Sida 51 av 238

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 okt 2021 10:53
av thebishop
taliz skrev:
Europa har ju varit en försvinnande liten marknad för S, särskilt sedan introduktionen av Model 3. X gjorde väl aldrig riktigt gjort succé heller pga priset, och nu har vi Y…

Dom la väl ner slutmonteringen i Tillburg för ett tag sen, det säger ju en hel del…

S och X handlar inte längre om intäkter för Tesla(vilket de gjorde när de introducerades). Nu är det bara image, därför man fokuserat så mkt på S Plaid.
Frågan är kanske om den överhuvudtaget kommer hit. All media är ju global numera, så man får inte större image-värde av att besvära sig med att exportera den hit.
Man tar förmodligen det besväret för att maxa produktionslinan- men bara när inhemsk utbud/efterfrågan är i obalans (dvs de kanmproducera mer än de kan sälja lokalt). Och med teslas fokus på förenkling så väntar man nog på nya batteriet för export.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 okt 2021 13:15
av Credde
taliz skrev:
Europa har ju varit en försvinnande liten marknad för S, särskilt sedan introduktionen av Model 3. X gjorde väl aldrig riktigt gjort succé heller pga priset, och nu har vi Y…

Dom la väl ner slutmonteringen i Tillburg för ett tag sen, det säger ju en hel del…

S och X handlar inte längre om intäkter för Tesla(vilket de gjorde när de introducerades). Nu är det bara image, därför man fokuserat så mkt på S Plaid.
Frågan är kanske om den överhuvudtaget kommer hit. All media är ju global numera, så man får inte större image-värde av att besvära sig med att exportera den hit.
Finns ju t.ex pt ingen annan Tesla som det går att beställa 6 eller 7 säten till än Model X. Model Y 7 sits kommer väl samtidigt med dragkroken :?:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 16 okt 2021 17:33
av MWall
dd88 skrev:
Sänker definitivt bilden av varumärket om man bara ska erbjuda mellanmjölk.
Ja den lilla möjligheten jag hade att få ut en Plaid till någorlunda rimliga pengar försvinner nu. Lika bra det egentligen så slipper jag fundera.

Nån Y eller 3 kommer jag nog aldrig köpa.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 okt 2021 23:02
av janischka
Första(?) levererade Model X Refresh.
https://youtu.be/g_DKMIdXEB8

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 09:07
av kallekula
Ingen som sett en video med intryck från nya MX? Framförallt intresserad av ljudnivå.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 12:31
av taliz
kallekula skrev:
Ingen som sett en video med intryck från nya MX? Framförallt intresserad av ljudnivå.
Är ju ingen markant skillnad på nya S vs gamla, så ser ingen anledning att nya X heller skall skilja sig vs gamla.
Chassit är ju detsamma AFAIK.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 12:45
av kallekula
Trist. Då blir det nog ingen tredje X för ljudnivån är jag trött på.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 12:48
av fakerlind
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 13:08
av OfarligTesla
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 13:10
av taliz
OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.
Nja, Kyle Connor på out of spec körde Plaid strax efter han provat EQS och klagade på hur bullrig den var(han äger, och har ägt, många Tesla).


Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 13:37
av OfarligTesla
taliz skrev:
Nja, Kyle Connor på out of spec körde Plaid strax efter han provat EQS och klagade på hur bullrig den var(han äger, och har ägt, många Tesla).

Ja, det är en person. Kollar du på folk på TMC och Reddit som fått bilarna verkar de flesta tycka det är mycket tystare. Sen lär ju EQS vara mycket tystare ändå såklart.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 13:45
av fth
OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.
Det ska ju ha gjorts en del ändringar för att få ned ljudnivån, och sen är ju nya S/X också förberedda för aktiv ljudreducering, även om det inte är aktiverat ännu.

Det skall bli spännande att se (höra?) hur bra detta fungerar, jag tycker själv att aktiv ljudreducering riskerar att orsaka ett lätt illamående, jag hoppas verkligen det inte är fallet i min nya X (om/när den kommer) :D

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 13:55
av MWall
OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.

Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre." :lol:

Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 okt 2021 14:14
av taliz
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.

Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre." :lol:

Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.
De blir ju bättre och bättre. Raven är väl tex också litet tystare.
Men någon gigantisk skillnad lär man inte få till utan att designa om chassit och tillverkningsprocessen med fokus på det från grunden.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 05:15
av Zalman3
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 16:16
av Hertsh
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 16:59
av Zalman3
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Bilagan Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg finns inte längre
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 17:47
av termosen
Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 18:51
av R_Edvinsson
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 20:30
av thebishop
termosen skrev:
Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
50k sek drygt upp till - börjar vara över smärtgränsen för en LR - blir väl 1.13 typ nu. Trist.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 20:56
av Bjelke
R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.

Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(
Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter den
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 okt 2021 21:32
av jpetters
Bjelke skrev:
R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.

Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(
Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter den
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).
Förutsättningar för signifikant bättre fart på laddningen var ju en av anledningarna till varför jag la en order på en S Plaid+. 10-70% laddning på resa och ca 480km WLTP range, kanske 30mil på autobahn, skulle vara lysande.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 24 okt 2021 08:39
av Zalman3
Tesla siktar på att MS och MX ska produceras i mer än 100.000 bilar per år.

We were also able to achieve an annualized production run rate of over 1 million cars towards the end of the quarter. The increase in production rate has primarily been driven by further ramping of the Model Y at our Shanghai factory. Additionally, we have made great progress increasing production volumes of Model S and have recently started the ramp and deliveries of Model X. It will take a bit more time to get this program back to prior volumes but based on demand, we are targeting to exceed historical production levels.”

https://www.tesmanian.com/

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 24 okt 2021 09:44
av Bjelke
Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 24 okt 2021 16:33
av PhR34k
Bjelke skrev:
Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
Jag håller med. 50% utav anledningen som jag väljer en Tesla igen är pga deras SuC är överlägsen, skulle dom öppna upp så är valet att välja en annan bil helt Polak annorlunda. Det börjar ju komma rätt bra konkurrens nu som tex Audi GT, EQS osv sedan finns det ju kommande bilar som tex Rivian, F150 lightning osv.