{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

Gustafsson skrev: 01 apr 2023 10:18
Ingen återkoppling från Tesla än - leveransdatum står dock 3-17/4. Lite jobbigt att leka blindbock är det.
Verkar som om M Y leveranserna fungerar bra. Funderar på att byta ner mig....Någon som bytt S till ny Berlin Y och kan kort beskriva upplevelsen av det ? Har Y blivit tystare och mindre "stötig" ?
Same men är taggad!
Kollar mailen konstant i väntan på inbytesförslag och upphämtningsdag!
mutterndavid
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 dec 2020 15:20

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mutterndavid »

Ha inga förväntningar på inbyte, fick 530k i dec och nu bjöd de 207k, en förolämpning.
2019 75d
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

mutterndavid skrev: 01 apr 2023 12:30
Ha inga förväntningar på inbyte, fick 530k i dec och nu bjöd de 207k, en förolämpning.
2019 75d
Ptjah, marknaden har förändrats drastiskt.
75D går väl för strax över 300 på kvd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av BigEasy »

taliz skrev: 01 apr 2023 12:36
mutterndavid skrev: 01 apr 2023 12:30
Ha inga förväntningar på inbyte, fick 530k i dec och nu bjöd de 207k, en förolämpning.
2019 75d
Ptjah, marknaden har förändrats drastiskt.
75D går väl för strax över 300 på kvd.

Inte en 2019 väl?
mutterndavid
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 dec 2020 15:20

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mutterndavid »

Det är Tesla som sätter ribban på beg marknaden, för att uppnå en kortsiktig kvartalssiffra fördärvar man andrahandsvärdet, jag kommer inte ta ut bilen jag beställde.
La order för 2,5 år sedan, bilen skulle levereras en månad senare, Tesla har medvetet sålt bilar de vetat de inte skulle leverera eftersom produktionen stoppades bara 6 veckor efter min order, lev av nya modellen skulle ske i mars -20, har någon sett bilen?
Efter det har miljöbonusen försvunnit och Tesla själva fördärvat beg marknaden.
mutterndavid
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 dec 2020 15:20

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mutterndavid »

Mars -21 ska det vara
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

mutterndavid: Kan bara instämma att det är ett stort lotteri att beställa S/X från Tesla, på många sätt. Jag hade tur och beställde min nuvarande bil några veckor innan dig, dvs jag fick ut min bil precis innan produktionen stoppades.

Väntar nu på prisförslag på nuvarande bilen som blir inbytet vid köp av Plaid. Vid årsskiftet fick jag ok betalt för mitt inbyte och hade en Plaid i min hand men när den inte levererades och nu begagnatmarknaden verkar ha kantrat så är det högst osäkert vad jag får för inbytesbilen den här gången. Det visar sig.

Är mer och mer inställd på att det blir ok hur det än blir. Kanske bättre att sitta still i båten i några år. Kan man få tag på en hyfsat ny men begagnad MS eller behålla sin gamla trotjänare så gör man nog den absolut smartaste affären som det ser ut just nu.

Och här är väl egentligen hela dilemmat - tar man en Raven, eller ännu hellre det senaste släppet av S innan Plaid (som jag har) så är specen väldigt bra. Man kommer långt även med degraderat batteri, +800 hk skjuter på rätt bra de med, man har ratt och spakar och så är bilen hyfsat välbyggd.

Det är väl väl bara den där värmepumpen som saknas egentligen. Frågan är om den är värt 700ksek mellan.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
mutterndavid
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 dec 2020 15:20

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mutterndavid »

Vad jag har läst är effekten av värmepumpen begränsad, största skillnaden ligger nog på pre och post Raven.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

bjornnilsson skrev: 03 apr 2023 09:51
mutterndavid: Kan bara instämma att det är ett stort lotteri att beställa S/X från Tesla, på många sätt. Jag hade tur och beställde min nuvarande bil några veckor innan dig, dvs jag fick ut min bil precis innan produktionen stoppades.

