{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
artscho
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jun 2016 14:24
Ort: Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av artscho »

Jeez, inga varningar alls...? :o

Vad följer det med för laddkabel?
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

artscho skrev: 17 maj 2023 07:18
Jeez, inga varningar alls...? :o

Vad följer det med för laddkabel?
De vanliga, en schuko och en vanlig type2 (vet inte vad de heter)

Nix, inga varningar överhuvudtaget

Mina kameror är inte kalibrerade än, 95% står det, kanske vision går igång då? Redan varit nära på att köra på en stenbumling på en parkering, får backa överallt helt enkelt :D
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Har inte hittat tesla vision i någon meny än och någon på youtube har påstått att den inte är implementerad men att den är på g. Installerar 2023.12.9 ikväll, håller tummarna för att den ramlar ner i bilen då.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

artscho skrev: 17 maj 2023 07:18
Jeez, inga varningar alls...? :o

Vad följer det med för laddkabel?
Jag har inte heller någon varning fram. Det borde även innebära att påkörningsskyddet av ex fotgängare inte heller fungerar :o
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Felixen
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/fredrik68480

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Felixen »

Fel tråd kanske men ställer en frågas här. Hämtade min MSLS för en vecka sedan i Malmö och är också grymt nöjd. Den ligger på 2023.12.5 och har senaste versionen av Teslappen på IOS men får inte upp laddstatistiken i appen. Jag har klickat ja på datadelningen i bilen (alla tre tror jag det var) och det är jag som står som ägare, den är köpt privat. Använder samma konto i appen som på hemsidan där min bil syns.

Några andra tips? Ska man lägga ärende i appen och fråga? Då ser det ut som att man bokar en ranger men det kanske alltid blir så?
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Stolpskott »

OscarA skrev: 17 maj 2023 07:06
IMG_3154.jpeg
IMG_3149.jpeg
IMG_3157.jpeg


Blev lite förvånad över att man hämtar bilen utan att träffa någon!

Nästintill perfekt passning på allt
Min kom utan tempest-plastkåporna.. fick tag i service-tjejen som körde ut bilen som hade missat det under tvätten. Tydligen hade de inga och hon skulle beställa. Har inte fått någon bekräftelse på det :D

Älskar bilen. Duktigt mycket kräm i LR med! Känns mycket starkare än min förra M3P

Plaiden måste ju vara från en annan planet då? :lol:

Jag gillar bilen i 19” och dessa ser bättre ut irl än på bild.
Ska slänga på vinterdäck på dom sen och se vad jag hittar på till nästa sommar!

Mycket tystare i kupén än den jag provkörde! Vilket gör att ljudanläggningen är ännu trevligare.

Läskigt att parkera utan sensorer fram. Hur får jag igång vision?
Tack för leveransupdate och grattis till bilen!

Parkeringsassistans (via kamerorna) finns ännu inte till S och X utan bara till 3 och Y utan sensorer. Baserat på de klipp man sett så verkar det dock inte vara något man längtar efter utan mer något som skapar en falsk säkerhet.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Felixen skrev: 17 maj 2023 08:14
Fel tråd kanske men ställer en frågas här. Hämtade min MSLS för en vecka sedan i Malmö och är också grymt nöjd. Den ligger på 2023.12.5 och har senaste versionen av Teslappen på IOS men får inte upp laddstatistiken i appen. Jag har klickat ja på datadelningen i bilen (alla tre tror jag det var) och det är jag som står som ägare, den är köpt privat. Använder samma konto i appen som på hemsidan där min bil syns.

Några andra tips? Ska man lägga ärende i appen och fråga? Då ser det ut som att man bokar en ranger men det kanske alltid blir så?
Min bil är också privatägd. Min laddstatistik syns i appen. Om jag vore dig skulle jag avinstallera och sedan lägga till appen igen. Därefter lägga ett ärende där du beskriver problemet så tydligt som möjligt. Tesla kan oftast dra slutsatsen ifall det är dags att skicka ranger (eller inte).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

OscarA skrev: 17 maj 2023 07:06

Jag gillar bilen i 19” och dessa ser bättre ut irl än på bild.
Ska slänga på vinterdäck på dom sen och se vad jag hittar på till nästa sommar!

