{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av termosen »

southofcold skrev: 27 mar 2023 21:48
Vilken färg på lack och inredning? Om du inte tar den kanske jag får den ;)

Det är midnight silver lack, med svart inredning och 19tum
Model Y LR
Model S 100D -18
southofcold
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av southofcold »

Slashing! Samma som jag beställt. ;)
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
Felixen
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/fredrik68480

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Felixen »

Samma här men lade min beställning aug -21 så jag är längre bak i kön...
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

southofcold skrev: 27 mar 2023 21:48
Vilken färg på lack och inredning? Om du inte tar den kanske jag får den ;)
Haha jag vill också veta!! Väntar spänt!
Där fick jag svar

Väntar på svart/svart
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

YES JAG HAR FÅTT VIN :D
S LR
SVART/SVART beställd FEB 2021
LEV April 03–April 17
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Plötsligt händer det. Jag har också fått VIN!!!!!!

Edit: Beställd 28 jan 2021: MS Plaid, svart, svarta säten, FSD
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
southofcold
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av southofcold »

Booom! Jag med.. 5YJSA7E5XPF504xxx Leverans 3:e till 14:e.

Midnight silver/grey, svart inredning, 19", FSD. beställd i 28 Jan -21.
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Jaha, då fick jag också leverans typ 3/4.
Svårt att förstå hur Tesla jobbar!
De höjde priset med 20 lapp också…
Men vi får se vad som händer. Tänkte avbeställa vinterhjulen, det ska väl gå bra?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

Hoppsan Kerstin! Även jag har fått VIN på min XLR som jag la beställning på för snart en evighet sedan. Ska hämtas (beräknat) mellan 4-17 april.

Idag sitter jag med en 3LR som jag privatleasat via DNB där 36 månaderna löper ut i augusti. Ska såklart fråga tesla och dnb men är det någon här som vet hur det brukar gå till och om jag borde tänka på något speciellt givet förutsättningarna?

Och fråga två. Jag hade räknat med en leverans snarare mot sommaren då jag får in en rätt stor summa pengar från en lägenhetsförsäljning. Tanken var att casha bilen men nu blir det hela lite omvänt eftersom lägenheten inte säljs förrän juni-ish. Jag har nog cirka 400k som jag kan vaska fram, men inte så mycket mer just för stunden.

Frågan är vad som är lämpligast finansieringsalternativ på ett billån som jag snabbt är ute efter att lösa eller åtminstone rätt rejält göra en nedbetalning av? Är det traditionellt billån eller billån med restvärde jag borde ta i samband med att jag hämtar ut bilen?

Har inte riktigt blivit klok när jag försökt läsa in mig på alternativen och vill inte ramla i någon fallgrop. Någon med erfarenhet som kan rådge hur ni hade gjort i liknande sits?
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mikebike »

Njz skrev: 28 mar 2023 21:05
Hoppsan Kerstin! Även jag har fått VIN på min XLR som jag la beställning på för snart en evighet sedan. Ska hämtas (beräknat) mellan 4-17 april.

Idag sitter jag med en 3LR som jag privatleasat via DNB där 36 månaderna löper ut i augusti. Ska såklart fråga tesla och dnb men är det någon här som vet hur det brukar gå till och om jag borde tänka på något speciellt givet förutsättningarna?

Och fråga två. Jag hade räknat med en leverans snarare mot sommaren då jag får in en rätt stor summa pengar från en lägenhetsförsäljning. Tanken var att casha bilen men nu blir det hela lite omvänt eftersom lägenheten inte säljs förrän juni-ish. Jag har nog cirka 400k som jag kan vaska fram, men inte så mycket mer just för stunden.

Frågan är vad som är lämpligast finansieringsalternativ på ett billån som jag snabbt är ute efter att lösa eller åtminstone rätt rejält göra en nedbetalning av? Är det traditionellt billån eller billån med restvärde jag borde ta i samband med att jag hämtar ut bilen?