Väntar nu på prisförslag på nuvarande bilen som blir inbytet vid köp av Plaid. Vid årsskiftet fick jag ok betalt för mitt inbyte och hade en Plaid i min hand men när den inte levererades och nu begagnatmarknaden verkar ha kantrat så är det högst osäkert vad jag får för inbytesbilen den här gången. Det visar sig.

Är mer och mer inställd på att det blir ok hur det än blir. Kanske bättre att sitta still i båten i några år. Kan man få tag på en hyfsat ny men begagnad MS eller behålla sin gamla trotjänare så gör man nog den absolut smartaste affären som det ser ut just nu.

Och här är väl egentligen hela dilemmat - tar man en Raven, eller ännu hellre det senaste släppet av S innan Plaid (som jag har) så är specen väldigt bra. Man kommer långt även med degraderat batteri, +800 hk skjuter på rätt bra de med, man har ratt och spakar och så är bilen hyfsat välbyggd.

Det är väl väl bara den där värmepumpen som saknas egentligen. Frågan är om den är värt 700ksek mellan.
Plockade ut min pläd 30/12, bl a beroende på att jag helt plötsligt fick 102 000 mer i inbyte för min Raven, ingen aning om vad jag skulle fått idag. Saknar blinkersspaken, i övrigt väldigt nöjd men tror inte jag kan säga att det är ”värt” 😏
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Bjelke »

mutterndavid skrev: 03 apr 2023 10:06
Vad jag har läst är effekten av värmepumpen begränsad, största skillnaden ligger nog på pre och post Raven.
Absolut, jag värderar värmepumpen till ungefär 0 kr… nästan så att jag föredrar icke
värmepump faktiskt (en sak mindre som kan krångla).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

Gustafsson skrev: 03 apr 2023 17:48
Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Körkänslan är ”tightare”, vet inte hur jag ska beskriva det bättre, mer ”körbil” än glida. Tystare, bättre detaljfinish. Gillar ratten, störs inte av övre rattkransen längre och inga problem vid hantering. Gillar minimalismen förutom saknaden av blinkersspaken. Tycker jag sitter skönare, inte hunnit prova fläkten i sätet ännu 😏. Dragkroken även om jag ej använt den. Bättre ljud. Baksätespassagerarna uppskattar att kunna sköta klimatet själva.
Kontentan; inte mycket för så mycket pengar, men 3 år nyare, full garanti igen vilket känns skönt för jag tror det blir en keeper.

Vet inte hur jag ska klassa värmepumpen, ger i alla fall sköna vibrationer i ratten de första minuterna efter kallstart :D
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Peter_D »

Nu har Tesla hjälpt mig att bestämma mig ang min beställning av Long Range.
I december erbjöd dom mig 700 k SEK i inbyte vilket var ganska acceptabelt.
Nu fick jag precis uppdaterat erbjudande: 375 k SEK. (2020 raven, 5000 mil).

Synd att sumpa rabatten på 175 k SEK på min beställning men jag räknar med att Tesla kommer sänka priset rejält på Model S LR inom det närmsta året. Nu slipper jag fundera på om jag verkligen vill ta emot en bil utan fungerande parkeringslösning (USS) för att inte nämna fungerande tuta eller justering av avstånd till framförvarande bil. Jag behåller min Raven med fri supercharging något år till.
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

Peter_D skrev: 03 apr 2023 19:26
Nu har Tesla hjälpt mig att bestämma mig ang min beställning av Long Range.
I december erbjöd dom mig 700 k SEK i inbyte vilket var ganska acceptabelt.
Nu fick jag precis uppdaterat erbjudande: 375 k SEK. (2020 raven, 5000 mil).

