{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av NEO »

Pontus skrev:
Men det känns lite väl riskabelt att ta bort en sådan funktion som parkeringshjälp och framför allt innan en ersättning finns gällande bilar som redan har parkeringssensorer. Köper jag en bil med parkeringssensorer så förväntar jag mig att dessa ska fungera annars lämnar jag in bilen för att fixa det på garantin.
Så vad gjorde Tesla 2016 när man lämnade AP1 och Mobileye kameran med fungerande auto helljus och regnsensor?

Man lät alla nya kunder vänta från 2016 till november 2022 att få fungerande auto helljus, regnsensor fungerar fortfarande inte som förr.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Pontus »

NEO skrev:
Pontus skrev:
Men det känns lite väl riskabelt att ta bort en sådan funktion som parkeringshjälp och framför allt innan en ersättning finns gällande bilar som redan har parkeringssensorer. Köper jag en bil med parkeringssensorer så förväntar jag mig att dessa ska fungera annars lämnar jag in bilen för att fixa det på garantin.
Så vad gjorde Tesla 2016 när man lämnade AP1 och Mobileye kameran med fungerande auto helljus och regnsensor?

Man lät alla nya kunder vänta från 2016 till november 2022 att få fungerande auto helljus, regnsensor fungerar fortfarande inte som förr.
Har faktiskt inget minne av att helljuset togs bort helt på min model S 2015 men jag använde det inte mycket heller. Parkeringssensorerna använder man varje dag så där skulle jag bli riktigt upprörd.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Matte »

Pontus skrev:
Men det känns lite väl riskabelt att ta bort en sådan funktion som parkeringshjälp och framför allt innan en ersättning finns gällande bilar som redan har parkeringssensorer. Köper jag en bil med parkeringssensorer så förväntar jag mig att dessa ska fungera annars lämnar jag in bilen för att fixa det på garantin.
Jag håller verkligen med dig, men tänker du samma sak om automatiska vindrutetorkare, automatiskt helljus, strypt laddhastighet, dålig värme, spökbromsningar, (frånkopplad) radar, mobilnyckel som inte fungerar etc etc etc?

Det jag tänker är att om det inte står i något avtal exakt hur dessa ska fungera och i vilka lägen så verkar det tyvärr inte finnas så mycket man kan göra åt det. Eller gör det det? (Förutom att Tesla kan vara "snälla" och fixa om dom vill )
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Pontus »

Ja problemet är väl när dom inte tar bort en hel funktion utan den finns där men har blivit sämre då är det ju svårt att säga något.
Känns tyvärr som att Tesla anser sig lite för stora för att behöva bry sig om lokala lagar och regler också så som kund kan mycket väl hamna i kläm.
Hoppas verkligen dom behåller dom på de bilar där sensorerna finns.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Gustafsson »

Kan vi inte hålla det gamla kända gnället till de gamla trådarna som diskuterat dessa saker in absurdum ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av bjornnilsson »

Gustafsson skrev:
Kan vi inte hålla det gamla kända gnället till de gamla trådarna som diskuterat dessa saker in absurdum ?
Precis det vi gör, i alla fall om man ska tro på rubriken till tråden.. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
Kan vi inte hålla det gamla kända gnället till de gamla trådarna som diskuterat dessa saker in absurdum ?
Varför det? Vad ska man då göra på lördagskvällen, jag har sett fram emot ett eller två glas vin och att gnälla på Tesla hela veckan :)
Några förslag på nya lördagsnöjen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Gustafsson »

Förstår problemet… Med risk för att falla på eget grepp måste jag säga att jag genom åren gnällt en del själv, Men, med stigande ålder tycker jag att gnäll blir allt mer onjutbart att höra/läsa.
Hade en chef som i sitt första anförande till oss anställda började med att säga ”Jag hatar gnäll”, Jag har tänkt en del på det sedan dess och har numera samma åsikt. Gnäll leder bara till oförmåga att se framåt och göra något konstruktivt.

