{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1131
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det där var ingen rolig läsning.. Tack Spacecoin för länken. Hmm. Vilket nerköp att få så dålig range. Tänker på något som Musk sa vid tillfälle, att bästa bilen att behålla antingen är den sista uppdateringen precis innan ett nytt modellsläpp eller den första versionen som kommer ut från fabriken. Det blir till att följa barnsjukdomarna på Plaid lite mer noggrant.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är illa nog att ha små fel men vissa saker är bara läskigt och inte acceptabelt i min bok. Tänk på vad vi inte ser "under the hood" :/OscarA skrev:Så länge tesla kan fixa det så fine.vampyren skrev:Holy cow! IT would not hesitate to go back and demand a new car. This is not ok at all.Credde skrev:
I dont know why people just say its a great car and all that with so many defects.
Have you ever seen a German car with even 2-3 of these defects? i haven't.
Stop making excuses and just return the car.
The EV6 looks more and more attractive to me now to be honest. I have a model S in order but i'm getting scared. I'm
extremely picky so even one of the issues would bug the hell out of me.
ps. hehe vet inte varför jag började skriva engelska, kollade filmen och började skriva så kanske därför
pss. är det bara jag som känner att Tesla satsar mer på sin model Y just nu. Nya batterit 4680 verkar komma först till model Y....
Oljuden är jag mest känslig för.. knarr och sådant medan jag kör gör mig galen!
Som när jag köper en ny iphone och det finns repor på det. Jag lämnar och får ny. Ingen reparation kommer på fråga. Nu pratar vi om 1mille bil
Kan förstå att alla kan inte lämna tillbaka sina bil som en mobil men om det är så pass många så hade jag gjort det utan tvekan. Om fler gör det och håller Tesla till en högre standard
så kanske de skärper sig mer. Just nu är det många som ser mellan fingrarna tror jag.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tror tvärtom. Tesla skärskådas som ingen annan, minsta fel generar artiklar som i sin tur generar klick och i slutänden pengar.vampyren skrev:Just nu är det många som ser mellan fingrarna tror jag.
Finns många artiklar som visar att Tesla är långt ifrån felfria, men är de sämre än andra? Inte nödvändigtvis.
Automotorsport jämför tex med BMW och Alfa i en ny video. Vem har flest garantiåtaganden och minst nöjda ägare? BMW.
Men att elektroniken strular och motorerna rasar på BMW etc är det ingen som tjänar pengar på att skapa artiklar om…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kunderna ser mellan fingrarna. Inte media. Tror dock inte på nån stor konspiration. Tar du det där testet så är ju Teslan flera klasser sämre på allt utom drivlinan. Visserligen är ekonomin väldigt mycket bättre på Teslan dock.taliz skrev:Tror tvärtom. Tesla skärskådas som ingen annan, minsta fel generar artiklar som i sin tur generar klick och i slutänden pengar.vampyren skrev:Just nu är det många som ser mellan fingrarna tror jag.
Finns många artiklar som visar att Tesla är långt ifrån felfria, men är de sämre än andra? Inte nödvändigtvis.
Automotorsport jämför tex med BMW och Alfa i en ny video. Vem har flest garantiåtaganden och minst nöjda ägare? BMW.
Men att elektroniken strular och motorerna rasar på BMW etc är det ingen som tjänar pengar på att skapa artiklar om…
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Många prestandabilar brukar ha problem i början. Värsta jag kommer ihåg är Ferrari 458 som de fick återkalla allihop och åtgärda för att de började brinna. Det samma har hänt med Porsches GT-bilar med där alla fick återkallas för att de började brinna.taliz skrev:Tror tvärtom. Tesla skärskådas som ingen annan, minsta fel generar artiklar som i sin tur generar klick och i slutänden pengar.
Plaid är en av de värsta prestandabilarna någonsin och det är inte konstigt om det blir problem med några enstaka bilar i början. Men är problemen begränsade till bara en handfull av alla tusen som Tesla har levererat vid det här laget är det ingenting att bry sig om.
Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Knappast. Folk har ju med sig checklistor när de hämtar bilarna.MWall skrev:Kunderna ser mellan fingrarna. Inte media. Tror dock inte på nån stor konspiration. Tar du det där testet så är ju Teslan flera klasser sämre på allt utom drivlinan. Visserligen är ekonomin väldigt mycket bättre på Teslan dock.taliz skrev:Tror tvärtom. Tesla skärskådas som ingen annan, minsta fel generar artiklar som i sin tur generar klick och i slutänden pengar.vampyren skrev:Just nu är det många som ser mellan fingrarna tror jag.
Finns många artiklar som visar att Tesla är långt ifrån felfria, men är de sämre än andra? Inte nödvändigtvis.
Automotorsport jämför tex med BMW och Alfa i en ny video. Vem har flest garantiåtaganden och minst nöjda ägare? BMW.
Men att elektroniken strular och motorerna rasar på BMW etc är det ingen som tjänar pengar på att skapa artiklar om…
Det har dom inte när dom hämtar en VW, vilket gör att VWs problem inte upptäcks(jag har ju själv nyligen hämtat just en ny VW och där var fler problem än min Tesla…).
Du hör vad du vill höra låter det som. Alrik satte den som sitt toppval. Bara Peder som ogillar elbilar rent allmänt, och Tesla i synnerhet, som föredrog avgasbilarna.
Det de båda sa var att chassit i M3P inte är så sportigt, och det är ju knappast någon nyhet. Det är ju en sleeper.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag vet inte om jag håller med om att teslaägare ser mellan fingrarna. Så många som begär åtgärder för lister och paneler som sitter en millimeter snett. Klädseln töjer sig lite så ska stolar bytas. Etc.
Visste inte att det fanns så petiga bilägare innan jag hittade det här forumet.
Visste inte att det fanns så petiga bilägare innan jag hittade det här forumet.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Varför tror du checklistorna växte fram då? Jo, för att det fanns ett behov av att kolla igenom det värsta vid leverans. Det gör det fortfarande tyvärr. Iaf på de som är byggda i USA. Finns hur många exempel som helst. Hade det varit lika illa hos Mercedes hade deras kunder också haft checklistor med sig.taliz skrev:Knappast. Folk har ju med sig checklistor när de hämtar bilarna.MWall skrev:Kunderna ser mellan fingrarna. Inte media. Tror dock inte på nån stor konspiration. Tar du det där testet så är ju Teslan flera klasser sämre på allt utom drivlinan. Visserligen är ekonomin väldigt mycket bättre på Teslan dock.taliz skrev:Tror tvärtom. Tesla skärskådas som ingen annan, minsta fel generar artiklar som i sin tur generar klick och i slutänden pengar.vampyren skrev:Just nu är det många som ser mellan fingrarna tror jag.
Finns många artiklar som visar att Tesla är långt ifrån felfria, men är de sämre än andra? Inte nödvändigtvis.
Automotorsport jämför tex med BMW och Alfa i en ny video. Vem har flest garantiåtaganden och minst nöjda ägare? BMW.
Men att elektroniken strular och motorerna rasar på BMW etc är det ingen som tjänar pengar på att skapa artiklar om…
Det har dom inte när dom hämtar en VW, vilket gör att VWs problem inte upptäcks(jag har ju själv nyligen hämtat just en ny VW och där var fler problem än min Tesla…).
Du hör vad du vill höra låter det som. Alrik satte den som sitt toppval. Bara Peder som ogillar elbilar rent allmänt, och Tesla i synnerhet, som föredrog avgasbilarna.
Alrik föredrog Teslan som vardagsbil. Inte som sportbil. Det gjorde han mycket klart upprepade ggr. Det är en ganska stor skillnad. Hade inte Teslan varit billigare och mer rätt i tiden så hade han inte föredragit den som vardagsbil heller. Det kan jag nästan garantera. Fördelarna är ekonomin, miljön och lastutrymmena. Kanske även infotainment och förarassistans. Men eftersom det var ett test med fokus på annat så vore det ju lite märkligt om man tog upp det som fördelar just där.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Alrik föredrog Teslan som sportbil på vanlig väg. M3P har grym prestanda och är nog den mest effektiva prestandabil man kan köra på vanlig väg vilket Alrik har sagt flera gånger. Däremot finns det andra bilar som är bättre(men långsammare) på bana.MWall skrev:Alrik föredrog Teslan som vardagsbil. Inte som sportbil. Det gjorde han mycket klart upprepade ggr. Det är en ganska stor skillnad. Hade inte Teslan varit billigare och mer rätt i tiden så hade han inte föredragit den som vardagsbil heller. Det kan jag nästan garantera. Fördelarna är ekonomin, miljön och lastutrymmena. Kanske även infotainment och förarassistans. Men eftersom det var ett test med fokus på annat så vore det ju lite märkligt om man tog upp det som fördelar just där.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
BMWn är väl både snabbare på bana och 0-100 idag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast Model 3 är ingen sportbil öht. Hög sittposition, stolar utan sidostöd, mjukt chassi... Däremot är den ju säkert snabb och rolig när man kör till jobbet. Det är väl gott så?Jordad skrev:Alrik föredrog Teslan som sportbil på vanlig väg. M3P har grym prestanda och är nog den mest effektiva prestandabil man kan köra på vanlig väg vilket Alrik har sagt flera gånger. Däremot finns det andra bilar som är bättre(men långsammare) på bana.MWall skrev:Alrik föredrog Teslan som vardagsbil. Inte som sportbil. Det gjorde han mycket klart upprepade ggr. Det är en ganska stor skillnad. Hade inte Teslan varit billigare och mer rätt i tiden så hade han inte föredragit den som vardagsbil heller. Det kan jag nästan garantera. Fördelarna är ekonomin, miljön och lastutrymmena. Kanske även infotainment och förarassistans. Men eftersom det var ett test med fokus på annat så vore det ju lite märkligt om man tog upp det som fördelar just där.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
dd88 skrev:BMWn är väl både snabbare på bana och 0-100 idag?
Inte 0-100 (3,9 sek är klart långsammare än 3,3) men på riktiga (ej gokart) banor så tror jag G80 slår Teslan. Det handlar dock inte bara om det. Jag är sällan "Team Peder" men just när det gäller det här testet är jag det. För sportbilar handlar det mest om upplevelsen man får. Hur bilen får en att känna sig osv.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Trodde det var xdrive-varianten dom testade, den är ju ute och snurrar i media nu. Dragtimes körde den 0-60 under 3 sekunder. Fyrhjulsdrift gör stor skillnad i de hastigheterna.MWall skrev:dd88 skrev:BMWn är väl både snabbare på bana och 0-100 idag?
Inte 0-100 (3,9 sek är klart långsammare än 3,3) men på riktiga (ej gokart) banor så tror jag G80 slår Teslan. Det handlar dock inte bara om det. Jag är sällan "Team Peder" men just när det gäller det här testet är jag det. För sportbilar handlar det mest om upplevelsen man får. Hur bilen får en att känna sig osv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jaha. Visste knappt att det fanns en fyrhjulsdriven.dd88 skrev:Trodde det var xdrive-varianten dom testade, den är ju ute och snurrar i media nu. Dragtimes körde den 0-60 under 3 sekunder. Fyrhjulsdrift gör stor skillnad i de hastigheterna.MWall skrev:dd88 skrev:BMWn är väl både snabbare på bana och 0-100 idag?
Inte 0-100 (3,9 sek är klart långsammare än 3,3) men på riktiga (ej gokart) banor så tror jag G80 slår Teslan. Det handlar dock inte bara om det. Jag är sällan "Team Peder" men just när det gäller det här testet är jag det. För sportbilar handlar det mest om upplevelsen man får. Hur bilen får en att känna sig osv.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
På vanlig väg känns M3P sportigare än alla sportbilar jag har kört iaf. Plaid är garanterat galen. Att alltid ha den kraften tillgänglig gör det och väghållningen är iaf halvt okej i M3P. Jag hade också gärna sett sportstolar och styvare dämpning bak. Sittpositionen är okej men om man är lång så hamnar man lite högt ja.MWall skrev:Fast Model 3 är ingen sportbil öht. Hög sittposition, stolar utan sidostöd, mjukt chassi... Däremot är den ju säkert snabb och rolig när man kör till jobbet. Det är väl gott så?
