{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Har man varit tidigt ute med en Model S "hemma på gatan" tror jag det kvittar om du byter ut den till en ny Plaid, uppdaterad kaross eller t o m en Roadster. Man är förknippad med Tesla oavsett både vad gäller folks positiva och negativa värderingar... Därför hoppas jag Tesla förnyar allt som är relevant för att bilarna ska bli snyggare/bättre!
Model S90D -16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, tycker skillnaden är rätt markant när man sitter i den dessutom. Småförändringar men som höjer helhetsintrycket mycket, har ju en 2019 som lånebil nu och när jag fick gå från det nya till det gamla märkte jag hur mycket bättre den nya var.Aida skrev:
M3 har väl precis ansiktslyfts? Med fokus på interiören
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Teslan går bra på bana också.
Möjligtvis så behövs bättre bromsar.
Möjligtvis så behövs bättre bromsar.
https://teslamag.de/news/nur-geradeaus- ... test-40009
"Pinsamt för Porsche": YouTuber jämför Taycan och Model S Plaid på racerbanan.
Med den reviderade Model S har Tesla presenterat igen: Kortfattat, med Porsche Taycan Turbo S, accelererade en annan serie elbil en touch snabbare,
men Porsche konkurrerar inte med den nya Plaid-enheten med tre motorer från Tesla i sprinten från 0- 100 på kvartmilen med. Inga problem, sa Porsche -chefen Oliver Blume nyligen
- det handlar ju inte bara om acceleration utan om helhetspaketet. I jämförelse med en tävlingsbana har Model S Plaid nu också överträffat
Taycan Turbo S - och ägaren till Tesla tyckte skillnaden i prestanda var pinsam för Porsche.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
En del vill inte ha en Yoke ratt.
https://cleantechnica.com/2021/08/12/te ... eel-video/
Tesla Model S Plaid Yoke Swapped With Tesla Model 3 Steering Wheel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vad är nu bästa gissningen på när long range S kan levereras till Sverige? Har en reservation från februari (ca) och nu när dom höjde priset blev jag faktiskt lite sugen på att skaffa en. Tror att den bilen kommer stå sig hyffsat i värde.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Porsche kanske börjar konkurrera med större bagage utrymme istället för prestanda som förr.Zalman3 skrev:Teslan går bra på bana också.
Möjligtvis så behövs bättre bromsar.
https://teslamag.de/news/nur-geradeaus- ... test-40009
"Pinsamt för Porsche": YouTuber jämför Taycan och Model S Plaid på racerbanan.
Med den reviderade Model S har Tesla presenterat igen: Kortfattat, med Porsche Taycan Turbo S, accelererade en annan serie elbil en touch snabbare,
men Porsche konkurrerar inte med den nya Plaid-enheten med tre motorer från Tesla i sprinten från 0- 100 på kvartmilen med. Inga problem, sa Porsche -chefen Oliver Blume nyligen
- det handlar ju inte bara om acceleration utan om helhetspaketet. I jämförelse med en tävlingsbana har Model S Plaid nu också överträffat
Taycan Turbo S - och ägaren till Tesla tyckte skillnaden i prestanda var pinsam för Porsche.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Min gissning är februari/mars för de tidiga beställningarna. De har iofs pratat om att trappa upp produktionen men det är nog väldigt många beställningar bara i USA som släpar rejält.tor skrev:Vad är nu bästa gissningen på när long range S kan levereras till Sverige? Har en reservation från februari (ca) och nu när dom höjde priset blev jag faktiskt lite sugen på att skaffa en. Tror att den bilen kommer stå sig hyffsat i värde.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ska provköra Porschen på onsdag. Kanske blir dyrt.Dexter skrev:Porsche kanske börjar konkurrera med större bagage utrymme istället för prestanda som förr.Zalman3 skrev:Teslan går bra på bana också.
Möjligtvis så behövs bättre bromsar.
https://teslamag.de/news/nur-geradeaus- ... test-40009
"Pinsamt för Porsche": YouTuber jämför Taycan och Model S Plaid på racerbanan.
