{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Man kanske kan tänka sig nån slags add-on ovanpå ratten. Med minimalt med åverkan.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Fredrik j skrev:
Man kanske kan tänka sig nån slags add-on ovanpå ratten. Med minimalt med åverkan.
Det låter inte väldigt sannolikt utan att det skulle bli som en ful klumpig plastmojäng från Wish som funkar sisådär skit som man kan förvänta sig. Det finns fem möjligheter som jag ser det: Man får leva med yoken, man får hacka sig till en vanlig ratt, att Tesla själva sätter i en vanlig ratt i Europa, man får en tredjepartsratt till en massa pengar, eller S/X kommer inte hit överhuvudtaget.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Dagfinn skrev:

Det låter inte väldigt sannolikt utan att det skulle bli som en ful klumpig plastmojäng från Wish som funkar sisådär skit som man kan förvänta sig. Det finns fem möjligheter som jag ser det: Man får leva med yoken, man får hacka sig till en vanlig ratt, att Tesla själva sätter i en vanlig ratt i Europa, man får en tredjepartsratt till en massa pengar, eller S/X kommer inte hit överhuvudtaget.
Tyvärr tror jag att även om Tesla skulle erbjuda en vanlig ratt är det inga spakar på den, så man får fortfarande trycka på knappar när man skall blinka vilket jag som sagt tror är det största problemet med lösningen. Nuvarande lösning med knapparna känns väldigt mycket USA över det, där vägarna är breda och enda gången man ger mycket rattutslag är om man gör en U-sväng...
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dave »

OfarligTesla skrev:
dave skrev:

& ratt är typ en dealbreaker! Yoke funkar nog fint med fsd i US men här är jag övertygad om att det bara kommer vara irriterande.
Jag är rätt säker på att Yoken i sig inte kommer vara några som helst problem här så fort man anpassat sig, däremot avsaknaden av blinkers kommer garanterat vara jobbigt i alla små rondeller med mera som vi har här.
Helt klart! Det är även framförallt det jag inte gillar med Yoken (vilket jag inte var tydlig med i mitt inlägg pga internet.. ;) ). Kan nog bli ok om det kommer en euversion med stalks.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:

Det låter inte väldigt sannolikt utan att det skulle bli som en ful klumpig plastmojäng från Wish som funkar sisådär skit som man kan förvänta sig. Det finns fem möjligheter som jag ser det: Man får leva med yoken, man får hacka sig till en vanlig ratt, att Tesla själva sätter i en vanlig ratt i Europa, man får en tredjepartsratt till en massa pengar, eller S/X kommer inte hit överhuvudtaget.
Tyvärr tror jag att även om Tesla skulle erbjuda en vanlig ratt är det inga spakar på den, så man får fortfarande trycka på knappar när man skall blinka vilket jag som sagt tror är det största problemet med lösningen. Nuvarande lösning med knapparna känns väldigt mycket USA över det, där vägarna är breda och enda gången man ger mycket rattutslag är om man gör en U-sväng...

Just det med breda vägar stämmer inte alltid, kikar man på alla videos av fsd beta ser man att det finns gott om smala skitvägar med kasst underlag och stora rattutslag i korsningar där också. Små rondeller å andra sidan, eller rondeller överhuvudtaget, det har jag inte sett mycket av, och det är ju där kruxet ligger. I nästan alla situationer kan du blinka innan rattutslag, men när man ska ut av en liten rondell är ju ratten i en helt omöjlig position för att ens veta vart knappen ligger samtidigt som du ska växla från att svänga vänster till att svänga höger. Det blir något att bita i det. "Roundabout challenge", det nya tiktok-fenomenet.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Dagfinn skrev:
Fredrik j skrev:
Man kanske kan tänka sig nån slags add-on ovanpå ratten. Med minimalt med åverkan.
Det låter inte väldigt sannolikt utan att det skulle bli som en ful klumpig plastmojäng från Wish som funkar sisådär skit som man kan förvänta sig. Det finns fem möjligheter som jag ser det: Man får leva med yoken, man får hacka sig till en vanlig ratt, att Tesla själva sätter i en vanlig ratt i Europa, man får en tredjepartsratt till en massa pengar, eller S/X kommer inte hit överhuvudtaget.
Det finns en sjätte möjlighet: att man gillar yoke och att det är ett framsteg. Verkar vara så i USA hittills för många eller de allra flesta. Så jag tror nog europeer också kan klara av det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av FutureTesla »

Personligen gillar jag Yoke, en av dem grejer som lockar mig med nya model S, vill helst ha en bil som inte liknar den jag redan har idag :)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

FutureTesla skrev:
Personligen gillar jag Yoke, en av dem grejer som lockar mig med nya model S, vill helst ha en bil som inte liknar den jag redan har idag :)
Jag håller helt med, jag kan iofs också hålla med om att det borde finnas möjligheten att välja en "vanlig" ratt, men jag skulle ändå definitivt ha valt yoke.

