{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Kanske utvecklar Tesla ett system som ska övervaka förarens beredskap och upptäckt att ratten är ivägen?
Nja. Ratten är väl mer i vägen för IC.
S/X refreshen har antagligen samma interna kamera (a k a "selfie-cam") för förarövervakning som 3/Y, fast det inte är så mycket snack om det.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

Var hittar man en översikt på räckvidd för olika S och X inkl. -21 som levererades i december?
Givet mätt i samma enhet.
Hittar ett svar själv.
https://teslatap.com/articles/timelines ... _x_by_date

Frågan finns på TMC forum för X, där man ojar sig över att Tesla sänkt räckvidden på kommande S och X.
I den länk jag hittat så stämmer ju inte det.

Uppdaterar :
I länken finns ett tapp enbart för X
Long range dec 20/ -21. 371/360.
Performance dec 20/ Plaid ingen ändring.

För model S -dec / -21 hittar jag inga signifikanta ändringar.

Har jag missat något?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
EWT
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 nov 2020 16:54

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av EWT »

Hittar ingenting ang ny laddport blir det CCS eller får vi behålla den gamla typ 2? Där var väl inte plats för CCS på gamla stället , någon som vet ?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

EWT skrev:
Hittar ingenting ang ny laddport blir det CCS eller får vi behålla den gamla typ 2? Där var väl inte plats för CCS på gamla stället , någon som vet ?
Vore orimligt om inte flaskhalsen CCS adapter ersätts med CCS.
Hoppas på bekräftelse från Tesla så vi vet och inte hoppas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
EWT skrev:
Hittar ingenting ang ny laddport blir det CCS eller får vi behålla den gamla typ 2? Där var väl inte plats för CCS på gamla stället , någon som vet ?
Vore orimligt om inte flaskhalsen CCS adapter ersätts med CCS.
Hoppas på bekräftelse från Tesla så vi vet och inte hoppas.
Läser man under Laddning står det att alla nya Teslor kommer ha 250 kW max laddeffekt.
Men i specen under X och S finns brasklappen "USA specifikationer och modell visas"

Någon hittat någon mer hint än en rimlighetsbedömning?
Går ju alltid hoppa av en bokning men råkar man sälja nuvarande bil innan det mot förmodan blir känt att adapter kvarstår i höst för CCS snabbladdning då blir det lite struligt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

Samma pris på Plaid S och X 5 sits.

Performance modellerna X lär alltid ha varit dyrare än S motsvarande utförande tidigare
Hur kan man tolka detta?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av helix »

Monark1954 skrev:
Monark1954 skrev:
EWT skrev:
Hittar ingenting ang ny laddport blir det CCS eller får vi behålla den gamla typ 2? Där var väl inte plats för CCS på gamla stället , någon som vet ?
Vore orimligt om inte flaskhalsen CCS adapter ersätts med CCS.
Hoppas på bekräftelse från Tesla så vi vet och inte hoppas.
Läser man under Laddning står det att alla nya Teslor kommer ha 250 kW max laddeffekt.
Men i specen under X och S finns brasklappen "USA specifikationer och modell visas"

Någon hittat någon mer hint än en rimlighetsbedömning?
Går ju alltid hoppa av en bokning men råkar man sälja nuvarande bil innan det mot förmodan blir känt att adapter kvarstår i höst för CCS snabbladdning då blir det lite struligt.
Jag skulle bli mycket förvånad om det inte satt en CCS-port på uppdaterade S/X. Givet hur Tesla har gjort historiskt borde det bli så och att lansera flaggskeppet utan möjlighet att kunna utnyttja v3-laddares fulla potential låter helt orimligt.

De där dolda koderna som dök upp med Dragkrok på model S och vanlig ratt är ytterligare tecken på att Tesla inte berättat allt än.

Tycker dessutom det är dags att Tesla byter ut baklamporna på Model S och hoppas det blir i samband med att man bygger om bakljuset för CCS-port. De där punkt-led som finns nu ser bara gammalt ut och varför skulle detta hänga kvar när både X och 3/Y har nyare LED-teknik?

