Det ena problemet med dagens "sensor" anses vara att stänk inte kommer ända upp till kameran, däremot verkar nedre delen av rutan alltid bli blöt. Lägre än den befintliga placeringen vill man inte ha något, redan den befintliga "grunkan" skymmer sikten för mig. Längst ned på rutan bör inte vara något problem.Gustafsson skrev: ↑09 jan 2023 17:33Jag vet hur en kamera och en regnsensor fungerar men förstår inte hur du menar att sensorn inte skall sitta i ögonhöjd. Jag menar förstås att den som brukligt ska sitta mot rutan, men i höjd med ögonen så att vatten på rutan såsom du ser det även kan detekteras av en sensor. Man är ju bara intresserad av att ”se” vatten som stör det egna synfältet. förstod inte heller varför kameran ska sitta i kupén, tänker du på fokalavståndet?
Det andra problemet är att en kamera är sämre än en regnsensor eftersom en regnsensor endast detekterar vatten, medan kameran har svårt att se skillnad mellan regn, is och smuts. Möjligen beror det på fokusavståndet?
Dessutom funkar Teslas regndetektion mycket sämre i mörker eftersom kameran kräver ljus.
Om kameran skall se samma saker som föraren bör den ju sitta nära förarens huvud, men det är inte riktigt realistiskt.