{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1376
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Engen skrev:
En sån där extra laddlucka är fasen inte en snygg lösning. :shock:
Hoppas att det lyckas få in CCS kontakten i baklyset.
+1

Det är sjukt fult i onödan annars.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Snyggaste färgen?
Screenshot_20210319-190444_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Frågan är väl om det är en korrekt återspegling av färgen? Är det inte den "vanliga" blå de har idag?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

fakerlind skrev:
Frågan är väl om det är en korrekt återspegling av färgen? Är det inte den "vanliga" blå de har idag?
Vilket förvisso redan är snyggaste färgen. #teamblue
MX LR (Raven) 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
Svenssons skrev:
12man skrev:
Brexit och trump_gone har ju ritat om spelplanen
Trump sätt väl inte som president 2012/2013 när Tillburg öppnade eller 2016 när FTA-diskussionerna pausades och UK har alltid varit lite av ett specialfall eftersom de har högerstyrda bilar där.
Nej 2013 när tilburg assy öppnade så gällde 10% etc, men idag kan inte england servas därifrån, men med t rump fann det inga utsikter om lägre tullar, t älskade ju tullar
Negotiations were halted by United States president Donald Trump,[2] who then initiated a trade conflict with the EU. Trump and the EU declared a truce of sorts in July 2018, resuming talks that appeared similar to TTIP.[3] On 15 April 2019, the negotiations have been declared "obsolete and no longer relevant" by the European Commission.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Transatla ... artnership
TTIP stötte ju på massivt motstånd 2016 när flera läckor av TTIP kom, bland annat från Greenpeace. Politikerna hade ju försökt klubba igenom avtalet utan att allmänheten skulle få reda på några detaljer om avtalet. Vi har tråd om TTIP och det verkar inte vara särskilt positiva tongångar om den från detta håll heller: viewtopic.php?f=12&t=4691&p=86754 Vi kan även se att TTIP stoppades innan Trump blev president, här är till och med ett inlägg här på forumet om detta:
Anders77 skrev:
dstr skrev:
Teslas valutajustering behöver ske innan EU drar på gigantiska tull-avgifter på amerikanska varor.
Frihandelsavtalet TTIP kommer ej bli av nu. Tror dock inte de höjer tullarna mer, sen med tanke på slutmonteringen Tesla har i Tillburg så går de runt det ändå.

Däremot tror jag att dollarn kommer vara 15-20% lägre om 3 månader. Så valutajusteringen bör bli intressant på Tesla bilarna.
Men om du vill ha andra källor så finns de också, samtliga före Trump blev vald till USAs kommande president, dvs före valet 2016:
https://www.dw.com/en/us-trade-expert-t ... a-19513647
https://www.euractiv.com/section/trade- ... ster-says/
https://www.theguardian.com/business/20 ... ar-gabriel

Man kan tyvärr inte tro Wikipedia om allt. TTIP pausades eller stoppades (framtiden får se vilket det blir) 2016 innan Trump blev vald till president. Han gjorde visserligen inget för att få fart på TTIP igen efter att det hade kommit grus i maskineriet året innan. Själv var jag inte särskilt förtjust i TTIP men det är av andra orsaker än vad Trump eller Obama ville gissar jag.

Gällande högerstyrda bilar så pratas det om att tillverka dessa på annan plats än i Fremont. Oavsett så har ju Brexit inneburit att det blir billigare för Tesla att skicka bilar direkt till Storbritannien utan att demontera i USA, skicka delar till Nederländerna med 4,5% tull, montera ihop dem igen och sedan frakta dem till Storbritannien. Nu kan bilen direkttransport som hel bil till Storbritannien med 10% tull, snart kanske 2,5% eftersom det är tullen för export från UK till US. Information om tullavgifterna verkar inte finnas online i Storbritannien antagligen pga ändringar i och med Brexit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

lilsummer skrev:
vem har redan uppdaterat?
Hur menar du? Vem som beställt?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7108
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

fakerlind skrev:
lilsummer skrev:
vem har redan uppdaterat?
Hur menar du? Vem som beställt?
Bot

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

fth skrev:
fakerlind skrev:
lilsummer skrev:
vem har redan uppdaterat?
Hur menar du? Vem som beställt?
Bot

/fth
Ah
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Lite nytt godis!
V11 med nya AMD Ryzen ser ju fantastiskt ut!

Bilder på V11:

Video v11:

Video på 2st refresh som lämnar SuC:
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Xeik »

Första gången som iallafall jag ser bild på skärmen tiltad också. Och ja, lovande gränssnitt som verkar vara lite mer anpassningsbart?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det var kul att se när man kollade Reddit imorse, också kul att se hur mörka träpanelerna verkar vara. Tror också jag haft fel i att tro att den gamla MCUn kommer vara kvar och användas till UI:t med mera, med tanke på hur snabbt allt var och hur mycket de tänker ha på skärmen samtidigt verkar det troligt att de kör den stora datorn till allt. Refreshen verkar ju bara vara bättre och bättre ju mer man får veta.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

OfarligTesla skrev:
Ja det var kul att se när man kollade Reddit imorse, också kul att se hur mörka träpanelerna verkar vara. Tror också jag haft fel i att tro att den gamla MCUn kommer vara kvar och användas till UI:t med mera, med tanke på hur snabbt allt var och hur mycket de tänker ha på skärmen samtidigt verkar det troligt att de kör den stora datorn till allt. Refreshen verkar ju bara vara bättre och bättre ju mer man får veta.
Jag hade faktiskt velat beställa de listerna till den vita klädseln, men fick kalla handen av min SA på det.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

