt överprisad.
Jag tycker även Volvon är överprisad!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev: 04 apr 2023 20:14
En Volvo EX90 Performance med allt inkluderat går efter standard 5% rabatt på cirka 1.25 mkr. Jämförbar med Model X LR och - för mig personligen - en perfekt konkurrent (men så klart inte för alla). Utrustningsmässigt jämförbar MX (Även om det inte går att jämföra rakt av) går på 1.6 mkr.

För mig betyder det att MX är kraftigt överprisad.
Är i mina ögon ganska ointressant med Teslas listpris just nu med tanke på att det finns gott om både Plaid och snart LR på andrahandsmarknaden med mycket lägre pris. Troligen även sänkta priser från Tesla i slutet av Q2, pss som de gjorde i slutet av Q1.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AndIT »

bjornnilsson skrev: 29 mar 2023 08:20
AndIT skrev: 29 mar 2023 07:27
Är det någon som fått möjlighet att skjuta sin S/X order framåt ett kvartal alt. pausa den? (Med bibehållet pris osv).
Jag frågade för en månad sedan men då gick det inte eftersom den redan låg i nästa kvartal. Tänkte prova igen 1april, men blev tilldelad ett vin igår.
Jag har hittills inte noterat någon i modern tid som lyckats flytta sin S/X order framåt, annat än de som ofrivilligt fått ett måndagsexemplar och sedan fått vänta på leverans pga sneda dörrar eller transportskador.
Också blivit av med VIN 🤩
Kanske leveransen dröjer lite till - hoppas!
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av southofcold »

Fick ett mail från vår närmaste Tesla Center (Malmö) nu idag. Man hävdar därifrån att en leverans kommer till Malmö Hamn (så med båt får förmodas) den 5:e Maj (d.v.s. efter det leveransfönster som man har på sitt Tesla-konto, i mitt fall 19:e April - 4:e Maj). Fick också mitt VIN (igen) per mail - nu när det lägligt försvunnit från Tesla-konto igen. Underbar logik i denna process..

Därefter skall väl bilarna plockas upp till SC och sen preppas för leverans. Så troligen inget för den 10:e Maj i Malmö. Det är vääälidgt segt det här med ständiga, ständiga förseningar.. Har ju varit en pågående följetong nu sedan i november. De kunde ju typ skitit i att höra av dig då och hört av sig nu istället.

Men men.. Om någon månad så :lol: ...kanske..
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

southofcold - du fick tillbaka ditt "gamla" VIN?

Har letat lite efter varför VIN försvinnner under leverans. Här är lite spridda röster från olika hörn på internet:

"The VIN can disappear if it fails pre-delivery inspection."

".. during inspection the vin disappears for a few days"

"Tesla was afraid the car wouldn’t arrive in time (we live in PA), so they assigned it to someone else closer to Fremont to make Q2 numbers. Now we have no VIN. "

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
StoffeT
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 jan 2019 16:47

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av StoffeT »

Snacka precis med Tesla. Jag var matchad mot en bil (MS LR vit/svart) som står i Rotterdam väntandes på transport med båt till Sverige. Att VIN försvunnit från hemsidan hade inge betydelse.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Honkan »

kenjon skrev: 05 apr 2023 08:19
Hertsh skrev: 04 apr 2023 20:14
En Volvo EX90 Performance med allt inkluderat går efter standard 5% rabatt på cirka 1.25 mkr. Jämförbar med Model X LR och - för mig personligen - en perfekt konkurrent (men så klart inte för alla). Utrustningsmässigt jämförbar MX (Även om det inte går att jämföra rakt av) går på 1.6 mkr.

För mig betyder det att MX är kraftigt överprisad.
Jag tycker även Volvon är överprisad!

Tycker Q8 E-tron är mest prisvärd för tillfället och P2
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Taz
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 nov 2020 18:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Taz »

Hertsh skrev: 04 apr 2023 20:14
En Volvo EX90 Performance med allt inkluderat går efter standard 5% rabatt på cirka 1.25 mkr. Jämförbar med Model X LR och - för mig personligen - en perfekt konkurrent (men så klart inte för alla). Utrustningsmässigt jämförbar MX (Även om det inte går att jämföra rakt av) går på 1.6 mkr.

För mig betyder det att MX är kraftigt överprisad.
Varifrån får du att en ny X kostar 1.6m? Jag får det till ca 1.375m. Det skiljer således drygt 150 000 kr mot en EX90 och X går att få inom några månader. Inte säker på att Volvo ger några rabatter längre. Jag skulle också vilja påstå att X är en mycket bättre elbil än en EX90. Deras elbilar idag är minst sagt tveksamma när man är van att köra en Tesla. Med det sagt, jag hoppas Volvo överraskar och bilen blir toppen för jag gillar X90 serien som SUV till utseende.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Nytt uppskattat leveransdatum: 17 Maj - 31 Maj
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av igu »

MS LR: Samma VIN som förut är nu tillbaka men med nya datum 27/4-11/5.
Användarvisningsbild
Waleij
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2023 00:05
Ort: Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Waleij »

Samma för mig MX LR, VIN tillbaka med leveranstid uppdaterad till April 27–Maj 11 :x
Enligt HÖEGH TROTTER så landade den i Rotterdam 30.03.2023 :shock:
Model X LR -23
Användarvisningsbild
Sensible
Inlägg: 37
Blev medlem: 25 sep 2018 10:17
Ort: Malmö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Sensible »

Waleij skrev: 05 apr 2023 17:04
Samma för mig MX LR, VIN tillbaka med leveranstid uppdaterad till April 27–Maj 11 :x
Enligt HÖEGH TROTTER så landade den i Rotterdam 30.03.2023 :shock:
Grattis!
Hur länge har du väntat, när bokade du?
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Användarvisningsbild
Waleij
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2023 00:05
Ort: Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Waleij »

Sensible skrev: 05 apr 2023 17:10
Waleij skrev: 05 apr 2023 17:04
Samma för mig MX LR, VIN tillbaka med leveranstid uppdaterad till April 27–Maj 11 :x
Enligt HÖEGH TROTTER så landade den i Rotterdam 30.03.2023 :shock:
Grattis!
Hur länge har du väntat, när bokade du?
Ja man börjar bli sugen på att få leveransen, blev glad när det stod 4-18 april, men jag har väntat sedan beställningsdagen 2021-10-13, så kan nog hålla mig några dagar till 8-)
Model X LR -23
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

Jag har fortfarande inte fått tillbaks VIN i appen, men när jag ringde tesla så sa advisorn att jag har samma bil tilldelad och att inga förändringar skett med tilldelningen. Oklart om det är något med appen eller vad det kan vara?

Nu uppdaterades beräknad leverans till 2-16 maj. MXLR.
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av southofcold »

bjornnilsson skrev: 05 apr 2023 13:11
southofcold - du fick tillbaka ditt "gamla" VIN?
Ja. Ingen skillnad där. Dock uppdaterade sig lev. datum-fönstret nu igen. 5:e Maj - 19:e Maj (för min, och troligen alla andras leveranser i Malmö). Ständigt denna vessla.. :cry:
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Skriv svar