Gissar även att framlamporna får helt ny teknik med projektorlins. Ytterligare en grej som man kört helt under radarn på Model 3 i Europa och även här vore det konstigt om inte storebror Model S följer i samma spår.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

helix skrev:
Ytterligare en grej som man kört helt under radarn på Model 3 i Europa och även här vore det konstigt om inte storebror Model S följer i samma spår.
Helt under radarn har det väl inte varit? Är det inte uppenbart att man kommer slå på dynamiskt heljus med en uppdatering? Kanske väntar man på att nya modell S/X ska levereras med funktionen.


Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av helix »

Fredrik j skrev:
helix skrev:
Ytterligare en grej som man kört helt under radarn på Model 3 i Europa och även här vore det konstigt om inte storebror Model S följer i samma spår.
Helt under radarn har det väl inte varit? Är det inte uppenbart att man kommer slå på dynamiskt heljus med en uppdatering? Kanske väntar man på att nya modell S/X ska levereras med funktionen.


Helt under radarn var kanske fel uttryckt, men Tesla skriver hur som helst inget om det på sin hemsida.

Ang. dynamiska lamporna låter det helt rimligt att man kanske väntar med att slå på funktionen ett tag. Eller så har Tesla inte ens utvecklat mjukvaran ännu :P
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Monark1954 skrev:
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Nu blev det ju ännu mer spännande :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dstr »

Monark1954 skrev:
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Det där hade jag inte litat på för fem öre.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

dstr skrev:

Det där hade jag inte litat på för fem öre.
Beror ju helt på vem som gett infon, ska ringa han jag brukar ha kontakt med imorn. Han ger bara info som de faktiskt gått ut med internt.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av A76 »

Får vi hoppas att dragkrok ingår på S också :D
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
dstr skrev:

Det där hade jag inte litat på för fem öre.
Beror ju helt på vem som gett infon, ska ringa han jag brukar ha kontakt med imorn. Han ger bara info som de faktiskt gått ut med internt.
Fråga varför information om bilarna man säljer bara skickas ut internt? Förstår inte varför man gör så. Varför skulle det vara information man inte kan bara skriva på hemsidan?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
Monark1954 skrev:
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Det där hade jag inte litat på för fem öre.

Exakt. Tesla-försäljaren som satt bredvid när jag provkörde Model 3 hösten 2019 sa att bilens ratt var förberedd för rattvärme. Då hade jag några dagar innan läst om nån som styckat en ratt och inte hittat några värmeslingor. Orkade inte rätta henne utan sa bara "vad bra".

Dvs de drar sig inte från att sprida rykten utan att veta om det stämmer eller ej.

Är faktiskt en Tesla-grej som är under all kritik. Intern kommunikation. Det är vattentäta skott mellan avdelningarna och information sprids inte.

T ex borde de på SC kunna byta bil på Tesla-konto direkt istället för att man ska maila en obskyr avdelning i Holland eller nåt och så får man vänta i dagar eller till och med veckor för att det ska hända nåt.

Samma ska med mina referal-rewards. Frågade på SC när jag skulle få mina hjul t ex. De visste ingenting. Jag skulle återigen maila nån avdelning med tveksam återkoppling. Första mailet tog det flera månader för de att svara på. :lol:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Fråga varför information om bilarna man säljer bara skickas ut internt? Förstår inte varför man gör så. Varför skulle det vara information man inte kan bara skriva på hemsidan?
För att Tesla är extremt toppstyrt i klassisk amerikansk manér. När service hade repat min dörr krävdes det ju godkännande från USA för att de skulle få försöka laga det, var väl dock under perioden Elon krävde att få godkänna alla utgifter personligen så lär väl ändrats nu.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

dstr skrev:
Monark1954 skrev:
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Det där hade jag inte litat på för fem öre.
Vadå? Det är väl precis som den självöppnande laddluckan på våra p85d? :lol: :lol: :lol: :lol:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

thebishop skrev:
dstr skrev:
Monark1954 skrev:
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Det där hade jag inte litat på för fem öre.
Vadå? Det är väl precis som den självöppnande laddluckan på våra p85d? Bild Bild Bild Bild
Ja, precis
Finns att uppgradera. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Tars skrev:
thebishop skrev:
dstr skrev:
Monark1954 skrev:
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Det där hade jag inte litat på för fem öre.
Vadå? Det är väl precis som den självöppnande laddluckan på våra p85d? Bild Bild Bild Bild
Ja, precis
Finns att uppgradera. Bild
Jo, det blir det nästa år... ;-)
(inte värt att göra den billiga uppgraderingen när den dyra är mentalt incheckad - samma för mcu2)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

Jag har ångest!!!!!