Med det sagt väntar jag med spänning på första svenska leveransen av refresh + första intryck

Fråga:
Vad skiljer LR från Plaid mer än motorerna och prestanda? LR är ju snabbare än många tidigare P-modeller. Betalar man 300 papp för knappt 300 hästar extra (från 600++ till 1020)?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av fakerlind »

Inte så mycket, 350 hästar, kolfiberinteriör och en kolfiberspoiler (ja och en extra motor bak). Sen betalar man för den upplevelsen dessa hästar ger. Om man frågar sig om det är värt skillnaden och tänker att valet skulle vara rationellt så är mitt tips att hoppa Plaid.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Förstår problemet… Med risk för att falla på eget grepp måste jag säga att jag genom åren gnällt en del själv, Men, med stigande ålder tycker jag att gnäll blir allt mer onjutbart att höra/läsa.
Hade en chef som i sitt första anförande till oss anställda började med att säga ”Jag hatar gnäll”, Jag har tänkt en del på det sedan dess och har numera samma åsikt. Gnäll leder bara till oförmåga att se framåt och göra något konstruktivt.

Med det sagt väntar jag med spänning på första svenska leveransen av refresh + första intryck

Fråga:
Vad skiljer LR från Plaid mer än motorerna och prestanda? LR är ju snabbare än många tidigare P-modeller. Betalar man 300 papp för knappt 300 hästar extra (från 600++ till 1020)?
Nu utgår du dock ifrån Model S...

Personligen tycker jag SLR och X Plaid är de rimligaste valen. På X skiljde det "bara" ca 100k mellan modellerna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
Förstår problemet… Med risk för att falla på eget grepp måste jag säga att jag genom åren gnällt en del själv, Men, med stigande ålder tycker jag att gnäll blir allt mer onjutbart att höra/läsa.
Hade en chef som i sitt första anförande till oss anställda började med att säga ”Jag hatar gnäll”, Jag har tänkt en del på det sedan dess och har numera samma åsikt. Gnäll leder bara till oförmåga att se framåt och göra något konstruktivt.

Med det sagt väntar jag med spänning på första svenska leveransen av refresh + första intryck

Fråga:
Vad skiljer LR från Plaid mer än motorerna och prestanda? LR är ju snabbare än många tidigare P-modeller. Betalar man 300 papp för knappt 300 hästar extra (från 600++ till 1020)?
Det enkla svaret är väl att med Plaid får du den snabbaste.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Förstår problemet… Med risk för att falla på eget grepp måste jag säga att jag genom åren gnällt en del själv, Men, med stigande ålder tycker jag att gnäll blir allt mer onjutbart att höra/läsa.
Hade en chef som i sitt första anförande till oss anställda började med att säga ”Jag hatar gnäll”, Jag har tänkt en del på det sedan dess och har numera samma åsikt. Gnäll leder bara till oförmåga att se framåt och göra något konstruktivt.

Med det sagt väntar jag med spänning på första svenska leveransen av refresh + första intryck

Fråga:
Vad skiljer LR från Plaid mer än motorerna och prestanda? LR är ju snabbare än många tidigare P-modeller. Betalar man 300 papp för knappt 300 hästar extra (från 600++ till 1020)?
Nu utgår du dock ifrån Model S...

Personligen tycker jag SLR och X Plaid är de rimligaste valen. På X skiljde det "bara" ca 100k mellan modellerna.
Just det, så var det. För X var Plaid förstås betydligt mer attraktiv än för S.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Just det, så var det. För X var Plaid förstås betydligt mer attraktiv än för S.
Iaf tills det bara blev sexsitsigt, det är ju trots allt den minst användbara/praktiska säteskonfigurationen.

Jag var själv i valet och kvalet mellan LR och Plaid, men jag är glad att jag nöjde mig med LR, monopost är ju bekvämt för passagerarna, men väldigt trist när man vill kunna utnyttja utrymmet i den här gigantiska bilen.

För dom som beställde Plaid 5/7, fick dom möjligheten att byta till LR, eller var det sexsitsigt eller avbeställa som gällde?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Dansken »

6 sitta var det som gällde, inget byte.
Hade jag fått möjligheten att byta till LR hade jag tagit det direkt. Nu blir det en kompromiss på många plan för oss som är 5 i bilen. Men kul ska det blir med en Plaid i alla fall!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Legato »

Jag (som ägt 5-sits, 6-sits och 7-sits) tycker 6-sits är väldigt bra. Lastutrymmet mellan 6 och 7-sits diffar bara signifikant om man är 5 eller färre i bilen och hade jag åkt mestadels 5 eller färre på långresa så hade jag aldrig valt en X från början.

6-sits är solklart lyxigast och bekvämast.

Den största nackdelen med 6-sits förut var den stora merkostnaden. Nu fick man det till samma peng som 5/7-sits (guld för de som beställt 5-sits), så personligen är jag väldigt nöjd med just den biten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Jag (som ägt 5-sits, 6-sits och 7-sits) tycker 6-sits är väldigt bra. Lastutrymmet mellan 6 och 7-sits diffar bara signifikant om man är 5 eller färre i bilen och hade jag åkt mestadels 5 eller färre på långresa så hade jag aldrig valt en X från början.

6-sits är solklart lyxigast och bekvämast.

Den största nackdelen med 6-sits förut var den stora merkostnaden. Nu fick man det till samma peng som 5/7-sits (guld för de som beställt 5-sits), så personligen är jag väldigt nöjd med just den biten.
Jo, 6-sits och gamla sjusitsiga, dvs monopost, är precis som du säger lyxigast och bekvämast för passagerarna, på långresor har jag varit mycket nöjd med min monopost 7.

Jag har dock svurit många gånger över att bagageutrymmet är så litet för en så stor bil, att man inte kan fälla andra raden gör det ju helt omöjligt att frakta större saker.

Jag vill därför själv inte ha monopost igen, jag har ju ”bara” en bil och behöver kunna använda den till alla syften, och då är inte 6-sits ett alternativ för mig.

Surt att man inte fick valet att byta till LR 5/7, och tur att jag behärskade mig och hoppade över Plaid. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av danni »

Legato skrev:
Jag (som ägt 5-sits, 6-sits och 7-sits) tycker 6-sits är väldigt bra. Lastutrymmet mellan 6 och 7-sits diffar bara signifikant om man är 5 eller färre i bilen och hade jag åkt mestadels 5 eller färre på långresa så hade jag aldrig valt en X från början.

6-sits är solklart lyxigast och bekvämast.

Den största nackdelen med 6-sits förut var den stora merkostnaden. Nu fick man det till samma peng som 5/7-sits (guld för de som beställt 5-sits), så personligen är jag väldigt nöjd med just den biten.
Jag har ägt 6-sits och 7-sits och haft 5-sits som lånebil i ett par månader. Jag ser ingen större vits med att köpa den femsitsiga. Men mellan de andra väljer jag hellre sjusitsig. Den sexsitsiga är lyxigare och bekvämare, ja, men den är så väldigt opraktisk. Det är så bökigt att lastsäkra med tredje raden fälld, när det är ett stort hål i mitten. Att inte kunna fälla andra raden skapar besvär, behövs släp så fort något lite större ska fraktas. Plus att jag rätt ofta använt alla sju platser i bilen.

Nej, jag väljer sjusitsig alla dagar och det irriterar mig att jag blev tvungen att byta till sexsitsig för Plaid, men jag kommer kunna leva med det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Gustafsson »

Här är en bra länk om man vill hitta 12 v/OBD å annat i alla teslor inkl plaid
https://teslatap.com/articles/accessory ... de-12v-5v/

Jag tänker installera ledramp ASAP om jag blir vän med nya 16 V batteriet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Monark1954 »

Gustafsson skrev:
Här är en bra länk om man vill hitta 12 v/OBD å annat i alla teslor inkl plaid
https://teslatap.com/articles/accessory ... de-12v-5v/

Jag tänker installera ledramp ASAP om jag blir vän med nya 16 V batteriet.
16 V, totalt missat.
Tänkte flytta min ledramp med kablage men ser att Hamphi har en 16 till 12 V omvandlare så då funkar det nog.

Ser i teslatap länken att de flesta uttag för utrustning är 12 V för bilar med nya 16 V batteriet.
Men rampen kopplas nog inte in på ett redan spänningsredserat uttag.
Senast redigerad av Monark1954, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av Gustafsson »

Kolla rampen först, många är specade 12-24 V
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av spacecoin »

Autogefühl testar plaid. Ser den inte ut att ha USS?
https://youtu.be/EffB45ISO9M?t=68
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Autogefühl testar plaid. Ser den inte ut att ha USS?
https://youtu.be/EffB45ISO9M?t=68
Jo. Den har iallafall USS i fronten.

EDIT: Och där bak med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Han har ju testat en X med, och den har också tydligt USS både fram och bak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Han har ju testat en X med, och den har också tydligt USS både fram och bak.
Ja, men Plaid i USA och Kina som levereras nu har inte USS. Så vi får se om de som kommer är med eller utan.

edit: dessa i Polen verkar vara utan: https://youtu.be/bCK9tpOmhZE
Skriv svar