Synd att sumpa rabatten på 175 k SEK på min beställning men jag räknar med att Tesla kommer sänka priset rejält på Model S LR inom det närmsta året. Nu slipper jag fundera på om jag verkligen vill ta emot en bil utan fungerande parkeringslösning (USS) för att inte nämna fungerande tuta eller justering av avstånd till framförvarande bil. Jag behåller min Raven med fri supercharging något år till.
Oops, låter som jag bytte i tid. Fick 711 k SEK, Raven 2020 4600 mil. ( Mindre dålig affär )
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev: 03 apr 2023 17:48
Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av BigEasy »

danni skrev: 04 apr 2023 11:27
Gustafsson skrev: 03 apr 2023 17:48
Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande. ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Låter ändå tillräckligt positivt för att ta leverans.
Jag undrar om chassit på LR skiljer sig från Plaid. Drivlinan bak är är ju väldigt annorlunda.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Franz »

BigEasy skrev: 04 apr 2023 11:43
danni skrev: 04 apr 2023 11:27
Gustafsson skrev: 03 apr 2023 17:48
Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande. ;)
De verkar ju långsamt förbättra sig åtminstone och är t.ex. inte lika dåliga som Audi, Volvo eller Polestar längre.

Bild
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av BigEasy »

Franz skrev: 04 apr 2023 12:53
BigEasy skrev: 04 apr 2023 11:43
danni skrev: 04 apr 2023 11:27
Gustafsson skrev: 03 apr 2023 17:48
Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande. ;)
De verkar ju långsamt förbättra sig åtminstone och är t.ex. inte lika dåliga som Audi, Volvo eller Polestar längre.
Vore intressant att se om Fremont-fabriken förbättrar sig också eller om det är tack vare Kina och Berlin som statistiken totalt blir bättre.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Avbeställde min LR här i dagarna trots att jag hade en väldigt billig bokning, dödsstöten var när Tesla ville att jag skulle godkänna avsaknad av radar och USS vilket jag hade velat vänta innan det fanns igen.

Men redan på de provkörningar vi gjort så hade det blivit svårt att övertyga frun om att byta, problemet är väl att vi vant oss vid i4an så när vi körde Model S så trodde vi att något var trasigt för den var så obekväm och högljudd. Åkte ju runt till olika ställen för att få provköra flera olika för att säkerställa att det inte var alla provkörningsbilarna som var trasiga. Hade vi haft kvar Model 3 så hade vi nog tyckt den var helt okej.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

Nu byttes min svart/svart till 21april-5maj
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Kanske att Tesla nu börjar landa i ett mer verklighetsnära leveransschema. Om bilarna kom av båten i Rotterdam den 30 mars så är det trots allt en del pysslande innan man får ut dom till leveransställena.

Jag fick ju min (eventuella) leverans framflyttad till April 28 - May 12 men då har jag utlämning i Umeå vilket lägger på några dagar i transport.

OscarA - antar att du har utlämning längre söderut?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av danni »

BigEasy skrev: 04 apr 2023 11:43
danni skrev: 04 apr 2023 11:27
Gustafsson skrev: 03 apr 2023 17:48
Vilka förbättringar ser du jfrt med din förra bil?
Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande. ;)
Haha, ja, men det hör väl till? Lämnade in den för en bunt rätt små saker, som fixades över dagen. Sålänge de löser sakerna med ett leende så gör det inte mig så mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Nu framflyttad leverans till början av maj. Undrar om de håller på att skruva dit radar?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

bjornnilsson skrev: 04 apr 2023 14:24
Kanske att Tesla nu börjar landa i ett mer verklighetsnära leveransschema. Om bilarna kom av båten i Rotterdam den 30 mars så är det trots allt en del pysslande innan man får ut dom till leveransställena.

Jag fick ju min (eventuella) leverans framflyttad till April 28 - May 12 men då har jag utlämning i Umeå vilket lägger på några dagar i transport.

OscarA - antar att du har utlämning längre söderut?
Göteborg!
Skriv svar