Är det bara jag som fortfarande tycker ratten ser alldeles för billig ut, gillar absolut inte det - ser inte ut som nånting på en bil till 900k+ kr. :evil:

Likadan ser det lite konstigt ut på sista bilden där man ser den trådlösa laddaren. Ser på bilden ut till att vara olika färg jämfört med resten av konsolen. Det kan vara en dålig bild dock, bättre att se det i verkligheten.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »



Han lyckades få i backen i alla fall! :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Nu hittar jag inte den texten, men läste ngt om att du får upp PRND genom att klicka på höger ratt-hjul och välja växel den vägen, om du väljer att kryssa ur "smart shift". Känns fortfarande galet "over-engineered" :-)
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

fakerlind skrev:
Nu hittar jag inte den texten, men läste ngt om att du får upp PRND genom att klicka på höger ratt-hjul och välja växel den vägen, om du väljer att kryssa ur "smart shift". Känns fortfarande galet "over-engineered" :-)

Jag håller med. Innovation för innovationens egen skull. Det är väl inget fel på en vanlig blinkersspak? Har fungera bra i många decennier.

Det köpsug jag kände vid presentationen är lite borta nu tyvärr. Känner mer och mer att det inte är nåt fel på min 100D även om det alltid är kul att byta bil.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4344
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dstr »

MWall skrev:
Jag håller med. Innovation för innovationens egen skull. Det är väl inget fel på en vanlig blinkersspak?
Jag hade blinkers på ratten i Ferrarin. Det var riktigt bekvämt när man blev van med det.

Det enda som var stökigt var när man skulle blinka ut ur rondeller när man har ratten snurrad 180 grader och ska tänka rätt på höger/vänster.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

dstr skrev:
MWall skrev:
Jag håller med. Innovation för innovationens egen skull. Det är väl inget fel på en vanlig blinkersspak?
Jag hade blinkers på ratten i Ferrarin. Det var riktigt bekvämt när man blev van med det.

Det enda som var stökigt var när man skulle blinka ut ur rondeller när man har ratten snurrad 180 grader och ska tänka rätt på höger/vänster.
Det är där Yoken kommer in! :D
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4344
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dstr »

fakerlind skrev:
Det är där Yoken kommer in! :D
Hur? Den ser ju ut att ha samma knapp-layout som runda ratten.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

dstr skrev:
fakerlind skrev:
Det är där Yoken kommer in! :D
Hur? Den ser ju ut att ha samma knapp-layout som runda ratten.
'Om du bara kan vrida den typ 45 grader för fullt rattutslag (hastighetsberoende) så slipper du ju den förvirringen?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Jag håller med. Innovation för innovationens egen skull. Det är väl inget fel på en vanlig blinkersspak? Har fungera bra i många decennier.

Det köpsug jag kände vid presentationen är lite borta nu tyvärr. Känner mer och mer att det inte är nåt fel på min 100D även om det alltid är kul att byta bil.
Just växelspaken känns ju riktigt skönt att ha på scrollhjulet, mycket smidigare än att hålla på med någon spak. Detsamma gäller blinkers förutom att blinka ut ur en rondell man "svänger vänster" i, ifall de inte håller på och fixar med variabel styrning med med yoke såklart. Precis sådana här saker som jag tycker är vettiga att göra faktiskt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19576
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
Är det bara jag som fortfarande tycker ratten ser alldeles för billig ut, gillar absolut inte det - ser inte ut som nånting på en bil till 900k+ kr. :evil:

Likadan ser det lite konstigt ut på sista bilden där man ser den trådlösa laddaren. Ser på bilden ut till att vara olika färg jämfört med resten av konsolen. Det kan vara en dålig bild dock, bättre att se det i verkligheten.
Håller med om ratten, den ser sjukt billig ut :( Typ billigt skit från leksaksindustrin...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Håller med om ratten, den ser sjukt billig ut :( Typ billigt skit från leksaksindustrin...
Roligt hur det kan vara, jag tycker tvärtom. Den gamla såg riktigt billig och gammal ut med det kromade Tesla T:t i mitten och de "silvriga" plastinläggen medan den nya ser modern ut.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19576
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
Håller med om ratten, den ser sjukt billig ut :( Typ billigt skit från leksaksindustrin...
Roligt hur det kan vara, jag tycker tvärtom. Den gamla såg riktigt billig och gammal ut med det kromade Tesla T:t i mitten och de "silvriga" plastinläggen medan den nya ser modern ut.
Ja när det gäller utseende så är det ju bra att vi alla tycker olika ändå :)
Jag misstänker att rätt många model 3-ägare gillar den iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
fakerlind skrev:
Nu hittar jag inte den texten, men läste ngt om att du får upp PRND genom att klicka på höger ratt-hjul och välja växel den vägen, om du väljer att kryssa ur "smart shift". Känns fortfarande galet "over-engineered" :-)

Jag håller med. Innovation för innovationens egen skull. Det är väl inget fel på en vanlig blinkersspak? Har fungera bra i många decennier.

Det köpsug jag kände vid presentationen är lite borta nu tyvärr. Känner mer och mer att det inte är nåt fel på min 100D även om det alltid är kul att byta bil.
Är lite inne på samma spår. Väntar med att se den i verkligheten för att göra bedömningen om det är värt att byta.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar