{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hur är det med takräcken, till min 2018 går det ju inte att montera takräcken men hur är det med refreshen?
Undrar också över vilka laddkablar som medföljer?
Undrar också över vilka laddkablar som medföljer?
Model S -23
Model S 100D -18
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p.Rimlig skrev:Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.NEO skrev:Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.
Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Mmm, samma reaktion hos min däckkille. "Här har det hänt grejer, det ser mycket bättre ut!".Tars skrev: ↑14 jan 2023 20:05Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p.Rimlig skrev:Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.NEO skrev:Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.
Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Undrar om vad var lägsta priset för en Model S Long Range innan de tog bort den?
Min beställdes i Juli 2021 för 974.990kr (utan tillval) men jag tror att det finns lägre
Min beställdes i Juli 2021 för 974.990kr (utan tillval) men jag tror att det finns lägre
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det kanske inte är just fjädringen som ändrats, men X Plaid har galet mycket mer komfort och bättre väghållning än Raven, så något har de ändrat i alla fall och det rejält. Vore konstigt om inte S också fick samma förbättringar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Texten försvann. Vet inte hur jag ska beskriva känslan; 2 tons gokart med isdubb? Ungefär så där jag körde, åtminstone stor nöjesfaktorTars skrev: ↑14 jan 2023 20:05Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p.Rimlig skrev:Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.NEO skrev:Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.
Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Senast redigerad av LarsaR, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Torque vectoring borde ju kunna påverka en del på Plaid, även om fjädringen är liknande.LarsaR skrev:Tars skrev: ↑14 jan 2023 20:05Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p.Rimlig skrev:Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.NEO skrev:Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.
Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har varit borta ett tag - men hur länge har man kunnat välja mellan vanlig ratt och Yoke?
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
En vecka eller så.Frippanecci skrev:Har varit borta ett tag - men hur länge har man kunnat välja mellan vanlig ratt och Yoke?
MX LR (Raven) 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jo men jag syftade på det där att det inte skulle finnas ens en möjlighet att stänga av airbagFredrik j skrev: ↑13 jan 2023 20:23Ja, det är ju välbeprövade system vid det här laget. Samtliga bilar sålda i usa har det sedan säkert 20år.
manuellt OM det automatiska systemet inte funkar, DET känns ju helt galet och det borde gå
att göra och det trodde jag att lagkrav fanns för…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag tror intentionen med lagkravet är dels att airbagen automatiskt ska stängas av om det sitter en branstol framför men också automatiskt slås på om det inte gör det. Finns manuell avstängning finns det ju risk att den förblir avstängd permanent. Dessutom skulle den ju i så fall säkert vara elektroniskt avstängd vilket ju i sig utgör en osäkerhetsfaktor.Bjelke skrev: ↑15 jan 2023 13:54Jo men jag syftade på det där att det inte skulle finnas ens en möjlighet att stänga av airbagFredrik j skrev: ↑13 jan 2023 20:23Ja, det är ju välbeprövade system vid det här laget. Samtliga bilar sålda i usa har det sedan säkert 20år.
manuellt OM det automatiska systemet inte funkar, DET känns ju helt galet och det borde gå
att göra och det trodde jag att lagkrav fanns för…
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.
Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.
Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.
Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Min gissning är för att ha en ursäkt till att ge ett HELT nytt inbytespris iom prissänkningen.bjornnilsson skrev: ↑15 jan 2023 18:52Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.
Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.
Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
OK nu har jag forskat och kommit fram till vilka pins som ger information från BMS till SMT. Man kan köpa en helt vanlig Model S 2015-> adapter och stifta om den enligt följande för att få den att funka med SMT. Pin 1 är 12V den kan sitta kvar där den satt. Pin 20 är jord, den kan också sitta kvar. Kruxet är att flytta pin till 9 som är CAN2+ Body och pin 10 som är CAN2- Body. När man har gjort det behöver man också ändra i SMT Settings till 3/Y istället för S/X (fråga inte varför)
Min Plaid har alltså 96,4kWh i NFP och det bekräftar ryktena från USA att de kommer med mellan 95-97kWH. BMS försöker dock luras och ge information att batteriet faktiskt hade 99,4kWh vilket inte stämmer. Min visar 637km vid 100% och då har alltså Tesla använt konstanten 151Wh/km eftersom 96,4/63,7:1,51. Genom att följa hur många km man har på 100% kan man alltså få reda på sin degradering. Säg att din plaid visar 628km vid 100%, ja då tar du 62,8x1,51 och får fram: 94,8kWh NFP. Detta för er som inte har SMT eller liknande, typ som gamla "energigrafen".