Med den reviderade Model S har Tesla presenterat igen: Kortfattat, med Porsche Taycan Turbo S, accelererade en annan serie elbil en touch snabbare,
men Porsche konkurrerar inte med den nya Plaid-enheten med tre motorer från Tesla i sprinten från 0- 100 på kvartmilen med. Inga problem, sa Porsche -chefen Oliver Blume nyligen
- det handlar ju inte bara om acceleration utan om helhetspaketet. I jämförelse med en tävlingsbana har Model S Plaid nu också överträffat
Taycan Turbo S - och ägaren till Tesla tyckte skillnaden i prestanda var pinsam för Porsche.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Don’t!!!MWall skrev:Ska provköra Porschen på onsdag. Kanske blir dyrt.Dexter skrev:Porsche kanske börjar konkurrera med större bagage utrymme istället för prestanda som förr.Zalman3 skrev:Teslan går bra på bana också.
Möjligtvis så behövs bättre bromsar.
https://teslamag.de/news/nur-geradeaus- ... test-40009
"Pinsamt för Porsche": YouTuber jämför Taycan och Model S Plaid på racerbanan.
Med den reviderade Model S har Tesla presenterat igen: Kortfattat, med Porsche Taycan Turbo S, accelererade en annan serie elbil en touch snabbare,
men Porsche konkurrerar inte med den nya Plaid-enheten med tre motorer från Tesla i sprinten från 0- 100 på kvartmilen med. Inga problem, sa Porsche -chefen Oliver Blume nyligen
- det handlar ju inte bara om acceleration utan om helhetspaketet. I jämförelse med en tävlingsbana har Model S Plaid nu också överträffat
Taycan Turbo S - och ägaren till Tesla tyckte skillnaden i prestanda var pinsam för Porsche.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kolla Dougs provkörning! Riktigt bra!
Han har fel om växelväljaren, mittkonsolen, fälgarna och det han kallar atomsymbolen. Men annars så ger han en balanserad review. Som väntat tyvärr så döms yoke ut och även kvaliteten. Där blev jag faktiskt besviken. Rejält besviken. Jag trodde att Tesla lärt sig vid det här laget samt att Model S ändå är en långkörare och detta är flaggskeppet. Men shit så snygg inuti.
Han har fel om växelväljaren, mittkonsolen, fälgarna och det han kallar atomsymbolen. Men annars så ger han en balanserad review. Som väntat tyvärr så döms yoke ut och även kvaliteten. Där blev jag faktiskt besviken. Rejält besviken. Jag trodde att Tesla lärt sig vid det här laget samt att Model S ändå är en långkörare och detta är flaggskeppet. Men shit så snygg inuti.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Han jämför med S-klass väl? Då är det svårt för Tesla...Aida skrev:Kolla Dougs provkörning! Riktigt bra!
Han har fel om växelväljaren, mittkonsolen, fälgarna och det han kallar atomsymbolen. Men annars så ger han en balanserad review. Som väntat tyvärr så döms yoke ut och även kvaliteten. Där blev jag faktiskt besviken. Rejält besviken. Jag trodde att Tesla lärt sig vid det här laget samt att Model S ändå är en långkörare och detta är flaggskeppet. Men shit så snygg inuti.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Har du sett den? Det kvittar nog med vilken bil man jämför med så är dörrhandtagens och lackeringens missar oförlåtbara…MWall skrev:Han jämför med S-klass väl? Då är det svårt för Tesla...Aida skrev:Kolla Dougs provkörning! Riktigt bra!
Han har fel om växelväljaren, mittkonsolen, fälgarna och det han kallar atomsymbolen. Men annars så ger han en balanserad review. Som väntat tyvärr så döms yoke ut och även kvaliteten. Där blev jag faktiskt besviken. Rejält besviken. Jag trodde att Tesla lärt sig vid det här laget samt att Model S ändå är en långkörare och detta är flaggskeppet. Men shit så snygg inuti.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Alltså, jag kommer nog aldrig köpa en till Tesla. Det är för osäkert eftersom man inte vet vad man får. Jag kommer sjunka tillbaka till mer rimliga bilkostnader framöver.Aida skrev:Har du sett den? Det kvittar nog med vilken bil man jämför med så är dörrhandtagens och lackeringens missar oförlåtbara…MWall skrev:Han jämför med S-klass väl? Då är det svårt för Tesla...Aida skrev:Kolla Dougs provkörning! Riktigt bra!
Han har fel om växelväljaren, mittkonsolen, fälgarna och det han kallar atomsymbolen. Men annars så ger han en balanserad review. Som väntat tyvärr så döms yoke ut och även kvaliteten. Där blev jag faktiskt besviken. Rejält besviken. Jag trodde att Tesla lärt sig vid det här laget samt att Model S ändå är en långkörare och detta är flaggskeppet. Men shit så snygg inuti.
Jag förstår inte varför inte Tesla lägger lite mer krut på kvalitetskontroll. Tycker det borde löna sig i längden (inom 5, 4, 3... så kommer en fanboy och förklarar att de inte behöver det för de säljer alla bilar de tillverkar ändå. )
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Har inte kinesbyggda Teslor bra kvalitet?MWall skrev:Alltså, jag kommer nog aldrig köpa en till Tesla. Det är för osäkert eftersom man inte vet vad man får. Jag kommer sjunka tillbaka till mer rimliga bilkostnader framöver.Aida skrev:Har du sett den? Det kvittar nog med vilken bil man jämför med så är dörrhandtagens och lackeringens missar oförlåtbara…MWall skrev:Han jämför med S-klass väl? Då är det svårt för Tesla...Aida skrev:Kolla Dougs provkörning! Riktigt bra!
Han har fel om växelväljaren, mittkonsolen, fälgarna och det han kallar atomsymbolen. Men annars så ger han en balanserad review. Som väntat tyvärr så döms yoke ut och även kvaliteten. Där blev jag faktiskt besviken. Rejält besviken. Jag trodde att Tesla lärt sig vid det här laget samt att Model S ändå är en långkörare och detta är flaggskeppet. Men shit så snygg inuti.
Jag förstår inte varför inte Tesla lägger lite mer krut på kvalitetskontroll. Tycker det borde löna sig i längden (inom 5, 4, 3... så kommer en fanboy och förklarar att de inte behöver det för de säljer alla bilar de tillverkar ändå. )
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nu kollade jag inte på precis hela videon men jag uppfattade det som att han faktiskt tyckte kvaliteten var förvånansvärt bra, men att den ligger efter bilar såsom S-Klass?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inte en aning. Vet du? Var ju nån kinesisk propagandafilm i början som hävdade det men jag vet inte om det gjorts några oberoende kontroller av det påståendet.Zalman3 skrev:Har inte kinesbyggda Teslor bra kvalitet?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tesla har väl samma dörrhandtag som S-klass? Flera recensioner av nya S-klass som jag har sett klagar på dem med. Lackmissar verkar tyvärr vara sådant man får räkna med. Man kan hoppas på att det blir bättre i Berlin men jag har svårt att tro det.Aida skrev:Har du sett den? Det kvittar nog med vilken bil man jämför med så är dörrhandtagens och lackeringens missar oförlåtbara…
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med, överlag fick den ju rätt bra betyg på kvalitet.fakerlind skrev:Nu kollade jag inte på precis hela videon men jag uppfattade det som att han faktiskt tyckte kvaliteten var förvånansvärt bra, men att den ligger efter bilar såsom S-Klass?
Det verkar väl framförallt vara kvaliteten på lack som är det största problemet, och under all kritik.
Handtagen verkar ju vara en hel del slump med. Jag har haft 0 problem med dörrhandtag på mina S (4st över 6 år). Men de borde såklart vara en mer solid/förfinad konstruktion efter 8 år.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast gör de inte precis det? Tycker de förbättrar hela tiden faktiskt. Verkar ju recensionerna visa på också, nya S är mycket bättre än tidigare S. Min nya 3a är iaf trevligare och mer solid i inredningen än förra årets modell, så saker händer ju uppenbarligen.MWall skrev:Alltså, jag kommer nog aldrig köpa en till Tesla. Det är för osäkert eftersom man inte vet vad man får. Jag kommer sjunka tillbaka till mer rimliga bilkostnader framöver.
Jag förstår inte varför inte Tesla lägger lite mer krut på kvalitetskontroll. Tycker det borde löna sig i längden (inom 5, 4, 3... så kommer en fanboy och förklarar att de inte behöver det för de säljer alla bilar de tillverkar ändå. )
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fanboys till trots så är det svårt att se nya instrumenteringen som en förbättring. Binär nog hyfsat många som vägrar köpa den. Jag väntar med beställning av ny bil tills de förste bättre alternativt blir det en enklare bil (kanske en Y) - vi får se.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vad är det med instrumenteringen som är så dåligt? Man får ju hastighet, växelindikator, indikatorer och visualisering. Det är väl precis det man behöver?thebishop skrev:Fanboys till trots så är det svårt att se nya instrumenteringen som en förbättring. Binär nog hyfsat många som vägrar köpa den. Jag väntar med beställning av ny bil tills de förste bättre alternativt blir det en enklare bil (kanske en Y) - vi får se.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fel skrivet, jag menade manöverreglage, instrumenteringen är ok.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)