{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kallekula »

Tellus skrev: 12 mar 2023 15:13
kallekula skrev: 12 mar 2023 07:44
Ja att kunna öppna och stänga bakdörrar, frunk och trunk från fickan, utan att behöva plocka upp något, är guld.
Apple watch och appen watch for tesla borde fixa det
Inte ens nära lika smidigt som fob. Och Apple Watch tröttnade jag på för ett par år sedan ;)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kenjon »

Jag håller helt med @Tellus, AW har jag på mej hela dagarna. Vill inte ha en fob i fickan eller komma ihåg att ta med den när jag ska ut.
Tur vi är lite olika :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

Tycker inte heller om att släpa runt på massa onödiga prylar. Har inga smycken, igen klocka etc.
Men om jag skulle tvingas välja skulle jag nog hellre ha en AW på armen än en keyfob i fickan. AWn är ju iaf multipurpose.
Smidigt med röstkontroll också, slipper man trycka på något överhuvudtaget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kallekula »

Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

kallekula skrev: 13 mar 2023 09:46
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Hertsh »

taliz skrev:
kallekula skrev: 13 mar 2023 09:46
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.
Självklart är det det. Den taktila känslan på en fob är helt annorlunda. En AW måste man först öppna appen på och sen välja en liten knapp för den specifika dörr man vill öppna etc.

Att ta bort fob på X är korkat, allt annat är workarounds som inte funkar lika bra. Men säkert ganska bra och vi pratar om i-landsproblem så klart.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev: 13 mar 2023 09:52
taliz skrev:
kallekula skrev: 13 mar 2023 09:46
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Är väl just för att du är van vid det? Bör ju inte vara svårare att trycka på en knapp på en AW än en fob i fickan.
Självklart är det det. Den taktila känslan på en fob är helt annorlunda. En AW måste man först öppna appen på och sen välja en liten knapp för den specifika dörr man vill öppna etc.

Att ta bort fob på X är korkat, allt annat är workarounds som inte funkar lika bra. Men säkert ganska bra och vi pratar om i-landsproblem så klart.
Nu har jag ingen AW, men det finns väl möjlighet att ha knappar alltid tillgängliga på "lockscreen"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kallekula »

taliz skrev: 13 mar 2023 10:05
Nu har jag ingen AW, men det finns väl möjlighet att ha knappar alltid tillgängliga på "lockscreen"?
Ska du övertala oss om att vi inte alls vill ha en fob eller vad är målet?

Jag har inte heller en AW (längre) men om du då ska lägga fem knappar på lockscreen så blir det inte så mycket plats över till annat. Och jag måste likväl titta på klockan för att veta vilken knapp jag trycker på.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Världens bästa bil :P

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kenjon »

kallekula skrev: 13 mar 2023 09:46
Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi tycker annorlunda, men det känns som att en del av er som svarar inte har en MX.

Till övriga bilar än MX tycker jag fob är meningslöst. Men på MX är det fantastiskt smidigt att kunna öppna och stänga dörrar till ungarna och även bagage utan att behöva titta på en klocka eller annan skärm. Det är bara att klicka i fickan. Ett tryck på taket stänger hela bilen. Alla dörrar och baklucka. Jag har haft fob på mina MX sedan 2016 och har helt enkelt vant mig vid det.
Helt rätt, jag har en MY. Är det inte lika på MX/MS, att den låser upp när man närmar sej, och låser när man går därifrån? Jag menar då de nya som man kan köpa nu....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kallekula »

kenjon skrev: 13 mar 2023 15:24
Helt rätt, jag har en MY. Är det inte lika på MX/MS, att den låser upp när man närmar sej, och låser när man går därifrån? Jag menar då de nya som man kan köpa nu....
Jo lås/lås upp funkar väldigt smidigt med mobilen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.

MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.

Gick från full regen till frihjul också.

Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
533814B1-CA44-4F09-9615-436564553BB9.jpeg
A8F81577-AFD8-406C-9A93-22B4A5C1229E.png
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Bjelke »

Dom varningarna kändes ju lite sådär iaf :? :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Donk »

Tellus skrev:
Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.

MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.

Gick från full regen till frihjul också.

Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
Jag fick liknande felmeddelande (kan ha varit exakt samma) i helgen när jag körde i kraftig snömodd med min MYP. Alla hjälpsystem slutade fungera och ingen regen. Jag körde dock sakta i vårt villakvarter så det var aldrig någon fara, men hade inte varit kul om det inträffat i högre hastighet. Allt blev som vanligt igen efter jag stängt av bilen.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Donk skrev: 13 mar 2023 18:18
Tellus skrev:
Körde aktivt på motorvägen i snömodd.
När man skulle köra om i oplogade vänsterfilen, så ströp bilen radikalt framfarten, sedan ploppade plötsligt detta upp och det gick att köra om igen.

MYP hade bättre beteende i modd, men oklart om det beror på däcken eller antisladd systemet.

Gick från full regen till frihjul också.

Kändes som en feature då man kunde köra om igen, men var nog nått fault
Jag fick liknande felmeddelande (kan ha varit exakt samma) i helgen när jag körde i kraftig snömodd med min MYP. Alla hjälpsystem slutade fungera och ingen regen. Jag körde dock sakta i vårt villakvarter så det var aldrig någon fara, men hade inte varit kul om det inträffat i högre hastighet. Allt blev som vanligt igen efter jag stängt av bilen.
Intressant, undra varför det slås ifrån i kraftigt snömodd och då även på Y.

Jag körde först i plogad högerfil ca 80km/t, kom ifatt bilar som körde ca 60km/t.
Körde ut i oplogade vänsterfilen och bilen stöp snabbt ner farten till ca 60km/t så det gick inte att köra om. Kändes som systemet överdrev. Precis då tändes varningarna upp och jag kunde enkelt öka till 80-90km/t och köra om i snömodden utan att bilen ströp effekten. Fick småparera lite så antisladd var nog rättså avstängt.
Det kanske ändå är en feature.

ABS funkade som vanligt.
Efter parkering så är varningarna borta.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av BigEasy »

Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.

Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

BigEasy skrev: 13 mar 2023 19:35
Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.

Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.

I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.

(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av danni »

Tellus skrev: 13 mar 2023 19:51
BigEasy skrev: 13 mar 2023 19:35
Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.

Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.

I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.

(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)
Att köra på jämn snö som norrländska vintervägar är relativt lätt. Det är förutsägbart och man behöver bara anpassa hastighet och körstil. Men nu handlade det ju om snömodd. Den sortens snömodd vi får härnere i söder när det är slaskigt och blandat väder, gärna med ordentligt saltade vägar, är ju fullkomligt livsfarlig. Du får moddsträngar mellan filerna och modden i sig är dessutom ojämn. Du kan på några sekunder växla fram och tillbaks mellan att ha grepp på ett, två, tre, fyra eller rent av noll hjul. Dessutom är omkörningsfilen ofta mycket mindre lämplig att köra fort i än högerfilen, som körts upp av fler fordon, vilket gör att det ofta är bäst att helt enkelt koppla på tålamodet och hålla sig till höger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

danni skrev: 14 mar 2023 09:07
Tellus skrev: 13 mar 2023 19:51
BigEasy skrev: 13 mar 2023 19:35
Har alltid undrat vilka som kör snabbt i just snömodd. Tycker det är det värsta föret av alla eftersom man mer eller mindre tappar möjligheten att styra om man kör för fort.

Jag kör gärna fort själv men jag har höga krav på sikt och fäste. Vill ha kontroll.
Har man bra däck och bil så är det bara gasa och styra, det är jämnhalt i nysnö och antisladd hjälper till.

I Norrland har jag ett ~ 20 årigt gammalt minne då min bror och jag körde varsin Volvon 940 utan antisladdsystem i ~ 110km/t med lätt ställ i svaga kurvor, mil efter mil, kändes inte farligt, inga andra bilar på vägen.

(Har kört utryckning i jobbet i 25 år utan plåtskador)
Att köra på jämn snö som norrländska vintervägar är relativt lätt. Det är förutsägbart och man behöver bara anpassa hastighet och körstil. Men nu handlade det ju om snömodd. Den sortens snömodd vi får härnere i söder när det är slaskigt och blandat väder, gärna med ordentligt saltade vägar, är ju fullkomligt livsfarlig. Du får moddsträngar mellan filerna och modden i sig är dessutom ojämn. Du kan på några sekunder växla fram och tillbaks mellan att ha grepp på ett, två, tre, fyra eller rent av noll hjul. Dessutom är omkörningsfilen ofta mycket mindre lämplig att köra fort i än högerfilen, som körts upp av fler fordon, vilket gör att det ofta är bäst att helt enkelt koppla på tålamodet och hålla sig till höger.
Så upplever jag det inte med europeiska vinterdäck, men med nokian r däcken(eller andra nordiska) kan jag förstå, dom gillar inte blöt snö.
Här omkörning efter varningarna om hjälpsystemen som deaktiverats

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Någon som har SMT som kollat om batteritempen ändras om man kör Plaid mode istället för sport eller chill?
Finns komplett SMT kit att köpa någonstans? Kopplas in ovan/bakom trådlösa mobil laddarna?

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

bjornnilsson skrev: 17 mar 2023 12:27
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster
2A57CD95-F6AE-41E7-A860-612E95F1B9E7.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

Tellus skrev: 17 mar 2023 13:19
bjornnilsson skrev: 17 mar 2023 12:27
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster
Nya plaid håller inte 52°C som gamla P100DL eller Raven P. Nu håller man runt 40°C med drag strip mode aktiverat. Har kikat med scanmytesla. Plaid visar inte batteritemp någonstans.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

NEO skrev: 17 mar 2023 13:21
Tellus skrev: 17 mar 2023 13:19
bjornnilsson skrev: 17 mar 2023 12:27
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster
Nya plaid håller inte 52°C som gamla P100DL eller Raven P. Nu håller man runt 40°C med drag strip mode aktiverat. Har kikat med scanmytesla. Plaid visar inte batteritemp någonstans.
Ok! Upptäckt om olika körlägen ändrar batteritempen?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

Tellus skrev: 17 mar 2023 13:29
NEO skrev: 17 mar 2023 13:21
Tellus skrev: 17 mar 2023 13:19
bjornnilsson skrev: 17 mar 2023 12:27
Tellus skrev: 15 mar 2023 18:18

På gamla performance kunde man väl se batteritempen i displayen bakom ratten?
Hittar ingen sådan möjlighet i min bil.
Här ser man batteri temperaturen till höger och effektuttag till vänster
Nya plaid håller inte 52°C som gamla P100DL eller Raven P. Nu håller man runt 40°C med drag strip mode aktiverat. Har kikat med scanmytesla. Plaid visar inte batteritemp någonstans.
Ok! Upptäckt om olika körlägen ändrar batteritempen?
Ingen skillnad mellan chill-sport-plaid, enbart dragstrip mode som gör att batteriet förvärms (mycket snabbare än tidigare performance) till 40°C.
Skriv svar