Har inte riktigt blivit klok när jag försökt läsa in mig på alternativen och vill inte ramla i någon fallgrop. Någon med erfarenhet som kan rådge hur ni hade gjort i liknande sits?
DNB's billån kan man amortera mer på eller lösa i förtid.
Jag har 200' liggande som jag kan använda som kontantinsats till min beställda MY och sedan kan jag pynta in det jag får från försäljningen av min gamla bil efteråt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AndIT »

Är det någon som fått möjlighet att skjuta sin S/X order framåt ett kvartal alt. pausa den? (Med bibehållet pris osv).
Jag frågade för en månad sedan men då gick det inte eftersom den redan låg i nästa kvartal. Tänkte prova igen 1april, men blev tilldelad ett vin igår.
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

AndIT skrev: 29 mar 2023 07:27
Är det någon som fått möjlighet att skjuta sin S/X order framåt ett kvartal alt. pausa den? (Med bibehållet pris osv).
Jag frågade för en månad sedan men då gick det inte eftersom den redan låg i nästa kvartal. Tänkte prova igen 1april, men blev tilldelad ett vin igår.
Gick inte för mig att skjuta på leverans. Jag vill ha HW4 men då sa Tesla att jag får dagens listpris på bilen och senare leverans. Dagens listpris är ca 250k högre så jag biter i det sura och ligger kvar och får lida utan USS :roll:
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

AndIT skrev: 29 mar 2023 07:27
Är det någon som fått möjlighet att skjuta sin S/X order framåt ett kvartal alt. pausa den? (Med bibehållet pris osv).
Jag frågade för en månad sedan men då gick det inte eftersom den redan låg i nästa kvartal. Tänkte prova igen 1april, men blev tilldelad ett vin igår.
Jag har hittills inte noterat någon i modern tid som lyckats flytta sin S/X order framåt, annat än de som ofrivilligt fått ett måndagsexemplar och sedan fått vänta på leverans pga sneda dörrar eller transportskador.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

Rennwagen skrev: 29 mar 2023 08:16
AndIT skrev: 29 mar 2023 07:27
Är det någon som fått möjlighet att skjuta sin S/X order framåt ett kvartal alt. pausa den? (Med bibehållet pris osv).
Jag frågade för en månad sedan men då gick det inte eftersom den redan låg i nästa kvartal. Tänkte prova igen 1april, men blev tilldelad ett vin igår.
Gick inte för mig att skjuta på leverans. Jag vill ha HW4 men då sa Tesla att jag får dagens listpris på bilen och senare leverans. Dagens listpris är ca 250k högre så jag biter i det sura och ligger kvar och får lida utan USS :roll:
Hur vet man om man får HW4?
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jos32 »

Jag tror det är HW4 på dessa men skulle vilja veta också?. Har också fått VIN. Läste på teslamotorsclub att en del som har lägre vin har HW4. Då borde man ha radarn och därför borde Tesla kunna lösa detta.
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AndIT »

bjornnilsson skrev: 29 mar 2023 08:20
AndIT skrev: 29 mar 2023 07:27
Är det någon som fått möjlighet att skjuta sin S/X order framåt ett kvartal alt. pausa den? (Med bibehållet pris osv).
Jag frågade för en månad sedan men då gick det inte eftersom den redan låg i nästa kvartal. Tänkte prova igen 1april, men blev tilldelad ett vin igår.
Jag har hittills inte noterat någon i modern tid som lyckats flytta sin S/X order framåt, annat än de som ofrivilligt fått ett måndagsexemplar och sedan fått vänta på leverans pga sneda dörrar eller transportskador.
För min del handlar skjutandet om att jag vill behålla Plaiden liiite till + se vad jag kan få för den på ”Blocket” vs. inbyte till Tesla.
För en månad sedan kunde jag inte få inbytespris för det var för långt till leverans. (Inte ens induktivt pris)
Senast redigerad av AndIT, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Utifrån det jag läst så känns det som att de som kommer nu rent logiskt bara måste ha en HW4-dator installerad.

Speciellt när man som köpare nu skriver under i blod att man struntar i USS. Dvs den bil som nu kommer riskerar vara en förvirrad individ som det kommer ta ett tag att få ordning på. Vilket skulle vara ok för mig om det är en HW4-bil. Se min skärmdump. Helt ok med mig då jag räknar med att min blir en keeper.
Bort med USS.png
Men märkligt ändå att det gått så fort. Jag trodde verkligen det skulle bli Juni..

Har försökt förstå om man kan se på VIN med 100% säkerhet ifall det är en HW4-bil men goggle vill inte leverera.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mikebike »

bjornnilsson skrev: 29 mar 2023 10:00
Utifrån det jag läst så känns det som att de som kommer nu rent logiskt bara måste ha en HW4-dator installerad.

Speciellt när man som köpare nu skriver under i blod att man struntar i USS.
Så har det ju varit ett tag för Model 3 och Model Y.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

mikebike skrev: 29 mar 2023 10:22
bjornnilsson skrev: 29 mar 2023 10:00
Utifrån det jag läst så känns det som att de som kommer nu rent logiskt bara måste ha en HW4-dator installerad.

Speciellt när man som köpare nu skriver under i blod att man struntar i USS.
Så har det ju varit ett tag för Model 3 och Model Y.
Och nu även för S/X. Hittade någon X på nätet från i början av månaden som verkar fått HW4 i samband med denna förändring. Så jag hoppas att förändringen för S/X är synchad med HW4. Men man vet ju aldrig, rätt var det är så är det fortfarande resterna av HW3 som levereras. Men det känns då ologiskt om det skulle vara så.. och framför allt så vill jag inte ha en HW3:a. Verkligen inte utan USS. Då tackar jag nog nej. Men en Hw4 känns ok.

Den som vet mer om det går att se HW4 på exempelvis VIN får väldigt gärna posta kunskapen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

Jag hittade en snubbe på youtube som gick in på denna länk https://ev-tsla.com/ och där kan man gå från andra hållet och hitta de lagerbilar som har HW4 genom att ticka i boxen till vänster. Men jag hittar inget sätt att skriva i vin numret och få reda på vilken HW allokerad bil har.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

mikebike skrev: 28 mar 2023 21:15
Njz skrev: 28 mar 2023 21:05
Hoppsan Kerstin! Även jag har fått VIN på min XLR som jag la beställning på för snart en evighet sedan. Ska hämtas (beräknat) mellan 4-17 april.

Idag sitter jag med en 3LR som jag privatleasat via DNB där 36 månaderna löper ut i augusti. Ska såklart fråga tesla och dnb men är det någon här som vet hur det brukar gå till och om jag borde tänka på något speciellt givet förutsättningarna?

Och fråga två. Jag hade räknat med en leverans snarare mot sommaren då jag får in en rätt stor summa pengar från en lägenhetsförsäljning. Tanken var att casha bilen men nu blir det hela lite omvänt eftersom lägenheten inte säljs förrän juni-ish. Jag har nog cirka 400k som jag kan vaska fram, men inte så mycket mer just för stunden.

Frågan är vad som är lämpligast finansieringsalternativ på ett billån som jag snabbt är ute efter att lösa eller åtminstone rätt rejält göra en nedbetalning av? Är det traditionellt billån eller billån med restvärde jag borde ta i samband med att jag hämtar ut bilen?

Har inte riktigt blivit klok när jag försökt läsa in mig på alternativen och vill inte ramla i någon fallgrop. Någon med erfarenhet som kan rådge hur ni hade gjort i liknande sits?
DNB's billån kan man amortera mer på eller lösa i förtid.
Jag har 200' liggande som jag kan använda som kontantinsats till min beställda MY och sedan kan jag pynta in det jag får från försäljningen av min gamla bil efteråt.
Tack för svar!

Är det någon direkt skillnad eller fallgrop mellan billån kontra billån med restvärde om jag tänkt betala av bilen rätt snabbt?
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Njz skrev: 29 mar 2023 13:24
Tack för svar!

Är det någon direkt skillnad eller fallgrop mellan billån kontra billån med restvärde om jag tänkt betala av bilen rätt snabbt?
Jag har billån med restvärde idag och har valt samma på pläden.

Kan inte säga något om det andra alternativet (billån).