"Don't knock it until you've tried it" känns applicerbart i den här diskussionen :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

dave skrev:
thebishop skrev:
FutureTesla skrev:
Jag var inne på Tesla butiken i MoS och dem sa att det lutar åt nov 2022 för första leverans om inget ändras...
Får se det positiva, kanske hinner komma en ratt…

Trot eller ej, men har en reservation på en LR lagd, men misstänker de höjer priset med 30-50% nu när det blir offentligt igen - då blir det nog en Y istället. 1.3-1.5M för en LR är för mycket.
Tror du inte de ärar priset på din beställning? Det hoppas jag verkligen. Om P börjar nosa på 2mill så blir det nog något annat för mig som känns mer värt typ Taycan
1. Jag beställde efter de tog bort priserna så Nix
2. Jag tror inte de kommer äta priserna på gamla beställningar nej - antingen bara fult vägra eller så blir europeiska bilarna annorlunda så de häver köpen. Ungefär som de gjorde med Plaid+ - de vet hur man gör.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

FutureTesla skrev:
Personligen gillar jag Yoke, en av dem grejer som lockar mig med nya model S, vill helst ha en bil som inte liknar den jag redan har idag :)
Kanske satsa på något helt annorlunda - en lada?

:lol:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

fth skrev:
FutureTesla skrev:
Personligen gillar jag Yoke, en av dem grejer som lockar mig med nya model S, vill helst ha en bil som inte liknar den jag redan har idag :)
Jag håller helt med, jag kan iofs också hålla med om att det borde finnas möjligheten att välja en "vanlig" ratt, men jag skulle ändå definitivt ha valt yoke.

"Don't knock it until you've tried it" känns applicerbart i den här diskussionen :D

/fth

Det är alltså inte yoken i sig dom flesta tycker är problemet, det är blinkers på ratten. Testa följande:
  • 1. Sätt på Spotify
    2. Sväng vänster in i en liten rondell
    3. När du ska blinka ut ur rondellen, simulera blinkersknapp vid att hitta skip forward-knappen och tryck ned denna för att byta till nästa låt
Klarar du konsekvent av detta utan att missa, hoppa fel väg (dvs börja om samma låt) och utan att tycka att det är jobbigare än vanligt, grattis, du är kvalificerad till stalkless driving.

Edit: När jag tänker efter är blinkersknapparna faktiskt värre än ovan test, dom sitter ju bredvid varandra och inte ovanför respektive nedanför rullhjulet. Och det är väl annorlunda på en 3/y än s/x, men ni fattar poängen. Och lägg då till att ratten är en yoke och inte rund när man ska göra denna rondellmanöver, så bonusövningen kan vara att göra testet ovan utan att ta på den delen av ratten som saknas på en yoke.
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Dagfinn skrev:
Det är alltså inte yoken i sig dom flesta tycker är problemet, det är blinkers på ratten.
Jo, håller förstås helt med, just det känns faktiskt inte särskilt genomtänkt, ett gränssnitt blir ju inte direkt mer lättanvänt när gränssnittselementen flyttar på sig när man skall använda dom. :D

Jag upplever faktiskt samma typ av problem redan idag, när jag rullar nedför spiralrampen i mitt garage så försvinner FM-radiotäckningen, det är hyfsat ofta jag trycker på fel knapp på ratten när jag försöker stänga av bruset. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

fth skrev:
Jo, håller förstås helt med, just det känns faktiskt inte särskilt genomtänkt, ett gränssnitt blir ju inte direkt mer lättanvänt när gränssnittselementen flyttar på sig när man skall använda dom. :D
/fth
Haha nej, knappar som aldrig är i exakt samma läge, inte är taktila samt ska opereras i blindo medans man fokuserar på trafiksituationen är inte optimalt. Någon bör invitera Elon att prova en sträcka med femtielva rondeller i Sverige eller Norge. Eller förresten, då slutar det väl med att dom definitivt inte lanseras här istället.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Dagfinn skrev:

Haha nej, knappar som aldrig är i exakt samma läge, inte är taktila samt ska opereras i blindo medans man fokuserar på trafiksituationen är inte optimalt. Någon bör invitera Elon att prova en sträcka med femtielva rondeller i Sverige eller Norge. Eller förresten, då slutar det väl med att dom definitivt inte lanseras här istället.
Finns gott om sätt de kunde använt knappar eller något annat som inte syns och fått det bättre, t.ex. det enklaste fallet där det är en knapp på varje sida om yoken där den känner av positionen så det alltid är den som är på höger sida om mittlinjen som indikerar höger osv.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:

