Det var ungefär så det funkade innan. Det fanns en sensor men man kunde manuellt override:a den och stänga av airbagen. Fast det fanns ingen varning av den typ du beskriver.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jan 2023 11:21Om det är så, dvs att sensorn skulle göra mer rätt än populationen, så tycker jag det här är den bästa lösningen – och mitt förslag:Tenk skrev: ↑13 jan 2023 11:13Är nog så att generellt gör sensorn mer rätt än populationen i stort. Men det hjälper ju inte de som vet vad de vill och har koll, borde gå att välja avstängt eller sensorläge.NEO skrev: ↑13 jan 2023 11:00Då kan man INTE ha små barn i framsätet. Jäkligt märkligt.Tenk skrev: ↑12 jan 2023 23:30Är automatiskt numera
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 1BEF9.html
Känns inte helt säkert med en sprängladdning mot barnstol som en sensor ska räkna ut finns där…
Ha kvar möjligheten att stänga av krockkudden manuellt. Sensorn kan man ha till följande: Om sensorn detekterar en bilbarnstol i sätet trots att krockkudden inte blivit manuellt avstängd så kommer det upp en stor och tydlig varning om det här som föraren sen måste interagera med. En varning som är helt omöjlig att missa. Syftet är såklart att uppmärksamma de som missat att stänga av krockkudden. Och om någon klickar bort den rutan utan att stänga av krockkudden och trots det kör iväg med bilbarnstol på passagerarsätet så kan sensorn bestämma att krockkudden ska inaktiveras trots att föraren klickat annorlunda.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Är det inte lagkrav på att man ska kunna stänga av den? Dvs inte någon
automatik…
automatik…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ni som kan och har model S
Uppdaterade model S har fått bra kritik väcker visst begär.
Kanske vänta till radarn kommer tillbaka och bättre kameror?
Jag tycker nedan i model 3 är dåligt.
Autopilot mm fungerar väl inte bättre i model S?
Tesla vision utan radar? (Har radarn kvar i min model 3 med gammal mjukvara)
USS tas bort i model S också?
Backkamera som bara funkar i torrt väglag
Regnsensor som med autopilot vision vispar på torr ruta
Tveksam helljusautomatik
Ej fungerade skyltavläsning
Galonklädsel och ratt i samma material
Uppdaterade model S har fått bra kritik väcker visst begär.
Kanske vänta till radarn kommer tillbaka och bättre kameror?
Jag tycker nedan i model 3 är dåligt.
Autopilot mm fungerar väl inte bättre i model S?
Tesla vision utan radar? (Har radarn kvar i min model 3 med gammal mjukvara)
USS tas bort i model S också?
Backkamera som bara funkar i torrt väglag
Regnsensor som med autopilot vision vispar på torr ruta
Tveksam helljusautomatik
Ej fungerade skyltavläsning
Galonklädsel och ratt i samma material
M3 RWD -22
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tvärtom. I usa har det länge varit lagkrav på att ha ett system som automatiskt stänger av airbagen om det sitter en barnstol på platsen.
Det är väl det man nu har globalt kanske?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Samma problem med S o X. Enligt Tesla ska USS tas bort för S o X 2023, medan det hände redan i oktober (lr var det redan i September?) för 3 o Y.ANLI skrev:Ni som kan och har model S
Uppdaterade model S har fått bra kritik väcker visst begär.
Kanske vänta till radarn kommer tillbaka och bättre kameror?
Jag tycker nedan i model 3 är dåligt.
Autopilot mm fungerar väl inte bättre i model S?
Tesla vision utan radar? (Har radarn kvar i min model 3 med gammal mjukvara)
USS tas bort i model S också?
Backkamera som bara funkar i torrt väglag
Regnsensor som med autopilot vision vispar på torr ruta
Tveksam helljusautomatik
Ej fungerade skyltavläsning
Galonklädsel och ratt i samma material
MX LR (Raven) 2019
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det har de haft i en herrans massa år. Åtminstone sedan min första Tesla 2016.
Möjligt att det gått att stänga av, har ingen aning, automatiken fungerar felfritt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja, det är ju välbeprövade system vid det här laget. Samtliga bilar sålda i usa har det sedan säkert 20år.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Åkt M3P 2019 sista dagarna, jäklar va sköna stolar jämfört med MYP, mycket mjukare.
Men nu över till Plaid.
Vilka skit däck nokian r5 är, alltså dom passar väl för normalstarka bilar om man inte har så höga krav.
I regn flyter bilen upp och dåligt grepp överlag på blött underlag.
Testade att rejsa S Plaid med r5 mot M3P 2019 med 4 år gamla michelin alpin.
Plaid har inte en chans upp till 100. Ca 4,2 sek på plaid, spelar ingen roll om man kör i sport eller plaid mode.
På M3P finns inte tillstymmelse till släpp, 0-100 på ca 3,7 sek.
R5 däcken går dock rätt tyst och bekvämt, men med båtkänsla vid aktivare körning. Nu är ju plaid lite mer skepp vs m3p. Får se hur det känns med nya sulorna.
Har beställt p zero winter, som är standard i övriga europa på plaid vinterhjulen. Bara Norge, Sverige och Finland som har corolla däck på plaid.
(Till spekulanten av mina r5 däck, affären är inte bindande dom kanske passar bättre på andra bilar eller till andra förare och priset är ju bra)
Men nu över till Plaid.
Vilka skit däck nokian r5 är, alltså dom passar väl för normalstarka bilar om man inte har så höga krav.
I regn flyter bilen upp och dåligt grepp överlag på blött underlag.
Testade att rejsa S Plaid med r5 mot M3P 2019 med 4 år gamla michelin alpin.
Plaid har inte en chans upp till 100. Ca 4,2 sek på plaid, spelar ingen roll om man kör i sport eller plaid mode.
På M3P finns inte tillstymmelse till släpp, 0-100 på ca 3,7 sek.
R5 däcken går dock rätt tyst och bekvämt, men med båtkänsla vid aktivare körning. Nu är ju plaid lite mer skepp vs m3p. Får se hur det känns med nya sulorna.
Har beställt p zero winter, som är standard i övriga europa på plaid vinterhjulen. Bara Norge, Sverige och Finland som har corolla däck på plaid.
(Till spekulanten av mina r5 däck, affären är inte bindande dom kanske passar bättre på andra bilar eller till andra förare och priset är ju bra)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hej, en fråga, varför är inte bromsarna röda på plaid? På försäljningsbilderna är dom röda.
Fick min bil levererad den 22 dec. Bromsarna är svarta.
Fick min bil levererad den 22 dec. Bromsarna är svarta.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Plaid-batchen som kom i Q4 hade svarta bromsar. Q1 sägs få nya performance-bromsar som blir röda.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
De kanske sparar dem till Plaid+ ?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jaha! Tack.
Har det någon betydelse? Är dom första batchens bromsar sämre eller handlar det endast om färgen?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Sämre, de nya har högre ”thermal capacity”JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:35Jaha! Tack.
Har det någon betydelse? Är dom första batchens bromsar sämre eller handlar det endast om färgen?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Läs och begrunda.JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:35Jaha! Tack.
Har det någon betydelse? Är dom första batchens bromsar sämre eller handlar det endast om färgen?
https://teslanorth.com/2023/01/05/tesla ... -calipers/
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det är lugnt, behöver kunna köra Hornsgatan av och till, övrig tid vintervägTellus skrev: ↑13 jan 2023 20:42Åkt M3P 2019 sista dagarna, jäklar va sköna stolar jämfört med MYP, mycket mjukare.
Men nu över till Plaid.
Vilka skit däck nokian r5 är, alltså dom passar väl för normalstarka bilar om man inte har så höga krav.
I regn flyter bilen upp och dåligt grepp överlag på blött underlag.
Testade att rejsa S Plaid med r5 mot M3P 2019 med 4 år gamla michelin alpin.
Plaid har inte en chans upp till 100. Ca 4,2 sek på plaid, spelar ingen roll om man kör i sport eller plaid mode.
På M3P finns inte tillstymmelse till släpp, 0-100 på ca 3,7 sek.
R5 däcken går dock rätt tyst och bekvämt, men med båtkänsla vid aktivare körning. Nu är ju plaid lite mer skepp vs m3p. Får se hur det känns med nya sulorna.
Har beställt p zero winter, som är standard i övriga europa på plaid vinterhjulen. Bara Norge, Sverige och Finland som har corolla däck på plaid.
(Till spekulanten av mina r5 däck, affären är inte bindande dom kanske passar bättre på andra bilar eller till andra förare och priset är ju bra)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Iom att tesla inte säljer fobbar längre och jag personligen anser att det är något som jag faktiskt behöver så har jag nu beställt via ebay.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det verkar finnas många olika. Köpte du en för 2023? Och olika för din x respektive s?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Trots att Tesla sa att jag inte skulle kunna använda en FOB från 2020 till en Model 3 inte skulle fungera att koppla till nya S så funkade det fint.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jepp. Det är den som inte går att köpa i Sverige
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja, det va det jag misstänkte. Men nu har jag beställt så får vi se.Idesta skrev:Trots att Tesla sa att jag inte skulle kunna använda en FOB från 2020 till en Model 3 inte skulle fungera att koppla till nya S så funkade det fint.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tellus skrev: ↑13 jan 2023 20:42Åkt M3P 2019 sista dagarna, jäklar va sköna stolar jämfört med MYP, mycket mjukare.
Men nu över till Plaid.
Vilka skit däck nokian r5 är, alltså dom passar väl för normalstarka bilar om man inte har så höga krav.
I regn flyter bilen upp och dåligt grepp överlag på blött underlag.
Testade att rejsa S Plaid med r5 mot M3P 2019 med 4 år gamla michelin alpin.
Plaid har inte en chans upp till 100. Ca 4,2 sek på plaid, spelar ingen roll om man kör i sport eller plaid mode.
På M3P finns inte tillstymmelse till släpp, 0-100 på ca 3,7 sek.
R5 däcken går dock rätt tyst och bekvämt, men med båtkänsla vid aktivare körning. Nu är ju plaid lite mer skepp vs m3p. Får se hur det känns med nya sulorna.
Har beställt p zero winter, som är standard i övriga europa på plaid vinterhjulen. Bara Norge, Sverige och Finland som har corolla däck på plaid.
(Till spekulanten av mina r5 däck, affären är inte bindande dom kanske passar bättre på andra bilar eller till andra förare och priset är ju bra)
Kan annars rekommendera Dunlop winter sport. Har kört 3000 mil med dessa och de är bra.
Tesla MYLR -23
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lekte lite idag (Hakka 10:orna inkörda), isiga kurviga vägar. Någon annan som upplever Plaid chassit som mycket ”tightare” än Raven, blev betydligt högre fart än före Plaid
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Bättre styrrespons, lättare att gå tight i kurvor, flyt ut ur desamma mm. Utan track mode men med sport gas. Följer planerad linje bättre. Mindre BÅT!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.NEO skrev:Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.
Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Model 3 Performance -21
Model S Plaid, röd