En fallgrop som jag har varit med om med billån med restvärde är att man sabbar sin kreditvärdighet rätt rejält när man köper en bil över millen på avbetalning, vilket väl säger sig självt men blir en ny erfarenhet när man är med om det första gången. Jag har själv en väldigt bra månadsinkomst men blev ändå nekad efter bilköpet att utöka på huslånet en smula, trots att jag bara har ca 35 % belåning på huset och hade lagt in 400k kontant i bilen. När jag frågade varför så stammade handläggaren fram att "du har köpt en väldigt dyr bil".. Så det kan vara bra att tänka över att du inte planerar göra några större affärer direkt efter köpet.

Tror även (utan att veta säkert) att detta främst gäller första året efter bilköpet. Testade att göra om förfrågan om att öka på huslånet efter något år och då fick jag inte samma kommentar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

bjornnilsson skrev: 29 mar 2023 13:54
Njz skrev: 29 mar 2023 13:24
Tack för svar!

Är det någon direkt skillnad eller fallgrop mellan billån kontra billån med restvärde om jag tänkt betala av bilen rätt snabbt?
Jag har billån med restvärde idag och har valt samma på pläden.

Kan inte säga något om det andra alternativet (billån).

En fallgrop som jag har varit med om med billån med restvärde är att man sabbar sin kreditvärdighet rätt rejält när man köper en bil över millen på avbetalning, vilket väl säger sig självt men blir en ny erfarenhet när man är med om det första gången. Jag har själv en väldigt bra månadsinkomst men blev ändå nekad efter bilköpet att utöka på huslånet en smula, trots att jag bara har ca 35 % belåning på huset och hade lagt in 400k kontant i bilen. När jag frågade varför så stammade handläggaren fram att "du har köpt en väldigt dyr bil".. Så det kan vara bra att tänka över att du inte planerar göra några större affärer direkt efter köpet.

Tror även (utan att veta säkert) att detta främst gäller första året efter bilköpet. Testade att göra om förfrågan om att öka på huslånet efter något år och då fick jag inte samma kommentar.
Tack för svaret Björn!
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

Nu är allt ordnat, och även om det blir en liten rest att betala av för privatleasingen så känns det superkul att få från 3 till X.

Köper man lite grisen i säcken nu när det råder viss osäkerhet kring HW4? Hur vet jag om det är det eller HW3?

Dock så känns ju faktumet att priset på 1,1MSEK jämfört med dagens ordinarie är något man verkligen borde fullfölja. Jag frågade om det gick att skjuta fram men det var tvärnit. Då skulle det nya priset gälla och man hamnar långt bak i kön, så nu kör vi 😄
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Fredrik j »

bjornnilsson skrev: 29 mar 2023 13:54
Njz skrev: 29 mar 2023 13:24
Tack för svar!

Är det någon direkt skillnad eller fallgrop mellan billån kontra billån med restvärde om jag tänkt betala av bilen rätt snabbt?
Jag har billån med restvärde idag och har valt samma på pläden.

Kan inte säga något om det andra alternativet (billån).

En fallgrop som jag har varit med om med billån med restvärde är att man sabbar sin kreditvärdighet rätt rejält när man köper en bil över millen på avbetalning, vilket väl säger sig självt men blir en ny erfarenhet när man är med om det första gången. Jag har själv en väldigt bra månadsinkomst men blev ändå nekad efter bilköpet att utöka på huslånet en smula, trots att jag bara har ca 35 % belåning på huset och hade lagt in 400k kontant i bilen. När jag frågade varför så stammade handläggaren fram att "du har köpt en väldigt dyr bil".. Så det kan vara bra att tänka över att du inte planerar göra några större affärer direkt efter köpet.

Tror även (utan att veta säkert) att detta främst gäller första året efter bilköpet. Testade att göra om förfrågan om att öka på huslånet efter något år och då fick jag inte samma kommentar.
Kreditvärdighet handlar ju om förhållandet mellan inkomst vs. kreditkostnad.
Blir kvoten dålig spelar säkerheten mindre roll.
Skriv svar