Jag har riktat in mig på en s plaid+ för jag vill ha räckvidden.
Men så är det att jag har en familj och vi är 5 och älskar att åka bil i Europa.
X:en är rymlig och det är 6-sits jag riktar in mig på.

Ni som har 3 barn, och kör s på långsemester, funkar det bra eller är det trångt?
Då tänker jag på er som har glastak.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Tars skrev:
Jag har ångest!!!!!

Jag har riktat in mig på en s plaid+ för jag vill ha räckvidden.
Men så är det att jag har en familj och vi är 5 och älskar att åka bil i Europa.
X:en är rymlig och det är 6-sits jag riktar in mig på.

Ni som har 3 barn, och kör s på långsemester, funkar det bra eller är det trångt?
Då tänker jag på er som har glastak.
Samma ångest här, jag var helt inställd på en X refresh, har beställt en också, men ju mer jag tänkt på detta desto mer lockar S Plaid + med nya batterier och (sannolikt) dragkrok.

Jag hoppas fortfarande på en X Plaid + (eller ännu hellre X LR++ med 4680), men det ser ju ut att dröja :(

Jag har ju kört hela (nästan ;-) ) Europa runt flera gånger med tre barn, så att X funkar alldeles utmärkt för det vet jag redan, men hur bekvämt är det i baksätet på en S efter ett par hundra mil?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

Tars skrev:
Jag har ångest!!!!!

Jag har riktat in mig på en s plaid+ för jag vill ha räckvidden.
Men så är det att jag har en familj och vi är 5 och älskar att åka bil i Europa.
X:en är rymlig och det är 6-sits jag riktar in mig på.

Ni som har 3 barn, och kör s på långsemester, funkar det bra eller är det trångt?
Då tänker jag på er som har glastak.
Varför skulle det inte gå med en model S? Det är ju en rätt stor bil.
Vet familjer som bilade till Spanien på 90 talet i en gammal Accord, Citroën Xantia osv.
Vi har varit 4 vuxna och 1 tonåring i min X (femsitsig) som mest när vi bilar till spanien och det funkade jätte bra och den enda skillnaden som jag vet mellan X och s är väl isf höjden invändigt som gör det bekvämare eller har jag fel?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Tars skrev:
Jag har ångest!!!!!

Jag har riktat in mig på en s plaid+ för jag vill ha räckvidden.
Men så är det att jag har en familj och vi är 5 och älskar att åka bil i Europa.
X:en är rymlig och det är 6-sits jag riktar in mig på.

Ni som har 3 barn, och kör s på långsemester, funkar det bra eller är det trångt?
Då tänker jag på er som har glastak.
Jag kan iaf säga att vi brukade fälla ena sidan där bak och sitta 2 vuxna över 185 cm när vi körde Stockholm - Åre eller liknande utan problem iaf. Sen är den såklart mindre än X men mittenplatsen i S är inte dålig att sitta i ens för vuxna, sen får vi väl se om det är annorlunda med refreshen.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

OfarligTesla skrev:
Tars skrev:
Jag har ångest!!!!!

Jag har riktat in mig på en s plaid+ för jag vill ha räckvidden.
Men så är det att jag har en familj och vi är 5 och älskar att åka bil i Europa.
X:en är rymlig och det är 6-sits jag riktar in mig på.

Ni som har 3 barn, och kör s på långsemester, funkar det bra eller är det trångt?
Då tänker jag på er som har glastak.
Jag kan iaf säga att vi brukade fälla ena sidan där bak och sitta 2 vuxna över 185 cm när vi körde Stockholm - Åre eller liknande utan problem iaf. Sen är den såklart mindre än X men mittenplatsen i S är inte dålig att sitta i ens för vuxna, sen får vi väl se om det är annorlunda med refreshen.
Det är väl samma platta på X och S? Sen som jag nämnde tidigare så är X såklart högre vilket ger en annan fördelning av ytan men bredden invändigt är väl samma?
Skriv svar