Vill man se ett test mellan BMW och Tesla som handlar mer om känslan på vanlig väg så är det här bra:
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Varken BMWn, Alfan eller Teslan är några "sportbilar" IMO.
De är sedaner med gott om pulver.
De är sedaner med gott om pulver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
taliz skrev:Varken BMWn, Alfan eller Teslan är några "sportbilar" IMO.
De är sedaner med gott om pulver.
Iofs sant. Jag skulle valt en Cayman Gt4 om jag vore intresserad på riktigt. Och då främst för trackdays. Ser väldigt lite vits med "sportighet" på allmän väg numera. Blir bara att man kör som en galning där man inte borde.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vad som är "sportigt" varierar ju från person till person. 0-100 är ju en definition.Jordad skrev:På vanlig väg känns M3P sportigare än alla sportbilar jag har kört iaf. Plaid är garanterat galen. Att alltid ha den kraften tillgänglig gör det och väghållningen är iaf halvt okej i M3P. Jag hade också gärna sett sportstolar och styvare dämpning bak. Sittpositionen är okej men om man är lång så hamnar man lite högt ja.MWall skrev:Fast Model 3 är ingen sportbil öht. Hög sittposition, stolar utan sidostöd, mjukt chassi... Däremot är den ju säkert snabb och rolig när man kör till jobbet. Det är väl gott så?
Vill man se ett test mellan BMW och Tesla som handlar mer om känslan på vanlig väg så är det här bra:
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Så i ditt fall vore kanske Teslan bäst? Trots att den enligt dig var sämst?MWall skrev:taliz skrev:Varken BMWn, Alfan eller Teslan är några "sportbilar" IMO.
De är sedaner med gott om pulver.
Iofs sant. Jag skulle valt en Cayman Gt4 om jag vore intresserad på riktigt. Och då främst för trackdays. Ser väldigt lite vits med "sportighet" på allmän väg numera. Blir bara att man kör som en galning där man inte borde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fredrik j skrev:Vad som är "sportigt" varierar ju från person till person. 0-100 är ju en definition.Jordad skrev:På vanlig väg känns M3P sportigare än alla sportbilar jag har kört iaf. Plaid är garanterat galen. Att alltid ha den kraften tillgänglig gör det och väghållningen är iaf halvt okej i M3P. Jag hade också gärna sett sportstolar och styvare dämpning bak. Sittpositionen är okej men om man är lång så hamnar man lite högt ja.MWall skrev:Fast Model 3 är ingen sportbil öht. Hög sittposition, stolar utan sidostöd, mjukt chassi... Däremot är den ju säkert snabb och rolig när man kör till jobbet. Det är väl gott så?
Vill man se ett test mellan BMW och Tesla som handlar mer om känslan på vanlig väg så är det här bra:
Ja det är lite olika.
Egentligen borde folk gilla mindre lättare bilar. Varför inte en Alpine t ex?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
taliz skrev:Så i ditt fall vore kanske Teslan bäst? Trots att den enligt dig var sämst?MWall skrev:taliz skrev:Varken BMWn, Alfan eller Teslan är några "sportbilar" IMO.
De är sedaner med gott om pulver.
Iofs sant. Jag skulle valt en Cayman Gt4 om jag vore intresserad på riktigt. Och då främst för trackdays. Ser väldigt lite vits med "sportighet" på allmän väg numera. Blir bara att man kör som en galning där man inte borde.
Ja, absolut. Jag personligen skulle välja Teslan i det där gänget. Mycket beroende på ekonomi såklart men även för att de andra bara blir jobbiga till slut.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kan hålla med om att det är en biltyp som inte gör sig så bra i vardagen.
Hade inte tackat nej till en M3 touring, men i slutändan så blir det en kompromiss hur man än gör.
När första prototyperna av Taycan fotades så spekulerades det i att det var en mindre Panamera/fyradörrars Cayman. Det tror jag hade blivit en bil i segmentet som faktiskt fungerat.
Hade inte tackat nej till en M3 touring, men i slutändan så blir det en kompromiss hur man än gör.
När första prototyperna av Taycan fotades så spekulerades det i att det var en mindre Panamera/fyradörrars Cayman. Det tror jag hade blivit en bil i segmentet som faktiskt fungerat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Trots lite mjuk fjädring och avsaknad av skålade stolar.. Så tycker jag att MP3 iaf är 10 ggr roligare än dom M3or/Porschar(997 TT och C4or)/Ferrari 430 jag har haft.
Kan inte sluta att pressa bilen så fort jag kör den.
Tror inte Plaiden kommer att vara roligare än M3P - men absolut snabbare.
Kan inte sluta att pressa bilen så fort jag kör den.
Tror inte Plaiden kommer att vara roligare än M3P - men absolut snabbare.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Både M3P och antagligen även Plaid handlar om mer än bara 0-100. De har kanske inte allra bästa chassin men det är kapabla bilar som är roliga även på roliga vägar.Fredrik j skrev:Vad som är "sportigt" varierar ju från person till person. 0-100 är ju en definition.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Exakt!MWall skrev:Varför tror du checklistorna växte fram då? Jo, för att det fanns ett behov av att kolla igenom det värsta vid leverans. Det gör det fortfarande tyvärr. Iaf på de som är byggda i USA. Finns hur många exempel som helst. Hade det varit lika illa hos Mercedes hade deras kunder också haft checklistor med sig.taliz skrev:Knappast. Folk har ju med sig checklistor när de hämtar bilarna.MWall skrev:Kunderna ser mellan fingrarna. Inte media. Tror dock inte på nån stor konspiration. Tar du det där testet så är ju Teslan flera klasser sämre på allt utom drivlinan. Visserligen är ekonomin väldigt mycket bättre på Teslan dock.taliz skrev:Tror tvärtom. Tesla skärskådas som ingen annan, minsta fel generar artiklar som i sin tur generar klick och i slutänden pengar.vampyren skrev:Just nu är det många som ser mellan fingrarna tror jag.
Finns många artiklar som visar att Tesla är långt ifrån felfria, men är de sämre än andra? Inte nödvändigtvis.
Automotorsport jämför tex med BMW och Alfa i en ny video. Vem har flest garantiåtaganden och minst nöjda ägare? BMW.
Men att elektroniken strular och motorerna rasar på BMW etc är det ingen som tjänar pengar på att skapa artiklar om…
Det har dom inte när dom hämtar en VW, vilket gör att VWs problem inte upptäcks(jag har ju själv nyligen hämtat just en ny VW och där var fler problem än min Tesla…).
Du hör vad du vill höra låter det som. Alrik satte den som sitt toppval. Bara Peder som ogillar elbilar rent allmänt, och Tesla i synnerhet, som föredrog avgasbilarna.
Alrik föredrog Teslan som vardagsbil. Inte som sportbil. Det gjorde han mycket klart upprepade ggr. Det är en ganska stor skillnad. Hade inte Teslan varit billigare och mer rätt i tiden så hade han inte föredragit den som vardagsbil heller. Det kan jag nästan garantera. Fördelarna är ekonomin, miljön och lastutrymmena. Kanske även infotainment och förarassistans. Men eftersom det var ett test med fokus på annat så vore det ju lite märkligt om man tog upp det som fördelar just där.
Jag har haft många tyska bilar och aldrig haft ett enda fel och visst jag ÄR petig. Tycker man ska vara när man köper bil. Speciellt över halv mille.
Och Tesla har nu gjort bilar ett bra tag så ursäkter duger inte.
Vi får se när de första landar här hemma så får folk filma och visa .....bättre och se hur det är i verkligheten ...