Mycket tystare i kupén än den jag provkörde! Vilket gör att ljudanläggningen är ännu trevligare.
Upplever bilen som brutalt tyst. Som att gå in i en annan värld. Jag har dock svårt att stänga dörrarna, man får ta i mer än på min förra MS. Tesla säger att de tjocka gummilisterna kommer gå till sig.

Gällande fälgarna så trodde jag aldrig att jag skulle tycka 19 tum var snygga men de dom är riktigt fina! Håller med om att de ser bättre ut i verkligheten än på bild. Jag kör också på dom den här sommaren, sen får jag se vad jag gör.

Har du några knepigheter?

Jag behöver lägga ett serviceärende på dörrhandtaget som vill att man öppnar det utåt/uppåt för att dörren ska gå upp + dålig lack på förardörren och kofångaren fram. Känns som att det gått fort när de lackat min bil. Vilket gör att jag inte kan wrappa den fullt ut än på ett tag, i sig aningen irriterande då det var min plan.

Men så sätter man sig i den och då är alla bekymmer som bortblåsta.. bokstavligen. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Hämtade min S LR i går
Levererades med knappt 40% laddning. Åkte hemåt 4,5 mil och gjorde en första laddning på SuC i Linköping. Lät den ladda till 99% för att få ett utgångsvärde inför kommande år.
Räckvidden angavs i bilen till 65,2 mil! Det var liiite mer än 100 D som numera klarar 47,5 mil. Mest imponerande var ändå laddkurvan. Över 220 kW vid 50%. Startade med 253 kW och höll det en god stund - nåja det gick rätt fort att fylla på....
Men fick intrycket att milen i nya bilen var lite kortare än med 100D. Hade snarlik förbrukning på motorvägen som den gamla (ville ju inte stå med hög SOC mer än nödvändigt) och bilen drog mer än förväntat. Med 100D klarar jag Linköping - Lillehammer med 5 mil kvar - 53 mil med snål körning på sommaren.
Blev också förvånad över ljudnivån. Yttre ljud som trafik runt om bilen var klart lägre men däckljuden tyckte jag inte var stor skillnad mot 100 D. Dessutom ett vindbrus hö fram som var högre än i den gamla. Men det blåste rätt mycket så det får kollas om något behöver justeras. Jag köåte good year asymmetric (med silence i namnet) till 100 D sist och det gjorde skillnad - byter nog till sådan när de nya däcken är slut.
Dörrarna är mycket tightare och tystare när man stänger dem.
Luftfjädringen är tyst och klonkar inte som på 100D.
I menyerna står att bägge motorerna är permanentmagnetmotorer, Raven har väl en induktionsmotor bak? Så det verkar vara en ny motor bak som jag inte läst om. Autopiloten fungerade - inte. Inte heller farthållaren. Tänkte att jag det skulle vara så då jag inte köpte till någon AP alls till denna - har FSD på den gamla utan att ha haft någon som helst nytta av den på 5 år. MEN efter uppdaterad mjukvara och några mil så fanns menyerna där. Står att hårdvara för FSD finns. Filbytet kan jag vara utan och vision-funktionerna är ännu inte implementerade.
Energigrafen är mer detaljerad, men föredrar den gamla - jag behöver inte veta hur mycket jag skulle spara om jag höjer kupetempen ... Skulle vilja ha den gamla alla dagar i veckan.
Prestanda då. Tja, 100 D är inte direkt slö så jag kände inte den stora skillnaden i kroppen, rumpaccelerometern är inte noggrant kalibrerad - men har inte provat insane-läget eller drag-läget än. Det var först när ögonen hittat hastighetsmätaren som visade XXX i stället för xxx som jag förstod att allt fungerade som det skulle...
Yoken då ? Den är gjord i för hårt material för min smak, den hade varit riktigt skön om den varit lite mjukare. Passar min gamla handplacering perfekt. Tycker styrningen var lite för känslig, små rörelser gav för mycket "sväng" vilket jag tyckte var lite mindre avkopplande på motorvägen. Det kan nog gå att ställa in i menyerna möjligen. Håller på att lära mig om knapparna på ratten. Med Teslas videos ska det nog funka.
Ventilationen verkar funka, men inställningen är krångligare att göra via skärmen. Sämre men snyggare.
Förvaringsutrymmena är bättre i kupén, men utrymmet under bagaget bak är lite kortare - utprovad plastback (i 100D) fick inte plats och fick vridas 90 grader. Frunken ser lite mindre ut, men bra att man flyttat spolarvätskebehållaren framåt.
Dragkrok medföljer inte - men har inköpt en redan i december, liksom gummimattor.
Typ 2 Mennekes kabel medföljer.
Nedgraderad mobil laddare medföljer, bytte direkt till min trefas med ett överflöd av adaptrar som följde med 100D.
Gillar ju taklucka- det var ju därför jag kostade på det i den förra bilen.
Lyset verkar vara väldigt mycket bättre - kanske inte behöver flytta över LED-rampen.

Är det då värt pengarna att byta upp sig från 100D? Well, nej det är det inte. Det var ett stort, prisvärt, lyft mellan 70D och 100D och ytterligare ett lyft till 2023 S LR, MEN allt kan inte värderas i kronor.
iom byte från företagsleasing till privat ägande får man dock en del bonus - Försäkringen sjönk från 28000:- till 5300:- per år. Förmånsvärdet försvinner och därmed 4000:- i skatt/månad. Dessutom garanti på batteri till 2031. Fri SuC försvinner, men är peanuts.

Återkommer med mer info efter lite längre tid med bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av igu »

Det verkar vara samma 20-talet S som står i Huddinge sedan snart 2 veckor tillbaka (utan reg-skyltar).
Vet inte var skon klämmer men inte borde de vilja ha bilar ståendes där utan anledning?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Jag hörde ett rykte för tre-fyra veckor sedan att transportstyrelsen saknar material för att knåda ihop nya regskyltar. Vet inte hur sant detta är men luktar lite åt det hållet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av FutureTesla »

bjornnilsson skrev: 17 maj 2023 08:29
OscarA skrev: 17 maj 2023 07:06

Jag gillar bilen i 19” och dessa ser bättre ut irl än på bild.
Ska slänga på vinterdäck på dom sen och se vad jag hittar på till nästa sommar!

Mycket tystare i kupén än den jag provkörde! Vilket gör att ljudanläggningen är ännu trevligare.
Upplever bilen som brutalt tyst. Som att gå in i en annan värld. Jag har dock svårt att stänga dörrarna, man får ta i mer än på min förra MS. Tesla säger att de tjocka gummilisterna kommer gå till sig.

Gällande fälgarna så trodde jag aldrig att jag skulle tycka 19 tum var snygga men de dom är riktigt fina! Håller med om att de ser bättre ut i verkligheten än på bild. Jag kör också på dom den här sommaren, sen får jag se vad jag gör.

Har du några knepigheter?

Jag behöver lägga ett serviceärende på dörrhandtaget som vill att man öppnar det utåt/uppåt för att dörren ska gå upp + dålig lack på förardörren och kofångaren fram. Känns som att det gått fort när de lackat min bil. Vilket gör att jag inte kan wrappa den fullt ut än på ett tag, i sig aningen irriterande då det var min plan.

Men så sätter man sig i den och då är alla bekymmer som bortblåsta.. bokstavligen. :D
Jag upplever också min som väldigt tyst och passagerarna tycker samma, speciellt ungarna som kollar på film bak med biokänsla:) Är detta pga noise cancellation funktionen i bilen som det pratades om eller är det bra isolerat? Någon som vet mer kring noise cancellation och var man hittar det i menyn?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Felixen
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/fredrik68480

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Felixen »

bjornnilsson skrev: 17 maj 2023 08:27
Felixen skrev: 17 maj 2023 08:14
Fel tråd kanske men ställer en frågas här. Hämtade min MSLS för en vecka sedan i Malmö och är också grymt nöjd. Den ligger på 2023.12.5 och har senaste versionen av Teslappen på IOS men får inte upp laddstatistiken i appen. Jag har klickat ja på datadelningen i bilen (alla tre tror jag det var) och det är jag som står som ägare, den är köpt privat. Använder samma konto i appen som på hemsidan där min bil syns.

Några andra tips? Ska man lägga ärende i appen och fråga? Då ser det ut som att man bokar en ranger men det kanske alltid blir så?
Min bil är också privatägd. Min laddstatistik syns i appen. Om jag vore dig skulle jag avinstallera och sedan lägga till appen igen. Därefter lägga ett ärende där du beskriver problemet så tydligt som möjligt. Tesla kan oftast dra slutsatsen ifall det är dags att skicka ranger (eller inte).
Tackar, provade att avinstallera appen och installera om den och lägga till som nyckel till bilen igen. Ingen skillnad när det kommer till att se laddstatistiken i appen så jag har jag lagt ett ärende så får vi se vad som händer.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av renes »

FutureTesla skrev: 17 maj 2023 14:52
Jag upplever också min som väldigt tyst och passagerarna tycker samma, speciellt ungarna som kollar på film bak med biokänsla:) Är detta pga noise cancellation funktionen i bilen som det pratades om eller är det bra isolerat? Någon som vet mer kring noise cancellation och var man hittar det i menyn?
Jag tror inte noise cancelling funkar för baksätet. Jag tror t.o.m. jag läst att den kopplas ur om man har baksätespassagerare. Så tystnaden är nog från bättre isolering helt enkelt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

Tack Gustavsson för utförlig genomgång.
Avseende vägljud delar jag din uppfattning att den inte är tystare. Givetvis knäpptyst vid låga farter och mindre vindbrus, men riktigt jobbigt vägljud på motorväg. Jag har iofs 21¨Archnaid fälgarna men jämfört med andra tysta bilar så är det en tröttande ljudfrekvens. Aktiv ljuddämpning har jag inte hittat någon inställning för.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Min Plaid från 2023 är absolut påtagligt tystare än min tidigare MS Performance årsmodell 2021 - från stillastående till motorvägsfart + moms.

Men det kanske har med ballongdäcken att göra. Har inte kört min nya på något annat än 19-tummarna. Eller så har det med att jag på riktigt är stendöv på vänster öra och kanske därför upplever det här med ljud i kupén på ett annat sätt. Finns många parametrar..

Edit: Däremot tycker frun att bilen lever om mer när man "motorbromsar", vilket nog stämmer. Den liksom piper mer. Kanske blir så med fler motorer som det är i Plaid? / Edit.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Livi1672
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 feb 2021 16:03

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Livi1672 »

Rennwagen skrev: 17 maj 2023 15:16
Tack Gustavsson för utförlig genomgång.
Avseende vägljud delar jag din uppfattning att den inte är tystare. Givetvis knäpptyst vid låga farter och mindre vindbrus, men riktigt jobbigt vägljud på motorväg. Jag har iofs 21¨Archnaid fälgarna men jämfört med andra tysta bilar så är det en tröttande ljudfrekvens. Aktiv ljuddämpning har jag inte hittat någon inställning för.
Du ställer in aktiv ljuddämpning under Ljudinställningar. Lite knöligt att hitta.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