Haha nej, knappar som aldrig är i exakt samma läge, inte är taktila samt ska opereras i blindo medans man fokuserar på trafiksituationen är inte optimalt. Någon bör invitera Elon att prova en sträcka med femtielva rondeller i Sverige eller Norge. Eller förresten, då slutar det väl med att dom definitivt inte lanseras här istället.
Finns gott om sätt de kunde använt knappar eller något annat som inte syns och fått det bättre, t.ex. det enklaste fallet där det är en knapp på varje sida om yoken där den känner av positionen så det alltid är den som är på höger sida om mittlinjen som indikerar höger osv.

Bättre, ja. Men man måste fortfarande leta efter knappen, även om det är lättare att trycka rätt knapp i detta fallet när man väl hittat den. Just blinkersfunktionen är helt idiotiskt att ha på ett sätt som tar fokus och blick bort från trafiken, även om det mer eller mindre bara rör rondeller. Det enda vettiga sättet jag ser man kan ha yoken som den är och fungerande i alla situationer är med variabel styrning.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Dagfinn skrev:
OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:

Haha nej, knappar som aldrig är i exakt samma läge, inte är taktila samt ska opereras i blindo medans man fokuserar på trafiksituationen är inte optimalt. Någon bör invitera Elon att prova en sträcka med femtielva rondeller i Sverige eller Norge. Eller förresten, då slutar det väl med att dom definitivt inte lanseras här istället.
Finns gott om sätt de kunde använt knappar eller något annat som inte syns och fått det bättre, t.ex. det enklaste fallet där det är en knapp på varje sida om yoken där den känner av positionen så det alltid är den som är på höger sida om mittlinjen som indikerar höger osv.

Bättre, ja. Men man måste fortfarande leta efter knappen, även om det är lättare att trycka rätt knapp i detta fallet när man väl hittat den. Just blinkersfunktionen är helt idiotiskt att ha på ett sätt som tar fokus och blick bort från trafiken, även om det mer eller mindre bara rör rondeller. Det enda vettiga sättet jag ser man kan ha yoken som den är och fungerande i alla situationer är med variabel styrning.
Ganska lustigt att Elon med sitt "All input is error" designar en yoke där mer input än vanligt blir fel. Men, dom fixade till tutan iaf...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dagfinn skrev:
Dagfinn skrev:
OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:

Haha nej, knappar som aldrig är i exakt samma läge, inte är taktila samt ska opereras i blindo medans man fokuserar på trafiksituationen är inte optimalt. Någon bör invitera Elon att prova en sträcka med femtielva rondeller i Sverige eller Norge. Eller förresten, då slutar det väl med att dom definitivt inte lanseras här istället.
Finns gott om sätt de kunde använt knappar eller något annat som inte syns och fått det bättre, t.ex. det enklaste fallet där det är en knapp på varje sida om yoken där den känner av positionen så det alltid är den som är på höger sida om mittlinjen som indikerar höger osv.
Bättre, ja. Men man måste fortfarande leta efter knappen, även om det är lättare att trycka rätt knapp i detta fallet när man väl hittat den. Just blinkersfunktionen är helt idiotiskt att ha på ett sätt som tar fokus och blick bort från trafiken, även om det mer eller mindre bara rör rondeller. Det enda vettiga sättet jag ser man kan ha yoken som den är och fungerande i alla situationer är med variabel styrning.
Ganska lustigt att Elon med sitt "All input is error" designar en yoke där mer input än vanligt blir fel. Men, dom fixade till tutan iaf...
Elon lever i en värld där alla Teslor är självkörande. Så utformningen på ratten är enbart en design-grej.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Nicke Nyfiken skrev:
Elon lever i en värld där alla Teslor är självkörande. Så utformningen på ratten är enbart en design-grej.
Japp, men övergången borde generera färre fel, inte flera.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dagfinn skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Elon lever i en värld där alla Teslor är självkörande. Så utformningen på ratten är enbart en design-grej.
Japp, men övergången borde generera färre fel, inte flera.
Vilken övergång? Vi är väl redan där. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Nicke Nyfiken skrev:
Dagfinn skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Elon lever i en värld där alla Teslor är självkörande. Så utformningen på ratten är enbart en design-grej.
Japp, men övergången borde generera färre fel, inte flera.
Vilken övergång? Vi är väl redan där. :lol:

Åratal sen. FSD är så 2017. Ni siktar vi på mars istället!
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dagfinn skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Elon lever i en värld där alla Teslor är självkörande. Så utformningen på ratten är enbart en design-grej.
Japp, men övergången borde generera färre fel, inte flera.
Vilken övergång? Vi är väl redan där. :lol:

Åratal sen. FSD är så 2017. Ni siktar vi på mars istället!
Och robotar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

När jag såg eventet morgonen efter så tryckte jag på beställknappen i sängläge enbart för "ratten". Den påminner mig om att köra hoj. Att hålla fast i den där när det bär iväg.. Ser fram emot det. Man lär sig nog även att använda blinkers med tiden.

När det gäller ifall Tesla kommer att genomföra befintliga Plaid-beställningar i Europa eller inte så tror jag som sagt att Tesla väljer att skeppa bilarna trots att marginalerna har naggats i kanten. Om inte så får vi väl se till att det sker ändå. Vi har trots allt ett avtal. Jag tror även att vi kommer få 4860-batterierna. Sannolikheten för detta ökar i alla fall ju längre tid som går.

Skulle Tesla ändå lyckas krångla sig ur beställningarna på något vis så är jag nog lika glad ändå. Då behöver jag inte köpa ännu en bil för över miljonen. Jag kan låta mitt sparkapital växa i lugn och ro och så får min nuvarande MSP bli en keeper. Det är trots allt ingen större skillnad på 0-100 i jämförelse med Plaid och jag gasar sällan fullt. Nuvarande bil går precis ner i parkeringsgaragen i närheten. Och jag trivs med den. Ser fram emot att göra fler långresor. Vid beställning noterade jag även att man kom precis lika långt som med min nuvarande bil och det fungerar egentligen ganska bra. Även fast man kan anta att framtida Plaid får lite mer i range.

Så ifall Plaid dyker upp så ser jag absolut fram emot det. Det blir skoj. Om inte så får jag pula vidare med nuvarande bilen istället. Köpa "cykelkrok". Göra den där chrome-deleten som jag dragit mig för ifall den ska användas som inbyte. Ge den lite extra kärlek. Det blir fint det med.

Win-win!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MartinE »

Ordning, chock, förnekelse, förhandling, skuld, ilska, depression och acceptans.

Själv har jag slutligen landat i det åttonde stadiet, men alla vi som följer den här tråden befinner sig garanterat i någon av dessa faser!

November 2022, säger ni? Men det är ju i år! ;)

Nåväl. Angående de kära blinkersknapparna. Hur svårt vore det egentligen med att uppdatera mjukvaran till flexibla knappar, så att systemet hela tiden känner av vilken knapp som för tillfället är längst till höger (eller på väg dit) och att den alltid blinkar höger – och vice versa för den andra?
Model S 85D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

MartinE skrev:
Ordning, chock, förnekelse, förhandling, skuld, ilska, depression och acceptans.

Själv har jag slutligen landat i det åttonde stadiet, men alla vi som följer den här tråden befinner sig garanterat i någon av dessa faser!

November 2022, säger ni? Men det är ju i år! ;)

Nåväl. Angående de kära blinkersknapparna. Hur svårt vore det egentligen med att uppdatera mjukvaran till flexibla knappar, så att systemet hela tiden känner av vilken knapp som för tillfället är längst till höger (eller på väg dit) och att den alltid blinkar höger – och vice versa för den andra?
Jag tror som dig med november för s sen mars 2023 för x. Har gått dessa stadium i omgångar. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

MartinE skrev:
Ordning, chock, förnekelse, förhandling, skuld, ilska, depression och acceptans.

Själv har jag slutligen landat i det åttonde stadiet, men alla vi som följer den här tråden befinner sig garanterat i någon av dessa faser!

November 2022, säger ni? Men det är ju i år! ;)

Nåväl. Angående de kära blinkersknapparna. Hur svårt vore det egentligen med att uppdatera mjukvaran till flexibla knappar, så att systemet hela tiden känner av vilken knapp som för tillfället är längst till höger (eller på väg dit) och att den alltid blinkar höger – och vice versa för den andra?
Vilken av knapparna som blinkar höger beroende på yokens läge gör ju inte saken lättare, du måste fortfarande träffa den med tummen. Utan variabel styrning, där du slipper flytta handen då rattutslaget aldrig blir stort, är det fortfarande ett problem. Varför skulle det underlätta att ha lägeslogik för knapparna? Om det är skillnad på en knapps funktion vid -10 graders och +10 graders rattutslag vill det bara orsaka ytterligare strul. Då måste du både hitta knappen samt ha koll på yokens vinkel.
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Skriv svar