Min Plaid har alltså 96,4kWh i NFP och det bekräftar ryktena från USA att de kommer med mellan 95-97kWH. BMS försöker dock luras och ge information att batteriet faktiskt hade 99,4kWh vilket inte stämmer. Min visar 637km vid 100% och då har alltså Tesla använt konstanten 151Wh/km eftersom 96,4/63,7:1,51. Genom att följa hur många km man har på 100% kan man alltså få reda på sin degradering. Säg att din plaid visar 628km vid 100%, ja då tar du 62,8x1,51 och får fram: 94,8kWh NFP. Detta för er som inte har SMT eller liknande, typ som gamla "energigrafen".
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 2 gång.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Väldigt pedagogiskt NEO! Tack för bra info.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Slipper man googla hela Internet och grotta ner sig i Teslas wiring diagram
Det jag gillar med Palladium facelift är att nu kan man förvara OBD adaptern under hela QI laddaren. Det kan man inte på Y/3 eller S/X före 2021, där hänger den och dinglar som en kamelpung.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Troligt ja, dom vill ju inte göra samma förlust som alla deras egna kunder just nuLarsOJ skrev: ↑15 jan 2023 19:02Min gissning är för att ha en ursäkt till att ge ett HELT nytt inbytespris iom prissänkningen.bjornnilsson skrev: ↑15 jan 2023 18:52Nu har jag fått två av dessa sms denna veckan, först en i måndags och sedan en ny i torsdags.
Inbytesinspektion föråldrad: Svara på detta meddelande med din aktuella mätarställning för att gå vidare med din inbytesförfrågan.
Någon som fått uppmaning att uppdatera mätarställningen för sitt inbyte två gånger på en vecka?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Någon som hittat ett 12v cigguttag (Model X)? Jag behöver koppla in min Dometic-kyl i bagaget...
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
I displayen ovan ratten, finns det några möjliga val på vad som ska visas?
MY fick nyligen tillbaka färddatorn, saknar den i Plaid.
MY fick nyligen tillbaka färddatorn, saknar den i Plaid.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nix, till vänster bara navigation när det är igång. Saknar möjligheten till att själv välja från Raven. Tycker också autopilot/TACC tar onödigt lång tid på sig att "engagea" när man har tryckt på scrollhjulet. Och jag vet inte hur många gånger jag blinkar när jag ska byta låt trots att jag försökt svetsa in i min hjärna att pilarna är för blinkers.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Rätt säker på att det finns ett djupt nere i mittkonsollen fram, men jag har inte letat nåt i bagaget. Kolla i det lilla utrymmet precis in till höger, har hört att det eventuellt kan finnas där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Enligt manualen finns det nu bara 12V (eg 16V) i mittkonsollen, uttaget i bakluckan verkar ha rationaliserats bort.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Kanske finns det någon med en gör-det-själv för hur man kan dra en permanent strömförsörjning från kabelstammen? På gamla S löper den under klädseln höger bak. Borde vara en rätt enkel sak att koppla in sig på för att sätta ett cigguttag bak + även göra den lämpligt avsäkrad.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har själv kopplat in mig på permanent 12V i min "gamla" X90 för att driva min dash-cam, så det finns säkert ställen att "hacka" även på nya.bjornnilsson skrev: ↑17 jan 2023 13:59Kanske finns det någon med en gör-det-själv för hur man kan dra en permanent strömförsörjning från kabelstammen? På gamla S löper den under klädseln höger bak. Borde vara en rätt enkel sak att koppla in sig på för att sätta ett cigguttag bak + även göra den lämpligt avsäkrad.
Lite trist bara att man tar bort dom "riktiga" uttagen, särskilt när det ju nu finns enkla sätt (som camp mode) att få permanent 12V för att driva kylboxar o dyl.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options