Livi1672 skrev: 17 maj 2023 16:30
Rennwagen skrev: 17 maj 2023 15:16
Tack Gustavsson för utförlig genomgång.
Avseende vägljud delar jag din uppfattning att den inte är tystare. Givetvis knäpptyst vid låga farter och mindre vindbrus, men riktigt jobbigt vägljud på motorväg. Jag har iofs 21¨Archnaid fälgarna men jämfört med andra tysta bilar så är det en tröttande ljudfrekvens. Aktiv ljuddämpning har jag inte hittat någon inställning för.
Du ställer in aktiv ljuddämpning under Ljudinställningar. Lite knöligt att hitta.
Najs - That's what forumfriends are for! Thx :D
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

Rennwagen skrev: 17 maj 2023 15:16
Tack Gustavsson för utförlig genomgång.
Avseende vägljud delar jag din uppfattning att den inte är tystare. Givetvis knäpptyst vid låga farter och mindre vindbrus, men riktigt jobbigt vägljud på motorväg. Jag har iofs 21¨Archnaid fälgarna men jämfört med andra tysta bilar så är det en tröttande ljudfrekvens. Aktiv ljuddämpning har jag inte hittat någon inställning för.
Är den inte tystare än din M3?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

taliz skrev: 17 maj 2023 16:52
Rennwagen skrev: 17 maj 2023 15:16
Tack Gustavsson för utförlig genomgång.
Avseende vägljud delar jag din uppfattning att den inte är tystare. Givetvis knäpptyst vid låga farter och mindre vindbrus, men riktigt jobbigt vägljud på motorväg. Jag har iofs 21¨Archnaid fälgarna men jämfört med andra tysta bilar så är det en tröttande ljudfrekvens. Aktiv ljuddämpning har jag inte hittat någon inställning för.
Är den inte tystare än din M3?
Det tror jag nog. Men M3an är såld så det är ganska svårt att minnas. Dagsfärska referenserna är Range Rover och BMW 5-serie och de låter kanske mer men har mindre däcksljud med lite jobbig frekvens som Teslan har. Å andra sidan känns de som förhistoriska i användargränssnitt och interiördesign ;)
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Dafro »

Gustafsson skrev: 17 maj 2023 08:37
Hämtade min S LR i går
Levererades med knappt 40% laddning. Åkte hemåt 4,5 mil och gjorde en första laddning på SuC i Linköping. Lät den ladda till 99% för att få ett utgångsvärde inför kommande år.
Räckvidden angavs i bilen till 65,2 mil! Det var liiite mer än 100 D som numera klarar 47,5 mil. Mest imponerande var ändå laddkurvan. Över 220 kW vid 50%. Startade med 253 kW och höll det en god stund - nåja det gick rätt fort att fylla på....
Men fick intrycket att milen i nya bilen var lite kortare än med 100D. Hade snarlik förbrukning på motorvägen som den gamla (ville ju inte stå med hög SOC mer än nödvändigt) och bilen drog mer än förväntat. Med 100D klarar jag Linköping - Lillehammer med 5 mil kvar - 53 mil med snål körning på sommaren.
Blev också förvånad över ljudnivån. Yttre ljud som trafik runt om bilen var klart lägre men däckljuden tyckte jag inte var stor skillnad mot 100 D. Dessutom ett vindbrus hö fram som var högre än i den gamla. Men det blåste rätt mycket så det får kollas om något behöver justeras. Jag köåte good year asymmetric (med silence i namnet) till 100 D sist och det gjorde skillnad - byter nog till sådan när de nya däcken är slut.
Dörrarna är mycket tightare och tystare när man stänger dem.
Luftfjädringen är tyst och klonkar inte som på 100D.
I menyerna står att bägge motorerna är permanentmagnetmotorer, Raven har väl en induktionsmotor bak? Så det verkar vara en ny motor bak som jag inte läst om. Autopiloten fungerade - inte. Inte heller farthållaren. Tänkte att jag det skulle vara så då jag inte köpte till någon AP alls till denna - har FSD på den gamla utan att ha haft någon som helst nytta av den på 5 år. MEN efter uppdaterad mjukvara och några mil så fanns menyerna där. Står att hårdvara för FSD finns. Filbytet kan jag vara utan och vision-funktionerna är ännu inte implementerade.
Energigrafen är mer detaljerad, men föredrar den gamla - jag behöver inte veta hur mycket jag skulle spara om jag höjer kupetempen ... Skulle vilja ha den gamla alla dagar i veckan.
Prestanda då. Tja, 100 D är inte direkt slö så jag kände inte den stora skillnaden i kroppen, rumpaccelerometern är inte noggrant kalibrerad - men har inte provat insane-läget eller drag-läget än. Det var först när ögonen hittat hastighetsmätaren som visade XXX i stället för xxx som jag förstod att allt fungerade som det skulle...
Yoken då ? Den är gjord i för hårt material för min smak, den hade varit riktigt skön om den varit lite mjukare. Passar min gamla handplacering perfekt. Tycker styrningen var lite för känslig, små rörelser gav för mycket "sväng" vilket jag tyckte var lite mindre avkopplande på motorvägen. Det kan nog gå att ställa in i menyerna möjligen. Håller på att lära mig om knapparna på ratten. Med Teslas videos ska det nog funka.
Ventilationen verkar funka, men inställningen är krångligare att göra via skärmen. Sämre men snyggare.
Förvaringsutrymmena är bättre i kupén, men utrymmet under bagaget bak är lite kortare - utprovad plastback (i 100D) fick inte plats och fick vridas 90 grader. Frunken ser lite mindre ut, men bra att man flyttat spolarvätskebehållaren framåt.
Dragkrok medföljer inte - men har inköpt en redan i december, liksom gummimattor.
Typ 2 Mennekes kabel medföljer.
Nedgraderad mobil laddare medföljer, bytte direkt till min trefas med ett överflöd av adaptrar som följde med 100D.
Gillar ju taklucka- det var ju därför jag kostade på det i den förra bilen.
Lyset verkar vara väldigt mycket bättre - kanske inte behöver flytta över LED-rampen.

Är det då värt pengarna att byta upp sig från 100D? Well, nej det är det inte. Det var ett stort, prisvärt, lyft mellan 70D och 100D och ytterligare ett lyft till 2023 S LR, MEN allt kan inte värderas i kronor.
iom byte från företagsleasing till privat ägande får man dock en del bonus - Försäkringen sjönk från 28000:- till 5300:- per år. Förmånsvärdet försvinner och därmed 4000:- i skatt/månad. Dessutom garanti på batteri till 2031. Fri SuC försvinner, men är peanuts.

Återkommer med mer info efter lite längre tid med bilen.
Utförligt utlåtande, vi får ses och jämföra bilar vid tillfälle, är nyfiken på nya S LR.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av renes »

Nu fick jag mitt SMS. Hämtar 23/5.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av improwise »

OscarA skrev: 17 maj 2023 07:06
Jag gillar bilen i 19” och dessa ser bättre ut irl än på bild.
Ska slänga på vinterdäck på dom sen och se vad jag hittar på till nästa sommar!
Jag håller med om att Model S gör sig oväntat bra på 19", kan ibland till och med tycka att jämfört med vissa större fälgar är dessutom 19" snyggare, vilket sällan brukar tycka.

Var bor man om man måste slänga på vinterdäck i mitten på maj? :D
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

improwise skrev: 19 maj 2023 20:01
OscarA skrev: 17 maj 2023 07:06
Jag gillar bilen i 19” och dessa ser bättre ut irl än på bild.
Ska slänga på vinterdäck på dom sen och se vad jag hittar på till nästa sommar!
Jag håller med om att Model S gör sig oväntat bra på 19", kan ibland till och med tycka att jämfört med vissa större fälgar är dessutom 19" snyggare, vilket sällan brukar tycka.

Var bor man om man måste slänga på vinterdäck i mitten på maj? :D
Hahah

Menade ju senare på året :lol:
Användarvisningsbild
richdub
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 dec 2018 12:05

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av richdub »

Ni som har hämtat era LR med 19”-fälgar, vad har de för däck?
Skriv svar