{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wagge
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jun 2021 21:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Wagge »

Hur är det med takräcken, till min 2018 går det ju inte att montera takräcken men hur är det med refreshen?

Undrar också över vilka laddkablar som medföljer?
Model S -23
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tars »

Rimlig skrev:
NEO skrev:
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.

Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

Tars skrev: 14 jan 2023 20:05
Rimlig skrev:
NEO skrev:
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.

Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p. Bild
Mmm, samma reaktion hos min däckkille. "Här har det hänt grejer, det ser mycket bättre ut!".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av eloon »

Undrar om vad var lägsta priset för en Model S Long Range innan de tog bort den?
Min beställdes i Juli 2021 för 974.990kr (utan tillval) men jag tror att det finns lägre
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av danni »

NEO skrev: 14 jan 2023 18:35
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Det kanske inte är just fjädringen som ändrats, men X Plaid har galet mycket mer komfort och bättre väghållning än Raven, så något har de ändrat i alla fall och det rejält. Vore konstigt om inte S också fick samma förbättringar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

Tars skrev: 14 jan 2023 20:05
Rimlig skrev:
NEO skrev:
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.

Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p. Bild
Texten försvann. Vet inte hur jag ska beskriva känslan; 2 tons gokart med isdubb? Ungefär så där jag körde, åtminstone stor nöjesfaktor 🤪
Senast redigerad av LarsaR, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jpetters »

LarsaR skrev:
Tars skrev: 14 jan 2023 20:05
Rimlig skrev:
NEO skrev:
LarsaR skrev: 14 jan 2023 16:24
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid :) :D :D
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.

Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p. Bild
Torque vectoring borde ju kunna påverka en del på Plaid, även om fjädringen är liknande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Frippanecci »

Har varit borta ett tag - men hur länge har man kunnat välja mellan vanlig ratt och Yoke?
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Hertsh »

Frippanecci skrev:
Har varit borta ett tag - men hur länge har man kunnat välja mellan vanlig ratt och Yoke?
En vecka eller så.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev: 13 jan 2023 20:23
Legato skrev: 13 jan 2023 19:54
Fredrik j skrev: 13 jan 2023 19:22
Bjelke skrev: 13 jan 2023 17:33
Är det inte lagkrav på att man ska kunna stänga av den? Dvs inte någon
automatik…
Tvärtom. I usa har det länge varit lagkrav på att ha ett system som automatiskt stänger av airbagen om det sitter en barnstol på platsen.
Det är väl det man nu har globalt kanske?
Det har de haft i en herrans massa år. Åtminstone sedan min första Tesla 2016.

Möjligt att det gått att stänga av, har ingen aning, automatiken fungerar felfritt.
Ja, det är ju välbeprövade system vid det här laget. Samtliga bilar sålda i usa har det sedan säkert 20år.
Jo men jag syftade på det där att det inte skulle finnas ens en möjlighet att stänga av airbag
manuellt OM det automatiska systemet inte funkar, DET känns ju helt galet och det borde gå
att göra och det trodde jag att lagkrav fanns för…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev: 15 jan 2023 13:54
Fredrik j skrev: 13 jan 2023 20:23
Legato skrev: 13 jan 2023 19:54
Fredrik j skrev: 13 jan 2023 19:22
Bjelke skrev: 13 jan 2023 17:33
Är det inte lagkrav på att man ska kunna stänga av den? Dvs inte någon
automatik…
Tvärtom. I usa har det länge varit lagkrav på att ha ett system som automatiskt stänger av airbagen om det sitter en barnstol på platsen.
Det är väl det man nu har globalt kanske?
Det har de haft i en herrans massa år. Åtminstone sedan min första Tesla 2016.

Möjligt att det gått att stänga av, har ingen aning, automatiken fungerar felfritt.
Ja, det är ju välbeprövade system vid det här laget. Samtliga bilar sålda i usa har det sedan säkert 20år.
Jo men jag syftade på det där att det inte skulle finnas ens en möjlighet att stänga av airbag
manuellt OM det automatiska systemet inte funkar, DET känns ju helt galet och det borde gå
att göra och det trodde jag att lagkrav fanns för…
Jag tror intentionen med lagkravet är dels att airbagen automatiskt ska stängas av om det sitter en branstol framför men också automatiskt slås på om det inte gör det. Finns manuell avstängning finns det ju risk att den förblir avstängd permanent. Dessutom skulle den ju i så fall säkert vara elektroniskt avstängd vilket ju i sig utgör en osäkerhetsfaktor.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.

Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.

Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsOJ »

bjornnilsson skrev: 15 jan 2023 18:52
Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.

Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.

Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
Min gissning är för att ha en ursäkt till att ge ett HELT nytt inbytespris iom prissänkningen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

OK nu har jag forskat och kommit fram till vilka pins som ger information från BMS till SMT. Man kan köpa en helt vanlig Model S 2015-> adapter och stifta om den enligt följande för att få den att funka med SMT. Pin 1 är 12V den kan sitta kvar där den satt. Pin 20 är jord, den kan också sitta kvar. Kruxet är att flytta pin till 9 som är CAN2+ Body och pin 10 som är CAN2- Body. När man har gjort det behöver man också ändra i SMT Settings till 3/Y istället för S/X (fråga inte varför)

Min Plaid har alltså 96,4kWh i NFP och det bekräftar ryktena från USA att de kommer med mellan 95-97kWH. BMS försöker dock luras och ge information att batteriet faktiskt hade 99,4kWh vilket inte stämmer. Min visar 637km vid 100% och då har alltså Tesla använt konstanten 151Wh/km eftersom 96,4/63,7:1,51. Genom att följa hur många km man har på 100% kan man alltså få reda på sin degradering. Säg att din plaid visar 628km vid 100%, ja då tar du 62,8x1,51 och får fram: 94,8kWh NFP. Detta för er som inte har SMT eller liknande, typ som gamla "energigrafen".
IMG_2505.PNG
image1 2.JPEG
image0 2.JPEG
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

Före:
IMG_2509.JPG
Ut med pins
IMG_2510.JPG
In på 9-10
IMG_2514.JPG
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

Väldigt pedagogiskt NEO! Tack för bra info.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

spacecoin skrev: 16 jan 2023 20:39
Väldigt pedagogiskt NEO! Tack för bra info.
Slipper man googla hela Internet och grotta ner sig i Teslas wiring diagram :lol:

Det jag gillar med Palladium facelift är att nu kan man förvara OBD adaptern under hela QI laddaren. Det kan man inte på Y/3 eller S/X före 2021, där hänger den och dinglar som en kamelpung.
IMG_2358.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Bjelke »

LarsOJ skrev: 15 jan 2023 19:02
bjornnilsson skrev: 15 jan 2023 18:52
Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.

Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.

Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
Min gissning är för att ha en ursäkt till att ge ett HELT nytt inbytespris iom prissänkningen.
Troligt ja, dom vill ju inte göra samma förlust som alla deras egna kunder just nu :lol: :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av kallekula »

Någon som hittat ett 12v cigguttag (Model X)? Jag behöver koppla in min Dometic-kyl i bagaget...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

I displayen ovan ratten, finns det några möjliga val på vad som ska visas?
MY fick nyligen tillbaka färddatorn, saknar den i Plaid.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

Tellus skrev: 17 jan 2023 12:11
I displayen ovan ratten, finns det några möjliga val på vad som ska visas?
MY fick nyligen tillbaka färddatorn, saknar den i Plaid.
Nix, till vänster bara navigation när det är igång. Saknar möjligheten till att själv välja från Raven. Tycker också autopilot/TACC tar onödigt lång tid på sig att "engagea" när man har tryckt på scrollhjulet. Och jag vet inte hur många gånger jag blinkar när jag ska byta låt trots att jag försökt svetsa in i min hjärna att pilarna är för blinkers.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av danni »

kallekula skrev: 17 jan 2023 11:02
Någon som hittat ett 12v cigguttag (Model X)? Jag behöver koppla in min Dometic-kyl i bagaget...
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

danni skrev: 17 jan 2023 12:42
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

fth skrev: 17 jan 2023 13:09

Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort. :(

/fth
Kanske finns det någon med en gör-det-själv för hur man kan dra en permanent strömförsörjning från kabelstammen? På gamla S löper den under klädseln höger bak. Borde vara en rätt enkel sak att koppla in sig på för att sätta ett cigguttag bak + även göra den lämpligt avsäkrad.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

bjornnilsson skrev: 17 jan 2023 13:59
Kanske finns det någon med en gör-det-själv för hur man kan dra en permanent strömförsörjning från kabelstammen? På gamla S löper den under klädseln höger bak. Borde vara en rätt enkel sak att koppla in sig på för att sätta ett cigguttag bak + även göra den lämpligt avsäkrad.
Jag har själv kopplat in mig på permanent 12V i min "gamla" X90 för att driva min dash-cam, så det finns säkert ställen att "hacka" även på nya.

Lite trist bara att man tar bort dom "riktiga" uttagen, särskilt när det ju nu finns enkla sätt (som camp mode) att få permanent 12V för att driva kylboxar o dyl.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar